groene staar of toch niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

groene staar of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 13:13

vandaag zag mijn dochter een lichtblauwe gloed aan 1 oog bij haar chihuahua van 8 maanden
na even te hebben gegoogled schijnt groene staar veel voor te komen
er staat alleen niks over een leeftijd
shay is 8 maanden vind dit erg jong voor staar
dinsdag komt de dierenarts onze paarden en 2 honden enten dus ze word zowiezo gelijk nagekeken
maar vroeg me af of iemand weet wat voor leeftijd daar voor staat
en of het mischien ook wat anders kan zijn dan staar

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:17

Wanneer het een erfelijke vorm van staar is dan zie je dat meestal rond de 8 ste maand.Onze hond is drager van staar daarom is ze gestilliriseerd en mocht ze geen dek hond worden bij de fokker.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 13:22

marleen_usar schreef:
Wanneer het een erfelijke vorm van staar is dan zie je dat meestal rond de 8 ste maand.Onze hond is drager van staar daarom is ze gestilliriseerd en mocht ze geen dek hond worden bij de fokker.

oh wat apart
ze is het kind van haar andere chihuahua die ze had aangehouden en die chi heeft stamboom alles erop en eraan
zo zie je maar weer

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:25

Mijn Gorgi is getest bij de D.A en kwam niet door de keuring van wege die staar. Als ze toch pups had gekregen waren die met 9 maanden blind geweest.

Neej

Re: groene staar of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:54

Groene staar (ook wel Glaucoom) is iets wat voorkomt bij bijna alle rassen. Is inderdaad erfelijk en ontstaat door een verhoogde druk in het oog als ik het goed zeg. Zijn de bloedvaatjes in het oogwit ook erg rood en duidelijk zichtbaar? Sowieso maar even de DA inderdaad, kan geloof ik behoorlijk pijnlijk zijn :j

Er zijn testen voor (gonioscopie) om te zien of een hondje aanleg heeft voor het ontwikkelen van een glaucoom, en een goede fokker zou imo deze testen (naast de standaard ECVO) moeten uitvoeren vooraleer hij gaat fokken. Een stamboom (van wat generaties terug) is helaas geen vrijbrief daarvoor ;)