koppelen konijntjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IloveJaimy

koppelen konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:35

Ik heb 2 weken geleden een voedstertje van 8 weken gekocht.
Ze word als het goed gaat een vriendinnetje voor mijn 2 jarige rammetje:-P
nou had ik even een paar vraagjes daar ik nog nooit konijntjes gekoppeld heb.

Klopt het dat het voedstertje beter pas gekoppeld kan.worden aan mijn rammetje als ze 4 maanden is?
hoe het beste te koppelen?
als het goed gaat ze dan ook meteen samen in 1 hok?
Hoe groot moet het hok voor 2 konijnen zijn (ze zijn wel minimaal 6 uur op een dag het hok uit)

groetjes Mascha

WinSel

Re: koppelen konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:38

Je zou idd het beste nog even moeten wachten met het koppelen, 3-4 maand is het beste
Je ram is wel gecastreerd neem ik aan ?

Minimaal 2m2 voor 2 konijnen maar hoe groter hoe beter, ookal lopen ze los, het hok + ren moet gewoon groot genoeg zijn.
Je moet ze koppelen op neutraal terrein, dus wat beide konijnen niet kennen, sommige mensen gebruiken hiervoor de badkamer of gewoon een panelen ren.
Vaak zie je wel snel of het goed gaat, liefde kan groeien, als ze elkaar niet in de haren vliegen is het goed.
Mocht het goed gaan en goed blijven gaan kun je ze samen zetten.
Moet je nog een hok kopen of heb je al 1 ?
Als je er al 1 hebt, zorg er dan voor dat geurtjes er uit zijn, en zet niet de ram bij de voedster, maar de voedster bij de ram. Omdat rammen vaak minder terratoriaal zijn

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:49

Mijn rammetje is inderdaad gecastereerd!
hij zit nu in een hok van 120 cm bij 70 cm.
het voedstertje zit nu in een hok van 100 bij 50 cm.
wil zowiezo een groter hok kopen zodra ze bij elkaar kunnen. en misschien voor mijn voedstertje voor die tijd al hetzelfde formaat kooi als voor mijn rammetje
mijn rammetje loopt als ik thuis ben altijd los door het huis en mijn voedstertje zit als ik thuis ben in een ren in huis van 2,5 bij 2,5

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:08

Je wil ze binnen houden ? Dan zou ik gaan kijken voor een 1.40 of 1.50 kooi en daar permanent een panelenren aan maken, en dat gebruiken als verblijf voor het koppel

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:14

Ja de 2 kooien en ren staan bij mij in de huiskamer. Heb er ook al aan gedacht om een kooi van 120 cm te kopen met een dubbele verdieping dan hebben ze ook meer ruimte of een kooi van 150 cm.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:17

Dan zou ik voor een kooi van 150 gaan
Want de 1m2 per konijn gaat om de oppervlakte, aan hoogtes hebben ze in dat opzicht dus niet veel
Konijnen houden er van om lekker te kunnen sprinten

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:19

Oké dan ga ik voor de kooi van 150cm. bedankt voor je tips;-)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:21

En als je daar een panelen ren voor zet waar ze dag en nacht in mogen, hebben jou konijntjes het super !

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:24

vuistregel voor konijnen houden is per konijn 1m2 er bij, dus 2 konijnen 2m2. Je zou, als je nog een kooi (uitgaand van een kooi met afneembare bovenkant van gaas/spijlen) gaat kopen, de 2 kooien aan elkaar maken door de zijkanten van de bovenkant er af te halen, en de kooien met clipjes goed dicht tegen elkaar aan elkaar vast te maken. Zo hebben ze ruim 2 meter lengte in hun verblijf. verder zorgen voor 2 schuilplaatsen (houten huisje, takkenboog, schuin plankje), voor het geval ze niet altijd bij elkaar willen zitten.

tip voor het koppelen, doe dit in een neutrale ruimte zoals bijvoorbeeld de berging, badkamer, ren waar geen van de konijnen nog in heeft gezeten.

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:33

Ik ga ze dan koppelen in de keuken, daar zijn ze allebei nog nooit geweest.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:26

Volgens mij kun je het diertje nu gewoon al koppelen hoor? Mijn voedster heb ik destijds ook aan een jonger rammetje gekoppeld, ram is gecastreerd met 3 maand en ze zijn nog steeds de grootste maatjes.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:12

Het is het beste voor de voedster als ze 3-4 maand is, omdat ze nu nog zo jong is snapt ze niks van de rangorde ed. Dit is erg stressvol en dat is voor zn kleintje niet goed

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:36

Ze is nu 10 weekjes dus dan wacht ik nog even af. koppel ze dan over 1,5 maand. ze staan wel met de kooitjes naast elkaar ( wel een stukje ruimte er tussen) ze gaan wel bij elkaar kijken. Zo kunnen ze rustig aan elkaar wennen;-)