Vogeltje gevonde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Vogeltje gevonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:07

Hallo,
Ik heb net een klein vogeltje gevonden buiten.
Hij is waarschijnlijk uit het nest gevallen, hij lag buiten gelukkig
Wel onder het afdak, maar ik heb geen flauw idee hoe nu verder.
Ik heb hem in een doek gewikkelt voor de kachel gezet zodat hij kan opwarmen
Maar inmiddels begint hij al behoorlijk tr piepen
Wat moet ik hem geven?
HELP
Hij is ong een handpalm groot lijkt op eeb mus, de oogjes zitten nog dicht hij heefy wel een vacht

juval

Re: Vogeltje gevonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:08

de vogelopvang bellen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:10

Zie je het nest nergens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:12

:n Niet zomaar vogels binnen halen, het is uitvliegtijd en de ouders zorgen dan vaak nog wel voor hun kroost. Maarrr, daar ben je nu te laat mee, want je kunt m niet meer terug zetten.
Opvang bellen is het beste...

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:15

jury schreef:
Zie je het nest nergens?

Hij lag onder afdak nest is nergens te bekennen

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:16

Joolien schreef:
:n Niet zomaar vogels binnen halen, het is uitvliegtijd en de ouders zorgen dan vaak nog wel voor hun kroost. Maarrr, daar ben je nu te laat mee, want je kunt m niet meer terug zetten.

Dit jong lag koud buiten op de sraat denk niet dat er dan nog ouders komen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:18

WillBokkers schreef:
Joolien schreef:

Dit jong lag koud buiten op de sraat denk niet dat er dan nog ouders komen:)

Vaak wel hoor. Die worden gewoon nog gevoerd zo nu en dan. Maar omdat je het vogeltje al in handen hebt gehad kun je hem niet meer terug zetten, dus bel even naar een opvang in de buurt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:20

Inderdaad de vogelopvang bellen.
Mochten zij niets voor je kunnen doen of pas later komen: haal een zak kattenvoer (kleine brokjes) en week deze in water en dan met een pincet voeren. Pas voeren wanneer ze helemaal doorweekt zijn! Ze geven vanzelf aan wanneer ze vol zijn. Dit dient wel meermalen per dag te gebeuren.
Mijn oud collega had ook één vogeltje opgevangen en nam die overdag ook mee naar het werk, aangezien ze iedere 1 á 2 uur gevoerd moeten worden....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:25

ED --> BB

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:27

In de toekomst vogeltjes gewoon laten liggen. Ouders passen erop. Als het vogeltje in mensenhanden is geweest, kan het vogeltje niet meer worden teruggeplaatst.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:32

Als je het nest vindt kan je hem gewoon terug zetten hoor (vogels ruiken niet al te best, dat je hem niet terug kan zetten is een fabeltje).. Ik heb 50 duivenbaby's tig keer in handen gehad en nog nooit heeft de ouder er een verlaten.
Of zet hem buiten en kijk op een afstandje of de ouders komen voeren (kan even duren natuurlijk). Anders inderdaad de vogelopvang.

Er zijn hier ook een heleboel jonge vogels op de grond, ook jonge kraaien enzo. Link in het honden losloop gebied maar ik ga ze niet meenemen. Ze zitten maar een paar dagen op de grond.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:36

Jongens een jonkie met oogjes nog dicht hoort niet op de grond en haar zal TS dons mee bedoelen.

Vogelopvang bellen is het beste.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:47

Ja als het een beestje is zonder veren en een klein beetje dons dan lijkt me dat ook het beste, tenzij je het nest terug vindt (dakgoot?).
Maar ik dacht dat de ts met vacht veren bedoelde? Da kleine beetje dons dat ze hebben in het begin kan je niet echt vacht noemen :P .

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:23

Meeste vogels zijn nu aan het uitvliegen, dus grote kans dat je een vogeltje hebt gepakt dat uitgevlogen was en nog moest leren vliegen.
Zelf het dier opvoeden is niet mogelijk, ze eten insecten.. tenzij je een potje vliegjes, wormpjes en andere insectjes gaat verzamelen.

Dus zou ook de vogelopvang bellen, die zullen er nu wel meer hebben die 'gevonden' worden. Kan die daarbij.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:03

okee ik heb net ook een jonge kauw gevonden , met een paar gebroken tenen (zijn voortenen wijzen naar achter) en een flinke korst op de kop heel erg mager en doorweekt....nu wil ik het pootje/tenen wel zelf spalken maar kan nergens op het vinden hoe dat het beste kan....heeft iemand een link/plaatje of uitleg....onze dierenarts is net gesloten!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:25

[quote="Joolien
Vaak wel hoor. Die worden gewoon nog gevoerd zo nu en dan. Maar omdat je het vogeltje al in handen hebt gehad kun je hem niet meer terug zetten, dus bel even naar een opvang in de buurt.[/quote]

Dat is een broodje aap verhaal, vogels kunnen immers niet ruiken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:32

Caira schreef:
[quote="Joolien
Vaak wel hoor. Die worden gewoon nog gevoerd zo nu en dan. Maar omdat je het vogeltje al in handen hebt gehad kun je hem niet meer terug zetten, dus bel even naar een opvang in de buurt.

Dat is een broodje aap verhaal, vogels kunnen immers niet ruiken ;)[/quote]

Nu komt de aap uit de mouw... MAar waarom heeft de dierenambu me dat ooit verteld dan -O-

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:10

Zonder iemand te willen beledigen: daar zitten nou niet de meest ervaren dierenkenners...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:13

Even emo plaatje plakken:

Afbeelding

:D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:42

Caira schreef:
Zonder iemand te willen beledigen: daar zitten nou niet de meest ervaren dierenkenners...

De mensen die de dieren komen ophalen van de dierenambulance hebben vaak niet zoveel kennis. Ze krijgen enkel een cursus over hoe ze de dieren het beste kunnen vangen/oppakken/...
Dat is eigenlijk ook waar ze voor zijn.
Daarna brengen ze de dieren naar hun 'kantoor'. Daar zitten wel dierenkenners en zij weten wel hoe ze de dieren moeten verzorgen :).

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:51

Laptopmuis schreef:
Zelf het dier opvoeden is niet mogelijk, ze eten insecten.. tenzij je een potje vliegjes, wormpjes en andere insectjes gaat verzamelen.

Wij hebben ooit (is denk 30 jr geleden :+ ) een nestje koolmezen in de tuin gehad.
Mijn jongste broertje had op school een vogelnestkastje gemaakt en dat hadden mijn ouders natuurlijk opgehangen in de tuin. Hij was hardstikke trots toen er binnen de kortste keren een koolmezenpaartje in ging nestelen *D !

Helaas, onze poes had een van de ouder dieren te pakken gehad en de andere kon het waarschijnlijk niet meer bijbenen, want die kwam op een gegeven moment ook niet meer terug := ...
We hebben het nestkastje toen open gemaakt en er zaten 8 kleintjes in.
3 Hebben het niet overleefd, maar de andere 5 hebben we zelf groot gebracht :) !
We hadden ze in een oude soeppan :') met een laagje schapenwol erin en bovenop hadden we voor de zekerheid een oud rekje van de oven liggen, zodat ze er niet uit konden fladderen.
Bij de dierenwinkel haalden we meelworden, knipten die door de midden :r en voerden de vogeltjes met een postzegelpincet (die had zo'n mooi afgerond, gebogen "puntje").
We kwamen er bij toeval achter dat als je met je vingers snipte, ze hun bekkies opende en dan kon je er prima zo'n worm in stoppen :+ .
We hebben ze om de 2 uur gevoerd en als mijn moeder werkte, deed de buurvrouw het :) .
Wel begonnen die beestjes te piepen als het licht werd; leuk, stond je dan met je slaaphoofd meelwormen door te knippen en te voeren :O !
Toen ze wat groter werden, kregen ze vliegles in de logeerkamer :+ ; eerst alles vol met kranten leggen en dan laten vliegen.
Degene die niet zo snel van begrip waren, "gooiden" we een beetje omhoog, dan snapten ze het wel.
Het was iig een leuke ervaring; de beestje vonden het heerlijk om in hun nekje gekriebeld te worden en ze kwamen ook gewoon naar ons toe <3 !

Na een week of 4-6 (weet het niet meer precies) hebben we ze in het bos vrij gelaten.
Ik weet wel nog dat mijn oudste broer vreselijk teleurgesteld was, dat toen we het rekje van de pan haalden, ze meteen wegvlogen en ze niet nog even bleven ziten en/of naar ons toekwamen -O- ;) .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 05-06-12 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:54

Wat je ook kunt voeren is kattevlees, gewoon uit een blikje.
Beetje water erdoor, en dan met klein lepeltje voeren.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:14

water mag je juist niet geven! Hierdoor raken de vogelstjes aan de diaree en drogen ze dus uit! Ik zou opzoek gaan na het nest kun je dit niet vinden dan even een opvang bellen. Als je zelf geen ervaring hebt is het nog best pittig om zo'n jong vogeltje groot te brengen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:08

Boompje1985 schreef:
okee ik heb net ook een jonge kauw gevonden , met een paar gebroken tenen (zijn voortenen wijzen naar achter) en een flinke korst op de kop heel erg mager en doorweekt....nu wil ik het pootje/tenen wel zelf spalken maar kan nergens op het vinden hoe dat het beste kan....heeft iemand een link/plaatje of uitleg....onze dierenarts is net gesloten!

hij is vanochtend ingeslapen, was al veel te mager en uitgedroogd.

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:54

ben het met Joolien eens,
het is uitvliegtijd vogeltjes vallen uit het nest maar als je is goed om je heen kijkt en luistert hoor je vaak de ouders nog.
laatst was er bij ons ook een jong vogeltje uit het nest gevallen, we hebben hem alleen met een kattenschepje opgepakt en op de paardentrailer gelegt,later die middag hebben we gekeken en was het vogeltje weg terwijl het leek alsof hij/zij dood zou gaan :)