Mijn vriend en ik hebben allebei een kat. Die van mij woont bij mijn ouders, maar dat gaat niet helemaal fantastisch, die hebben namelijk ook een oudere kater die het geren en gedoe van de mijne maar niks vindt. Hij heeft liever het rijk alleen. Mijn vriend heeft een katje van inmiddels 1 jaar ongeveer, hij woont bij zijn moeder en die heeft ook nog 2 oudere dames.
Binnenkort gaat mijn vriend op zichzelf, en we hadden het idee om mijn kat dan bij hem te laten wonen. Uiteindelijk als wij samen gaan wonen komen ze toch samen, plus dat mijn katje dan weggaat bij mijn ouders is wel beter voor de kater. Dat hij op zichzelf gaat leek ons een uitstekend moment aangezien het huis dan nog neutraal gebied is.
Even een beschrijving die op beiden van toepassing is: ze zijn erg speels, en zoeken toenadering tot hun huisgenoten, die daar meestal niet van gediend zijn (vanwege bejaardheid
). Ik vermoed dat ze erg leuk met elkaar kunnen spelen als ze eenmaal aan elkaar gewend zijn en dat ze een hoop van elkaar kunnen leren qua omgangsvormen
. (Ze hebben allebei een niet-zo-ideale start gehad zonder moeder en broertjes en zusjes enzo, vandaar.) De kat van mijn vriend (katertje overigens) geeft niks om vreemde katten in de tuin, die van mij (poesje) gaat er luid grommend en grauwelend achteraan.Goed, mijn vraag is dus: hoe pak je dit aan? Zet je ze direct bij elkaar in het nieuwe huis? Moet je ze eerst in een aparte kamer laten wennen? Dit laatste lees ik veel, maar het lijkt me dan dat ze elkaar dan juist als indringer gaan zien (immers hebben ze hun kamer al als eigen geclaimd). Of valt dit wel mee? Ik heb ook iets gelezen over Feliway verstuivers, wat doen die precies?
Of is het toch beter om ze al een keertje eerder aan elkaar voor te stellen, bijvoorbeeld bij ons thuis?
Overigens is het goed mogelijk om ze pas te verhuizen als zijn huis helemaal ingericht is, zodat ze de stress en de rommel van de verhuizing niet meekrijgen

Alvast bedankt voor de tips!