Voedsel allergie op KVV?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Voedsel allergie op KVV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:48

Beste Bokkers,

Ons pleehondje Joey http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1625823&hilit=joey staat bij ons op smuldier, KVV. Hij krijgt enkel de compleet variant ivm zijn ondergewicht.
Nu slikt Joey prednison tegen de jeuk, eigenlijk sinds we hem hebben, dat is nu dus 3 weken. Wij dachten in eerste instantie dat hij zo veel jeuk had door zijn geïriteerde huid. Inmiddels is zijn huid al aardig aan het herstellen, alleen de jeukt blijft.
Hij jeukt voornamelijk tussen zijn liesen, op zijn hals en onder zijn poten. De plekken voor voedselallergie.

Nu eigenlijk mijn vraag, kan hij allergisch zijn voor KVV? We hebben van de dierenarts Z/D brokken mee gekregen om te kijken of hij dan stopt met jeuken, maar ik wil hem eigenlijk nog niet op brok hebben, omdat hij nu juist zoveel vlees opneemt.
Ik wil hem alleen ook niet de komende 4 maanden prednison blijven geven. Wat te doen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:55

Hond kan allergisch zijn voor een eiwitbron, in KVV zit een eiwit bron, als dat een eiwit is waarvoor je hond
een voedsel intolerantie zou hebben, dan kan hij inderdaad van KVV gaan jeuken.

Dat is de reden waarom er bij verdenking van voedsel intoleratie, vaak gekozen wordt voor een "exotische" eiwitbron,
dan wel een eiwit dat dusdanig is gemangeld door processen dat het niet meer herkenbaar is als
dat wat het was.

Overigens is het lastig als je hond nu op de pred staat om te zien waar het nou echt vandaan komt.
Want als je nu ander dieet (dat voer en niets anders dan dat voer, echt NIETS! anders!! nog geen likje yoghurt, stukje kaas,
hapje kattenvoer, honden koekje of wat dan ook.) probeert moet je dat toch
week of 6 volhouden.
Maar door de pred zou je nu vertekend beeld kunnen krijgen.

Maar het is wel degelijk de moeite waard het te testen.
Nu dieet en pred, als probleem weg, op dieet houden, lang genoeg!
Om zeker te zijn dat het het voer was, dan weer op de KVV.. komt het probleem terug?
Ja, dan weer op het dieet, gaat het weer weg weet je zeker dat dat het probleem was.
Nee, dan was het niet het voer, maar iets wat je hond blijkbaar ergens in zijn milieu was tegen gekomen.

Stel jeuk gaat met dieetvoer niet weg, dan is voedsel intolerantie nog niet uitgesloten, zou je nog een ander
dieet moeten proberen, zelf gemaakt (bv rijst en struisvogel), dan wel andere speciale via dierenarts, met
andere eiwit bron.

Hopelijk is je hondje snel van de jeuk af.
Ze kunnen voor alles wat ze ooit in hun leven al gehad hebben overgevoelig zijn, denk dus vooral aan rund, schaap, kip etc. Dat zit standaard al in bijna alle diervoeders, maar ook vaak kalkoen etc.
(kijk maar eens op de ingredienten lijstjes van de zakken voer)

vergat ik te vragen, maar neem aan, dat je hond is afgekrabt en onderzocht op parasieten, zo niet, als nog laten doen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:04

Nikki,

Het antwoord op jouw vraag is: JA. In de kvv die jij geeft, Smuldier, zitten namelijk diersoorten waar veel honden allergisch voor zijn en daarnaast: granen. Ongeveer de grootste jeukveroorzaker onder honden (waaronder ook rijst valt). Ik heb hier precies zo'n zelfde geval zitten. Ook op Smuldier gehad. Staat ook (nog) op prednison.

Z/D brokken hebben wij ook gehad. Dat is in géén geval de oplossing, kan ik je verzekeren. Zeker niet wanneer het geen voedsel- maar een mijtallergie blijkt te zijn. Brokken zitten namelijk VOL mijten.

Wat te doen? Een eliminatiedieet starten op basis van barf en zodra je resultaat begint te zien, de prednison zeer langzaam afbouwen. Je bent al bekend met kvv, dus dit gaat voor jou geen grote stap zijn. En daarbij, probeer de dosis prednison zo laag mogelijk te houden. Dat is heel, heel belangrijk. Van prednison komt de hond namelijk heel moeilijk af. Het afbouwen ervan duurt lang. Toch is het goed dat je op dit moment prednison geeft, om de huid tot rust te laten komen. Op de langere termijn geeft prednison heel ernstige bijwerkingen, maar voor nu is het goed.

Ons allergiehondje staat op een eliminatiedieet op basis van konijn. Dit is voor veel allergiehondjes een goede eerste diersoort. Of de hond nu allergisch is voor voedsel (bijvoorbeeld graan) of voor mijten (die in brok zitten, maar ook in de omgeving): Met een eliminatiedieet boek je sowieso enig resultaat. Alleen op basis van dit dieet heb ik de prednison tot nu toe kunnen afbouwen naar 1/3 van de oorspronkelijke dosering, in 3 maanden tijd (die van mij kreeg behoorlijk wat prednison).

Je mag me altijd pb'en!

Edit; wat de bokker boven mij zegt, er is wel een afkrabsel van de huid genomen? En onderzocht op gisten?
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 06-06-12 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:06

ja een hond kan allergisch zijn voor het diersoort wat je voert van kvv.

smuldier is rund,als jouw hond allergisch is voor rund dan reageerd hij op het voer.

wat je zou kunnen doen is bv van natudog andere diersoorten voeren,paard of eend of lam ,dit zijn andere eiwit bronnen en als de jeuk dan overgaat dan is hij ws allergisch voor rundvlees.

en smuldier is beide varianten glutenvrij,zitten dus géén granen in...zeker de rode variant is altijd al glutenvrij ( graan) geweest,tegenwoordig staat op de penscompleet ook glutenvrij,dus deze zal ook geen granen meer bevatten.

Wijslander

Re: Voedsel allergie op KVV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:09

@ kimmie261: oh is de groene tegenwoordig ook glutenvrij? Nu ja, ik zou sowieso toch aan een voedselallergie denken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:32

:j smuldier is geheel glutenvrij inmiddels..

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:49

Mijn hond krijgt normaal KVV van lotgering.

Ik was met de pinkster vergeten in te slaan en toen heb ik in de supermarkt smuldier gekocht.

2 dagen laten werd hij gek van de jeuk en zat zijn buik onder de bultjes.
Voor mij geen smuldier meer!

Ps. Let ook op de tussendoortjes, dus restjes brood, yoghurt en andere mensenproducten.

Succes!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 20:11

Joey is getest op mijt e.d. maar was helemaal schoon.

Goed, hij kan dus allergisch zijn voor het rundvlees uit smuldier? Ik wil hem liever nog niet op brok, juist omdat hij het nu zo goed doet op vlees en zo goed aankomt.
We zijn met de prednison aan het afbouwen, omdat hij daar nu al twee weken op staat.
Sinds we begonnen zijn met afbouwen begint hij te jeuken en worden ze poten weer roder. Alle symptomen van voedselallergie dus.
Ik ga eerst eens kijken wat lotgering bij hem doet. Duurt het dan ook 6 weken voordat we resultaat zien?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:32

nee dat kan al sneller maar je moet minimaal 6 weken dat voer geven,eigenlijk het liefste ook een andere diersoort nemen.

als hij allergies is voor rundvlees van smuldier is er grote kans dat het rundvlees van lotgering dezelfde reactie zal geven.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 21:36

Ik wil dan van lotgering niet die met rund proberen Kimmie261. Lotgering heeft ook kvv waar geen rundvlees in verwerkt zit.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:42

Bovenstaande mensen hebben allemaal gelijk eigenlijk.

Ik herken veel van mijn eigen hond, een bullmastiff.

Hij heeft een allergie voor voedermijten, dus hij mag geen brokken, onkruiden en grassoorten en rundvlees en lam.

Wij hebben hem laten testen omdat we ten einde raad waren.

Na advies van de dermatoloog zijn wij begonnen met vers vlees en dan niet hetgene waar granen in zitten of samengestelde paketten.
Wij stellen alles zelf samen. spiervlees, botten en orgaanvlees.

Diesel krijgt: eend, paard, geit, zalm, makreel, kip en gevogelte zoals hert.

Dit was echt een aanrader. Misschien helpt het voor jou hond ook?

Edit: ik zie net dat je lotgering gaat proberen. Ik zou even helemaal geen rundvlees of iets gemalen geven van lotgering. Daar reageren heel veel honden helaas toch op.
Hij zou inderdaad 6 weken hetzelfde eten moeten krijgen. Bij Diesel zijn we begonnen met eend en paard. Dit is het vlees waar men vaak mee begint.

Ik zie ook dat je hond al getest is. Ik weet hoe lastig het is.
Prednison is ook geen oplossing. Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande tips.

Wij geven verse stukken vlees en niet gemalen uit de winkel omdat in het gemalen vlees vaak toch iets toegevoegd is waar Diesel niet tegen kan.
Laatst bijgewerkt door eridinges op 06-06-12 21:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:45

mijn hond heeft ook een allergie
en vertoont dezelfde symptomen als jou hond
ik heb henm toen ook over gezet op kvv voeding van verschillende merken
ook smuldier heb ik geprobeert
maar gezien dit geen enkel ander positief effect qua allergie heeft gehad
staat mijn hond tegenwoordig weer terug op gewone brok.

kvv helpt dus niet altijd helaas.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:28

@ Aprils_joke: Het klopt dat kvv niet altijd helpt, omdat daar juist de diersoorten in verwerkt zitten waar honden vaak allergisch voor zijn (denk aan kip). Daarnaast weet je met kvv nooit zeker dat er niet per ongeluk een korreltje van iets in zit, waar jouw hond niet tegen kan.

@ TS: Ik gok dat lotgering voor jou niet de oplossing zal zijn. Als je het in 1 keer goed wilt doen, start je met volledig zelf samengestelde maaltijden van een diersoort die jouw hond 100% zeker nog niet eerder gegeten heeft, ook niet in de kvv. Wat je ook gaat doen, vermijd in ieder geval granen (en rijst valt daar ook onder).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:41

Je hond kan idd allergisch zijn voor het soort eiwit, in dit geval wrs rund. Wij hebben een reu gehad die ook allergisch was voor rood vlees (dus ook rund). Even zien dat je een vers vlees voeding haalt waar alleen kip ofzo in zit (dus wit vlees) of beter nog vis. Kan ook zijn dat hij (daarnaast) allergisch is voor de hoeveelheid eiwit. Dit gaat dan niet om het percentage (%) eiwit wat op de verpakking staat, maar om de eiwit fractie. Een voer met bijv. 20% eiwit kan meer opleveren dan bijvoorbeeld een voer met 22% eiwit. Dit moet je dan even uit rekenen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:57

aslo schreef:
Even zien dat je een vers vlees voeding haalt waar alleen kip ofzo in zit (dus wit vlees) of beter nog vis.

Kip is een van de grootste jeukveroorzakers. Dat zou ik dus niet doen... Bestaat er een kvv waar alleen vis in zit?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:00

maar er zit geen kip in smuldier,dus mss is de hond allergisch voor rund,wil niet zeggen dat hij dan ook allergisch reageerd op kip,het is gewoon te proberen...

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:06

Probeer kvv van Carnibest of Barf maar eens. Grote kans dat het probleem is opgelost. ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:04

Sonja89 schreef:
Kip is een van de grootste jeukveroorzakers. Dat zou ik dus niet doen... Bestaat er een kvv waar alleen vis in zit?

Tja onze reu destijds verdroeg alleen maar kip of vis.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:44

Bedankt voor de tips iedereen!
We gaan Joey van de week eerst behandelen tegen ooronsteking. Hij jeukt erg veel aan zijn hals en zijn oren zijn erg vies. Hij lijkt minder te jeuken aan z'n voetzolen, het is nu meer de bovenkant van zijn poot.
BARF zie ik eerlijk gezegd niet zitten met hem. Door zijn ondergewicht krijgt hij momenteel 5 voedingsmaaltijden per dag, die afgewogen worden. Dit lijkt me met BARF niet haalbaar?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:58

Vers vlees heeft heel veel voordelen. Onze honden zien er super uit. Ook bij ondergewicht is het goed.

Die oorontsteking, waarschijnlijk gisten komen ook uit de allergie. Je moet de oorzaak vinden ipv de symptomen te behandelen.

Ik vermoed dat het gisten zijn en dat je hond reageert op voedermijten.

Een tip, laat je doorsturen naar een dermatoloog ipv de reguliere da. Na 1 behandeling waren wij veel wijzer geworden terwijl we al ruim 2 jr maandelijks bij de da waren geweest.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:10

Die oorontsteking zou inderdaad het gevolg kunnen zijn van de allergie, net als de jeuk op de bovenkant van zijn poot.

Afgewogen maaltijden verdeeld over 5 voermomenten is met barf net zo goed haalbaar als met kvv. Waarom niet? Als je barfen niet ziet zitten, zou ik hem bijvoorbeeld op Tinlo barfmenu zetten en dan de smaak konijn. Dit 6-8 weken volhouden, niks anders erbij geven en dan kijken wat het resultaat is. Op die manier elimineer je met een kvv.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:04

Joey zit inmiddels sinds gister op KVV van lotgering en dan de variant waar geen rund in zit.
Morgen krijgt hij een allergie onderzoek om uit te zoeken of hij niet allergisch is voor huisstof mijt o.i.d.
Mocht blijken dat hij daar niet allergisch voor is, dan zal het hoogst waarschijnlijk een voedselallergie zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:07

hoe gaat het inmiddels met hem?

kom hij al aan en hoe is het met zijn verlatingsangst?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 13:24

Hij is inmiddels 4 hele kilo's rijker en ziet er al een stuk beter uit :j . Het is nog steeds net Magere Heijn, maar het wordt al beter.
Verlatingsangst is nog steeds een ramp. Hij staat inmiddels ook onder behandeling van een gedragstherapeut, mede omdat hij angst agressie heeft en dan ook durft te bijten. De GT helpt ook mee met zijn verlatingsangst.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:54

Nikki__ schreef:
Morgen krijgt hij een allergie onderzoek om uit te zoeken of hij niet allergisch is voor huisstof mijt o.i.d.
Mocht blijken dat hij daar niet allergisch voor is, dan zal het hoogst waarschijnlijk een voedselallergie zijn.

Een mijtallergie kan samenhangen met een voedselallergie. Het een sluit het ander dus niet uit! Fijn dat hij al is aangekomen en dat jullie een GT in de arm hebben genomen!