Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
kiwi1990 schreef:Apart kleurtje kan leuk zijn natuurlijk, maar om andere nestjes waar ze wel kon kijken af te wijzen omdat merle er niet bij zit vind ik raar. Maar is natuurlijk mijn mening en verder niet aanvallend bedoelt.
Ik zou zelf liever op karakter selecteren en ras dan op kleur persoonlijk.
. Merle is helemaal niet zo apart of zeldzaam en komt in veel nesten voor, dus nog steeds keuze genoeg. Als ts alleen bij nesten met merle pups wil kijken dan moet ze dat lekker doen. Aan ts wil ik wel meegeven dat je niet blind moet staren op de kleur. Het karakter en temperament van de pup moet je ook aanstaan en bij je passen. Dus ga een nest bekijken en kies de pup die je het leukst vind ongeacht de kleur. Zo zijn wij met een zwart witte thuis gekomen ipv een tricolour. De zwart witte heeft de hele tijd zitten knuffelen en de tri negeerde iedereen en lag ergens te ronken. Wij wilden graag een knuffel om de teef die alleen maar wil spelen te compenseren.
Tja ik wil later in ieder geval 1 merle aussie. Als die er dan in een nast niet zijn, zou ik ook verder kijken.Kuggur schreef:Ach, ja de kleur- en conformatiefokkerij. De honden die ze produceren zouden eigenlijk niet eens meer bordercollie genoemd mogen worden.
(en breek me de bek niet open over die ellendige merle kleur...)
. Juliette86 schreef:Op MP staan vrij veel nestjes met zuivere Border Collies, ook apartere kleurtjes. Alleen even opletten dat de verkoper (klik op de naam) alleen dat nestje heeft zitten en niet nog tig andere rassen. Onze beide borders komen bij 'pretnestjes' bij particulieren vandaan. Zijn hele leuke en kerngezonde honden.
Waarom mag kleur niet belangrijk zijn???? Hoeveel mensen zoeken daar wel niet een paard op uit? Wij hebben een zwart/witte en bruin/witte en zouden er nog heel graag een merle bij willen. Als het karaktertje bij je past waarom niet?
Juliette86 schreef:Hebben jullie op IJsland borders dan? Ik dacht dat daar niets geimporteerd mocht worden aan levend 'vee'.
Geen aanval overigens maar gewoon interesse.
. Regels zijn streng, en de quarantaine ellende maakt het duur en voor de dieren in kwestie risicovol (ziek worden tijdens quarantaine= inslapen).Jis_ schreef:Een goede fokker geeft overigens geen pup mee die alleen op kleur en/of aftekeningen is uitgekozen.
Jis_ schreef:Daar heb ik persoonlijk geen moeite mee zolang gezondheid en karakter voorop staat.
Kuggur schreef:Jis_ schreef:Daar heb ik persoonlijk geen moeite mee zolang gezondheid en karakter voorop staat.
Ik wel, omdat dat betekent dat je fokt op eigenschappen die irrelevant zijn voor de bordercollie.
Als je een hond wil kun je uit honderden rassen kiezen, waarom dan uitgerekent de bordercollie de vernieling in helpen als toch het enige is wat je wil een leuk kleurtje is en een fijn karakter?
Dit laatste overigens niet persoonlijjk naar jou Jis, het is een algemene observatie.
Sassy schreef:Denk dat Kuggur het hier eerder over de werkeigenschappen van een bc heeft.
Tegenwoordig zie je eerder 2 stromingen bc, een keer de showlijn, en dan de werklijn (isds)
Werken betekend bij mij (en denk voor Kuggur ook) enkel het werk aan de schapen.
Waarbij er overigens ook bij de isds/werklijnen een bepaalde bloedlijn is waar blue merles uitkomen, de zog. sadghyl lijn. Raf de Winter in Belgie heeft daar nog afstammingen van in zijn kennel.
En ja, die kunnen nog schapendrijven ook.
Merle x Merle komen idd dove/zieke pups uit en is verboden, hoewel er altijd nog zog. fokkers zijn die dat doen omdat er zo veel vraag naar aparte kleurtjes is. Kwestie van vraag en aanbod.
Moet eerlijk zeggen, ik vind bijv. een zwart-witte langhaar het mooiste, maar de laatste aanwinst is een tricolor korthaar...van de 4 is er maar een volgens visueel wensplaatje, en dat nog per toeval, had ook een korthaar kunnen worden gezien de ouders, nu, waar heb ik op gezocht?
Op karakter, gezondheid en werkeigenschappen van de ouderdieren.
Ik wil een hond die voldoende snel en keen is aan de schapen, met genoeg sheepsense, goeie balans, maar toch koel genoeg in zijn kop om goed te kunnen handlen.
En dan nog het liefst een hond die niet alleen maar 5 schaapjes vooruit krijgt op een trial, maar eentje die er minstens 500 kan sturen. Kleur of vachtlengte is dan absoluut geen criteria...
En ja, ik ben heel blij met mijn hondjes, ze hebben alle eigenschappen die ik graag wilde!
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat niet iedereen de bc ziet in zijn oorspronkelijke functie, en die alleen maar het leuke plaatje van een mooie en goed te trainen hond ziet.
Heb het al vaker gezegd, van mij mogen ze gerust opsplisten in 2 stromingen, voor ieder wat wils...
Tooske schreef:Je koopt een hond voor misschien wel 15 jaar en daarom is het wel leuk als je echt een hond hebt die je wilde dus ik vind kleur juist wel belangrijk!
. Zoals Sassy al zei werkeigenschappen moeten voorop staan.