Katten na een jaar weer naar buiten, hoe pak ik dat aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Katten na een jaar weer naar buiten, hoe pak ik dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:23

Over drie weken ga ik verhuizen.
De woning waar ik nu woon heb ik een jaar gewoond en omdat het aan een drukke weg staat, heb ik mijn katten niet los naar buiten gelaten. Alleen aan de lijn.
Mijn nieuwe woning ligt in een rustige wijk dus mijn mormels kunnen er gewoon weer uit.

Heeft iemand tips hoe lang ik ze binnen moet houden en hoe ik het aan moet pakken?
Ik heb 1 buitenkat en 1 binnenkat. De buitenkat heeft het echt moeilijk gehad het afgelopen jaar binnen te blijven en ik ben bang dat ze wegloopt of heel lang wegblijft/de weg kwijt raakt.
Ze was bij mijn oude woning ook vaak lang weg en ver uit de buurt, in tegenstelling tot de andere kat.

Hoor graag van jullie hoe ik dit het beste kan doen, alle tips zijn welkom!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:32

Wij hebben onze katten 6 weken binnen gehouden. Wij hebben geen problemen gehad toen de deur weer open ging! Komen netjes elke avond naar huis.

Jemawi

Re: Katten na een jaar weer naar buiten, hoe pak ik dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:37

Zes weken lijkt me prima. Daar zat ik aan te denken..
Heb je ze ook eerst buiten aan de lijn gehad?

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:48

Nee. Ik heb 3 jonge wilde katten van het asiel voor op de boerderij. Ze hebben bij ons 6 weken in de loods gezeten en konden ze ook wat mak maken. Daarna gewoon de loods open gezet en het duurde best lang voordat ze echt op ontdekkingstocht gingen. De eerste week bleven ze heel dicht in de buurt van de loods. Nu 7 maanden verder lopen ze heerlijk overal rond en melde ze zich als ze naar binnen willen.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:52

ik zou paar weken binnen houden, dan paar weken aan lijn buiten en dan los. Totaal 6 tot 8 weken, niet te kort als je denkt dat die ene meteen de benen gaat nemen....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:02

paar weken binnen en laten wennen aan dagelijks rond bijv. 18.00 uur ofzo wat je maar wilt een klein beetje blikvoer. Meestal vinden ze dat geweldig lekker en is de drang om dan thuis te zijn behoorlijk groot.

Idd af en toe op arm of aan riem (wat ze gewend zijn) rond het huis mee nemen zodat ze de omgeving buiten al kunnen zien.

Hoewel ik persoonlijk mijn tuin af zou zetten (heb ik ook gedaan) zodat mijn katten niet eruit kunnen. Veel en veel teveel nare verhalen tegenwoordig dus ze mag hier naar buiten maar alleen op eigen terrein.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:07

wij zijn begin dit jaar ook verhuisd....

we hebben onze katten toen we hier net kwamen wonen ook eerst 6 weken binnengehouden,
daarna gewoon de deur open gedaan in de hoop dat ze gewoon terug zouden komen.
Dit ging en gaat tot op de dag van vandaag nog steeds perfect!
zou gewoon een limiet aanhouden van ongeveer 6 weken

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:18

Bedankt voor de tips!
Dat van dat blikvoer vind ik wel een goede. Het schiet me ineens te binnen dat ik dat voorheen met mijn buitenkat ook deed toen ik haar voor het eerst naar buiten liet.
's ochtends vroeg een half uurtje en dan een visje of felix, want daar is ze gek op. Stom dat ik daar niet bij nagedacht heb.
Onze nieuwe tuin is volledig met schuttingen omheind en ik zou niet weten hoe ik dat verder moet doen zodat ze er niet uit kunnen. Op zich vind ik het niet erg dat ze wat verder weg gaan en dat zal dan vanzelf wel loslopen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:41

Mijn katten zijn na de verhuizing 3 dagen binnen gebleven.
Eigenlijk wilde ik het langer volhouden, maar ze sprongen tegen de ramen op. >;)
Maar het ging goed, ze zijn voorzichting de buurt gaan verkennen en kwamen gewoon weer thuis.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:53

er is speciaal kattenschrikdraad wat je op schuttingen kan zetten zodat ze de tuin niet uit kunnen. Het zijn schuine houders waar 3 draden in zitten op 8cm afstand van elkaar

Afbeelding

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:44

Ik ben ook net verhuisd en ben straks van plan om mijn katten ook naar buiten te doen.
Ze zijn echter sinds we ze hebben (we kregen ze met 4 weken en hebben ze nu anderhalf jaar) nog nooit naar buiten geweest, behalve heel even aan de lijn in de tuin.
1 x hebben we het mannetje 'los' gelaten in de tuin, maar toen we hem weer wilde pakken voelde die zich waarschijnlijk in het nauw gedreven en begon vreselijk te blazen en te slaan terwijl het normaal een sukkeltje is die alles goed vind.

Nu vragen we ons af of dit ook wel goed gaat als ze dus voor het eerst in hun leven echt naar buiten gaan.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:50

Wij zijn met onze vorige katten 3 keer verhuisd (waren wel vrouwtjes)
Ik liet ze eerst een poosje binnen, zodat ze vanuit huis al even rond konden kijken buiten (achter de ramen dus).
Dan ging ik een stukje met ze op de arm buiten rond lopen, die van ons wilden namelijk beslist niet aan een touwtje.
Dan zette ik ze in de tuin, en bleef er eerst even bij.
Die van mij bleven eerst een hele tijd gewoon in de tuin, en ging pas later op verkenning uit.
Is alle keren goed gegaan, nooit weggelopen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:45

Onze kat loopt de hele dag buiten, 's nachts wel binnen, en krijgt 's avonds zijn brokjes. Hij komt elke avond trouw thuis voor zijn eten :j

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:12

Op zich zie ik het naar buiten laten na het verhuizen niet als een echt probleem.
Het is meer dat mijn poezels een jaar lang binnen zijn geweest..beetje hetzelfde verhaal als Littlerose.
Weet niet zo zeker of het wel goed gaat, maar het voor 'ontbijt' naar buiten doen en dan binnen roepen, lijkt me het beste idee :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:23

Jemawi schreef:
Op zich zie ik het naar buiten laten na het verhuizen niet als een echt probleem.
Het is meer dat mijn poezels een jaar lang binnen zijn geweest..

Ik was hier ook wat bang voor toen ik mijn rasechte buitenkat 3 maanden binnen had gehouden ivm gebroken poot (waarvan 2 maanden in een bench). Ik heb hem eerst maar eens een week aan het lijntje meegenomen, waarbij hij steeds niet meer terug wou en gewoon ging blazen en grommen als ik hem oppakte of tegenhield }:) . MAAR, geheel onverwachts: de eerste keer dat hij los naar buiten mocht zat ie op het pad een beetje om zich heen te kijken om vervolgens úren voor het huis tegen het raam aan te gaan liggen! :?
Haha, ik heb me rot gelachen, gekke beest :D .

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:26

Wij tikten altijd tegen een bakje aan met een vorkje, en dat betekende wat lekkers. Als ze dat geluidje eenmaal kennen, is mijn ervaring dat de kat zo weer naar je toe komt! Succes :).