hoeveel ruimte voor (2) konijntjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

hoeveel ruimte voor (2) konijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:54

Ik heb sinds enkele weken een mooi groot buitenhok met ren, binnenhok is ruim 1 meter, en eronder/ernaast zit een ren van 2 meter er direct aan vast.

Het hok;
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2386_n.jpg

Nu heb ik er 2 caviamannen inwonen, beide erg rustig en sociaal.

Maaaaaarrr van de week was ik bij een vriendin, en die had toch een leuk geniaal hangoor dwergkonijntje :=
Hoewel m'n cavia's onwijs tam zijn, blijven ze wel wat schichtig met dingen, bij de konijnen die ik de laatste tijd heb meegemaakt, merk ik toch dat ze een heel andere manier van reageren hebben.
dit staat mij eigenlijk wel aan :=
Nu is mijn idee om 2 hangoordwergkonijntjes erbij te nemen.
in de zomer in dit hok ( beneden in de ren is ook nog een extra nachthok aanwezig), en in de winter cavia's en konijnen apart in 2 hokken direct naast elkaar vanwege de kou dat ze naar de garage mogen.

maaaaaarrrrr... ik ben mij bewust dat konijntjes meer ruimte nodig hebben dan cavia's. wat zijn de (diervriendelijke) maten die dwergkonijnen gemiddeld nodig hebben?
redden ze het in een 2 verdiepingen ruimte van in totaal 3 meter, of is 4 dieren teveel van het goede, en gaan ze elkaar in de weg zitten?

Graag alle voors en tegens, bij voorkeur ervaringen ( goed EN slecht!!), want als ik iets neem, moet het veilig en goed gaan, ze zitten er immers tot hun dood in :Y)

Laptopmuis

Re: hoeveel ruimte voor (2) konijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:51

Konijnen en cavia's gaat vaak niet goed samen. Komt vaak voor dat de cavia's de konijnen in de buik bijten waardoor ze abcessen krijgen.
Zou dus eens kijken of je niet nog zo'n hok met rennetje erbij kan nemen. Hok is namelijk prima, maar alleen is het te klein voor 2 cavia's en 2 konijnen en is dit sowieso geen goede combi.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:51

2 dwergkonijnen minimaal 2m2, maar meer is altijd beter
Hoe breedt is het hok ? Anders kun je m2 niet uitrekenen

Doe je dan de cavia's en konijnen samen ?

Misschien is het leuk om 2 konijntjes uit een opvang te halen ? :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:34

de planning was om de cavia's en konijnen wel samen te doen, zie het hier in de omgeving erg veel, en vind het zo leuk :j
Het hok is denk ik een meter breed?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:44

het is dan te klein hoor voor cavia's en konijnen samen
En hoe wil je dat met voeding gaan doen ?
Maak er dan iig een vaste ren aan vast

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:17

Zou je idd de ren niet kunnen uitbouwen? Wat gaas halen, paar houtjes erbij... dat moet die vent van je toch wel voor elkaar kunnen krijgen? :P

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:20

Laptopmuis schreef:
Konijnen en cavia's gaat vaak niet goed samen. Komt vaak voor dat de cavia's de konijnen in de buik bijten waardoor ze abcessen krijgen.
Zou dus eens kijken of je niet nog zo'n hok met rennetje erbij kan nemen. Hok is namelijk prima, maar alleen is het te klein voor 2 cavia's en 2 konijnen en is dit sowieso geen goede combi.

als je ze goed aan elkaar laat wennen dus dat ze eerst even bij elkaar zijn waar je bij bent en dan steeds langer als het goed gaat dan kunnen ze prima samen dat heb ik hier ook gedaan en gaat prima!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:26

Leuk dat je misschien 2 konijntjes wilt nemen! Inderdaad, zoals Winsel al aangaf; minimaal 2 vierkante meter is een pre. Meer is altijd goed natuurlijk! :D

Het hok vind ik persoonlijk te klein voor EN cavia's EN konijntjes. Daarnaast is het samen houden van konijnen en cavia's niet aan te raden, want ondanks dat je het veel ziet, en dat er wordt aangeven dat jij het leuk vind, is het voor de dieren niet leuk. Ze spreken een totaal andere lichaamstaal, cavia's kunnen inderdaad konijnen tot abcessen toe bijten (bijtwonden welke zich tot abcessen zullen vormen), zoals Laptopmuis al zei, en beide dieren hebben een totaal ander voederpatroon.

Mocht je konijnen willen houden, houdt de beide diersoorten dan -voor hun eigen bestwil, ook al vind jij dat minder leuk (het gaat toch om de dieren, neem ik aan? :) )- uit elkaar. Stop ze niet omdat jij dat nou zo leuk wel bij elkaar.

:)

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:29

Mijn drie konijnen en cavia gaat prima samen!
Ze liggen echt altijd met elkaar...
Alleen met voeding is het wel lastig want cavia's moeten natuurlijk vitamine C extra en konijnen niet.
Mijn cavia krijgt dus elke avond drie opgeloste vitamine C pilletjes met wat diksap via een spuitje binnen.
En lekker dat ze het vind!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:21

maar.. misschien een rare ( maar voor mij natuurlijk critische) vraag;

waarom zie ik het dan zo enorm veel overal?
dierenwinkels, kinderboerderijen, bij veel mensen thuis etc zie ik regelmatig cavia's en konijnen samen.
heb wel begrepen dat je een "setje" per diersoort moet hebben omdat ze inderdaad een andere taal hebben, en zo toch gezelschap hebben van een soortgenoot.

ren uitbouwen zou hier trouwens nog prima kunnen, als ik het systeem zo zie.. is echt letterlijk enkele houtjes met wat gaas, en qua ruimte in de tuin zou het ook kunnen.
Maar als blijkt, dat die 2 rassen elkaar altijd " uitmoorden" dan is het niet realistisch om er konijnen bij te halen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:26

Het zijn gewoon totaal andere dieren, en tja dierenwinkels, kinderboerderijen.... Daar moet je niet te veel informatie weg halen.

Opzich denk ik dat als je 2 setjes hebt van beide, dat het nog best wel kan, maar 1 konijn en 1 cavia dat wordt sterk afgeraden, als je wel 2 konijnen en 2 cavias wil, zorg er dan voor dat de cavia's een huisje krijgen waar de konijnen níet bij kunnen, zodat de cavia's zich even terug kunnen trekken :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:15

Hoeveel wegen je cavia's ongeveer? Hangoordwergkonijnen zitten vaak rond de 1.3-1.6kg als je echte hebt, terwijl cavia's tussen de 0.9-1.5kg zitten. Bij mijn joegen de konijnen achter de cavia's aan maar het gaat vaak ook goed(erig).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:45

In een dierenwinkel zitten vaak alleen jonge dieren, die trekken zich nog niet veel aan van elkaar omdat ze nog zo jong zijn.

Pas heeft hier nog iemand een konijn voor een cavia geruild omdat het toch geen goede combinatie was en ze haar cavia gelukkig wilde maken. Konijn eens bekeken bij aankomst, zat vol met wondjes onder de buik, dus is ook gebeten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:39

Maar hier gaat het over 2 cavia's én 2 konijnen
Dus opzich als er nog een ren aan gemaakt wordt, én de cavia's krijgen een extra huisje waar de konijnen niet in kunnen, zie ik het probleem niet.
De cavia's kunnen met elkaar communiceren en de konijnen ook

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:22

Bij ons op de zorgboerderij zaten voor een tijd geleden ook 2 cavia's (en nog beertjes ook...) bij elkaar met 2 konijnen. Dit ging prima.. De cavia's waren in het onderste gedeelte en de konijnen waren voornamelijk in het villa gedeelte (is een knuffelhok van ongeveer 4 vierkante meter met daarboven nog 3 plateaus waar ze op kunnen zitten) de cavia's hadden uiteraard een hokje waar ze in konden gaan zitten. Maar de konijnen en cavia's lieten elkaar eigenlijk altijd met rust.

Wij voeren standaard knaagdiervoer met vitamine c. De konijnen krijgen dit dus ook extra. Voor zover ik het heb geleerd op school, is het niet erg als konijnen teveel vitamine c binnen krijgen. Wat ze niet nodig zijn gebruiken ze ook niet.

Edit; verder ben ik het met winsel eens. Als de cavia's zich maar kunnen verstoppen.

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:05

Ik heb ook 1 cavia en 1 konijn samen gehad ging ook gewoon goed !

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:52

maar dan dus de vraag; als de cavia's zich moeten verstoppen.. is dit wel een realistisch idee van mij?
ze vinden het namelijk heerlijk om dat hele hok door te rennen, te zonnebaden en weet ik wat.
als ik bv als eis moet hebben dat ze een plek hebben om te kunnen vluchten voor de konijnen ( of andersom) hoe gelukkig maak ik ze er dan mee? en hoe vaak zullen ze zo'n schuilplaats nodig hebben?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:17

Het is niet zo zeer dat ze er in moeten, maar dat ze wel de mogelijkheid hebben dat ze even een eigen plekje hebben waar die langorige dingen niet bij kunnen :))
Maar mocht je er geen gevoel bij hebben, dan moet je het zeker niet doen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:00

Konijntjes kunnen 's winters best wel buiten blijven hoor. :j

Hoe meer ruimte hoe beter natuurlijk. Ze moeten kunnen rennen, springen etc.

De mijne (twee) hebben 25 m2. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:12

Ik heb alleen verstand van konijnen :+
Maar je moet idd per dwergkonijn 1m2 rekenen. Zelf heb ik een ren van 14 m2 voor straks 6 dwergkonijnen. En de kippen krijgen van zomer hun eigen hok met ren. Zodat de konijnen nog meer ruimte hebben.
En het liefst een gecastreerd mannentje + vrouwtje. Dat is de beste combinatie.

Ook heb ik er wilgentakken bij in liggen. Waar ze op kunnen knagen. En balletjes waar ze mee kunnen smijten en gooien. En dingen waar ze op kunnen zitten.