Ren konijnen -> diepte gaas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Ren konijnen -> diepte gaas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 19:20

Hoi,

ik heb al meerdere sites gezocht (misschien er over heen gelezen) maar hoe diep moet het gaas in de grond zitten voor een konijnenren?

Alvast bedankt! *\o/*

holandia

Re: Ren konijnen -> diepte gaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:35

Ze kunnen diep graven dus ik zou het anders aanpakken. Wij hebben bijvoorbeeld de boel afgegraven op 40 cm diepte. De boel betegeld (ook omhoog dus), en daarnaa weer dichtgegooid. Gaas aan de tegels bevestigd en klaar. Kunnen geen kant op maar nog steeds lekker graven.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:38

ik heb 40 cm uitgegraven dan gaas op grond gelegd met gaas tegen wanden. alles dichtgooien en voila.

Zorg wel voor dikke gaas zodat ze niet kapot bijten. Anders kunnen ze alsnog weg!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:40

Ik zou het voor de zekerheid ook helemaal dichtmaken.. Mocht je een graver hebben en hij graaft een nachtje door dan ben je hem kwijt anders. Dus uitgraven en gaas op de grond en aan de zijkanten. Zou dan een half metertje aanhouden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:20

Hij zit nu ook in een ren met stenen op de bodem inderdaad geloof ik nu jullie het zeggen!
Is ook een goede optie inderdaad! Tegels hebben we nog wel liggen volgens mij, eens kijken of ik die mag gebruiken..
Scheelt ook weer meters hoog gaas omdat je diep de grond in moet.. :j

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:32

Gaas is ook gewoon te halen bij een Praxis of Gamma toch?
Vind op internet alleen rollen van 25 - 50 meter lang.. Is toch iets te groot denk ik :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:33

geen gaas onder de grond doen. Leek mij ook ideaal. Totdat ik zelf steeds weg zakte. Dus toen gaas net onder de grond gedaan en later de ren nog 3x op moeten hogen. Toen ik de ren helemaal beu was en alles weg ging doen moest ik dus 2 lagen onder de grond verwijderen en was een ramp!!!

Nu heb ik een vaste ren met van die zwarte tegels op de grond die ook in paardenboxen liggen (ivm verwondingen op de poten) en daarnaast een ren op gras waar ze in mogen als er toezicht is of 2x per dag max. 1 uur zonder toezicht (ivm mogelijk graven anders). Nu heb ik niet echt gravende konijnen want vlamen zijn daar niet zo heel snel in. Daarnaast geef ik ze wel mogelijheden om ergens in te schuilen en op te zitten zodat de drang ook niet groot is.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:35

wij hebben ook een gat uitgegraven, daar toen gaas in gelegd. Zowel bodem als zijkanten.
dat gaas weer vastgemaakt aan het hok en klaar is kees.

Ze kunnen nu wel graven maar verder dan het gaas kunnen ze niet. :)

Ja gaas kun je gewoon halen bij gamma, praxis etc. Let wel op de kwaliteit, bepaalde gaassoorten zijn erg dun en dan kan het alsnog kapot.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:36

Sabinee__ schreef:
Gaas is ook gewoon te halen bij een Praxis of Gamma toch?
Vind op internet alleen rollen van 25 - 50 meter lang.. Is toch iets te groot denk ik :')

Uiteindelijk heb ik ruim 50 meter nodig gehad (al 16 meter voor rondom nodig gehad) en heb het bij de boerenbond gehaald.
Let wel op dat je gaas neemt wat stevig is en zeker 1 meter hoog is. Ze kunnen namelijk hoog springen. Kippengaas kunnen ze doorheen knagen dus voliere gaas is beter aan te raden.

Zelf heb ik nu een hondenkennel echt ideaal (1.5 meter hoog) kost wat in aanschaf maar gaat enorm lang mee, ze komen er niet doorheen en kan het altijd verplaatsen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:40

Afbeelding
Ik weet niet of er iemand handig is bij jou? En de juiste gereedschappen heeft om dit hek door te zagen.

WIj hebben zo'n rolcontainer via mn vaders werk kunnen krijgen, en deze panelen op maat gezaagd en als gaas gebruikt in het stuk zand waar ze mogen graven.
Hier komen ze met geen mogelijkheid doorheen, én gaat jaren en jaren mee.
Ook voor de buitenren hebben wij het gebruikt, en ik vind het ideaal. Nou hebben wij wel weinig tot geen katten in de tuin dus last van kattenpootjes die door het gaas heen gaan hebben we niet.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:23

Denk erom dat gewoon gaas gaat roesten als het een poosje in de grond zit. Hierdoor wordt het zwak en kunnen ze alsnog ontsnappen. Vandaar onze dichte bak met stenen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:20

Hier hebben we gewoon gaas over het gras gelegd, veel minder werk dan alles te moeten uitgraven enz. In 1 hoek van de ren een enorme hoop zand gekiepert waar ze naar hartelust kunnen graven en een ondergrondse doolhof hebben gemaakt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:56

Als je tegels op de vloer hebt liggen, dan kun je daaròp toch gewoon een zandbak maken? Zo heb ik dat ook gedaan. Ze kunnen nooit weg want ze komen de tegels vanzelf wel een keer tegen.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:22

Klopt dani_, ze kunnen dan nergens heen en het rot niet weg.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:19

En het is ook weer makkelijker te verwijderen, mocht dat ooit nodig zijn. :)