Goed konijnen voer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Goed konijnen voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:13

Ik denk dat er nog wel wat valt te verbeteren aan mijn konijnenvoer en daarom vraag ik hier advies.

We hebben hier een Thuringer konijn van 4 jaar oud en een dwergkonijntje van 2 jaar oud.
Twee rammen. Ze zitten niet bij elkaar in. Maar!! Hier ben ik mee bezig :) We zoeken voor de Thuringer een nieuw thuis waar hij lekker kan rondscharrelen. Vervolgens wordt het dwergje gecastreerd en komt er een vriendinnetje :j
Het loopt allemaal helaas niet zo voorspoedig. Ik heb nog geen geschikt nieuw thuis voor hem kunnen vinden -O-

Aangezien ik meer een cavia mens ben, heb ik me nooit zo verdiept in het voer van mijn konijntjes. Ik weet wel dat gemengd voer 'ongezond' is vanwege het selectief eten en dat je het beste bix kan voeren waar alles in zit. (Dat komt wel overeen met cavia's).

Wat heb ik gevoerd:
* Paardenmuesli, aangeraden door een kennis van ons. Zijn konijnen kregen dit ook.

* Daarna gemengd voer van Kenner gevoerd, maar hier liet mijn dwergkonijn de helft van liggen. De Thuringer at altijd netjes zijn bakje leeg op een paar (met nadruk op een paar, dus niet alles) bixstaafjes na.

* Ik heb een tijdje Bix gevoerd van Kenner, aangezien ze zo selectief aten van het gemengde voer. Hier kreeg het dwergkonijntje* 'plakpoep' van. We zijn toen overgegaan op die muesli en nu heeft hij dit niet meer.
* Achter het dwergkonijntje zit nog wel een verhaal. Hij mist een half oortje, heeft een kapotte zenuw in zijn pootje, heeft longontsteking gehad en wekenlang onder behandeling gestaan en is gewoon erg zwak gebleven. Zijn weerstand is wat minder dan die van de standaard konijn.

* Toen heb ik muesli aangeraden gekregen en dat voer ik op het moment. Ik voer de hoeveelheid die ik nu nog over heb op en dan wilde ik overgaan op ander voer.

Maar nu staan we voor een lastige keuze. Welk voer? Er zijn zoveel soorten en maten. Waar moet ik om denken als ik voer ga uitzoeken? Ik ben me nu wel flink aan het inlezen, maar ik dacht: misschien heeft Bokt nog tips :D

capopjekop

Re: Goed konijnen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:15

Ik voer gewoon groenvoer van de dierenspeciaalzaak. Het merk weet ik niet. Verder veel hooi voeren en ik voer daarnaast ook een beetje groen bladvoer bij.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:16

veel hooi voeren en verder krijgen mijn konijnen soms een handje meuslie
maar hoofdvoer is echt hooi hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:18

idd belangrijkste is hooi , mijn konijnen kregen altijd science selective biks met veel vezels. nu krijgen ze een wat goedkopere brok Hope Farms Supertrio namelijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:20

Hier is het hoofdvoer ook hooi en daarnaast krijgen ze een muesli van Chudleys (dodson and horell) en deze muesli is heel natuurlijk zitten ook hele bloemen enz. in. Voordeel ze eten alles op en moeten heel goed kauwen. Dus ideaal voor de kiezen. Voer het nu al meerdere jaren en sindsdien hebben ze geen van alleen meer de dierenarts gezien. Ook niet voor de tanden/kiezen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:20

Wat een fijn topic is dit! Goedzo dat je een vriendinnetje gaat zoeken. Ze zullen veel gelukkiger zijn!

Je moet ze heel veel hooi en groenten geven, en daarbij een beetje bix. Als ik jou was zou ik gewoon bix voeren hoor, konijnenbix. De reden dat hij plakpoep kreeg is waarschijnlijk dat de overgang naar ander voer voor hem te snel ging. Het ene konijntje heeft er geen last van, het andere wel.

Hetzelfde geldt voor een nieuwe groente. Je moet het erg langzaam opbouwen. Ik heb een konijntje gehad die moest echt steeds een paar hapjes meer, terwijl ik de andere meteen kon opbouwen met steeds de grote van een postzegel.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:22

hier krijgen ze ook Hope Farms Supertrio Rabbit.
Doen ze het super op.
Hoofdvoer is hier nog altijd hoor, laten we dat niet vergeten.

Zo ken ik ook iemand die haar konijnen paardenvoer gaf, maar jeetje waarom?
Het is PAArDEN voer geen KONIJNEN voer. :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:24

ik haal eigenlijk steeds wat anders,kan van de supermarkt zijn,kan eem zak merkkorrel zijn of gemengd.
is maar net waar ik ben op dat moment :j
heb nu een zak met korrel gehaald ( merk is kanjer geloof ik)en ik gooi daar wat handjes paardenmuesli doorheen.
verder hebben ze altijd hooi,krijgen ze dagelijks gras en ander groen spul en wat kruiden
van de korrel geef ik per konijn maar 20 gram,dat is zat genoeg.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:28

In eerste instantie natuurlijk hooi. Maar qua brokken....
Hope farms super trio is goed voer en supreme science selective.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:28

Sjors schreef:
Doen ze het super op.
Hoofdvoer is hier nog altijd hoor, laten we dat niet vergeten.

Zo ken ik ook iemand die haar konijnen paardenvoer gaf, maar jeetje waarom?
Het is PAArDEN voer geen KONIJNEN voer. :Y)

Omdat een paard en een konijn nauwelijks verschillen qua tanden/spijsverteringsstelsel. ;) Dus helemaal niet zo gek.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:30

Serieus ja? Nooit geweten. Kan ik mijn konijnen dan ook de safe and sound van dodson and horrell bij voeren?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:34

Science selective, konijnen eten het goed ik ken geen konijn wat dit voer niet lust. En het is super goed voor ze. :) Verder inderdaad met regelmaat groenvoer en veeeel hooi. :)
Afbeelding

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:35

Ja hebben ze hier ook wel eens gehad. Ook wiesencobs en grasmix krijgen ze wel is.

Is best interessant hoor het gebit van een konijn is gelijk aan dat van een paard deze groeien ook door en door te weinig ruwvoer of verkeerde stand vormen zich haken en daarom moeten konijnen ook vaak naar de tandarts of in elk geval jaarlijks gecontroleerd worden.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:50

Sjors schreef:

Dit krijgen die van mij ook. Vinden ze heerlijk (als in, ze vallen echt aan). Bij mij krijgen ze overigens alleen 's avonds brokjes omdat ze zo snel dik worden als ze het overdag ook hebben (omdat ze het dus zo lekker vinden). Overdag krijgen ze wel gewoon veel hooi en groenvoer als paprika, sla, komkommer, enz.

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:54

Science selective, krijgen die van ons. Het konijn van me vader had ook veel last van plakpoep en een kieskeurige eter, maar sinds dit voer eigenlijk geen last meer van. Alleen nog als ze wat te veel nattig groenvoer heeft gehad, maar bij ons geen ander voer meer.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:16

Ik ga even op iedereen reageren, bedankt voor alle snelle (en nuttige!) reacties :)

Capopjekop: Ik voer wel groenvoer (Dan moet je denken aan bijvoorbeeld sla, witlof, appel, peer, wortel). Natuurlijk alles met mate, wil niet dat de maagjes in de war komen. Bladvoer geef ik niet, puur omdat ik het niet vertrouw. Ik durf het niet ergens te plukken, uit 'angst' dat het bespoten is, dat er overheen geplast is door honden enzovoorts. Ik heb niet het idee dat ze iets tekort komen.

Onley: Ik weet ook heel goed dat hooi het hoofdvoer is, dat is hetzelfde bij cavia's (en paarden). Maar het probleem is, ze eten nou niet bepaald veel hooi (niet zoveel als de cavia's zegmaar). Het hooi is verder van goede kwaliteit. Ze eten wel hooi, maar met mate. Ik heb het los in de kooien liggen, hooiruifjes/-ballen doe ik niet aan.

Takkie_muis: En moet ik nog ergens op letten met speciale vitamine/mineralen/o.i.d wat voldoende in het voer moet zitten, als ik voer ga uitkiezen? Bij cavia's moet je op de vitamine C letten en ik ben benieuwd of je bij konijnen dan ook nog op dingen moet letten (vast wel :P).

Wilawander: Klinkt als goed voer! Maar gaan ze hiervan niet selectief eten? Hoe is jouw ervaring daarmee? De thuringer heeft nog nooit een dierenarts gezien (terwijl hij uit een dierenwinkel komt), maar het dwergje (veel) vaker.

Geryon: Ik was toch met de cavia's bezig. Zocht er al een hele tijd nieuw voer voor en dat heb ik inmiddels gevonden. Ook de groente/fruit 'keren' heb ik veranderd. En nu dacht ik: Dan kan ik ook wel kijken naar beter voer voor de konijntjes. De muesli die ik nu voer is voor paarden. En om nu elke keer een zak van 20 kg op te halen voor twee konijnen vind ik ook zo :+ En ik denk dat konijnenvoer kwalitatief beter is voor konijnen: het heet niet voor niets konijnenvoer :)
Eerst wil ik een thuis vinden voor de Thuringer. Helaas loopt dat niet zo, zal wel komen omdat hij wat ouder is. Maar dat is niet de enige reden dat ik wat voor hem zoek. Ik heb hem ook ter adoptie staan omdat hij hier gewoon niet voldoende ruimte/aandacht krijgt. Hij mag wel rondscharrelen in de tuin bij mooi weer (loopt gewoon los, lekker makkelijk. Je vindt hem toch wel terug :P), maar 's nachts zit hij in een hok van een meter en dat zit me toch wel ontzettend dwars. Daarom zoek ik een thuis voor hem waar hij heerlijk (buiten) rond kan scharrelen. Veel mooier voor hem. Maar vind dat maar eens!
Het dwergkonijntje gaat op den duur ook naar een grotere huisvesting (samen met een vriendinnetje! :) ). Maar de reden dat ik nu nog geen vriendinnetje neem is omdat de Thuringer ontzettend 'makkelijk' is. En ik vind het geestelijke dierenkwelling om de dieren zo te pesten. De Thuringer heeft zo geen rust (om het vrouwtje), de dwerg heeft geen rust (het is dan ZIJN vrouwtje immers) en het vrouwtje heeft twee kemphanen om zich heen. (De thuringer dan niet in de kooi. Maar ze kunnen we contact met elkaar hebben als ze bijvoorbeeld binnen (apart) loslopen en dáár doel ik dan op). Maar ik kan het wel blijven zeggen, niemand die een Thuringer wil. Het zijn over het algemeen grote konijnen en mensen willen toch liever een dwergkonijntje (twee is dan nog beter). Tot nog toe is mijn zoektocht (nog) niet geslaagd.
Groenvoer krijgen ze hier regelmatig, gaat erg goed. Ik denk dat het ook een kwestie van gevoel is, om de juiste hoeveelheid te bepalen. En je kunt natuurlijk veel van je konijnen afleiden.

Sjors: Tja, ik weet niet. Misschien omdat het makkelijker was o.i.d (die kennis had ook paarden en dan namen we daar een zak van mee). Maar ik wil het verbeteren, binnenkort hebben ze hopelijk beter voer :)

Ellepel: Kanjer ken ik wel, maar dan in de cavia versie. Daar zat te weinig vitamine C in voor een cavia (terwijl op de verpakking stond dat het speciale caviakorrel was). Door zoiets 'knap' ik op voer af. Ik wil het graag beter doen en ik ben echt op zoek na kwalitatief goed voer. Vooral voor het dwergje, om zijn weerstand te verbeteren. Ik denk dat het met beter voer een stap in de goede richting is. De Thuringer eet wel, dat is een veelvraat :P.

Ik heb geen verstand van hoeveelheden per konijn. Ik lees op sites dat de konijnen ongeveer 20 gram hardvoer per dag moeten. Nu geef ik ze, dat is blijkbaar dus erg fout, gewoon een bakje vol en als ze het op hebben geef ik ze nieuwe. Dat mag dus niet? Het dwergje eet eigenlijk helemaal niet zoveel, vandaar dat ik die maar een bak vol geef. En tja, dan gaat de Thuringer ook mee. Daar zit dus ook een verbeterpunt in. Ik neem aan dat de hoeveelheden wel op de verpakkingen staan.

Wilawander: Dat wist ik niet, dat de spijsverteringsstelsels gelijk zijn. Weer wat geleerd :)

Somebitch: Bedankt, ik ga de samenstelling eens opzoeken. Is er nog iets waar ik op moet letten, wat er voldoende in moet zitten?

Mijn belangrijkste vragen op het moment:

Wat moet er in goed konijnenvoer zitten? Moet ik nog op een bepaald aantal mg vitaminen letten? (zoals je dat bij cavia's wel moet doen?) Kan iemand hiermee helpen?

En over de 'plakpoep'. Dat is dus vanwege de te snelle overgang? Ik heb er eigenlijk helemaal niet zo bij nagedacht, heb het ook niet gemengd toentertijd. Hoe hebben jullie dit gemengd? Als ik binnenkort op ander voer over zou gaan, zou ik dit wel willen toepassen.

Mogen konijnen vitamine C tabletjes, of is dat goed als het in het voer zit? Cavia's kunnen dat niet zelf aanmaken, maar hoe zit het precies met konijnen?

Bedankt voor alle reacties, ik kan hier echt veel mee :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:22

Ja, je moet wel rustig overschakelen omdat dat het beste is voor de darmen. :)
Je kunt het beste dus gewoon een beetje mixen met het huidige voer en dat dan steeds afbouwen.

Van Science Selective heb je ook proefzakjes, die kan je vaak wel bij je dierenarts of een konijnenopvang ophalen. :)

SS bevat veel vezels (19%) waardoor het de darmen goed stimuleerd en de tandjes goed afslijten. Het is ook goed voor konijnen die weinig hooi eten. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:26

Dus ik moet er dus op letten dat er voldoende vezels in zitten?
Dan ga ik één dezer dagen nog wel even kijken voor voer, zodat ik dat kan mixen :) Hoe raad jij mij aan die 'verdeling' te doen? Steeds een kwart o.i.d?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:29

Ik heb er zelf niet zo heel nauw naar gekeken. Ik had net een nieuwe zak voer, en ik heb half half gedaan en daarna kwart kwart en toen over op SS. :)

's avonds geef ik trouwens nu ook Hope Farms, dit omdat mijn ene konijn wat dikker moet worden en ik deze zak nog had staan, had ik toen gekocht voor mijn zieke konijn in de hoop dat hij dat at maar helaas.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:32

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik op moet letten. Bij cavia's moet je op de vitamine C letten, maar bij konijnen? Ik heb geen flauw idee. Ik ben me wel aan het inlezen natuurlijk, ga morgen weer verder. Maar ik kon het antwoord op deze vraag niet duidelijk vinden.
Heb jij hier tips voor?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:34

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:35

SS is idd goed voer. Hoog gehalte aan vezels, het is niet gemengd dus ze kunnen niet het 'lekkere' ertussenuit eten.
Zo te lezen haal jij je voer bij de Boerenbond/Welkoop, waarschijnlijk hebben ze daar ook SS.

Daarnaast is vit. C voor konijnen geen probleem. Ze hebben het niet nodig, wat ze (teveel) binnenkrijgen plassen ze dus gewoon weer uit. Soms zitten konijnen en cavia's bij elkaar, deze krijgen dan eigenlijk altijd beide cavia voer.
Daarnaast heb heb je ook gemengd knaagdierenvoer, dit kan voor zowel konijnen als cavia's. Er zit dus voldoende vit. C in voor de cavia's maar ook konijnen kunnen het eten.
De varianten die ik daarvan ken zijn echter gemengd dus daardoor minder als alleen brokjes.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:39

Laura_x_ schreef:
Ik weet eigenlijk niet goed waar ik op moet letten. Bij cavia's moet je op de vitamine C letten, maar bij konijnen? Ik heb geen flauw idee. Ik ben me wel aan het inlezen natuurlijk, ga morgen weer verder. Maar ik kon het antwoord op deze vraag niet duidelijk vinden.
Heb jij hier tips voor?

Als je het echt goed wil doen moet je Science Selective geven, maar die is best prijzig
Hope farms super trio krijgen ze bij mij en daar ben ik zeer tevreden over

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:45

Bij de muesli die ik voer selecteren ze niet. Er zitten extra brokjes in waar vitamines en dergelijke inzitten en die worden net zo graag gegeten als de kruiden, granen enz. dier er inzitten. De bak gaat gewoon leeg.

Dit deden ze met andere muslies wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:46

enige wat belangrijk is met brokjes/muesli is dat je niet teveel geeft.
ze hebben dan verhoogde kans op blaasstenen, en dat wil je niet hebben.

een van mijn konijnen is er vorig jaar aan geopereerd,en dat was een dure zaak!
sindsdien geef ik ze dus 20 gram per konijn en ze laten niks liggen.
met hooi, en de rest doen ze het prima :j