varkens vechten met elkaar, opvang gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

varkens vechten met elkaar, opvang gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:57

Ik zit met mijn handen in het haar ;(

Ik heb een jaar geleden 2 varkens opgevangen, ze waren verwaarloosd en behoorlijk mager. Het zijn 2 beertjes maar beiden gecastreerd.
Ze zitten altijd samen, slapen tegen elkaar aan enz.

Helaas is het zaterdagavond mis gegaan..Ik hoorde ze knorren en een hoop kabaal. Eerst dacht ik dat ze speelden, tot ik overal bloed zag en ze beiden onder de krassen zaten ;(

We hebben ze uit elkaar gehaald en de bedaarden. Gister ging het goed, ze sliepen weer samen. Tot ik vanmorgen buiten kwam en ze weer heel erg bezig waren. Het is de oudste tegen de jongere, en hij had het behoorlijk toegetakeld ;( We hebben ze nu definitief gesplitst, de oudste zit in een paardenstal. Maar nu? We hebben gedacht over inslapen, ook omdat hij al wat ouder is. En hij heeft toch nog een mooi jaar gehad bij ons, met voldoende voedsel en een lekker strobed. Modderbadje in de zomer, lang gras...
Als wij ze niet hadden opgevangen vorig jaar, waren ze al afgemaakt geworden.

Ik vind het zo'n trieste beslissing, ze hebben al zoveel meegemaakt.
En ik ben er ook gewoon kwaad om dat mensen maar fokken en vervolgens de dieren verwaarlozen :( Ik ben met mijn beste kunnen en bedoelingen deze 2 jongens opgevangen, maar dit gedrag gaat mijn pet te boven. Ik "lees" de varkens niet, en daardoor vind ik het zelf ook eng om erbij te gaan als ze vechten of naar me toe komen. Ook al hebben ze mij nooit iets gedaan.

Heeft er iemand een plekje vrij voor een lui, ouder varken, type wildzwijn :+
Dat zou echt fantastisch zijn!

Anoniem

Re: varkens vechten met elkaar, opvang gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:05

Ik zou als ik jouw was, en je zeker weet dat je één van de twee weggeeft, de jongste weggeven, want daar hebben mensen meer interesse in.
Toen wij ons "mini"- varkentje eigenlijk kwijt wilden, was er letterlijk niemand die hem wilde overnemen om er goed voor te zorgen. Zelfs de slachterij wilde hem niet afmaken.. Na ongeveer een jaar is het ons gelukt Gijs kwijt te raken bij een boerderij'tje.

Ik zou ze gescheiden van elkaar houden, maar wel dat ze elkaar kunnen zien en misschien net aanraken.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 20:11

Als de oudste de jongere ziet, blijft hij tegen het hek aanbeuken. Dat hadden we vanmorgen gedaan, maar dan krijgt de jongere geen rust. Hij wil er gewoon perse bij komen, geen idee waarom opeens.

De jongere weg is mij ook goed, hij is heel rustig, wat schuw nog. Ik heb achterom geen mogelijkheid om 2 rennen te maken waarin ze elkaar niet kunnen zien..

tamary

Re: varkens vechten met elkaar, opvang gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:16

Voor het houden van varkens is een behoorlijke lading papierwerk, etc. nodig en er zijn kosten aan verbonden. Niet iedereen wil/kan dat.

Als het enkel zicht is moet je lijkt me een heen eind komen met bv een rijtje pallets met antiworteldoek er in gespannen. Denk dat je in elk geval een snelle oplossing moet hebben, en dat zal qua verhuizen lastig kunnen worden.