Kat word steeds magerder, dikmakertjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Kat word steeds magerder, dikmakertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:45

Hai!

Onze kater (nu een jaar of 10/11) takelt langzaam een beetje af. Word zichtbaar ouder, en word daarbij ook steeds magerder. Zijn moeder, nu een jaar of 13/14 houd daarintegen eerder wat teveel vast :+ . Hij is nog wel levendig, komt regelmatig nog met vogeltjes als cadeau's thuis, alleen hij valt ontzettend af.

Hij heeft de gehele dag de tijd om droge brokjes te eten, maar dat doet hij vrij weinig..
Ook krijgen ze 's avond vlees, 2 zakjes met hun 2en.

Wat zijn nou een beetje dikmakertjes voor zo'n kat, wat ik het liefst alleen aan de kater kan geven en niet aan de poes? :+ die heeft nog genoeg voorraad.

LadyMadonna

Re: Kat word steeds magerder, dikmakertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:47

Ik zou eerst eens laten controleren of alle organen wel goed werken etc, gewoon een soort van check up met bloedonderzoek. Voor hetzelfde geld is er iets heel anders aan de hand. 10 is niet oud voor een kat

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:50

Ik zou even naar de dierenarts gaan en idd bloed trekken... Want jij kan er wel calorie rijk spul in stoppen, maar als hij door een medische reden afvalt gaat hij harder achteruit hoe veel voer je er ook inpropt.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:00

Katten vallen niet af omdat ze ouder worden :n Hoe zit het met ontwormen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:00

Hoe is zn gebit, kan hij de brokjes nog goed kauwen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:01

Mager worden vind ik wel een typisch probleem wat met bijv. de schildklier te maken kan hebben. Simpel te onderzoeken met een bloedonderzoek en op te lossen met pilletjes. Maar ook wormen of bijv. tumoren in de buik kunnen daartoe leiden.

Voer wat 'dik' maakt en veel extra vitaminen etc. bevat, is a/d van Hills. Dit wordt vaak gevoerd aan poezen met jongen of na een operatie om weer aan te sterken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:03

Kikka schreef:
Katten vallen niet af omdat ze ouder worden :n Hoe zit het met ontwormen?

Was idd ook mijn eerste gedachte. Als ze een fikse wormbesmetting hebben vallen ze ook af. En 10 jaar is niet echt oud voor een kat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:07

Idd wormen... als ze veel jagen komen ze eigenlijk altijd wel met lintworm in aanraking.

Verder wat stef zegt, bloedonderzoek... Nieren nakijken enz.

Onze kat is trouwens wel vaak magerder in de zomer dan in de winter, hij is dan ook bijna altijd de hort op.

En als het een kater is, is het voorjaar ook vaak de tijd dat ze afvallen omdat ze wat ehrm, actiever zijn onder invloed van de hormoontjes. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:13

Ik mag toch hopen dat je, je hebt kater laten castreren? De asielen zitten overvol met katten!

Gizsmootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:19

Mijn kater was in de zomer ook altijd dunner dan in de winter. Heb me laten vertellen dat dit ook kon komen door het eten van kikkers....
Bezoekje aan de dierenarts kan in elk geval geen kwaad, kunt beter het zekere voor het onzeker nemen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:21

[***] schreef:
Ik mag toch hopen dat je, je hebt kater laten castreren? De asielen zitten overvol met katten!

En vanwaar deze nutteloze opmerking? Het enige wat TS zegt is dat ze ook een kater heeft en jij komt hiermee? is nogal offtopic he

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:22

laat idd even dierenarts naar kijken, mijn oude kat (toen 11 jaar) werd langzaamaan steeds magerder.. bleek hij een uitpuilende dram te hebben die ook nog eens gedraaid zat!

Terwijl je aan de buitenkant niks zag en hij ook niet anders deed behalve meer water drinken dan eerst.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:23

Mijn kater valt de zomer vaak veel af, met mooi weer zie ik hem bijna niet en struint hij overal rond, het is een slanke gespierde zorro :+ maar dat heeft echt te maken met veel activiteit, ziet er verder goed uit

als je kat er minder goed uit gaat zien en veel afvalt dan zal er ongetwijfeld iets aan de hand zijn wat je niet moet willen verbloemen met voeding.

En 10/11 jaar is in de bloei van z'n leven. Hij kan nog een keer zo lang mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:24

@stef Ssssooowww hey, ben jij effe een moraalridder. Jouw opmerking heeft idd wel veel nut :j En is compleet ontopic

Ik reageer op randalinpony.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:25

@[***]: Wat heeft dit met haar vraag te maken? Over wel of niet gecastreerd buiten laten van katten is al genoeg discussie geweest.

Is hij misschien wel levendiger als normaal? Lijkt hij een beetje bolle ogen te hebben? Hij zou wel een te snel werkende schildklier kunnen hebben. Dat komt regelmatig voor bij katten vanaf 10 jaar ongeveer. Hiervoor kun je bloed laten prikken bij de dierenarts.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:25

De adviezen om langs een DA te gaan en te laten controleren of alles nog goed werkt kan ik alleen maar ondersteunen.
Die van ons bleek slechte nieren te hebben, maar met een dieet gaat dat erg goed en is hij ook zwaarder geworden.

Daarnaast krijgt hij wel (buiten het dieet om) 2 keer daags een heel klein beetje zacht kattenvlees (gourmet eet hij graag) om zijn medicijnen doorheen te doen en als dikmakertje gaat daar overheen een klein kneepje kattenpudding, te koop bij de dierenwinkel.
De DA weet hiervan, maar stelt ook dat als hij op deze manier netjes zijn pillen binnen krijgt en deze hapjes niet zijn hoofd dieet zijn, dat het prima kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:27

[***]: Dan ben ik maar moraalridder, ik weet zo onderhand hoe het werkt op BB, helaas.

ook uit de post van randalin blijkt nergens dat zij een ongecastreerde kater buiten heeft lopen, en al heeft ze dat wel, dan is dat haar zaak.
het topic gaat over een magere POES, niet over wel of niet gecastreerde katers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:29

mcsjelle schreef:
@[***]: Wat heeft dit met haar vraag te maken? Over wel of niet gecastreerd buiten laten van katten is al genoeg discussie geweest.

Is hij misschien wel levendiger als normaal? Lijkt hij een beetje bolle ogen te hebben? Hij zou wel een te snel werkende schildklier kunnen hebben. Dat komt regelmatig voor bij katten vanaf 10 jaar ongeveer. Hiervoor kun je bloed laten prikken bij de dierenarts.

Je hebt gelijk, het heeft niets met de vraag van ts te maken. Ik reageerde op randalinpony en ik heb helaas niet alle topics die op bokt staan helemaal gelezen. Ennuh ik denk dat er wel meer dingen op bokt staan die zo ongeveer 300x besproken zijn.

Mijn zeer welgemeende excuses hoor als ik een dubbele vraag gesteld hebt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:30

stef schreef:
[***]: Dan ben ik maar moraalridder, ik weet zo onderhand hoe het werkt op BB, helaas.

ook uit de post van randalin blijkt nergens dat zij een ongecastreerde kater buiten heeft lopen, en al heeft ze dat wel, dan is dat haar zaak.
het topic gaat over een magere POES, niet over wel of niet gecastreerde katers.

Pfffff jammer hoor.

Maar goed in mijn post aan mcsjelle heb ik al mijn excuses aangeboden. Jullie hoeven niet zo heftig te reageren. Er staat zoveel dubbel en oftopic op bokt.

Je moet hier af en toe je woorden bijna overwegen als een advocaat.

Maar goed, fijn dat er mensen zijn als jij, die alles en iedereen terecht wijzen, zodat het nooooooit meer gebeurt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:42

Nou die van ons is een jeweetwelletje hoor hij heeft zelfs geen piemel meer. :') (niet zeggen waar ie bij is :+ )

Ik wees alleen maar op een mogelijke oorzaak van afvallen en bedoelde daar niets mee verder. :D

Maar ik snap wel waarom dit onderwerp zon heftige reacties kan oproepen ik heb meerdere draden op BB gezien waarin mensen elkaar compleet afmaakten over drachtige poezen, echt als je BB leest verlies je alle hoop op wereldvrede. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:47

randalinpony schreef:
Nou die van ons is een jeweetwelletje hoor hij heeft zelfs geen piemel meer. :') (niet zeggen waar ie bij is :+ )

Ik wees alleen maar op een mogelijke oorzaak van afvallen en bedoelde daar niets mee verder. :D

Maar ik snap wel waarom dit onderwerp zon heftige reacties kan oproepen ik heb meerdere draden op BB gezien waarin mensen elkaar compleet afmaakten over drachtige poezen, echt als je BB leest verlies je alle hoop op wereldvrede. :D

Ik zal je bericht nu maar even quoten, voordat ik weer allerlei heftige reacties krijgt. Hi, hi, ik bedoelde het niet verkeerd, stelde gewoon een vraag. Maarruh piemel weg? Ik zal mijn mond houden als ie in de buurt is ;) .

Ik heb dergelijke topics op BB nog nooit gelezen. Zat net effe onder werktijd :o te kijken en kwam dit tegen.

En ja, als ze erg druk zijn met hormonale zaken dan kunnen ze wat calorietjes verliezen. Is bij mensen toch ook zo? (nou Stef kom maar op, dit is weer off topic en totaal nutteloos). Dit bedoel ik by the way ook niet verkeerd en dramatisch hoor

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:23

hij is gewoon netjes gecastreerd, dus hormonen heeft ie geen last van. hij is in de zomer ook vaak wel iets dunner, omdat hij inderdaad vaak weg is, soms komt ie nieteens thuis om te eten terwijl hij altijd stipt op tijd is :+.

over de bloei van zijn leven ben ik het niet eens, hij komt uit een oeps nestje van ons en hij heeft het op het nippertje overleefd en altijd de zwakste en vooral ook altijd klein en dun gebleven.

wormenkuur is inderdaad een goede, hij is wel onderzocht door een dierenarts maar die vond er vrij weinig aan (geen bloedonderzoek gedaan) en hij zit prima in zijn vel,.nog steeds zo.irritant als altijd en glimt als een spiegel

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:25

Dan dus een bloedonderzoek laten doen. Een kat wordt om een reden mager, ook als ze op leeftijd zijn, het is dan niet "de leeftijd" dat ze mager worden, maar de kwaaltjes die met die leeftijd mee komen. Nu kan je er wel van alles in gaan stoppen, maar als ie iets aan zijn schildklier heeft, of zn nieren, of zn darmstelsel, weet jij veel, zal het geen nut hebben, of de boel zelfs verergeren