Nu al 6 kittens gedood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

urobi

Nu al 6 kittens gedood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 10:09

Ik ben benieuwd of iemand mij een antwoord kan geven.
Wij wonen op een boerderij en er is een paar jaar terug een kat aan komen lopen die bij ons gejongd heeft.Nu hebben we meerdere katten rondlopen.Er zijn 3 katten die dit jaar jongen gekregen hebben nu wil het dat onze oudste zoon in een oude stal 4 jonge katjes open en bloot heeft gevonden waarvan 3 dood waren.Normaal gesproken legt een moeder kat haar jong niet open en bloot in een stal.Wij vermoedde toen al dat deze dood gemaakt zijn alleen er lag nergens geen bloed deze katjes waren denk ik 2 weken oud.Nu wil het dat vandaag onze dochter naar binnen komt gerend dat bij een ander nest(die wij wisten te liggen)3 jonge katjes dood lagen en onder het bloed zaten deze zijn dus zeker doodgebeten de katjes waren 4 a 5 weken oud.Een andere moederkat heeft gisteren haar nest in iedergeval 2 kittens verplaatst naar de overbuurman en ik verwacht niet zonder reden.Ik denk dat bij haar misschien ook al kittens zijn doodgebeten alleen ik kan niet op het plek kijken waar ze de kittens bij ons heeft gehad aangezien dat achter een aantal grote balen stro is.Sinds een paar dagen loopt er hier een kater rond en ik weet voor bijna 100% dat alle kittens die hier geboren zijn niet van deze kater zijn.
Nou is mijn vraag zou het kunnen dat een kater de jongen dood maakt?

Laptopmuis

Re: Nu al 6 kittens gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:11

Het kan allemaal.
Maar zou je de katten niet laten steriliseren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:12

of doe ze aan de poezenpil?
katers maken inderdaad wel vaker jongen dod die niet van hen zijn :j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:16

ja dat kan heel goed. Natuurlijk selectie process: de kater die het gebied kan veroveren en blijven verdedigen is "de sterkste" dus zijn genen "moeten" blijven voortbestaan. Als er dan kittens zijn van een andere kater, maakt de nieuwe kater die dood in veel gevallen, zodat hij zelf de moeder poezen weer kan dekken zodat zijn er kittens komen met zijn eigen genen. Klinkt heel gruwelijk, maar dat is hoe de natuur het bedacht heeft.

met 3 katten die blijkbaar van hetzelfde nest komen die alle 3 jongen krijgen zou ik trouwens heel goed gaan opletten dat je geen inteelt krijgt...

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 10:19

de katten zijn niet tam dus een poezen pil zal moeilijk worden.Nu wil het dat ik net bij het nest ben wezen kijken waar de dode katjes liggen is er 1 weggehaald zou de moederkat doodde katjes gaan verslepen.Mijn zei laat ze nog maar even liggen misschien is dat voor de moederkat wel even beter dat ze afscheid kan nemen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:04

Tjah, dan kan je ze nog altijd sterilliseren.
We hadden hier ook twee katten op de boerderij rondlopen. Waren hier uitgezet, beide zwanger. Toen de poesjes groot genoeg waren om voor zichzelf te zorgen hebben we de twee vrouwtjes direct laten sterilliseren.
Ze waren niet van ons, maarja.. ze lopen op onze boerderij dus zijn ze in feite van ons.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:07

Of misschien een rat? Dat hoor je ook wel eens. Ik zou de poes inderdaad laten steriliseren.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:16

Ik dacht ook aan een rat

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:31

TS laat de poesjes toch steriliseren,dat bespaard een hoop leed voor jezelf en voor de dieren. :(:)
Is tenslotte ook niet leuk om telkens dode dieren terug te vinden en ook zo zinloos.Het moederpoesje moet de jongen baren die vervolgens meteen gedood worden,loopt de poes met een boel melk rond die ze niet kwijt kan. -O-
Soms zijn er acties bij de dierenarts of via de kattenstichting om tegen een laag tarief poezen te steriliseren of katers te kastreren. :)*

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:10

Vroeger was er zo'n kortingsdag. Dan deed de kliniek hier de hele dag niks anders als katten sterilliseren en castreren. Was een dag na het 'seizoen'. Weet niet of dat nog zo is, maar wij hebben toen onze katten laten sterilliseren voor 50 gulden per kat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:51

Laptopmuis schreef:
Vroeger was er zo'n kortingsdag. Dan deed de kliniek hier de hele dag niks anders als katten sterilliseren en castreren. Was een dag na het 'seizoen'. Weet niet of dat nog zo is, maar wij hebben toen onze katten laten sterilliseren voor 50 gulden per kat.

Jep en tegenwoordig heb je de dierenbescherming die maar wat graag helpt met het vangen van de wilde katten, laten helpen en weer terug uitzetten. Ook regelmatig kosteloos puur om het overschot in te dammen.
Zo heb je ook de wilde katten bij de dierenbescherming die geholpen zijn en die nog een nieuw plekje zoeken voor boerderijen die katten nodig hebben. ;)