Hond kan niet zwemmen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrilletje

Hond kan niet zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 20:13

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat alle honden wel kunnen zwemmen maar vandaag ben ik er achter gekomen dat mijn hond een uitzondering op de regel is...
Onze teckel Bumper blijkt namelijk te zinken als een baksteen!

Ik was vanmiddag met onze 2 honden naar een meertje bij ons in de buurt.
Het was (nog) lekker weer en de mensen zijn weer aan het werk en naar school dus kon ik weer veilig met de hondjes naar het achterste strandje zonder dat ze de zonnende badgasten bespringen. ;)

Nou was ik er al achter dat onze honden niet bepaald zwemkampioenen zijn...
Easy, onze Rottweiler kruising, bijvoorbeeld doet zijn bek open tijdens het zwemmen waardoor hij water inslikt, misselijk wordt en dus uitgebreid moet kotsen na het zwemmen. :roll:
Bumper was vorige week voor het allereerst tot aan zijn borst het water in gegaan en had zelfs een heel klein stukje gezwommen! +:)+

Hij had was zelfverzekerder geworden in het water en dacht dat ie vandaag ook wel weer een stukje kon zwemmen.
Ik was stokjes aan het gooien en Bump haalde ze voor me uit het water. Tot ik ietsje verder gooide zodat hij weer een klein stukje moest zwemmen...
Toen kwam ik er achter dat hij een rasechte zwemkneus is: hij zonk met zijn lijf steeds dieper weg, ging zelfs even bijna koppie onder maar wist gelukkig wel weer op de kant te komen.
Ik ging er na die ervaring eigenlijk vanuit dat hij wel genezen zou zijn van het zwemmen.

Op de terugweg gooide ik nog een stok voor Easy in het water want die had ergens in liggen rollen (dood iets langs de kant :r ) en ik wilde dat hij zich nog even ging afspoelen.
Easy negeerde de stok die ik gooide, maar Bump ging er enthousiast achteraan! :oo

Bumper zonk weer net zo hard als de eerste keer en ging nu ook helemaal koppie onder. Hij raakte gedesoriënteerd en begon zich om te draaien in het water zodat hij half op zijn rug terecht kwam en nogmaals koppie onder ging!
Het was me wel duidelijk dat hij de kant niet ging halen dus ik ben hem achterna gesprongen en heb hem uit het water gevist, anders was ie me verdorie nog verzopen. :(:)

Nou, en daar sta je dan al druipend langs de kant met een hond in je armen die, zodra ik hem neerzette, weer gewoon enthousiast rond rende alsof er helemaal niets gebeurd was. :\
Toen kon ik dus met een nat pak en al soppend in m'n schoenen helemaal terug naar huis lopen.

De illusie dat alle honden kunnen zwemmen ben ik dus wel kwijt nu. ;)

Nog meer bokkers met honden die niet kunnen zwemmen?

_00_0

Re: Hond kan niet zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:17

mijn bouvier kon ook niet zwemmen, langzaam aan met hem gespeeld in het water en hij leerde het vanzelf :) er is nog hoop iig!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:24

zelf niet mee gemaakt maar er zijn mensen die zwemvesten aan doen bij hun graag zwemmende maar niet kunnen zwemmen honden. Dus misschien een idee? Wie weet op MP 2de hands aan te schaffen?

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 20:26

Ik denk dat ik binnenkort eerst samen met hem het water in ga zodat ik hem kan ondersteunen tot hij door heeft hoe hij moet zwemmen zonder te zinken. ;)
Als het hem dan nog niet lukt moet hij idd maar een zwemvestje aan als we naar het meertje gaan. :(:)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:26

nee, sommige honden kunnen niet zwemmen.

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:42

Die van mij durft ook nooit in het 'diepe' te gaan waar die niet kan staan, hij loopt alleen over de bodem en doet alsof ie zwemt :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:46

Mijn hond durft ook niet te zwemmen.
Hij gaat niet verder dan hij nog kan lopen.
Dan zwemt ie een soort rare slag met z'n achterpoten en draait zich weer om. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:49

Mijn kleinste hondje Luna WIL niet zwemmen.
Die haat water en alles dat met water te maken heeft (is wat dat betreft net een kat).

Maar ik kan me goed voorstellen dat het lichaam van een Teckel nou ook niet echt ideaal is om te zwemmen qua verhoudingen.
Zwaar, lang lijf... Erg korte pootjes om mee te peddelen...

Echt zo'n typisch ras dat door mensen "gemaakt" is. En daardoor met sommige dingen niet super functioneel meer in de natuur. Zoals met zwemmen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:52

Er zijn honden die je het idd moet leren. We hebben een Labrador gehad, die kon dus niet zwemmen. Mee het water in en hand in de liezen leggen om te ondersteunen. Heeft echt ff geduurd voordat ie in de gaten had van hoe of wat. Onze kruising Teckel destijds, zelfde lengte maar iets zwaarder gebouwd, zwom als een waterrat. Duiken deed ie ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:55

nou mijn teckeltje kan heel goed zwemmen en vind het erg leuk, dat zegt dus niks ;)
al ben ik het er wel mee eens dat mensen rassen zo fokken dat het voor de hond onaangenaam is, dat vind ik wel sneu..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:55

de hond van mijn broer laat zich ook zinken als een baksteen.
Hij gaat ook als een dolle het water in maar zodra zijn voetjes de vloer niet meer raken dan verliest hij zijn overlevingskracht en laat zijn kop dan naar beneden en zinkt. De eerste keer wel even schrikken hoor. Maar idd sommige honden kunnen/willen het gewoon niet

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:58

ons hondje kan ook niet zwemmen ( kruising maltezer / chiwawa) ze rende de eendjes achteraan maar in het water ging ze bijna kopje onder

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:59

Mijn herder kan wel zwemmen maar hij is daar veel te lui voor. Hij gaat maar tot z'n buik er in xD. := De teckel van m'n vriend zinkt ook, maar die heeft in geen 4 jaar meer gezwommen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:00

Mijn duitse herder teef was 4 jaar en had waarschijnlijk nooit gezwommen.
Ze was echt bang voor water. Ik ben er toen zelf in gegaan en heb haar zo leren zwemmen.
Nu vind ze het heerlijk en is een echte waterrat.
De Mechelse herder is als pup een paar keer koppie onder gegaan, maar kan het nu ook zonder zwemvest en geniet er echt van.
De aanhouder wint en bijna elke hond kan zwemmen, dus als het weer warmer word badpak aan en er zelf ook in!
Niets zo leuk als met warm weer je honden zo'n plezier te doen.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 21:13

Het is niet zo dat hij zich laat zinken, hij probeert echt wel boven water te blijven maar zijn lichaam zakt gewoon steeds dieper weg waardoor hij kopje onder gaat.
Hij wil wel zwemmen maar het lukt hem (nog) niet. :(:)

De beide teckels van mijn ouders konden ook gewoon zwemmen.
De oude deed het niet graag maar kon het wel als het moest, en de ander gaat zo af en toe nog graag een balletje of stokje apporteren uit het water. :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:14

Mijn hond kan ook totaal niet zwemmen :')
Springt achter een tak en en gaat kopje onder...
Sinds dien durft hij niet meer te diep in het water :')
Op het punt waar hij nog kan staan vindt hij het wel leuk als ik takjes heen en weer gooi :)
Dan gaat ie daar gewoon achteraan.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:18

Kwestie van oefenen.Ze moeten toch anders bewegen en voordat ze dat door hebben kan even duren.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:50

Mijn hond kon ook niet zwemmen en ik heb idd ook zo'n zwemvest gebruikt. Werkt best fijn want toen merkte hij dat hij niet meer zou zinken. Ben ook mee in het water geweest en met ondersteunen leren normaal te zwemmen ipv watertrappelen :P En nu kan hij gewoon zwemmen zonder vest en hij vindt het geweldig :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:07

ik blijf in het water liefst ver weg van mijn hond. Niet alleen omdat hij gezellig op schoot wil komen hangen (40 kg) maar ook omdat hij zwemmend en maaiend met zijn poten behoorlijk kracht zet en kan krauwen.

Echter het grootste punt om uit zijn beurt te blijven is dat hij het liefst poept in het water. Dus al zwemmend kan er heel makkelijk zo een drol uit komen. En als we een dag aan het water zijn dan is het geen vaste drol meer doordat hij ook nog wat water wil drinken en dan krijg je dus een spuit vervuild water.

Heel logisch dus dat hij geen kans krijgt water te happen en zo gek te doen als er mensne in het water zijn want dat is ronduit GOOR.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:22

Jouw hond is zeker geen uitzondering. :) Je kunt er maar beter standaard van uit gaan dat je hond niet kan zwemmen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:24

dierenfan schreef:
ik blijf in het water liefst ver weg van mijn hond. Niet alleen omdat hij gezellig op schoot wil komen hangen (40 kg) maar ook omdat hij zwemmend en maaiend met zijn poten behoorlijk kracht zet en kan krauwen.

Echter het grootste punt om uit zijn beurt te blijven is dat hij het liefst poept in het water. Dus al zwemmend kan er heel makkelijk zo een drol uit komen. En als we een dag aan het water zijn dan is het geen vaste drol meer doordat hij ook nog wat water wil drinken en dan krijg je dus een spuit vervuild water.

Heel logisch dus dat hij geen kans krijgt water te happen en zo gek te doen als er mensne in het water zijn want dat is ronduit GOOR.

Hè lekker verhaal. :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:38

Mijn DH is gek op water maar zwemmen kan hij niet dus is ook een groot gevaar. Hij weet ook dat hij niet zonder toestemming erin mag en alleen met een longeerlijn eraan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:44

Zwemles geven dus op mooie zomerdag en voor de echt kanslozen, die bestaan ook, tja... altijd op blijven letten.
Dat ze niet onbewaakt het ruime sop kiezen.

Handigst is dus als hij wel beetje leert zwemmen, zeker omdat de jouwe wel enthousiast te water gaat,
maar helaas niet kan zwemmen.

(hier ook een labrador x leren zwemmen nadat hij zijn watervrees had overwonnen)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:46

Mijn hond kende het ook niet, gelukkig waren een aantal stokken genoeg... Echter duikt hij dus echt.

( neemt een sprintje, plons t water in ( kop eerst ) en komt dan elders boven drijven... Maf dier.