Vraagje: heeft mijn kitten nog vlooien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_89

Vraagje: heeft mijn kitten nog vlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:39

Dag allemaal!

Afgelopen woensdag heb ik onze kitten van 9 weken opgehaald bij het gezin waar ze geboren is. Ze is afgelopen woensdag ook gechekt, geënt en gechipt door de dierenarts. Toen ik haar ophaalde vertelde die vrouw al dat het kan zijn dat ze nog wat neten van vlooien in haar vacht heeft. Ze heeft haar die woensdag ervoor ingespoten met Frontline spray aangezien druppels nog te sterk zijn voor kittens. Volgens haar moest ik dan twee weken na de eerste keer (dus aanstaande woensdag) weer spuiten. Het schijnt dat alle kittens vlooien hebben omdat ze dit doorkrijgen via de moeder. Ik weet niet helemaal of dit klopt, maar ik lees er wel het een en ander over op internet.

Nou had ik haar net op schoot en ik was even haar vacht aan het inspecteren. Hier en daar vond ik kleine zwarte korreltjes en op internet lees ik dat dit vlooienpoepjes zijn. Dit kan je testen door een korreltje op een nat wit papiertje te leggen en als het bruinrood wordt, is het oud bloed. Dat was dus inderdaad zo met die zwarte korreltjes.

Wat ik me nu afvraag; betekenen die zwarte korreltjes dan dat ze op dit moment nog vlooien heeft? Of kan dit nog oud zijn van voordat ze ingesprayd is met Frontline? Ik kan dit niet helemaal beoordelen. Zijn er tips ten aanzien hiervan?
Laatst bijgewerkt door Kim_89 op 03-06-12 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Re: Vraagje: heeft mijn kitten nog vlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:41

Het kunnen oude poepjes zijn, maar dat weet je niet. Gewoon nogmaals behandelen dus. Je kan ook even met een vlooienkammetje kammen en kijken wat je eruit haalt

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:42

als je de kitten goed beet kan houden stop haar dan een x in bad en was haar met afwasmiddel zo gaan poepjes van de vlooien er uit en ook nog de vlooi die er nog zijn
die zwarte korels zijn vlooipoepjes wel even in laten trekken hoor de afwasmiddel
endan goed afdrogen het werkt echt

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:43

Bedankt, maar ik geloof niet dat afwasmiddel een goed idee is.. Je mag al niet eens mensenshampoo gebruiken aangezien dat giftig kan zijn dus dat ga ik maar niet doen :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:44

Kim_89 schreef:
Bedankt, maar ik geloof niet dat afwasmiddel een goed idee is.. Je mag al niet eens mensenshampoo gebruiken aangezien dat giftig kan zijn dus dat ga ik maar niet doen :)

ik ben hondentrimster en doe dit ook bij pups en honden die heel erg onder de vlooien zitten het kan echt geen kwaat
heb dit ook al vaak bij katten gedaan die ze hadden

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:49

als je nu je kitten wast met afwasmiddel, was je ook je frontline er af. Niet doen dus....

Gewoon doen wat de verkoopster zei, en er bij hopen dat je kitten idd alleen nog oude poepjes had.

denk je ook nog aan het ontwormen? Vlooien dragen namelijk een deel van de cylus van de worm soms met zich mee, dus als je kitten vlooien heeft, is de kans dat hij ook wormen heeft/krijgt vrij groot.

Veel plezier met je baby!

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:52

De eigenaresse zei dat ze enkel neetjes had dus daar gaan we dan maar vanuit :j Zal morgen in elk geval even Frontline halen om nog een keer te sprayen.

Ontwormen is in orde! Ze is reeds een paar keer ontwormd en als ze 12 weken is moet het weer maar ik heb al Exil-spul gekocht voor d'r!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:01

De komende dagen blijven kammen en komende woensdag ontvlooien met Stronghold van de dierenarts.
Geen exil op kittens gebruiken!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:53

LZP->BB

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:59

Neten horen bij luizen. Een vlo legt inderdaad eitjes, maar die vallen gewoon op de grond. De tip wordt gegeven om Stronghold te geven, dit is een vlooien- en wormenmiddel ineen. Maar omdat je je kitten nu enkel wilt ontvlooien, kun je wellicht beter een goed vlooienproduct geven, zoals Bolfo Gold. Het is een heel mild en goed werkend product..

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:08

Wat een onzin dat kittens het altijd hebben en dat het dan dus doorgegeven
is door de moeder. Mijn katten hebben echt geen vlooien, hoe moeten die het
dan doorgeven. Kwam je niet kriebelend en krabbend uit het huis bij die mevrouw?
Of had ze meer katten, waar de vlooien genoeg aan hadden.
Moederpoes moet natuurlijk wel vlooien hebben om ze door te geven. De gemiddelde
kat heeft niet standaard vlooien.

Nooit Exil gebruiken, zeker niet op kittens. Haal dit soort middelen altijd bij de
dierenarts.
Mij werd altijd verteld dat je een kitten goed moet kammen, de omgeving sprayen
en goed stofzuigen (mandjes ed wassen) Dat zou voldoende moeten zijn. Dat was
ook zo toen ik ooit mijn eerste kitten kocht die ook vlooien bleek te hebben.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 00:01

Wat een reactie.. Die vrouw is juist heel netjes op haar kat en de kittens toen die er nog waren. Moederpoes kwam wel buiten dus zodoende dan denk ik. Ze had ook een pipetje met druppels in de nek kunnen doen maar dat mag niet onder de 6 maanden. Ze heeft speciaal Frontline spray en da's niet het goedkoopste spul..

Exil is voor het ontwormen en op de verpakking staat dat het mag voor kittens dus daar ga ik dan maar op af he? Daarnaast heb ik dit gehaald in de dierenwinkel die me dit heeft meegegeven aangezien tabletjes moeilijk te doseren zijn op een kitten van 12 weekjes..

Ik haal in elk geval even een vlooienkam morgen want die heb ik nog niet.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:10

De pipetjes van Stronghold mogen al vanaf 6 weken en 600 gram dus dat klopt ook niet helemaal.
Ik denk dat je met frontline de vlooien nooit helemaal weg krijgt stronghold of advantage werkt veel beter dan ben je ze in 1 keer kwijt.
Ontwormen kan beter met Banminth of ook gewoon met Stronghold dan hoef je niet 2 producten te kopen.
In het vervolg is het sowieso verstandiger om ontwoming en ontvlooimiddelen bij de dierenarts te halen i.p.v. de dierenwinkel.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:50

Kim_89 schreef:
Wat een reactie.. Die vrouw is juist heel netjes op haar kat en de kittens toen die er nog waren. Moederpoes kwam wel buiten dus zodoende dan denk ik. Ze had ook een pipetje met druppels in de nek kunnen doen maar dat mag niet onder de 6 maanden. Ze heeft speciaal Frontline spray en da's niet het goedkoopste spul..

Exil is voor het ontwormen en op de verpakking staat dat het mag voor kittens dus daar ga ik dan maar op af he? Daarnaast heb ik dit gehaald in de dierenwinkel die me dit heeft meegegeven aangezien tabletjes moeilijk te doseren zijn op een kitten van 12 weekjes..

Ik haal in elk geval even een vlooienkam morgen want die heb ik nog niet.

Dat kun je nou wel zeggen maar het is niet normaal dat een kitten met vlooien
verhuist. Of die mevrouw nou goed ik voor haar katten of niet de poes had gewoon
goed ontvlooit moeten zijn voor ze zwanger werd. Dan hadden de kittens ook geen
vlooien gehad. Heel simpel maar blijkbaar niet voor iedereen.
Niet alle middelen werken even goed ivm resistentie. Exil is echt zooi. Er zijn al
meerdere katten aan overleden. Ik zeg het echt niet zomaar, dat het zooi is. Ga
internet maar eens af. Maar goed, als jij op die manier eigenwijs wil doen. Mijn
antwoord was in ieder geval niet bedoeld om te rellen.

Zonnebloem18 geeft ook goed advies. Daar zou ik zeker naar luisteren.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:34

Volgens die vrouw had de moederpoes geen vlooien dus ze begreep het niet. Volgens haar had onze kitten geen vlooien maar wel neten waarschijnlijk en heeft toen Frontline spray gebruikt.

Ik heb jullie advies opgevolgd en een vlooienkam gehaald :) Even gekamd en ik heb er 3 vlooien uit gehaald.. Bakje warm water met afwasmiddel erbij en steeds de borstel erin dopen. Heb de vlooien niet zien bewegen dus misschien waren ze al dood?

Daarna maar meteen naar de dierenarts gegaan en ik heb nu Bayer Advantage pipetjes meegekregen :)

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:37

TS je kunt deze producten prima bij de dierenspeciaalzaak kopen. Veel producten zijn namelijk gelijk aan de producten bij de dierenarts.

Het maakt ook verder helemaal niet uit hoe en waar je kitten aan de vlooien is gekomen. Het gaat er om dat je er nu vanaf komt! Het kan trouwens goed hoor dat de vlooienpoepjes oud zijn.. Let de komende dagen gewoon goed op of je haar ziet krabben en of je vlooien in de vacht ziet.

Edit: Zie nu dat je al pipetjes hebt gehaald!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:18

Vlooien zijn echt niet standaard iets wat kittens hebben, zelfs boerderijkittens hoeven die niet te hebben. Wij hebben nu een 4-tal verweesde kittens die zo van de akkers afkomen en daarop is geen vlo te bekennen. Als het kitten van de TS vlooien heeft, dan heeft de verkoper het moederdier niet voldoende ontvlooid en de kittens ook niet goed. Het verhaal wat ze verteld over dat vlooien altijd op kittens zit is totale onzin, evenals dat er nog neten in de vacht zitten want die horen bij luizen en niet bij vlooien.
Je hebt van zowel de frontline als de stronghold een kittenvariant van pipetten die je ook aan kittens onder de 6 maanden mag geven, die mag je namelijk al vanaf 8 weken leeftijd geven, dus wat fokker zegt over het niet bestaan van pipetten voor kittens klopt ook niet.
Het is overigens wel zo dat je de frontline spray eerder mag gebruiken op kittens dan de pipetten, dus misschien dat de verwarring bij de fokker daardoor komt? De spray mag al vanaf dat ze een paar dagen oud zijn de pipetten vanaf 8 weken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:22

zolang ze vlooienkeutels hebben ben je niet helemaal zeker van of ze vlooienvrij is.

Gewoon doen wat de vorige eigenaar gezegd heeft.