Baby eendjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Baby eendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:10

3 weken geleden kwam ik bij toeval erachter dat er een moeder eend aan de slootkant van onze weide besloten had, dat dat het perfecte plekje was om haar eieren te leggen en uit te broeden.
Ze lag mooi beschut, maar nadat ik er dus met de grasmaaier langs gegaan was, niet meer zo heel erg als voorheen...
Wat resulteerde in een aanval van een dier nu zo'n 2 weken geleden. Van de 10 eieren waren er 2 verdwenen, 2 leeggevroten, 3 een gat in gemaakt en nog maar 3 heel.
Toen na 2 uur moeders nog niet terug was en het bleef hozen, heb ik de 6 eieren naar binnengehaald. (Wat maar goed was ook, mams is niet meer terug geweest naar haar nest en ligt met manlief regelmatig aan het zwembad...)
De 3 kapotte hebben het niet gered. (De eieren waren zo kapot dat je in het ei het kuiken kon zien bewegen. Helaas waren de kuikens nog te jong om al uit te komen...)
Wegens het niet beschikbaar hebben van een broedmachine en de hoge aanschafkosten voor een 2e handsje, heb ik via MP een reptielen broedmachine gekocht voor € 50,00.
In principe zou deze het moeten doen, maar toen de dagen en bijna weken verstreken, kunnen jullie denk ik wel begrijpen dat we lichtelijk geschokt waren toen na 2 weken de 3 eieren ook daadwerkelijk uit begonnen te komen!!!
Gisteren zijn ze geboren en vanochtend maakten ze het alle 3 goed!
Kijk en geniet van deze kruimels!

Afbeelding

Afbeelding

silverwind

Re: Baby eendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:12

Lief, lief, lief!!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:15

ah ja wat lief <3

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:44

Ah wat lief <3

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:49

aawh wat lief <3

ik heb zelf ook eens een eendenei gehad, maar die was niet uitgekomen, later heeft mijn buurvrouw hem opengemaakt, en hij bleek helaas ook niet bevrucht te zijn, jammer xd

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:51

Ach gut wat een schatjes! Wat goed van je dat je ze in huis genomen hebt om de eieren uit te broeden! +:)+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:53

Wat een schatjes! We hebben op stal ook eens een eendenkuiken gehad jaren terug maar die is toen 'ie een maandje oud was verzopen en 5 cm diep water :\ We dachten toen dat het kwam doordat hij zichzelf niet had leren invetten, maar ik heb weinig verstand van wees-eenden dus geen idee of dat echt de reden was.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:54

Alleen één probleem.. je mag geen eieren uit het wild meenemen en uitbroeden. Dat is tegen de wet :P.
Weet niet wat je nu met de eendjes gaat doen? Maar ik zou ze niet teveel aan mensen laten wennen of naar een vogelopvang brengen zodat ze weer uitgezet kunnen worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:00

Yessy schreef:
Wat een schatjes! We hebben op stal ook eens een eendenkuiken gehad jaren terug maar die is toen 'ie een maandje oud was verzopen en 5 cm diep water :\ We dachten toen dat het kwam doordat hij zichzelf niet had leren invetten, maar ik heb weinig verstand van wees-eenden dus geen idee of dat echt de reden was.

Geen moeder of vader om gedrag te kunnen nadoen, ze moeten ook leren om vetklier te gebruiken om te kunnen drijven.

Dus beter is het om gewoon naar de vogelopvang te brengen, dan komt het goed met ze en wennen ze niet teveel aan de mensen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:06

ahh wat lief, ik heb in 2009 5 eendjes opgevangen, en toen ze zelf konden eten en hun veren waterdicht waren, uitgezet bij een zeer grote vijver bij mijn oom, een aantal komt daar elk jaar weer terug maar zijn wel gewoon wild. Erg leuk om voor ze te zorgen maar het waren wel een stelletje viezeriken! :j
Als je iets wilt weten pb me dan maar.
http://4.media.hyves-static.net/665414411/6/1lR1/0/img665414411.jpeg
dit waren de eendjes toen ik ze had uitgezet :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:13

Ragdollcat schreef:
Yessy schreef:

Geen moeder of vader om gedrag te kunnen nadoen, ze moeten ook leren om vetklier te gebruiken om te kunnen drijven.

Dus beter is het om gewoon naar de vogelopvang te brengen, dan komt het goed met ze en wennen ze niet teveel aan de mensen.

Ik heb ook ooit een eendje zelf grootgebracht, die kon prima zwemmen hoor. Die hebben we gewoon in een kinderbadje gezet en erbij gebleven. Ging prima :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 20:26

Hier komt het ook goed met ze hoor.
Ze worden straks als ze groot zijn en kunnen zwemmen weer uitgezet.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 01:05

hoe gaat het met de eendjes?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:25

De eendjes doen het super!
Het zijn geen schattige baby eendjes meer, maar al echte dames.
Het enigste wat ze nog wel doen is piepen in plaats van kwakken, hihihi!

Afbeelding