konijn likt overal aan , een tekort ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

konijn likt overal aan , een tekort ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:19

hoihoi,

1 van mijn konijntjes doet een beetje vreemd. Hij heeft momenten dat hij overal aan zit te likken , de tegels, de buis de ren etc.
Laatst betrapte ik hem er op dat hij spinnenweb aan het eten was en een tijd terug zat hij vliegjes te happen ?
Heeft mijn konijn nou last van een tekort of waarom doet hij dit ? Hij komt er voldoende uit zn hok is groot zat hij heeft een vriendin en krijgt gewoon biks als voer en heeft altijd voldoende beschikking tot hooi...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:25

Een te kort is het niet snel mits je biks geeft en geen gemengd voer en kwalitatief goede biks. Wat het wel kan zijn is verveling, zo met regelmaat de ren vernieuwen dingen anders zetten, nieuwe gemaakte speeltjes, lekker groenvoer en wat verstoppen. Konijnen zijn intelligente dieren en zijn wel in voor een uitdaging.

ElinaSK

Re: konijn likt overal aan , een tekort ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:34

Ze krijgen inderdaad gewoon biks en ik ben zelf ook erg selectief omdat ik weet dat de kwaliteit erg kan verschillen. De ren zit vast aan het hok dus die kan ik niet verplaatsen oid , ik probeer ze ook zo veel mogelijk los te laten lopen in de tuin, maar ik kan inderdaad wel eens een keer gaan kijken voor wat leuke nieuwe speeltjes oid :) .

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:21

De ren niet verplaatsen, maar dingen in de ren bijv. plateaus, buizen, tunnels, stenen om op te zitten etc. Geef ze eens een telefoonboek, een wcrolletje met wat lekkers erin en dan hooi erin.
Hier staan ook wel ideeën: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/speel ... ijnen.html

Ik ken mensen die elke week gewoon de ren opnieuw indelen en regelmatig creatief zijn met dingen uit de kringloop, die konijnen hebben een boel lol elke keer weer ook met de spulletjes die ze al hadden die dan weer anders staan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:25

ontworm je je konijnen ook?
kan zijn dat hij dus rare dingen gaat eten om zo parasieten uit de darmen te verdrijven.
wormenkuurtje kan dan helpen.
en inderdaad wat andere afleiding,wat stukjes hout,kruiden, een ronde steen in de ren is ook leuk
gaan ze leuk mee schuiven of een flinke schep zand om in te rollen :j

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:26

Zeker nog een goede ontwormen :j
Je kan altijd even de ontlasting na laten kijken.
En het groenvoer niet vergeten, was ik vorige bericht vergeten.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 18:39

Ik ontworm niet , maar zal de ontlasting even checken de komende dagen.. ik verschoon het hok 2x per week en ik heb tot nu toe nog geen wormen oid kunnen ontdekken. Heb net even wat wcrolletjes en wat andere dingen in zn hok gedaan ook een paar met voer. Hij snapt het niet helemaal en gaf de hoop op toen ie het voer niet kon krijgen :') .