wie heeft er ervaring met een cherry eye??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

notalways

wie heeft er ervaring met een cherry eye??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:57

Sinds vorige week heeft mijn chihuahua van 8 maanden een cherry eye.
Ben bij de dierenarts geweest en heb oogdruppels meegkregen en over een week moet ik weer langs komen met het hondje om te kijken of het verbeterd is zo niet dan moet ie geopereerd worden en word de traanbuis afgesloten/weggehaald. Nu las ik op internet dat er meer opties zijn en om de traanbuis te behouden. Is er iemand die ervaring heeft met een cherry-eye ??

notalways

Re: wie heeft er ervaring met een cherry eye??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:17

niemand ervaring ??

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:27

jawel hoor ik werk op het asiel en kom regelmatig hondjes tegen met een cherry eye, we proberen meestal ook eerst te druppelen maar meestal moeten we het dan nog laten weghalen.

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:29

en laten jullie de hele traanbuis weghalen en elke keer druppelen met kunst tranen of laten jullie het weghechten ?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:30

bij onze franse bulldog kon je het cherry eye gewoon terugduwen (klikt lomp) je drukte erop en dan sprong het weer terug... hij had er verder geen last van.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:31

Dat word altijd weggehecht maar volgens mij kan het dan wel terug komen ik weet niet hoe dat zit als je de hele traanbuis verwijderd dat doen we nl nooit.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:33

Jaaaa hier ook ervaring. Heb een Cane corso.
Had ook een Cherry Eye. Bij ons halen ze niet de hele traanbuis weg maar zetten ze de cherry eye vast zeg maar. Het kan soms voorkomen dat hij onder het "draadje" vandaan schiet en moet het dus weer vastgezet worden (is bij mij gebeurd) maar daarna is hij niet meer losgekomen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:43

Ik heb redelijk wat ervaring met Cherry eye, wij hebben verschillende bulldogs opgevangen waarvan een paar met Cherry eye.

Ik ben geen voorstander van het weghalen van klieren of traanbuis omdat je daarna met kunsttranen moet gaan werken, veel druppelen.
Wij hebben ze altijd laten hechten, je blijft daarna wel wat roze littekenweefsel zien, maar de hond heeft daar geen last van.

Deze bull heb ik nog, dit een paar jaar na de operatie:
Afbeelding

De roze randen zie je bij haar wel wat meer dan normaal omdat ze ook nog aan entropion geopereerd is en haar onder-ooglid daardoor wat meer hangt dan normaal.

Zorg dat je naar een goed DA gaat met ervaring met Cherry eye, het is een kleine ingreep maar moet wel goed gedaan worden anders komt het terug. Met wegnemen van de klieren komt het niet meer terug, maar daar kleven dus ook nadelen aan.
De DA moet niet te "voorzichtig" zijn, te mooi willen maken, functionaliteit staat bovenaan.
Door het voorzichtige en te mooi willen maken is het bij ons nog weleens fout gegaan.

Ook belangrijk is dat ze gasnarcose gebruiken, dat is veel veiliger dan narcose via een spuitje, zeker bij honden met een afwijkende schedelvorm. I.v.m. mogelijke ademhalingsproblemen.

Een goede DA met veel ervaring is Kees de Leeuw uit Dieren.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:50

hoe kan zo iets eigenlijk ontstaan ?

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:25

volgens mij komt het veel voor bij dogachtigen. Die hebben toch wat meer hangogen en dan schijnt het 3e ooglid er wat makkelijker uit te "ploppen"

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:30

Het zijn niet de hangende oogleden die dit veroorzaken, maar de korte schedel met wijde en ondiepe oogkassen.

Het komt wel vaker voor bij dogachtigen, maar ook bij andere soorten met een korte schedel zoals Chihuahua, Pekinees en Shizu.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 01:14

Mijn cocker spaniel had dat ook, is vast gehecht, en ze heeft er nooit meer last van gehad,
Ik zie er ook echt niks meer van! Weet niet eens meer aan welke kant die zat haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 01:50

tiwi1969 schreef:
Het zijn niet de hangende oogleden die dit veroorzaken, maar de korte schedel met wijde en ondiepe oogkassen.

Het komt wel vaker voor bij dogachtigen, maar ook bij andere soorten met een korte schedel zoals Chihuahua, Pekinees en Shizu.

Dan komt toch het hele oog eruit, ipv een cherry eye?!
Een cherry eye komt vaker voor bij honden met "hang ogen".

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:10

thanks allemaal . ga vanmiddag even naar een oogchirurg hier in de buurt die vaker een cherry eye heeft gezien dus nu maar ff afwachten wat die zegt

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:22

maandag gaan ze em weg hechten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:13

Brainless schreef:
Dan komt toch het hele oog eruit, ipv een cherry eye?!
Een cherry eye komt vaker voor bij honden met "hang ogen".

Ook bij kortschedelige honden zonder hang-ogen komt cherry eye vaker voor. Bij sommige rassen is de oogkas zo ondiep dat de ogen er ook makkelijker uit komen. Neem de bolle ogen van een Franse Bulldog of een Mopshond.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:35

De Chi van mijn moeder kreeg na 6 weken een cherry eye, ze heeft druppels bij de dierenarts weg gehaald en toen het hondje wat ouder was is hij eraan geopereert, de eerste weken heeft ze nog wat gedruppelt, en nu alleen nog als ze merkt dat het nodig is.