We hebben hier een Thuringer konijn van 4 jaar oud en een dwergkonijntje van 2 jaar oud.
Twee rammen. Ze zitten niet bij elkaar in. Maar!! Hier ben ik mee bezig
We zoeken voor de Thuringer een nieuw thuis waar hij lekker kan rondscharrelen. Vervolgens wordt het dwergje gecastreerd en komt er een vriendinnetje
Het loopt allemaal helaas niet zo voorspoedig. Ik heb nog geen geschikt nieuw thuis voor hem kunnen vinden
Aangezien ik meer een cavia mens ben, heb ik me nooit zo verdiept in het voer van mijn konijntjes. Ik weet wel dat gemengd voer 'ongezond' is vanwege het selectief eten en dat je het beste bix kan voeren waar alles in zit. (Dat komt wel overeen met cavia's).
Wat heb ik gevoerd:
* Paardenmuesli, aangeraden door een kennis van ons. Zijn konijnen kregen dit ook.
* Daarna gemengd voer van Kenner gevoerd, maar hier liet mijn dwergkonijn de helft van liggen. De Thuringer at altijd netjes zijn bakje leeg op een paar (met nadruk op een paar, dus niet alles) bixstaafjes na.
* Ik heb een tijdje Bix gevoerd van Kenner, aangezien ze zo selectief aten van het gemengde voer. Hier kreeg het dwergkonijntje* 'plakpoep' van. We zijn toen overgegaan op die muesli en nu heeft hij dit niet meer.
* Achter het dwergkonijntje zit nog wel een verhaal. Hij mist een half oortje, heeft een kapotte zenuw in zijn pootje, heeft longontsteking gehad en wekenlang onder behandeling gestaan en is gewoon erg zwak gebleven. Zijn weerstand is wat minder dan die van de standaard konijn.
* Toen heb ik muesli aangeraden gekregen en dat voer ik op het moment. Ik voer de hoeveelheid die ik nu nog over heb op en dan wilde ik overgaan op ander voer.
Maar nu staan we voor een lastige keuze. Welk voer? Er zijn zoveel soorten en maten. Waar moet ik om denken als ik voer ga uitzoeken? Ik ben me nu wel flink aan het inlezen, maar ik dacht: misschien heeft Bokt nog tips
Dus helemaal niet zo gek.
).
En ik denk dat konijnenvoer kwalitatief beter is voor konijnen: het heet niet voor niets konijnenvoer