Hoe laat je je kat aan een kattenluikje wennen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Hoe laat je je kat aan een kattenluikje wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 19:55

Nou, de vraag lijkt me duidelijk *D

Sinds vandaag hebben we eindelijk een kattenluikje in de deur zitten. Iedereen blij, want dat betekende dat we de kat niet meer drie keer per uur de tuin in of uit moesten laten. Niet dus :+

Nu zit ze dus alsnog zielig voor de deur te wachten tot we haar naar binnen of naar buiten laten en ze snapt er volgens mij echt niks van. Met wat hulp van mijn vader schijnt ze er wel gewoon doorheen te gaan zonder dat ze bang reageert o.i.d. (Zelf niet gezien, maar hij heeft haar al beide richtingen door het luikje gekregen.) Je zou dus denken dat ze het concept wel door zou hebben inmiddels, maar er 'zelfstandig' doorheen gaan is blijkbaar toch nog een stap te ver :)) (Volgens mij hebben we niet de slimste kat getroffen _O-)

Ik heb niet het idee alsof ze gewoon te eigenwijs is om naar binnen te gaan via 't luikje. Op een gegeven moment hebben we haar namelijk gewoon iets langer buiten laten zitten in de hoop dat ze dan zelf op onderzoek uit zou gaan en 't door zou krijgen. Toen dat niet werkte en ik haar uiteindelijk maar binnen heb gelaten viel ze als een razende op haar eten aan, die had dus flinke honger en als ze had begrepen hoe 't werkt denk ik dat ze voor die tijd al wel naar binnen was gekomen.

Goed, heel verhaal maar de vraag blijft dus heel simpel: hoe laat je je kat aan een kattenluikje wennen?
Wij kunnen toch niet de enige zijn die dit probleem hebben gehad, lijkt me zo :) Alvast bedankt!

F_Orumster

Re: Hoe laat je je kat aan een kattenluikje wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:56

Hoe lang heb je het haar zelf laten 'uitvogelen',als in gewoon buiten laten zitten?

Met ene klein stokje het kattenluik op een kiertje zetten als tussenstap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:58

Idd even openlaten of een stokje ertussen zodat ze het snapt.

Wendel

Was ook mijn optie. Eerst duidelijk open zetten dat luikje en steeds wat dichter doen.

dancertje

Ik heb het op de volgende manier gedaan.
eerste het luikje gewoon open dus zeg maar de flap omhoog zodat ze die niet op zij hoeft te doen.
Gaat dit goed dan laat je de flap weer normaal.
Hebben jullie een doorzichtige flap?
zoja ga met een snoepje aan de andere kant zitten en lok haar doe dit een paar keer en dan zou ze het door moeten hebben zo heb ik het met die 2 vanmij ook gedaan

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:59

ik heb mijn kat toendertijd een paar keer door heen gedrukt en toen was hij er al aan gewend :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:59

ik deed t zo dat als ze graag naar buiten wilde ik het luikje voor ze openhield en dan snapte ze wel dat ze daar door konden. terug hetzelfde, roepen voor het eten, luikje openhouden en walla! :D

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:07

Zo, bedankt voor alle reacties :))

Ehm, ik denk dat we haar een uurtje of twee buiten hebben laten zitten... (Ik moet zeggen dat ik er niet de hele dag op heb gelet, dus mogelijk dat ze later nog een keer langer buiten is geweest.)

En dat met dat stokje hebben we trouwens ook al geprobeerd, maar dat hielp helaas niet :n

De flap is deels doorzichtig. Het is zeg maar van doorzichtig plastic, maar er zitten strepen op waar dat plastic zo'n textuur heeft waardoor je er niet doorheen kan kijken.

Met eten aan de andere kant gaan zitten werkte helaas ook niet :n Snoepjes is ze sowieso niet erg in geïnteresseerd...

De kat er 'doorheen drukken' hebben we dus al gedaan, maar dat helpt helaas ook niet..

Zelfde geldt voor het luikje voor haar openhouden.

De flap helemaal omhoog doen is nog wel een idee inderdaad, denk dat ik dat maar eens even ga proberen :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:14

Ik denk dat ze het dondersgoed begrijpt maar niet enorme haast heeft om binnen te komen tenzij de portier haar deur opent :D

Zou haar gewoon echt buiten laten zitten, ze komt écht wel binnen als ze honger heeft of het kloteweer wordt, maar je moet dan wel volhouden al duurt het 2 dagen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:16

Mmm, ja, die indruk die kreeg ik dus niet.. Maar goed, misschien toch maar wat langer laten zitten dan... :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:18

Gewoon de kat door het luikje duwen. Dan weet ie dat het kan. Daarna in z'n sop gaar laten koken. Komt vanzelf binnen zodra het eten wordt opgedient.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:19

Ze zijn het ooit zat hoor :j

De mijne zat eens bovenop de schoorsteen (die is hoog) en we konden er niet bij. Ze heeft er een nacht en een goede ochtend gezeten en kwam toen toch maar naar beneden. Wij konden niet naar boven en ik ga pas de brandweer bellen na een dag of 2,3.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:21

Dan mauwt die van jouw niet zo klaagelijk als die van mij. :')

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:24

NatasjavE schreef:
Gewoon de kat door het luikje duwen. Dan weet ie dat het kan.

Dat hebben we dus al gedaan :)

Maar goed, als ik jullie zo hoor dan moeten we 'r gewoon nog lekker even laten zitten. Dan houd ik 't daar voor nu even op :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:24

Jawel, we hebben haar de hele nacht gehoord en de buren ook :D
Zelfs een paar keer eruit geweest om haar te roepen vanuit het raam, maar dan ging ze alleen maar harder janken. Je ligt wel met een schuldgevoel op bed, maar wat moet je anders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:30

F_Orumster schreef:
. Je ligt wel met een schuldgevoel op bed, maar wat moet je anders.

Nou, ik weet niet of met een schuldgevoel in bed zou liggen ~~}>

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:33

Ik denk dat ze janken omdat ze weten dat je dan komt. Tot nu toe zijn we ook altijd gekomen, dus geef ze ongelijk, haha.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:50

wat je ms ook nog kan doen is een dag even het luikje uit het "gat" van de deur houden, zodat hij went dat ie DAAR eruit moet

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:00

NatasjavE schreef:
Gewoon de kat door het luikje duwen. Dan weet ie dat het kan. Daarna in z'n sop gaar laten koken. Komt vanzelf binnen zodra het eten wordt opgedient.

Zo heb ik het ook gedaan hoor :D
Had er hier ook 1 zitten die het maar niet snapte. Die heb ik er 1 keer doorheen gepropt en toen had hij het ineens door!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:13

Nou, het is uiteindlijk gelukt hoor *\o/*

Ze vindt het nog steeds duidelijk maar een erg vreemd ding, maar ze gaat er in ieder geval doorheen :')

Bedankt iedereen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:18

De aanhouder wint ~~}>

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:18

zie je wel komt goed :P

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:22

Haha dat is nog best snel toch. Hier heeft het wel een maand geduurt voordat mevrouw snapte hoe het werkte. Terwijl de andere kat er vrolijk doorheen kwam.
Elke dag hebben we het een paar keer geprobeerd maar ze is blijkbaar ook niet de slimste. Ach het was wel handig want toen ze nog niet naar buiten mocht en ze ontsnapte naar het hok konden we rustig achter haar aan lopen want door het luikje ging ze toch niet.