vragen over kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

irma1984

vragen over kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 16:17

Hallo!

Mn vriend en ik willen graag kippetjes. Liefst kleine kippen.
Welke kippen zijn geschikt? Waar moeten we op letten? En hoeveel kippen?
We willen kleine, liefst tamme kippen. Ze kunnen los in de tuin. Hoeveel kippen is een mooi aantal?

Ik hoor graag van jullie!

Irma_Maandag

Re: vragen over kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:20

Krielkipjes, of Antwerpse baardkrielen.....die zijn goed tam te maken. Als ze los in de tuin lopen, moet deze wel goed omheind zijn en ze moeten een goede struik (lijsterbes ofzo, met stekels) of nachthok hebben om in te slapen. Dit moet beschut en van de grond af zijn. Als je geen gekraai of kuikens wilt, dan zou ik afhankelijk van je oppervlakte 3 tot 5 kipjes nemen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:22

Oh, en als je omheining laag is, zou ik de kipjes kortwieken, anders zijn ze zo weg. Laag is overigens minstens een meter ozfo. Kortwieken doe je door bij volwassen kippen na iedere rui-periode aan één kant ongeveer een derde aan vleugelpennen weg te knippen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:28

Zijdehoentjes (kriel) zijn ook érg leuk, redelijk rustig en sociaal. Minstens 3 kipjes nemen, hoe meer zielen hoe meer vreugd :)) Hou er wel rekening mee dat er in een gemiddeld stadstuintje niet meer dan 4 kunnen i.v.m de ruimte. Ze krauwen wel héél je gazon kapot en da's wat minder en ze schijten heel je tuin onder... Maar verder echt hele leuke dieren!

Een goed nachthok dat +- 70 cm boven de grond zit is goed, zitstok ook een stukkie van de grond. Zorg dat je ook genoeg legbakken hebt anders gaan ze ruziëen. Als tip; Neem een groot nachthok! Mocht je een keer door ziekte (vogelpest etc.) verplicht worden je kipjes binnen te houden, hebben ze tenminste de ruimte om in dat hok een beetje te scharrelen ;)

Veel plezier met je kipjes!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:20

Chabo krielen zijn ook erg leuk. Die zijn er ook met krulveren. :-)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:38

Hier komt me vragenlijstje weer:
- Grootte: Wil je mini kippen (tot 500 gram), krielkippen (500 gram - 750 gram), middelgrote kippen (750 gram - 1500 gram) of groothoenders (vanaf 1500 gram). voor jou is dus de keuze mini of kriel.
- Eieren: Hoeveel eieren wil je in de week? Elke dag een ei, om de dag een ei of 1-2 keer per week een ei per kip?
- Broedsheid: Mogen je kippen broeds* worden? Ja of Nee.
- Pootbevedering: Mogen de kippen veren aan de poten hebben? Ja of Nee.
- Eikleur: Heb je een bepaalde eikleur in gedachte?
- Kleur: Heb je een bepaalde kleur in gedachte die de kip moet hebben? Of heb je liever verschillende kleuren?
- Tamheid: Heb je graag tamme kippen of maakt dit niet zoveel uit?

* Broeds: kippen blijven op de eieren of legnesten zitten om eieren uit te broeden. Als je dit niet wil moet je ze broedsaf maken. Tijdens deze periode legt de kip wel geen eieren.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:11

Irmpie, lees dit topic nu pas van je!! Wat vind je van de zijdehoen (net zo'n 1 als wij hier achter huis hebben lopen)?