Bodembedekking cavia BINNEN hok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Bodembedekking cavia BINNEN hok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:40

Ik ben wegens uitbreiding een nieuw binnenhok aan het maken en ben op zoek naar bodembedekking die aan een aantal eisen moet voldoen, nl:
-zacht voor de pootjes
-geen troep op de vloer als ze het eruit schoppen of je ze oppakt
-weinig geur
-gunstige prijs/hoeveelheid verhouding

Wat ik gehad heb en niet meer wil:
-houtkrul; slecht voor de longen en geeft veel rotzooi
-kartonstukjes; duur en snel stinken

Wat ik nu gebruik en wat wel bevalt:
-fleece; ziet er leuk uit, geeft geen troep en is makkelijk te wassen. Maar je kunt er moeilijk een hele (meerlaagse) bak mee voldoen :D
-stro/houtkorrels; bevallen op zich goed, prijstechnisch ook leuk, maar gezien het gewicht vermoed ik dat mijn bak dan gaat doorzakken :)

Ik lees over Corbo en No SMell, maar ken dit niet persoonlijk.
Zijn er mensen die bijv. rollen verpakkingskarton gebruiken ??
Evt. met iets eronder??

Zijn er nog meer soorten bedding die aan mijn eisen voldoen en waarom wel/niet iets gebruiken ??

Laptopmuis

Re: Bodembedekking cavia BINNEN hok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:51

Stro ziet er mooi uit, maar dat neemt geen vocht op.
Heb al veel bodembedekkers langs zien komen in de opvang (wat mensen meebrengen). maar het fijnste vind ikzelf nog houtvezel.

Wat je kan gebruiken is in de hoekjes keukenrol laagjes.
Je hebt ook korrels, houtkorrels zoals jij ze noemt. Enige nadeel hieraan vind ik dat je veel nodig hebt om de bodem goed te bedekken. Sommige cavia's eten het ook op! Geen idee of dat wel zo gezond is.

Kranten op de bodem met een laagje erover komen ook vaak voor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:22

Ik gebruik zelf papierkorrels (back-2-nature) met daarop een dun laagje zaagsel van plospan. Het zaagsel verschoon ik iedere paar dagen en dan haal ik direct de natte plekken van de papierkorrels weg. Geen stank en zo doe ik lange tijd met alles en de cavia's vinden het heerlijk. Qua strooisel ben ik nu goedkoper uit dan eerst met alleen zaagsel. Wel maakt het merk zaagsel veel verschil, nu heb ik er toevallig tijdelijk supermarktzaagsel in zitten en dat ruikt sneller en is stoffiger (en het is niet eens goedkoper ook).
No-smell vind ik heel kostbaar, mijn cavia's hebben er wel een tijdje op gestaan maar het heeft me niet kunnen overtuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:32

Ik heb ook een tijdje NoSmell gebruikt. Het was fijn spul, inderdaad zacht onder de pootjes maar duur (vond ik - vergeleken met andere producten). Nu staan mijn cavia´s op een dikke laag kranten, dan een klein beetje zaagsel en verder een dikke laag hooi. Vinden ze heerlijk om op te liggen én om te eten. Eén hoekje van het hok is hooi-vrij en daar plassen en poepen ze.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 18:32

No Smell valt af dus :)
Kranten als eerste laag doe ik ook wel, maar zaagsel/houtkrul ben ik geen voorstander van. Of het moeten beukenhoutsnippers/krullen zijn.
Back-2-Nature papierkorrels ken ik niet. Lijkt me een licht produkt en de prijs is te doen (in grootverpakking). Nu nog zoeken of het hier in de buurt verkocht wordt.
Hooi in de bak lijkt me de nodige rommel geven als je ze oppakt en je gooit dan toch wekelijk erg veel hooi weg lijkt me.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:51

Na heel wat gebruikt te hebben, ben ik toch bij Aubiose beland.

Corbo heb ik ook even getest, maar vind ik persoonlijk gruwelijk duur, maar ook te hard. No smell ook, maar ik vond dit moeilijk verkrijgbaar, ook erg duur en ondanks dat de bovenkant droog aanvoelt, was het aan de onderkant steeds echt heel nat. Ook blijven de keutels erop liggen en dan krijgen de caafjes poeppootjes.

Er is overigens ook nog Care fresh. Dit is papier/karton dat veel vocht op kan nemen. Ik vind dit veel te duur om daar het hele hok mee vol te leggen (en de verpakkingen te klein), maar dit is wel handig om door de Aubiose te mengen. Ik gebruikte ongeveer 1/3e pak Care fresh, met dan Aubiose er doorheen gemengt. Ik hoefde het hok toen ook maar 1x in de anderhalve week schoon te maken. :))

Stro korrels heb ik ook getest, maar ik vond dat veel te zwaar, maar ook te hard voor de pootjes. Bovendien vond ik het vervelend met schoon maken vanwege het gewicht.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:54

heb hier gewoon zaagsel met een flinke laag hooi erin en dat vinden ze heerlijk en ik vind het niet vervelend schoonmaken.
je zegt hooi geeft zo'n zooi je weeet dat je cavia dit wel echt nodig heeft

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:09

Wij gebruiken eerst een goeie laag kattenbakkorrels en daarna een plak hooi, in de winkel zijn de pakken hooi onderverdeeld in verschillende plakken, als je begrijpt wat ik bedoel. Eigenlijk zou ik liever overschakelen naar iets anders zoals zaagsel dat makkelijker uit te kuisen is. Niet dat dit lang duurt maar na een tijd doet mijn hand toch pijn van met de schop het eruit te scheppen :d

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:28

Hier zitten ze op kattenbak korrels (van die geperste staafjes) met daar over heen een laagje zaagsel, en daaroverheen flinke pluk hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:14

dancertje schreef:
je zegt hooi geeft zo'n zooi je weet dat je cavia dit wel echt nodig heeft

Om te eten ja, maar niet om op te zitten/lopen :D
Het hooi krijgen ze hier in hooiringen. Dus daar trekken ze alleen uit wat ze opeten. Alleen het laatste beetje ligt dan ergens op een hoopje.

@Eydis: met kattebakkorrels bedoel je houtkorrels, want ik heb begrepen dat grit te scherp is om zo neer te leggen.
@friends_f_e: hoe groot is jouw binnenbak dat je het met een schop er uit moet scheppen :D

@Emytje: ik hoop ze ook zo zindelijk te krijgen dat ik per verdieping een gedeelte met bedekking heb liggen en de rest met fleece.
Op fleece blijven de keutels ook liggen, maar als je dat kleedje dagelijk uitklopt over de planten (gratis bemesting :D ) dan blijft er niets aan de pootjes hangen.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:17

@DubbelDun
Het is niet zo heel groot ofzo maar omdat het toch een grote laag korrels en een grote laag hooi is moet je het er wel uitscheppen :D Da's eigenlijk het meest ambetante aan, maar in de zomer zetten we het hok buiten en dan met een grote schop is het meeste eruit in 2 of 3 keer :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:18

Wat ik doe is de korrel in een emmer/kruiwagen even iets nat maken. Dan vallen ze al uit elkaar zonder echt nat te worden en heb je ook niet zoveel er van nodig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:20

Klein laagje zaagsel en daarop heel erg veel stro beviel mij erg goed. In de herfst en winter gemengd met veel hooi (maakt mij nou echt niets uit dat je dan veel hooi weg gooit..), is lekker warm voor ze. Erg grappig, soms gingen ze hele gangen maken in het hooi en stro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:53

Geryon schreef:
...is lekker warm voor ze..

Is het bij jou in de huiskamer zo koud dan :D
Toen ik ze nog 's winters buiten had kregen ze ook een flinke laag hooi in het hok, maar dat is nu niet meer de bedoeling :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:01

Ik heb ze allemaal op fijn zaagsel zitten, dit is de eerste dag wat los maar is al snel een mooie dikke laag die stevig is maar toch zacht.

De fokzeugen (echte varkens) liggen hier ook op naar 1 keer proberen wil ik nooit meer anders. Ze noemen het wit zaagsel kost voor een baal van 20 kg 4 euro. Bij de meeste agrifirms wel te krijgen.

Hooi krijgen ze in een hoek en in voerbal.

Edit mijn cavia's zitten wel buiten maar deze bodembedekking zou ook voor binnen goed kunnen, heb er kuikens op gehad binnen en is niet stoffig als de bodem is gesetteld

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 00:35

Maar het naaldhout (waar het meeste van gemaakt wordt) is giftig en kan voor longproblemen zorgen.
Dat wil ik dus niet gebruiken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:39

Bio Litter of yesterday's news, erg fijn!

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:48

houtvezel gebruik ik en de plekken waar hij vaak plast een krant eronder (bij voerbak en in huisje) en ik gebruik ook wels een kattenbak korrels (eigenmerk van C1000 zacht voor pootjes en neemt goed vocht op wel een paar kranten eronder)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 00:54

@Hannanas : Dat Bio Litter klinkt wel interessant, daar zal ik eens wat meer over nazoeken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:59

Als je goede bodembedekking wilt is Carefresh ideaal :) Het is wel wat prijzig, maargoed je doet er ook langer mee dan met zaagsel oid, dus of het echt duur is.... Tja, dat ligt eraan wat je aan bodembedekking uit wilt geven :) Voor 14 Liter betaal je zo'n 5 euro.
Afbeelding
(Ook in wit/creme kleur te krijgen :+ )

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:41

Ik gebruik hennepvezel :) MiniHemp ofzo iets.... Vind het heel fijn. In iedergeval beter dan normaal zaagsel, dit werd zeg maar echt een plakaat, heel smerig dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 09:49

@Daphne__ : interessant produkt, daar zal ik ook eens naar omkijken. Ik zie ze al op de Mardi Gras variant staan :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:14

ik gebruik altijd hemparade,is zacht en aan 1 kant van het hok een pluk stro :j

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:29

Wij hadden van dat katoenspul in het hok voor het konijn.
Volgens mij dat wat Daphne__ heeft neergezet.

Prima spul, wel flink aan de prijs, maar je deed er lang mee. Je rook het ook niet.
wel hadden wij als onderlaag daarbij kattenbakkorrels.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:17

DubbelDun schreef:
Maar het naaldhout (waar het meeste van gemaakt wordt) is giftig en kan voor longproblemen zorgen.
Dat wil ik dus niet gebruiken.

Die ik heb is niet van naaldhout :D