interessant over de dominantie theorie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

interessant over de dominantie theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:32

http://www.puppies-en-honden.com/dominantietheorie.html

Vind het zelf zeer interessant om te lezen dus vandaar dat ik het wil delen hier voor mensen die ook met vragen zitten over dominantie. Gisteren namelijk een hele avond hier over gehad en moet zeggen dat er veel punten in zitten waar ik nooit eerder over nagedacht had. Roep al lang dat dominantie niet bestaat. Klopt ook niet helemaal want als er geen dominantie is dan is er geen onderdaningheid. Maar wanneer is iets nu dominantie en wanneer is iets gedrag wat onstaan is omdat honden het ding waar het om gaat zelf heel belangrijk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:45

Ik zie op die website vooral hele verhalen over dat dominantie theorie achterhaald is.
Maar nou niet echt een duidelijk onderzoek over wat 't dan wel precies moet zijn....

Ik denk ook dat heel veel mensen het gedrag van honden niet goed begrijpen als ze denken dat "dominantie" alleen maar over continu aanvallen en/of agressie gaat...

Maar grenzen stellen en correcties toepassen is en blijft zeer zeker wel van toepassing bij honden onderling. En dat er dan vaak 1 hond is die daarin wat actiever is en een "leidende" rol speelt dan de ander, dat zie ik toch ook echt wel terug in roedels.
En ook onderdanig gedrag is absoluut wel aanwezig.

Dat betekend niet dat dieren die lager in rang staan altijd maar op hun rug moeten liggen en nooit wat mogen. Want honden zijn sociale dieren en blinken uit door interactie met elkaar...

Maar er zijn wel degelijk bepaalde houdingen en tekenen die honden aan elkaar geven om te communiceren in wie er "sorry" zegt en wie er de lakens uitdeelt.

Dominantie is niet perse een absolute status die er altijd is of een agressie vorm.
Maar het komt wel degelijk in het hondenrijk (en in de meeste andere zoogdieren) voor. Dominantie en onderdanigheid. :j

Een aantal jaar geleden heb ik een paar maanden gedragsonderzoek gedaan naar de Hiërarchie onder Hyena's.
En daar is absoluut wel sprake van dominante en onderdanige handelingen tussen de dieren.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:51

Mmmm, misschien dat de alpha niet bestaat in een roedel wolven aangezien dit een gezin is, maar bijvoorbeeld mijn pup met de andere puppen op de hondenschool zijn geen gezin en daar zie ik toch echt wel dominante handelingen. Zet dat in 1 huis en dan moet er toch iemand de baas gaan worden.

Binnen mijn eigen huis (zijn de honden ook geen familie) leef ik niet volgens alle dominantie-regels, maar heel soms zet ik wel weer even de duim erop, ze hebben namelijk wel te luisteren. Ik denk overigens niet dat mijn honden altijd maar bezig zijn om hogerop te komen, maar er zijn genoeg honden op deze wereld die geen duidelijk leider hebben (dus toch weer die leider) en dus genoodzaakt zijn het over te nemen.

Het is me overigens niet duidelijk geworden hoe de vrouw van die site dan wel precies opvoedt. Ik ben ook niet van het rukken aan de riem en vaak ook helemaal niet nodig, maar ben dan wel benieuwd hoe zij het doet. Er wordt voornamelijk gesproken over dat het niet in de nekvel pakken en op de rug leggen is, maar wat dan wel?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 21:09

Citaat:
De mythe "Een hond moet worden getraind volgens de dominantietheorie" is al tijden geleden ontkracht door de 'uitvinder' zelf. De term "alpha" vervangen door "papa en mama" (ok, in iets andere bewoordingen, maar dit is wel het idee).

vind ik een heel duidelijk stukje. En dat gaven ze ook aan. In oude onderzoeken waren altijd wolven in gevangenschap die men bestudeerde. Groepen die door mensen samen gesteld waren in een niet natuurlijk omgeving met vaak tekort aan ruim voldoende voedsel en geen onderlinge verwantschappen. En daarnaast stammen honden neit van deze wolven af.

Waar men dan meer over bezig is, is over resourches die belangrijk zijn voor honden en de opvoeding en begeleiding die je erin geeft. Immers er zijn honden die graag hoog liggen. Daar moet je als eigenaar goed mee om gaan maar de hond moet het ook aan kunnen. Dat de hond op de bank ligt bijv. en je hebt er zelf geen problemen mee is niet erg en maakt de hond niet dominant. Maar leer de hond ook om van de bank te gaan als het gevraagd wordt.
Vind de hond zijn hoge plaats belangrijk en hij trekt zijn lip naar je op, lok hem dan van de bank af en beloon hem als hij eraf is en laat hem er gewoon niet meer op.
Ga niet straffen, want dan zal hij zijn lip niet meer op trekken naar je maar gewoon gelijk gaan aanvallen/bijten om je weg te krijgen bij de bank.

Daar komen weer de vele 'hij beet me plotseling zonder waarschuwing van' op de vraag of de hond weleens gecorrigeerd is omdat hij waarschuwde geven ze dan aan dat dit inderdaad het geval is.
Ze hebben bereikt in dat geval wat ze wilden bereiken. Immers hij waarschuwd niet meer, echter dat hij gelijk gaat bijten was uiteraard niet de bedoeling.

Oftewel, strijd moet je vermijden want dan is er geen strijd. Ga je geen strijd aan dan win je hem niet maar verlies je hem ook niet EN beschadig je de band met je hond ook niet.

Mag je dan helemaal niet corrigeren? dat is weer de andere kant. Immers als ouder straf of corrigeer je je kind ook wel eens (weet dat het geen goede vergelijking is!!!!!!!) maar dit alleen om gedrag bij te draaien en niet om iets af te leren, maar in te laten zien dat ander gedrag beter is. Zeer moeilijk zo uit te leggen.

Een voorbeeld geven van gedrag richting honden op straat is dus ook verkeerd. Want je hond heeft daar geen sociale band mee en aan de hand van eerdere ervaringen gedraagt hij/zij richting andere honden. Dus zijn alle ervaringen positief dan zal de hond positief zijn, echter als de hond een aantal keren onverwachtst aangevallen is kan hij terughoudend of ook aanvallend worden.

Estera: zie jij dus een poot op de andere hond leggen, rijden, trekken aan elkaars nekvel, grommen enz. als dominantie?
Persoonlijk denk ik al heel lang dat dit gewoon communicatie is en rijden kan sexueel bedoeld zijn maar vaker is het een afreageren van bijv. stress.

Overigens: ook voor mij zitten er nog enorm veel onduidelijke kanten aan het verhaal en kan EN wil niets verdedigen want zelf zoek ik ook nog erg tussen allerlei manieren en dingen. Overal kan je je voordeel uit nemen natuurlijk. Echter vind dit soort dingen en discussies altijd heel leuk en interesant omdat je zo nog meer manieren krijgt om ergens naar te kijken en je voordeel uit te nemen (of niet)

Estera

Re: interessant over de dominantie theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:24

Poot op schoft leggen, rijden, er overheen staan, zijn in mijn ogen idd dominantie handelingen, waarbij pups onderling uitzoeken wie wat in zijn mars heeft. Daarmee oefenen ze idd communicatie. Ik zie echter deze zelfde handelingen ook bij volwassen honden en ik heb toch vaak het idee dat men even uit zoekt wie waar staat en wat in zijn mars heeft.

Nee, ik hecht geen geloof aan alle regels. Voorbeeld: mijn vorige teef was altijd tot het einde toe de hond waar elke andere hond binnen het gezin (van moeder en broer, dus niet hetzelfde huis) diep respect voor had. Mevrouw kon een stok hebben en ja, die werd wel eens afgepakt door een andere hond. Maakt dat dat zij geen "baas" is? Nee, op dat moment mocht de ander dat van haar. Dus de dominantie-regels zijn niet zwart/wit voor mij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 21:51

ik geloof niet en nooit gelooft in het feit dat een hond een andere onbekende hond tegen komt en gelijk wil kijken of hij dominanter kan zijn. Dat ze elkaar aftasten zeker.
Ik zie het meer als kijken wat je hebt aan de andere hond en eventueel uitdagen tot hetgeen wat je wil bereiken. Er zijn namelijk honden die deze gedragingen vertonen omdat ze de ander willen verleiden tot een knokpartij. Echter mijn hond en ken zeker ook veel andere honden die doen dit soort gedragingen met de hoop dat de ander uiteindelijk mee gaat spelen.

Mijn ene hond trekt mijn andere hond soms aan zijn nekvel van zijn kussen af. En als dat gelukt is dan gaat hij als een blij ei om speelgoed rennen en het aanbieden aan mijn andere hond. Hij zou dus eerst dominant zijn want hij trekt hem van zijn kussen en vervolgens onderdanig omdat hij speelgoed aan de andere hond aan bied?
9 van de 10x krijgt hij overigens zijn zin en ontstaat er een speel en stoei half uurtje waarna ze doodmoe en gelukkig weer in slaap vallen. De andere keer draait mijn hond die van zijn kussen getrokken wordt om en gaat terug liggen en staat hij sip met zijn speelgoed te bedenken wat nu.

Dat honden binnen hun gezin waarbij ook andere dieren/honden horen respect krijgen van andere dieren wil voor mij nog niet zeggen dat het een dominante hond is. waarschijnlijk wel zelfverzekerd, beheerst en duidelijk wat andere honden die het niet zo beheersen zich graag aan optrekken.

Heb hier wel eens een periode zitten kijken welke van mijn honden dominant is. Ik kwam er al snel achter dat het helemaal niet zo duidelijk is. Mijn kruising neemt in huis het voortouw, de boxer buiten. Met spelen begint de kruising altijd met spelen en hij eindigt ook met spelen maar de boxer bepaald hoe er gespeeld wordt.
Dus mijn conclusie was dat ze het voortouw nemen daar waar ze beter in zijn dan de andere.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:25

Ik denk wel dat dominantie bestaat maar dat je het heel anders moet zien dan hoe het tot nu toe gezien werd.je kunt wel dominante bewegingen en houdingen zien maar eigenlijk kun je niet zeggen dat die hond dominant is. Agressief gedrag wordt ook vaak als dominant gezien maar ik zie vaak honden die helemaal niet dominant zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:03

Of je het nou alfa of papa noemt, de samenstelling in een roedel blijft dezelfde en er is er altijd 1 die de leiding neemt en de regels bepaalt.

Ik zie niet in wat er nu dus ineens anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:33

dierenfan schreef:
Vind de hond zijn hoge plaats belangrijk en hij trekt zijn lip naar je op, lok hem dan van de bank af en beloon hem als hij eraf is en laat hem er gewoon niet meer op.
Ga niet straffen, want dan zal hij zijn lip niet meer op trekken naar je maar gewoon gelijk gaan aanvallen/bijten om je weg te krijgen bij de bank.

Sorry, maar dit stukje is alleen het geval als je al een volledig losgeslagen onopgevoede hond hebt, die het hele huis domineert en altijd zijn zin krijgt.

Dat zijn dan vaak de klassieke Chihuahua's en andere "verwende" hondenrassen, waarbij veel mensen de opvoeding vergeten en nooit regels en grenzen stellen voor de hond.
Als ze dan wél een keer iets "moeten" van het baasje, dan heb je inderdaad kans dat ze het niet met de situatie eens zijn en die agressieve/dreigende houding tegen je aannemen en inderdaad doorzetten als je ineens "de baas wil spelen". Want in die situatie is de hond al de baas, en daag je hem uit in zijn positie. Het enige dat hij dan nog KAN doen is inderdaad doorzetten waar hij voor gewaarschuwd heeft: bijten.

Maar een hond die gewoon correct is opgevoed, waar je netjes grenzen voor stelt en die weet wat hij wel en niet mag... Zal nooit zomaar z'n lip naar je optrekken. En zeker niet op een dergelijke manier aanvallen/bijten.

"Straf" is niet iets dat je met honden moet/kunt doen.
Want dat woord duidt op "langdurige gevolgen", een soort boete. En dat begrijpen honden niet.

Maar een "Correctie" (dwz kort en duidelijk aangeven dat hij op dat moment een ongewenst gedrag laat zien) kun je gewoon toepassen.

Dat je áltijd op ieder moment op alle mogelijke wijzes moet laten zien dat je "boven" de hond staat... Daar geloof ik inderdaad niet zo in.
Een hond kan prima "samen" leven met een mens. Op de bank liggen, op een bed liggen, bij je op schoot liggen...
Dat zijn geen tekenen van dominantie (wat vroeger misschien wel zo gezien werd) maar van affectie en comfort. ALS je tenminste inderdaad je hond ook traint, dat hij er op verzoek ook weer vanaf gaat. Een hond die op bed gaat liggen en vervolgens alles en iedereen er af blaft, gromt en bijt, die "claimt" het bed en dát is wel weer dominantie. En dus ongewenst.

En ik denk dat dit vooral is waar de aangepaste "dominantie theorie" om draait.
Dat de mens niet de ultieme dominante rol hoeft te zijn, maar dat affectie en gelijkheid geen kwaad kunnen op z'n tijd. Zo lang de opvoeding niet uit het oog verloren raakt. :)