Hond blijft jeuk houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Hond blijft jeuk houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 20:21

Wij hebben een malthezer x chizu (boomertje) van 2,5 jaar oud.

Sinds dat hij een half jaar is heeft hij last van jeuk. Sinds een jaar zijn we aan het tobben met wat het is en hoe we het jeuken tegen kunnen gaan.

We hebben een bloedonderzoek laten doen. Daarin kwam naar voren dat hij allergisch is voor diverse soorten mijten. We zijn een serumtherapie gestart, waarin we om de zoveel weken een injectie moesten geven. Dit leek te werken, maar na een half jaar ging het weer mis. Hij heeft waarschijnlijk een andere allergie gekregen. De dierenarts vermoed eiwitten.

We hebben onze hond op paardenvlees en rijst en paardenvlees met aardappelen gezet. Dit ging goed. De jeuk was weg. Helaas kun je dit niet blijven geven, omdat de hond dan te weinig eiwitten e.d. binnen krijgt dus twee weken terug weer met brokken begonnen.
De brokken zijn eiwit vrij trouwens en bij de dierenarts gekocht.

Nu na 2 weken krijgt hij weer last van jeuk. Hij krabt de hele dag door over zijn hele lijf. Hij is minder levendig en slaapt veel.

Iemand nog een idee wat het kan zijn? Wij weten het namelijk niet meer en de dierenarts ook niet.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:25

tallechie schreef:
De dierenarts vermoed eiwitten.

We hebben onze hond op paardenvlees en rijst en paardenvlees met aardappelen gezet. Dit ging goed. De jeuk was weg. Helaas kun je dit niet blijven geven, omdat de hond dan te weinig eiwitten e.d. binnen krijgt dus twee weken terug weer met brokken begonnen.

Je spreekt jezelf nu wel een beetje tegen. Je DA zeigt eiwitallergie, je geeft paardenvlees maar dat kan niet langer vanwege te weinig eiwitten, maar dan koop je brokken die wel eiwitvrij zijn? :?

Ik zou overgaan op KVV. Dikke kans dat het goed gaat. Rodi, Carnibest, Smuldier, Duck etc.

tallechie

Re: Hond blijft jeuk houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 20:27

Dit gaf de dierenarts aan. Een hond kan niet alleen op vlees en rijst leven, omdat hij dan bepaalde stoffen niet of te weinig binnen krijgt. Dit gaat over andere stoffen.

KVV houdt in? En waar kan ik dit halen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:31

ik zou de hond alleen paard blijven geven. Dus eliminatie dieet met alleen paard. Is het allemaal helemaal rustig dan een ander soort dier erbij pakken en zo langzaam aan verder gaan. Brok zit weer enorm veel in niet alleen eiwitten maar ook andere rare toevoegingen en granen enz.

Ik zou zeggen dan maar alleen paard en tekorten die we aan moeten vullen met eventueel extra vitaminen toevoegen of wat korter leven dan lang leven met enorme jeuk. Echter gelukkig moet je die keuze niet maken! Paard kan je compleet voeren zeker met een klein hondje wat niet veel eet (gezien kosten).

Echter het is wel een maltezer x shih tzu ;) ik zal eens zoeken voor je

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:31

Laatst bijgewerkt door dierenfan op 29-05-12 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 20:36

Oke. Zal de linkjes even bekijken.

wij halen het nu namelijk bij de paardenslager en dan moeten we het zelf koken en verdelen in juiste hoeveelheden.

Wel is het zo dat wanneer wij hem alleen op vlees hebben hij blijft afvallen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:37

vlees niet koken!!! Met koken vergaan er juist belangrijke voedingsstoffen. Daarnaast moet je natuurlijk wel als je bijv. 100 gram brok voert 200 gram (minimaal) vlees voeren.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 20:41

Wij geven nu 's ochtens 55 gram brok en 's avonds 55 gram.
In de tijd van het vlees kreeg hij 50 gram vlees en 50 gram rijst 's ochtends en 's avonds 50 gram vlees en 50 gram rijst.

Er is tegen mij gezegd dat ik het moest koken, maar dat moet dus niet, handig.
Ik moet dus een stuk vlees gewoon in kleine stukjes snijden en zo rauw geven

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:43

http://www.lupa-diervoeding.nl/ nog een grote bestel site (die helaas niet altijd alles op voorraad hebben wat je besteld) in elk geval is daar al gemalen paardenvlees te koop.
Lupa heeft ook eigen KVV en heeft (gezien de site) paard compleet ook. Echter ik zou even bellen of mailen (ze reageren enorm vlot op mail en telefoon gelukkig ook in de avond) of paard compleet ook alleen paard bevat of nog andere diersoorten. Barf menu heeft bijv. ook paard compleet maar daar zit toch nog eend en kip doorheen.

En zo zou je wat moeten zoeken en informeren en hopelijk vind je wat geschikts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:44

Zorg ook voor groenten, en evt. een vitamine mengsel. Anders gaat hij tekorten ontwikkelen, als je alleen vlees voert.

Ook oppassen met aardappel. Dat is een nachtschade familie. Sommige honden zijn daar gevoelig voor en wat krijgen ze ervan: Jeuk ;)

Ook van granen (tarwe, rogge, gerst, haver, maar ook rijst!!) kunnen ze jeuk krijgen... Het is één van de meest voorkomende oorzaken van jeuk. En tevens één van de meest door dierenartsen gemiste diagnoses. Vaak omdat ze zelf ook brok (met granen) verkopen en gesponsord worden door een bepaald merk.

Een hond heeft eiwitten nodig. Dat is het hoofdvoer voor een carnivoor.
Als hij allergisch blijkt te zijn voor een bepaald type vlees, kun je eliminatie diëten volgen. Bijvoorbeeld door inderdaad alleen paard, of alleen konijn of alleen eend, etc. te voeren. En als dat goed gaat kun je stuk voor stuk andere vleessoorten proberen die hij ook verdraagt.

Maar de grootste kans heb je dat hij gewoon niet goed tegen granen kan. Dus ik zou dat als eerste "testen".
Vrijwel alle brokken bestaan voor minstens 80% uit (voor een hond) onverteerbare granen.

Dus ik zou zeggen: voer eerst rauw paardenvlees. Met wat wortel en erwtjes. En geef hem regelmatig een vitamine poeder of vitamine pasta om te zorgen dat hij geen tekorten krijgt.
En lees je evt. eens in op de BARF methode (via google vanalles over te vinden).

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 20:47

Dank jullie wel voor jullie adviezen.
ik ga me er in verdiepen en dan in overleg met de dierenarts.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:48

tallechie schreef:
Wij geven nu 's ochtens 55 gram brok en 's avonds 55 gram.
In de tijd van het vlees kreeg hij 50 gram vlees en 50 gram rijst 's ochtends en 's avonds 50 gram vlees en 50 gram rijst.

Er is tegen mij gezegd dat ik het moest koken, maar dat moet dus niet, handig.
Ik moet dus een stuk vlees gewoon in kleine stukjes snijden en zo rauw geven

Vandaar dat hij dus af viel. Mijn honden kregen 300 gram brok op een dag ongeveer. En nu 's ochtends 200 gram vlees en 's avonds 500 á 700 gram en op zeer actieve dagen zelfs 1 kg. Dus krijgen minimaal 700 gram vlees per dag.

Vele dierenartsen staan niet achter vers voeren (voor hun minder inkomsten :D ) en omdat ze dat niet krijgen in hun opleiding. Carnivoer echter is een eigen merk van dierenartsen dus er zijn dierenartsen die er wel achter staan. Die hebben overigens ook een eliminatie dieet.
Kan ook zijn dat je het moest koken om het nog lichter te maken voor maag en darmen. Tenslotte is jou hondje geen vers gewend. Daarom zou ik ook echt kvv aanraden en niet gelijk gaan beginnen met barfen (grove stukken vlees, wat met zo'n klein hondje toch al niet zo makkelijk gaat)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:50

tallechie schreef:
Dank jullie wel voor jullie adviezen.
ik ga me er in verdiepen en dan in overleg met de dierenarts.

Let er wel op, ga je verdiepen en trek je eigen plan. Je kan zeker met je DA overleggen maar als je het ziet zitten ga dan niet je wel/niet doen van de DA af laten hangen. Vele DA's willen namelijk gewoon NIET aan vers voeding en zullen je echt een negatief advies geven. De mijne is inmiddels wel over maar heeft heel lang geduurd en ze zal het nog niet aan durven raden maar heeft wel gezien hoe onze honden en diverse opvang honden ervan op knapten.

Succes in elk geval!!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 20:51

Hij gaf vanavond zelf ook aan dat hij het niet meer wist. Maar hij heeft het dus niet over totaal vers voer gehad.

Hij wil eerst weer aan de paardenvlees zodat de huid weer rustig wordt en daarna het weer proberen. Maar dit is nu de 3e keer dat het fout gaat, dus geloof er niet meer zo in.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:58

KVV paard heb je van Haaksbarf. Andere goede diersoorten om het aan te vullen zijn geit ( heeft haaksbarf trouwens ook), konijn ( o.a Tinlo), vis. Kiezebrink heeft ook nog een aantal goede mixen: konijn, fazant, haas, bosduif. Zijn betaalbaar ook.
Mocht je meer namen-soorten willen, moet je het vragen. Ik heb een allergische hond en heb het allemaal wel een keer uitgezocht.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:19

in elk geval geen kip gaan geven! Kip kan best wat rotzooi in zitten en kunnen honden heel makkelijk allergisch op reageren. Net als op rund.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:16

Voor een kruising maltezer shih-tzu zit je trouwens met 100gr vlees op zich wel heel aardig qua gewicht, hoewel sommige honden wel meer nodig hebben. Hoeveel weegt je hond precies? Bij deze kruising zou ik zo'n 5kg schatten. Maar je moet voeren op het oog.

Voer je op dit moment alleen spiervlees of ook orgaan e.d. ? Want met alleen spiervlees en rijst ontstaan inderdaad tekorten. (en koken draagt daar dan ook niet bepaald aan bij)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:11

Hij weegt nu 7 kilo. Toen we begonnen bijna negen. Hij is nu mooi op gewicht. We voeren hart en tong

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:13

welke brokken had je gegeven?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:19

Onze hond had problemen met eten, maar wilde wel kip. Omdat ik dit niet rauw wilde geven kook ik het in een bodempje water (dat al het vlees net onder staat). Dat laat ik afkoelen en dan krijgt ze de kip met het koplicht waar veel voedingsstoffen inzitten. Op die manier krijgt ze ook meteen wat extra water binnen.
Als je nu vers vlees geeft wat je kookt, zou je het kookvocht erbij kunnen voeren. Dan krijgt hij iig meer binnen.
Ik verdeel het vlees rauw in porties en vries de porties in. Als ze gaat eten kook ik het pas.

Inmiddels eet mijn hondje haar brokjes gelukkig ook weer, dus dat scheelt. Maar ze heeft het die twee weken goed gedaan op de kip, het gehakt en de pangafilet;)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 10:17

Ik heb CDD gegeven en nog een hypoallergene vorm

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:24

ok die moet op zich wel goed zijn lijkt mij C d/d..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:58

Breng eens een bezoekje aan www.barfplaats.nl.
Je hond valt echt niet af als je ze alleen maar vlees voert, maar je moet wel verschillende soorten vlees voeren. Sommige vleessoorten zijn heel mager en andere vet. En je hond moet ook bot en orgaanvlees binnenkrijgen als je ze alleen op vlees zet.
(50% vleesbot, 35% spiervlees en 15% orgaanvlees zijn ongeveer de richtlijnen, aanpassen aan behoeftes van je hond)
Vis is oha ook heel goed bij honden die huid/vacht problemen hebben. (Zalmkoppen/lijven zijn ook niet zo bijzonder duur)

Zeer waarschijnlijk is je hond allergisch voor kippen-eiwit of runder-eiwit. Paard gaat wel goed, dan begin je dus daar mee en zoek je een ander soort vlees (lam, geit, fazant, hert etc.)
Als dat allemaal goed gaat, kun je eens proberen om kip erbij te doen, geeft dat een reactie dan weet je dus dat je kip moet blijven mijden. Zo ook met rund doen.

Voeding is maar een heel klein stukje in de opleiding van een DA, en vers vlees wordt daar ook niet besproken als optie.
Als je wilt gaan BARF-en (ongemalen vers vlees) zul je je wel goed moeten verdiepen in voeding (allemaal te vinden op barfplaats en via google). Zodat je hond geen tekorten of overschotten van iets krijgt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:08

je schrijft ook dat je hondje allergies is voor mijten,in brokken zitten mijten...

en je kan van diverse kvv's paard compleet versies krijgen,maar denk dat bv eend/konijn enz ook wel goed gaat,dat zou je moeten proberen als je over gaat op kvv.

en tong en hart voeren is inderdaad grote tekorten krijgen,je kan nog beter een heleboel spiervlees vragen bij de slager van het paard en dit voeren en daarnaast hart en tong :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:12

Thirty schreef:
tallechie schreef:
De dierenarts vermoed eiwitten.

Je spreekt jezelf nu wel een beetje tegen. Je DA zeigt eiwitallergie, je geeft paardenvlees maar dat kan niet langer vanwege te weinig eiwitten, maar dan koop je brokken die wel eiwitvrij zijn? :?

Ik zou overgaan op KVV. Dikke kans dat het goed gaat. Rodi, Carnibest, Smuldier, Duck etc.

Het hondje heeft wel degelijk een voedingsallergie. Meestal reageert het lichaam tegen bepaalde eiwitten in het voer (vaak zijn dit kip/varken/rund, dierlijke eiwitten die dus vaak in voer voorkomen). Door een eiwit te gebruiken die het lichaam niet kent (bv struisvogel, paard, schaap,...) kun je uitmaken of het om een voerallergie gaat of niet, want dan blijven de allergie klachten vaak weg. Dit is dus ook duidelijk gebleken uit de test. Kun je meestal niet altijd blijven geven omdat er andere essentiele voedingsstoffen niet in die rijst met paard zitten. Dus dan kun je beter overgaan op een volledig voer. Het voer wat ze nu heeft is niet eiwitvrij, maar hypoallergeen, wat wil zeggen dat het eiwit gehydrolyseerd is (dwz in kleine stukjes gemaakt, zodat het lichaam die eiwitten niet meer als eiwit kan herkennen). En dus de allergie ook wegblijft. Even heel anders omschreven dus.
TS: veel honden zijn ook gevoelig voor bewaar/kleur en geurstoffen in voer, of aan granen die erin zitten. Je zou een tarweglutenvrij voer kunnen proberen zonder kunstmatige toevoegingen. voorbeelden hiervan zijn dogloversgold en Kjen's
dan zou ik lam/rijst of zalm/rijst proberen.
Je voer altijd goed bewaren, donker, droge plek, kleine zakken kopen dat ze sneller opgaan, zo reduceer je ook de voermijt in de zakken.