Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
matasja schreef:probeer het eens met een andere hond die niet bang is, misschien volgt hij het gedrag van de andere hond. het mist hem duidelijk aan vertrouwen, is er iets gebeurd wat traumatisch was voor hem in de auto? of ooit aangereden geweest? associert hij de auto met een nare ervaring? bv altijd auto is dierenarts? of heeft hij last van wagenziekte? met een achtergrond is het makkelijker zoeken naar een oplossing.
eigelijk is het juist slecht een hond met dit gedrag met eten te lokken, je moet het gedrag eigelijk negeren en kijken wat er dan gebeurd, nu steun je hem in dit gedrag en denkt zal hij angstig blijven, hij krijgt immers steun van zijn baasje, dus zie je nou wel dat de auto eng is ( denkt hij)
Sjolvir schreef:Tja, als je de tijd hebt kan je hem netjes trainen.
Ik had dat niet (tijd), kreeg gedumpte hond en die moest! mee naar mijn werk en huis.
(kon toen nog niet alleen thuis blijven)
Die ging achter de auto op zijn rug liggen
(heeft verleden van mishandeling, was ook bang voor een hondenriem
en nou ja, zo ongeveer alles).
Ik kon niet veel anders dan hem van de straat schrapen en achter in de auto proppen.
Heeft zeggen en schrijven 1 week geduurd, toen hipte hij er zelf in.
Had ontdenkt dat auto's zo gek nog niet waren en je er leuke dingen mee kon doen.
(naar het strandje, naar het bosje, naar het werk, naar huis etc.)
En nu? autoverslaafd... al jaren.
Zal niet voor alle honden werken, ik had toen geen keus en heeft gelukkig goed uitgepakt.
Is jouw hond bal verslaafd?
Zo ja.
Spelletje van maken, bal zoeken in op en rond de auto, simpel beginnen (dus bij auto,
dan iets lastiger op randje van auto, wel eerst balzoeken perfectioneren zonder auto),
uiteindelijk door de auto heen gooien met portieren open en hond erachteraan sturen.
Kentaro schreef:Is de hond echt bang voor de bench of voor de auto?? anders zou je eens kunnen proberen wanneer je hem met een tuig gewoon voor in de auto neemt!?
stel dat dat geen problemen geeft, kun je dat een tijdje doen, zeker totdat hij niet meer angstig is als je alleen maar langs de auto loopt en kun je het altijd verder uitbreiden naar de bench?!
matasja schreef:snap best dat je na een lekkere boswandeling of zwemmen geen natte hond in de auto wil, hij zal dus aan de bench moeten wennen.
als de bench alleen het probleem is dan til hem er regelmatig in, deurtje openlaten en kijken wat er gebeurd. associeren met iets leuks dus koekje bij een paar sec blijven zitten. of misschien een klicker? zijn borders erg gevoelig voor en je kunt ze er leuk mee trainen

) Ik laat hem ervoor staan en gooi (nog steeds) een snoepje in de klep en dan springt ie er meestal wel in, zo niet loop ik even weg draai hem om en probeer opnieuw. Soms helpt het om zelf een beetje te gaan huppelen en springen. Je kunt ook de eerste keren zelf op de achterbank gaan zitten dan kun je hem ook corrigeren. We hebben toevallig deze week een auto rek met balkjes besteld zodat hij niet naar voor kan komen. Niet dat hij dat deed maar ook bij een ongeluk is het veiliger.
ik zal binnenkort wel weer proberen met het 'inladen' en dan haal ik eerst wel even de bench eruit. zodat ik kan kijken of hij wel gewoon in de auto wilt. kan hem dan ook los in die kleinere bench doen en gewoon allebei lekker oefenen. ik hoop eigenlijk dat hij nog iets gaat groeien zodat die bench eigenlijk te klein word. hij kan er een soort van in staan en liggen gaat prima. alleen een beetje laag dus ;p