Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ellie_F schreef:Ik bedoel eigenlijk meer wat je als eigenaar nou zou kunnen doen wanneer je eigen hond andere honden kan pakken. Ik dacht zelf wel toen ik naar huis liep 'die hond kreeg bij mij een enkeltje dierenarts' maar toen dacht ik ook wat is dat nou voor oplossing. En kun je niet meer doen dan dat?
Ellie_F schreef:Ik bedoel eigenlijk meer wat je als eigenaar nou zou kunnen doen wanneer je eigen hond andere honden kan pakken. Ik dacht zelf wel toen ik naar huis liep 'die hond kreeg bij mij een enkeltje dierenarts' maar toen dacht ik ook wat is dat nou voor oplossing. En kun je niet meer doen dan dat?
Ellie_F schreef:Ik voel me alleen verantwoordelijk voor mijn eigen hond Joolien en ben geïnteresseerd in welke oplossingen er zijn voor honden die agressie tonen en hoe groot is de kans dat zo'n hond betrouwbaar wordt naar andere honden. Zie het als een open vraag.
Mars: dat vroeg ik mezelf ook af. Ik denk dat het moeilijk wordt om op latere leeftijd dit gedrag uit het systeem te krijgen maar misschien toch wel haalbaar.
Ik denk dat ik er van baal dat er zoveel vertrouwen ligt in het tuigje wat de hond om had en de riem. De kracht waarmee de hond uithaalt en zich afzet, zette mij aan het denken dat we feitelijk gewoon geluk hebben. Dat is jammer want een goed opgevoede hond kan de dupe worden.

Estera schreef:Waarom er toch altijd vanuit gaan dat een hond met een probleem, in dit geval agressie, niet opgevoed zou zijn? Wat een vooroordeel is dat toch.

betadine schreef:Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn niet gecastreerd reutje. Hij is de liefste hond die ik ooit al heb gehad en thuis een echte knuffelkont. hij speelt met een jack-russeltje dat bij hem alles mag doen.
Maar op wandeling moet ik altijd opletten dat er geen ander reutje in het vizier komt. Hij kan niet overeenkomen met andere reutjes. Soms lukt dit wel als het andere reutje onderdanig is, maar in het algemeen dus niet. Het is ook niet af te leren, wat ik hem wel heb kunnen leren is om te blijven staan zodat ik hem snel kan aanlijnen voordat de andere komt. Het is een verantwoordelijkheid en soms heel erg vervelend daarom denk ik eraan om mijn volgende reutje te castreren. Voor hem is dit geen oplossing, hij is bijna 5 en zijn hormonen zullen wel verminderen, maar zijn dominantie waarschijnlijk niet...

betadine schreef:@ Mars: ja karakter heeft veel te maken met opvoeding, maar dominantie en dergelijke zijn genetisch en bij sommige rassen meer uitgesproken als andere. Niets aan te doen.
betadine schreef:@ Mars: ja karakter heeft veel te maken met opvoeding, maar dominantie en dergelijke zijn genetisch en bij sommige rassen meer uitgesproken als andere. Niets aan te doen.