Jonge kauw in de tuin, wegbrengen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Jonge kauw in de tuin, wegbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 14:47

Er zit hier een jonge kauw die nog niet vliegt. Hij blijft rustig zitten en heeft nog geen idee van de gevaren die er zijn (katten enze) Ik heb het kauwtje nog niet aangeraakt. De ouders zijn in de buurt, want als ik het kauwtje nader hoor ik ze luid roepen.
Ik heb nog niet gezien dat hij gevoerd word, en hij wil natgemaakt brood niet eten.
Kan ik hem niet beter naar de vogelopvang brengen.
Gr Claudia

Najoveh

Re: Jonge kauw in de tuin, wegbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:51

Ik denk dat zijn ouders wel voor hem willen zorgen. Vogels verlaten hun nest al een week ofzo voor ze echt kunnen vliegen, en worden zo lang nog door hun ouders verzorgd.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:55

Najoveh schreef:
Ik denk dat zijn ouders wel voor hem willen zorgen. Vogels verlaten hun nest al een week ofzo voor ze echt kunnen vliegen, en worden zo lang nog door hun ouders verzorgd.

hij moet idd nog leren vliegen, duurt paar dagen... uiteraard is het wel zo prettig voor m als je de eventueele kat binnenhoud en andere wegjaagt ;)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:59

Gisteren zat onze tuin vol met hulpeloze babymusjes, die niet veel meer konden dan wat hupsen, fladderen en omvallen, regelmatig zag je pa of ma langskomen voor voedsel en een vlieglesje (doen ze door met voedsel in de snavel iets weg te vliegen, babyvogel heeft honger dus doet pogingen om erachteraan te gaan) Tegen 5 uur gisteravond konden ze zelf al een beetje vliegen en zaten ze al op takken van struiken e.d.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:00

Niet direct panikeren als er een vogel op de grond zit.
Kauwen zijn bijvoorbeeld vogels die niet kunnen vliegen als ze het nest verlaten. Ze leven 1 - 3 weken op de grond voordat ze het kunnen.
Ondertussen zorgen de ouders gewoon voor ze.
Veel mensen nemen deze dieren mee omdat ze denken dat ze niet meer verzorgd worden. Maar als er mensen in de buurt zijn zullen de kauwen niet komen voederen. Ze komen pas als het veilig is. De kleine zal zich ook stil houden en niet bewegen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 13:18

De kauw zit er nog steeds, ik heb een bakje geweekte kattenbrokken neergezet en de ouders komen regelmatig voeren. Hij zit nu wel op een veilige plek, naast het kippenhok in de schaduw, ik laat hem mooi zitten en hoop dat hij niet gezien wordt door een kat, want hij stoort zich totaal niet aan mij, de kippen en konijnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:52

idd lekker laten zitten en de kat proberen weg te houden. hIer had ik het te laat in de gaten en zijn helaas 2 jonge vogels gesneuveld (geen nesten in de tuin en was een merel en een koolmeesje). Nu kijk ik 's ochtends eerst de tuin na voordat de kat los gaat (kan alleen in tuin)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:07

laten zitten inderdaad. Opvangen worden overladen met jonge vogeltjes.
Dit is de natuur, dus gewoon laten zoals het is.
Jonge vogeltjes in de opvang overlijden vaak aan stress.
Gisteren is er een koolmeesje gebracht en was vanochtend overleden...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:57

Hoi, wij hebben ook een jong kauwtje in huis op het moment. We houden hem gewoon even thuis binnen totdat hij kan vliegen en dan mag hij zijn eigen weg gaan.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:57

Das niet echt slim :\ je had hem gewoon lekker buiten moeten laten dan konden zn ouders hem nog gewoon de juiste voeding en vliegles geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:58

Inderdaad niet slim, wil jij m vliegles gaan geven dan?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:01

Nee....hij zat in een paardenbox....en als de manege eigenaar hem had gezien was hij plat geweest door een schep.... Hij zit nu op het balkon, en daar vliegen nog meer kauwtjes rond. Die geven hem wat aandacht. Dus komt wel goed.
Geef hem nu nat kattenvoer, dat eet hij zelf goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:02

Ok nou hopen dat t goed komt...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:04

Ja hoop het ook. In een paardenbox is een platte kauw ook natuurlijk....en al die kinderen die heen en weer lopen. Vorig jaar ook gedaan ging toen ook goed. Maar ja wel weer spannend iedere keer.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:06

Goed bedoeld maar jonge vogels worden op de grond bij gevoerd door de ouders, sommige kunnen dan ook nog niet (goed) vliegen en zijn de veren zelfs nog niet helemaal uitgegroeid. daardoor denken mensen dat ze hulp nodig hebben maar dat is niet zo. Lekker laten zitten en ja ze zijn dan helaas wel kwetsbaar voor katten maar het merendeel redt het wel.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:09

Sja als mensen hun katten rond deze tijd eens binnen zouden willen houden. . .

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:11

Tip voor de volgende keer is hem een paar meter verplaatsen, naar een betere/veiligere plek, dan heb je geen platte kauw door een paard of een schep, maar kunnen zijn ouders hem nog wel horen en dus verzorgen!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:12

SecretLIN schreef:

Niet alleen rond deze tijd, maar altijd, en het mooiste is als je ze dan alsnog van buiten kunt laten genieten d.m.v. een ren. Zo doen wij het ook, maar goed dat is weer een compleet andere discussie.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:20

Ik heb vorig jaar ook een kauw meegenomen van me stage, was ruim 8 meter naar beneden gevallen en had een gebroken poot. De andere kauw was dood gevallen. Ik had hem ook kunnen laten liggen maar dan was hij gewoon opgevreten door een hond, wilde kat of ander wild beest.. Ik heb hem gevoerd via een spuitje met geplette koekjes en sinasappelsap. Daarnaast kreeg hij speciale wormpjes. Toen hij groter werd heb ik hem in de volliere gedaan, waar verder niks in zat en leerde gewoon zelf vliegen. Toen kreeg hij ander speciaal vogelvoer tot hij sterk genoeg was. Hij kon goed vliegen en hupse dan wel op 1,5 poot.. heb hem toen vrijgelaten.
Hij werdt overigs ook vals naar mensen, pikken naar je ogen e.d.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:24

SecretLIN schreef:

Dit zijn echt van die *zucht*reacties.......
De auto's moeten nu dan dus ook niet meer rijden, want hier voor liggen op de weg 3 (!!) kauws doodgereden.
De honden mogen niet meer worden uitgelaten, want ze kunnen de vogels ook laten schrikken.

Kom op zeg, wat een nutteloze reactie.

En nee, ik ben geen dierenbeul of iets. En ja, als ik een kauw of welke vogel dan ook hulpeloos op een onveilige plek zou zien zitten, dan zet ik hem op een plek waar hij veiliger zit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:28

SecretLIN schreef:

ik heb geen katten maar zal het doorgeven.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:05

Mijn kauw is verdwenen uit de tuin, of hij ligt dood achter de steigerplanken, heb hem teminste niet weer gezien.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:49

xJolien schreef:
SecretLIN schreef:

Dit zijn echt van die *zucht*reacties.......
De auto's moeten nu dan dus ook niet meer rijden, want hier voor liggen op de weg 3 (!!) kauws doodgereden.
De honden mogen niet meer worden uitgelaten, want ze kunnen de vogels ook laten schrikken.

Kom op zeg, wat een nutteloze reactie.

En nee, ik ben geen dierenbeul of iets. En ja, als ik een kauw of welke vogel dan ook hulpeloos op een onveilige plek zou zien zitten, dan zet ik hem op een plek waar hij veiliger zit.

dit is helemaal geen reactie naar jou toe maar naar alle mensen met katten ;)
katten vangen onnodig alle vogels om mee te spelen en het zijn HUISdieren net zoals een hond!

Jis_ wat een nutteloze reactie is dat dan?
ik neem aan dat jij wel de baas bent over je kat ( als je die hebt ) haha da's echt een domme reactie!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:56

SecretLIN schreef:
Jis_ wat een nutteloze reactie is dat dan?
ik neem aan dat jij wel de baas bent over je kat ( als je die hebt ) haha da's echt een domme reactie!

Haphap. :')

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:48

SecretLIN, ik begrijp dat het niet persoonlijk naar mij was, maar ik heb inderdaad ook 3 katten die gewoon buitenkomen. En ze spelen er inderdaad wel mee, maar vervolgens wordt hij toch echt voor meer dan 75% opgegeten. Hetzelfde geldt voor muizen en andere vogels..