Bordercollie pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chavalli

Bordercollie pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 16:32

Wij zijn op zoek naar een Bordercollie pup (teefje) in de kleur
Blue merle of red merle.
Ze krijgt bij ons een actief leventje omdat we er behendigheid en
flyball mee willen gaan doen (als ze oud genoeg is).
Wie weet er een nestje te liggen of weet waar er binnenkort
geboren gaan worden ?

Deri

Re: Bordercollie pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:17

Ik zou eerst gaan kijken voor een paar erkende fokkers via de rasvereniging. Als je dan een fokker hebt gevonden die een nestje in de planning heeft kan je daar op de wachtlijst. Vertel je wensen aan de fokker wat je in een hond zoekt en wat je er later mee wilt gaan doen.

Zij zullen dan een geschikte pup uit het nest voor jullie uitkiezen. Zij kennen hun pups immers het beste want ze zien ze opgroeien en dus de karakters ontwikkelen. Ik zou de hond niet alleen op kleur uitkiezen, en ook niet zo snel mogelijk ervoor gaan maar goed de tijd nemen om een pup te kiezen die goed bij jullie zal passen.

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 17:29

Ik heb al met verschillende fokkers contact gehad. En dan hebben ze of de kleur niet die ik wil of de hondjes zijn al besproken. Ik zal inderdaad wel op een wachtlijst moeten. Maar ik dacht, dat er misschien iemand op bokt een nestje heeft liggen of iemand kent met een nestje borders.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:32

Vind je de kleur dan zo belangrijk :?

edit: sorry maar ik vind het ook overkomen alsof het zo snel mogelijk moet omdat je ook op bokt zoekt naar nestjes op die kleur.
En geen goede fokker zou zijn puppykoper een pup geven alleen voor het kleurtje :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:33

Op MP staan vrij veel nestjes met zuivere Border Collies, ook apartere kleurtjes. Alleen even opletten dat de verkoper (klik op de naam) alleen dat nestje heeft zitten en niet nog tig andere rassen. Onze beide borders komen bij 'pretnestjes' bij particulieren vandaan. Zijn hele leuke en kerngezonde honden.

Waarom mag kleur niet belangrijk zijn???? Hoeveel mensen zoeken daar wel niet een paard op uit? Wij hebben een zwart/witte en bruin/witte en zouden er nog heel graag een merle bij willen. Als het karaktertje bij je past waarom niet?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:36

Apart kleurtje kan leuk zijn natuurlijk, maar om andere nestjes waar ze wel kon kijken af te wijzen omdat merle er niet bij zit vind ik raar. Maar is natuurlijk mijn mening en verder niet aanvallend bedoelt.

Ik zou zelf liever op karakter selecteren en ras dan op kleur persoonlijk.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:34

kiwi1990 schreef:
Apart kleurtje kan leuk zijn natuurlijk, maar om andere nestjes waar ze wel kon kijken af te wijzen omdat merle er niet bij zit vind ik raar. Maar is natuurlijk mijn mening en verder niet aanvallend bedoelt.

Ik zou zelf liever op karakter selecteren en ras dan op kleur persoonlijk.

Nou dit dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:24

Wat een gedoe over kleur toch :roll: . Merle is helemaal niet zo apart of zeldzaam en komt in veel nesten voor, dus nog steeds keuze genoeg. Als ts alleen bij nesten met merle pups wil kijken dan moet ze dat lekker doen. Aan ts wil ik wel meegeven dat je niet blind moet staren op de kleur. Het karakter en temperament van de pup moet je ook aanstaan en bij je passen. Dus ga een nest bekijken en kies de pup die je het leukst vind ongeacht de kleur. Zo zijn wij met een zwart witte thuis gekomen ipv een tricolour. De zwart witte heeft de hele tijd zitten knuffelen en de tri negeerde iedereen en lag ergens te ronken. Wij wilden graag een knuffel om de teef die alleen maar wil spelen te compenseren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:42

ik selecteer ook liever op karakter dan op kleur echter als ik voor een boxer zou gaan en het karakter van een geel/witte (of hertenrood bijv.) past niet bij mij dan zoek ik verder. Hoe de kleuren exact verdeeld zijn geef ik niet om maar een witte of gestroomde boxer vind ik gewoon echt niet mooi en het oog wil ook wat. Dus ik zou zoeken naar het juiste karakter maar ook met het kleurtje waar ik gerust en heel graag 15 jaar tegenaan wil kijken.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:53

Je kan toch gewoon een voorkeur voor kleur hebben :roll: Tja ik wil later in ieder geval 1 merle aussie. Als die er dan in een nast niet zijn, zou ik ook verder kijken.

Ik heb wel een beetje , net als kiwi1990, het gevoel dat het allemaal meteen rap en nu moet.

Mocht je nou uiteindelijk toch je pup bij een niet erkende fokker halen, let er dan op dat de merle pups niet overwegend wit zijn. Wanneer dat is is er merle met merle gekruist en dat zorgt voor veel afwijkingen bij de pups.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:28

Merle is wel het kleurtje dat als eerste eruit gepikt wordt vaak.
En gezien er nooit nestjes zijn met alleen merle pups, maar altijd maar een paar, kan het inderdaad lastig worden. Dan zou ik toch bij een grotere fokker op de wachtlijst gaan staan.

Onze border was de laatste uit het nest, we hebben ze wel zien opgroeien hoor, maar we hadden laatste keuze. 4 gelijkwaardige teefjes. Maar daar moet je wel geluk mee hebben. Ze is nu 12. Bij een volgend nest zou ik het wel fijn vinden om te kunnen kiezen. Of wellicht om de fokker een keuze te laten maken, die kent de pups het beste.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:09

Ach, ja de kleur- en conformatiefokkerij. De honden die ze produceren zouden eigenlijk niet eens meer bordercollie genoemd mogen worden.
(en breek me de bek niet open over die ellendige merle kleur...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:18

Kuggur schreef:
Ach, ja de kleur- en conformatiefokkerij. De honden die ze produceren zouden eigenlijk niet eens meer bordercollie genoemd mogen worden.
(en breek me de bek niet open over die ellendige merle kleur...)

Hebben jullie op IJsland borders dan? Ik dacht dat daar niets geimporteerd mocht worden aan levend 'vee'.

Geen aanval overigens maar gewoon interesse ;) .

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:13

Juliette86 schreef:
Op MP staan vrij veel nestjes met zuivere Border Collies, ook apartere kleurtjes. Alleen even opletten dat de verkoper (klik op de naam) alleen dat nestje heeft zitten en niet nog tig andere rassen. Onze beide borders komen bij 'pretnestjes' bij particulieren vandaan. Zijn hele leuke en kerngezonde honden.

Waarom mag kleur niet belangrijk zijn???? Hoeveel mensen zoeken daar wel niet een paard op uit? Wij hebben een zwart/witte en bruin/witte en zouden er nog heel graag een merle bij willen. Als het karaktertje bij je past waarom niet?

Precies wat je zegt, als het karakter maar bij je past. Neem de tijd voor het totaal pakket. En die tijd nemen vind men helaas vaak moeilijk.
Een goede fokker geeft overigens geen pup mee die alleen op kleur en/of aftekeningen is uitgekozen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:50

Juliette86 schreef:
Hebben jullie op IJsland borders dan? Ik dacht dat daar niets geimporteerd mocht worden aan levend 'vee'.

Geen aanval overigens maar gewoon interesse ;) .

Waarom zou ik dat als aanval opvatten?
Je hebt gelijk wat betreft vee. Inderdaad het strengst bij de paarden; al zo´n 800 jaar geen enkel paard geimporteerd.
Daar na schapen, importverbod, wel relatief recent (laatste keer iets van 50 jaar geleden, pin me er niet op vast, kan ook langer zijn, voor mijn tijd in ieder geval))een aantal keer gedaan voor veredeling, iedere keer nare ziektes meegekomen (het ras "karakul" is hier onder boeren een vloekwoord...).
Melkvee importvervod, slachtvee rassen kort geleden onder strenge quarantaine maatregelen ongevoerd. Etr zijn stemmen die noorse melkoeien ter veredeling willen invoeren, maar er is een grote weerstand, zowel onder politici als boeren zelf.

Huisdieren mogen worden ingevoerd, gelukkig maar, anders zou ik inderdaad géén bordercollies kunnen hebben, en de ijslandse schapenhond is geen fluit waard ;) . Regels zijn streng, en de quarantaine ellende maakt het duur en voor de dieren in kwestie risicovol (ziek worden tijdens quarantaine= inslapen).

De ijslandse "smalahundafélag" (smalahundur is wat engelssprekenden "stockdog" zouden noemen, hond die vee drijft) houdt zich voornamelijk met bordercollies bezig. Uniek in de zin dat bijna ieder lid óók schapenhouder is en de honden dus voor écht werk gebruiken. Uiteraard worden deze honden uitsluitend op werkvermogen/talent gefokt, zoals het hoort.

Jis_ schreef:
Een goede fokker geeft overigens geen pup mee die alleen op kleur en/of aftekeningen is uitgekozen.

Inderdaad, en hij fokt er ook niet op.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:51

Kuggur schreef:
Jis_ schreef:

Inderdaad, en hij fokt er ook niet op.

Daar heb ik persoonlijk geen moeite mee zolang gezondheid en karakter voorop staat.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:59

Ik wou ook een merle maar het werd een bruin witte die ik in Belgie heb gekocht omdat ik hier in Nederland geen hond naar mijn zin met stamboom kon vinden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:51

Jis_ schreef:
Daar heb ik persoonlijk geen moeite mee zolang gezondheid en karakter voorop staat.

Ik wel, omdat dat betekent dat je fokt op eigenschappen die irrelevant zijn voor de bordercollie.
Als je een hond wil kun je uit honderden rassen kiezen, waarom dan uitgerekent de bordercollie de vernieling in helpen als toch het enige is wat je wil een leuk kleurtje is en een fijn karakter?
Dit laatste overigens niet persoonlijjk naar jou Jis, het is een algemene observatie.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:49

Kuggur schreef:
Jis_ schreef:

Ik wel, omdat dat betekent dat je fokt op eigenschappen die irrelevant zijn voor de bordercollie.
Als je een hond wil kun je uit honderden rassen kiezen, waarom dan uitgerekent de bordercollie de vernieling in helpen als toch het enige is wat je wil een leuk kleurtje is en een fijn karakter?
Dit laatste overigens niet persoonlijjk naar jou Jis, het is een algemene observatie.

Ik snap je volledig. Weet er verder het fijne niet van maar wel dat je niet merle met merle moet kruisen, ik neem aan dat er ook wel Gezonde merle Border Collies zijn?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:43

Je koopt een hond voor misschien wel 15 jaar en daarom is het wel leuk als je echt een hond hebt die je wilde dus ik vind kleur juist wel belangrijk!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:51

Denk dat Kuggur het hier eerder over de werkeigenschappen van een bc heeft.
Tegenwoordig zie je eerder 2 stromingen bc, een keer de showlijn, en dan de werklijn (isds)
Werken betekend bij mij (en denk voor Kuggur ook) enkel het werk aan de schapen.
Waarbij er overigens ook bij de isds/werklijnen een bepaalde bloedlijn is waar blue merles uitkomen, de zog. sadghyl lijn. Raf de Winter in Belgie heeft daar nog afstammingen van in zijn kennel.
En ja, die kunnen nog schapendrijven ook.

Merle x Merle komen idd dove/zieke pups uit en is verboden, hoewel er altijd nog zog. fokkers zijn die dat doen omdat er zo veel vraag naar aparte kleurtjes is. Kwestie van vraag en aanbod.

Moet eerlijk zeggen, ik vind bijv. een zwart-witte langhaar het mooiste, maar de laatste aanwinst is een tricolor korthaar...van de 4 is er maar een volgens visueel wensplaatje, en dat nog per toeval, had ook een korthaar kunnen worden gezien de ouders, nu, waar heb ik op gezocht?
Op karakter, gezondheid en werkeigenschappen van de ouderdieren.
Ik wil een hond die voldoende snel en keen is aan de schapen, met genoeg sheepsense, goeie balans, maar toch koel genoeg in zijn kop om goed te kunnen handlen.
En dan nog het liefst een hond die niet alleen maar 5 schaapjes vooruit krijgt op een trial, maar eentje die er minstens 500 kan sturen. Kleur of vachtlengte is dan absoluut geen criteria...
En ja, ik ben heel blij met mijn hondjes, ze hebben alle eigenschappen die ik graag wilde!

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat niet iedereen de bc ziet in zijn oorspronkelijke functie, en die alleen maar het leuke plaatje van een mooie en goed te trainen hond ziet.
Heb het al vaker gezegd, van mij mogen ze gerust opsplisten in 2 stromingen, voor ieder wat wils...

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:06

ach toen ik voor een herderpup ging kijken riep ik ook van de daken dat ik absoluut een zwart-gele teef wou. Uiteindelijk gegaan voor een wolfsgrauwe reu, en zou hem voor geen goud meer kwijt willen. gezondheid en karaktereigenschappen die je zoekt zouden eigenlijk belangrijker moeten zijn dan kleur en datum dat je hem in huis wilt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:38

Sassy schreef:
Denk dat Kuggur het hier eerder over de werkeigenschappen van een bc heeft.
Tegenwoordig zie je eerder 2 stromingen bc, een keer de showlijn, en dan de werklijn (isds)
Werken betekend bij mij (en denk voor Kuggur ook) enkel het werk aan de schapen.
Waarbij er overigens ook bij de isds/werklijnen een bepaalde bloedlijn is waar blue merles uitkomen, de zog. sadghyl lijn. Raf de Winter in Belgie heeft daar nog afstammingen van in zijn kennel.
En ja, die kunnen nog schapendrijven ook.

Merle x Merle komen idd dove/zieke pups uit en is verboden, hoewel er altijd nog zog. fokkers zijn die dat doen omdat er zo veel vraag naar aparte kleurtjes is. Kwestie van vraag en aanbod.

Moet eerlijk zeggen, ik vind bijv. een zwart-witte langhaar het mooiste, maar de laatste aanwinst is een tricolor korthaar...van de 4 is er maar een volgens visueel wensplaatje, en dat nog per toeval, had ook een korthaar kunnen worden gezien de ouders, nu, waar heb ik op gezocht?
Op karakter, gezondheid en werkeigenschappen van de ouderdieren.
Ik wil een hond die voldoende snel en keen is aan de schapen, met genoeg sheepsense, goeie balans, maar toch koel genoeg in zijn kop om goed te kunnen handlen.
En dan nog het liefst een hond die niet alleen maar 5 schaapjes vooruit krijgt op een trial, maar eentje die er minstens 500 kan sturen. Kleur of vachtlengte is dan absoluut geen criteria...
En ja, ik ben heel blij met mijn hondjes, ze hebben alle eigenschappen die ik graag wilde!

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat niet iedereen de bc ziet in zijn oorspronkelijke functie, en die alleen maar het leuke plaatje van een mooie en goed te trainen hond ziet.
Heb het al vaker gezegd, van mij mogen ze gerust opsplisten in 2 stromingen, voor ieder wat wils...

Dank voor de info.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:34

Tooske schreef:
Je koopt een hond voor misschien wel 15 jaar en daarom is het wel leuk als je echt een hond hebt die je wilde dus ik vind kleur juist wel belangrijk!

Dus je bent bang dat je op de kleur uitgekeken raakt...? Bizar.
Sassy heeft mijn punt aardig verduidelijkt.
Ik heb ook altijd de "klassieke" bordercollie look het mooist gevonden, aan de langharige kant. Maar ik train nu een gladharige, en nee ik ben niet bang dat ik op haar uiterlijk uitgekeken raak 8)7 . Zoals Sassy al zei werkeigenschappen moeten voorop staan.
Mijn hond moet met ongedogde schapen aan de slag kunnen die alleen of in kleine groepjes op onbegrenst heuvellandschap lopen,dat lukt je niet met een "best of show" gewatergolfde fluffbal.
Zoals ik eerder zei, er zijn honderden hondenrassen, in allerlei kleuren, als je dat écht zo belangrijk vindt dat je hond bij je bankstel past, kies dan dáár een van uit.
De rassen waar nog écht werkvermogen in zit zijn op de vingers van één hand te tellen, waarom moeten die met dit soort degenererende fokmethoden kapot worden gemaakt?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:59

Kuggur schreef:
dat lukt je niet met een "best of show" gewatergolfde fluffbal.

Whoeha...weer heel tactvol uitgedrukt ...NOT :+
Om in de woorden van een Deense tophandler te spreken; ik wil border collies fokken...geen barbiecollies ;)
Staat letterlijk zo op zijn website.