Hoe leer je een hond he commando vast?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Hoe leer je een hond he commando vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 20:15

Tja, zoals de titel zegt dus.
Doel is dat de hond iets in haar bek houd en niet loslaat, tot ik los zeg (dat commando kent ze)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:14

Hond voor je laten zitten, dummy oid laten aanpakken met het commando wat je er aan wilt geven, bijvoorbeeld apport. Dan zorgen dat je de dummy ook vasthebt, als ze 'm dan 'uit wil spugen' houdt je de dummy tegen, zodat die in haar bek blijft en geeft het commando vast. Als ze de dummy dan weer zelf vasthoudt belonen. Als ze 'm dan goed vasthoudt ook af en toe laten afgeven, dat ze die afwisseling ook leert.

mika11

Re: Hoe leer je een hond he commando vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:29

Ook het commande 'los' aanleren.
Ik heb het zo gedaan:
Ik liet mijn hond het blokje vasthouden, en zei 'vast' .
Dan na 1 seconde liet mijn hond het vallen en zei ik 'los'.
En dit kon ik zo uitbouwen, dat hij het 3 seconden vasthield, en dan zei ik 'los' op het moment dat hij het wilde laten vallen.
Na verloop van tijd snapte mijn hond het, en kon hij langer iets vasthouden.
Het is daarbij ook handig als ze het commande 'los' kennen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:01

Ik pakte een speeltje, hier een flostouw, en zwabberde daar eerst mee voor haar neus. Op het moment dat zij het wilde pakken zei ik vast, dus eigenlijk gewoon het gedrag uitlokken en je commando daaraan koppelen. Daarna uit gaan bouwen zoals hierboven genoemd met aantal seconden.

Ik heb eerst vast geleerd en vervolgens los, want de los aanleren lukte hier niet. Toen ze vast snapte, liet ze ook beter los, omdat ze daarna weer 'vast' mocht ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:32

wat is het voor ras en heeft ze graag wat vast in haar bek?

Hier weg gegooid wat hij heel leuk vond en waar ik hem helemaal gek mee gemaakt had. Binnen bereik van riem gegooid want hij was aangelijnd. Zodra hij het pakte was het braaf, goed zo, vast ,knap kerel, vast, vast he, goed vast, knap hoor, vast.......vast....vast en ondertussen zelf gaan lopen met hem aangelijnd. Immers als ze graag wat vast hebben en ze lopen dan laten ze niet makkelijk los. Daarna al lopend het zelf ook vast gepakt en 'los' en koekje erin. Speeltje op grond 'vast' en weer lopen en vast....vast...braaf vast... bijv. en dat maar korte stukjes.

Toen hij het lopend goed kon ben ik het gaan geven, 'vast' en laten zitten en weer aanpakken en 'los' maar ook weleens aanpakken en 'vast' en trekspelletje ervan maken dat hij goed vast hield. Duidelijk geleerd zo dat vast echt vast houden is. Gemak is nu als ik op mijn mobiel, sleutels, bestek wat gevallen is (voor in vaatwasser haha), afstandbediening enz. alleen maar hoef te wijzen en 'vast' hoef te zeggen. Echter dit is wel een hond die neorm graag apporteerd en werkt en dingen vast heeft.