BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

BARF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:07

na vele topics over wel niet vers vlees voeren of een kvv topic wil ik nu graag een topic openen voor de BARFERS onder ons :)
ik doe het maar gedeeltelijk (de rest kvv) maar ik wil eigenlijk wel meer gaan barfen, heb je een leuk makkelijk begin menu? dan zie ik het graag verschijnen :D

foto s van barfende honden (en katten!) en tips/ideeen zijn natuurlijk ook welkom :)

Azmay

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:12

Ik ben nu heel benieuwd naar wat het eigenlijk is, nog nooit van gehoord. Ik ga eens googlen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:14

Ik BARF niet meer, maar had een vrij eenvoudig week menu

Ca 600 gr per dag (hond van 25 kg)
Maandag Vlees
Dinsdag Vleesbot + 1 orgaan (ca 100 gr)
Woensdag Pens
Donderdag Vlees
vrijdag Vleesbot + 1 orgaan (ca 100 gr)
Zaterdag complete maaltijd/speciale lekkernijen ca 1200 gr
Zondag vastendag

Groenten gaf ik gewoon tussendoor, maar heb ik later niet meer gegeven, maar daarvoor meer complete dieren incl maaginhoud.

Ik had verschillende diersoorten:
Vleesbot en vlees; Kip, rund en hert (soms ook haas)
Vieze Pens; Rund of Schaap
complete maaltijden: hele konijn, fazanten, vissen
speciale lekkernijen: hertenkoppen, lamskoppen,
Afhankelijk van wat in de aanbieding was kon ook nog wel eens iets van een geheel ander dier zijn.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:17

o sorry misschien is een uitleg dan wel op zijn plaats :)
barf staat voor bones and raw food, het zelf samenstellen van rauwe verse voeding voor hond en kat.
We voeren de honden met rauwe (geschikte!) vleesbotten, rauw vlees, rauw orgaanvlees, rauwe gepureerde groentes, etc.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,11.0.html

kvv staat voor kant en klaar vers voer je krijgt dan een "rol" vlees waar de verhoudingen, spiervlees orgaanvlees en bot al kloppen dus je niet zelf hoeft samen te stellen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:19

riddershow, was jou menu dan wel compleet? kom je dan wel aan je percentages als je "maar" 2x orgaan voert?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:24

Dat had ik toenmalig berekend :+ Zoals gezegd is dit menu van toen ik het nog wel voerde en dat is al ca een jaar of 3 terug. Er werden 3 organen gevroegd (naast de pens) nier, hart en lever. En deze had ik in porties opgedeeld om naast de vleesbot te voeren. Kan ook zijn dat het 150 gr per dag was... Toen is het in ieder geval helemaal doorgeligd door mede barf-plaatsers en goed bevonden :+

Ik moet wel zeggen dat ik het uit mijn hoofd hier getyped heb, dus als het 3x per week was zou het ook nog eens kunnen -O- Ik weet dat ik mijn weekschema zo makkelijk mogelijk heb gemaakt, om te onthouden en om te portioneren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:29

haha ok! :D ik ga binnenkort maar eens wat lekkere diertjes bestellen :P :D
waarom barf je niet meer? te veel werk?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:33

Ik had 2 honden waarvan 1 op Barf en de andere op brok.. Toen ik de andere ook op Barf wilde zetten bleek het een gigantische kieskeur te zijn en wilde de helft niet eten. Ik had geen zin om vooe ieder wat apparts te maken en mijn diepvriezer was niet groot genoeg voor een "grote (verzendkostenvrije)" KVV-lading en voor een "verzendkostenvrije" BARF bestelling.

Dus ben ik over gegaan op KVV met af en toe kip, pens, hert en vis als aanvulling (kan ik via andere adresjes aankomen, dus krijgen ze voor de afwisseling en de lekker)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:34

Hier ook gedeeltelijk barf en kvv.

Ik voeg wel supplementen toe, wie ook?
Multivitamine, glucochondro (hd-hond) en omega's

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:36

nee dat doe ik niet, wel groenten en extratjes als sardientjes, ei, knoflook, yoghurt etc dan krijgen ze in mijn ogen meer dan genoeg vitaminen mineralen etc binnen :)
wat voor merk kvv voer je?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:53

Momenteel smuldier en herbyvers

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:14

Hier barf voor mijn kat :j Ben er nog maar twee weken mee bezig, dus het is allemaal uitproberen wat wel en niet lekker is.

De staleigenaren waar mijn witte monster staat verkopen het, dus geen verzendkosten. Ideaal :D

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:01

ik meld me ook, mijn katten eten voornamelijk kvv maar ben me aan het verdiepen in barf

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:01

wat leuk zeg!
dat is idd makkelijk caeruleus :j

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:05

waar kopen jullie je vlees ?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:14

Mijn honden krijgen KVV maar ik voer wel botwerk bij. Volledig op barf overgaan is hier geen optie aangezien een van mijn honden orgaanvlees alleen maar gedroogd of gemalen door spiervlees heen eet ;)

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:22

kvv vind ik zelf fijner, dan weet ik zeker dat ze alles binnen krijgen, voor de afwisseling barf erbij vinden ze heerlijk. en als ze niks lekkers krijgen dan vangen ze het zelf wel ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:25

KVV bezorgd lotgering bij mij en daar bestel ik ook zalmkoppen lamsribben kippenekken etc maar voor de echte barf dingen zal ik denk ik naar de islamitische slager in Rotterdam gaan. Ik ben van plan 3 barf dagen in te stellen

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:30

ben jij tevreden over lotgering ?
ik voer tinlo en heb nog niks anders getest

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:33

Ja super, fijn vlees wat er schoon uit ziet precies goed gemalen en mijn honden doen het er heel hoed op. Ook goede service daar en je kan er ook extra dingen bij bestellen, het is niet duur. Ik zou t allen niet snel aanraden voor een kleine hond, het is vrij vet vlees en dan krijgt het hondje maar zo weinig..
Ik heb 2 beulen (beaucerons van 45 en 35 kilo) en die krijgen 500 gram pd ieder

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:34

Loesje eet gelukkig tot nu toe vrijwel alles wat ik haar voorschotel, alleen de vis niet (???? rare poes). Maar dat is niet direct noodzakelijk, dat kan ook wel met visolie.

Mijn menu van deze week, poes van 3,5 kg die 90% van de dag ligt te pitten:
Maandag: 50g spiervlees paard + 50g vleesbot kip
Dinsdag: 50g konijnen-niertjes + 60g vleesbot kip
Woensdag: 50g spiervlees rund + 50g vleesbot parelhoen
Donderdag: 25g spiervlees paard + 50g parelhoen + 10g vis (de rest liet ze liggen :+)
Vrijdag: 25g spiervlees paard + 50g vleesbot kip + beetje yoghurt
Zaterdag: hele kwartel (prooidier, dus inc orgaantjes)
Zondag: 50g lam's hart + 50g vleesbot parelhoen

Zit ik in totaal rond de 700g per week, 100g per dag. De ene keer eet ze iets meer dan de andere, het is nog even zoeken hoeveel ze precies moet hebben. De week is nog niet rond, dus t/m gister is wat ze daadwerkelijk gegeten heeft. Ik probeer het toch elke week een beetje anders te houden, zodat ze goed blijft eten.

Ik bestel het dus op stal, kan het dan vaak ook gelijk meenemen als ik er toch ben voor paard-lief. Het is wel wat apart, er ligt altijd vrij veel paardenvlees in de vriezer (erg geliefd). Als ze hier stout zijn is het dus ook 'pas maar op hoor, je gaat de vriezer in!' :D

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:39

essiesilly, ik heb 2 katten... een sphynx en een HTK

caeruleus, mooi menu en ideaal dat je het op stal kan meenemen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:46

O sorry voor katten weet ik niet hoe het bevalt..
Caeruleus ziet er goed uit, je kat lust genoeg zo te zien! Behalve vis dan hahaha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:41

ik voer barf en kvv. Soms weken alleen kvv en soms een week alleen barf hier dus geen compleet menu maar ik bestel altijd eens in de bijv. 2 maanden een hele hoop barf materiaal en als het op is dan ga ik voor nieuw maar daarnaast dus diverse soorten en smaken kvv.
Wat ik voer aan barf is meestal eendagskuikens, groente mix, milt, lever, nieren, runderorgaan mix, runderborstbeen, runderstrotten, kalkoennekken, eendennekken, geitenribben, zalmlijven en koppen, konijnenkoppen, eendenkarkassen, konijnenkarkassen, runderluchtpijpen, eendenrugstukken, kippennekken (nu niet meer zoveel omdat er over het algemeen in kip nogal rommel zit tegenwoordig), runderkopvlees lappen, konijnenvlees, paardenvlees, geitenpens en schapenpens

Voornamelijk dus eigenlijk botwerk omdat ik knagen heel belangrijk vind. Daarnaast dus extra orgaan en vlees omdat ze dat toch ook erg lekker vinden in lappen en puur om te maken dat ik ook eens wat langer dan af en toe barf kan voeren. Groente mix is altijd barf vind ik om het feit dat je dat toch klaar moet maken (hoewel ik nu van kiezebrink heb en dat ziet er ook heel vers uit, alleen wel erg duur in aanschaf).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:56

Ik voer KVV (smuldier voor de honden, tinlo voor de kat) maar vul het aan. Als ik weer wat minder chaotisch ben, ga ik wel weer BARF-en :j

De meeste KVV's missen toch echt bot. De verhoudingen zijn zeer zeker niet altijd goed. Teveel orgaan en te weinig bot. Dus af en toe een lapje spiervlees, eitje, visje, fruitje en een botje (kippennekje voor de kat met slechte tanden :+ ) van de biologische slager erbij om de KVV aan te vullen. (Uiteraard gooi ik niet elke dag een beetje van alles erin, gewoon wat uitkomt)