Help!! Mijn hondje eet haar eigen ontlasting op!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Help!! Mijn hondje eet haar eigen ontlasting op!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:58

Ik heb een shiz tzu van 1,5 jaar en die heeft een zeer vervelende gewoonte. Ze eet een gedeelte van haar eigen ontlasting op. Ik vind dit niet alleen vies, maar ik ben ook bang dat er vitamines of iets dergelijks ontbreken in haar voer. Ik voer haar Toscana van Happy Dog, eerst puppievoer van Royal Canin, maar er wordt veel geschreven dat daar een kankerverwekkende stof inzit, dus dat doe ik niet meer.
Ik heb van iemand gehoord dat er misschien tannine of kaninne ontbreekt in haar voer , maar weet niet goed wat dat is. Voor de duidelijkheid, ik heb voor volgende week een afspraak staan met de DA.
Dit is mijn Mimi :

Afbeelding

dierenfan

Re: Help!! Mijn hondje eet haar eigen ontlasting op!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:34

je bedoeld Taurine maar dat gaat voor katten op en niet voor honden volgens mij dat ze daar snel een tekort van hebben.

Hoe heb je haar geleerd zindelijk te worden? Door te straffen of door negeren en buiten zetten? Dat kan er al mee te maken hebben. Als je ze straft voor het opeten ook. Ze kan denken dat je straft voro poepen en omdat ze toch moet dan maar gauw poepen en op eten

Het kan ook zeker door tekorten komen hoewel happy dog op zich geen verkeerde brok is maar geen enkele brok is zoals de voeding van een hond echt hoort te zijn dus je kan eens een ander soort brok proberen om te kijken of dat wil helpen. En dan zou ik gaan voor geperste brok of natuurbrok (acana, orijen, cavom, farmfood e.d.)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:37

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:39

Zou heel goed een tekort kunnen zijn. Heb even gegoogled voor de samenstellen en dan had je het nog beter aan een herbivoor kunnen geven.

Mais, lamsvleesmeel (13%), zalmmeel (9%), rijstemeel, gevogeltevleesmeel, aardappelmeel, bietenmelassesnippers, leverhydrolisaat, appeldroesem (gedr.) (1,1%), gevogeltevet, olijfolie (1,0%), eipoeder, natriumchloride, gist (gedr.), kaliumchloride, zeealgen (gedr.), lijnzaad (0,2%), gerst (gefermenteerd) (0,2%), mosselvlees (gedr.) (0,05%), droesem van rode wijndruif, vlierbessen, artisjokken, paardenbloem, bonenkruid, marjoraan, gember, rozemarijn, salie, tijm, berkenbladeren, brandnetel, anijsvruchten, basilicum, venkelknol, vlierbloesem, lavendelbloesem, koriander, kamille, moerasspirea, zoethoutwortel, daslook (kruiden totaal, 0,28%)

Wát het tekort kan zijn weet ik natuurlijk niet. Maar beter voer zou al een goed begin zijn. Honden zijn carnivoren, dus kijk bijvoorbeeld naar kvv of een brok met in ieder geval een véél groter vleesaandeel.
Bijvoorbeeld:
Orijen adult: 80% vlees
orijen 6 fish 80% vlees
Applaws Chicken&Lamb: 75% vlees
Power of Nature - Meadowland: 75% vlees
Bestes futter - Fenrier: 75% vlees

Orijen is wel erg duur. Als je gaat kijken naar complete kvv's is dat goedkoper dan brok. Ze hoeven er minder van te hebben en nemen meer op (en poepen dus ook minder). Richtlijn is 1-2% van het lichaamsgewicht van de hond. (en goed blijven kijken, dus eerst richtlijn aanhouden en dan voeren met je ogen)

complete kvv's (die ik ken)
Lupa
Carnibest
Lotgering (voerde ik zelf)
Duck

Dit zijn gewoon rollen die in de vriezer gaan. Maar voor een klein hondje zal het niet veel ruimte innemen.
Rayos at in het begin als pup onbeperkt, en later op 500 gr per dag. Hij was 28 kilo. (mechelaar)

Verder over het poep eten, probeer het zoveel mogelijk te voorkomen voordat het een gewoonte word. En geef haar de kans niet om het te kunnen. Dus zo snel mogelijk de drolletjes opruimen tijdens het uitlaten.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:44

Verander van voer. Probeer een voer met een iets rijkere samenstelling.
Bij puppies is dit heel normaal, maar boven de 10 maand wijst dit meestal op een tekort. Dit is niet erg zolang de hond verder gezond en fit is.
Mijn tjech deed dit ook en op vers-voer niet meer. Ik ben een voorstander van versvoer, maar dit is niet voor iedereen haalbaar en sommige brokken bevatten nu eenmaal meer bepaalde voedingsstoffen dan andere.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:05

Ik neem als ik met haar gaan wandelen altijd zakjes mee, en als ze poept prijs ik haar uitbundig en ruim het dan gewoon op, dus ze voelt zich niet gestraft of zoiets. Ik heb er idd over gedacht om barfvoer te geven, maar ik woon in Spanje en daar heb ik het nog niet kunnen ontdekken.
Als ik van bed kom, gaat ze meteen mee naar buiten en ze vindt wandelen en spelen heerlijk, ze is echt een heel vrolijk uitbundig hondje. Maar dit snap ik echt niet. Ze was ook heel snel zindelijk, heel makkelijk zelfs.
Dus ik begrijp het helaas niet.
Ik heb wel de huis/tuin en keukentrucjes geprobeerd, eierkoeken, ik had gelezen over ananas, helpt allemaal niet.
Zijn er nog meer tips??

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:08

Doet ze dit dus pas sinds kort? En hoe lang voer je dit nu?

Banaan kan ook helpen als het een tekort is. Maar daarbij moet het gedrag dus ook doorbroken worden. Het zal niet zijn dat ze ineens zomaar ophouden.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:14

Ik voer dit nu sinds een paar maanden, nadat ik gehoord had dat RC kankerverwekkende stoffen heeft. Voorheen voerde ik dit voer ook aan mijn duitse herder en yorkie en eigenlijk nooit last mee gehad. Ik dacht in het begin dat het misschien zou komen omdat er iets in de ontlasting zit wat lekker ruikt? (voor haar dan ;) )
Vandaar ook dat ik een afspraak met de DA gemaakt heb, ze moet toch meteen naar de trimmer en dat is in dezelfde praktijk en ik wil wel weten wat het zou kunnen zijn.
Ze is deze winter uit logeren geweest (door prive omstandigheden moest ik veel naar nederland) en daar was ze samen met een poes. het is me toen wel opgevallen dat haar neus heel erg roze was daarna(ongeveer 2 maanden is ze daar geweest) dus in het begin dacht ik ook aan een vitaminegebrek. Ze at namelijk ook de brokjes van de poes gewoon op. Haar neus is nu weer langzaam aan het bijkleuren.
Ik ga banaan ook proberen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:38

Tja, je kunt alle groenten en fruit afgaan tot je misschien de juiste hebt gevonden, maar ik zou gewoon voor een fruit/groentemix gaan met 15 verschillende soorten. (Zelf maken, lekker invriezen)

Voor barf-artikelen kun je eens naar de slagers in de buurt gaan en vragen of zij nog afvalvlees hebben (of kunnen bestellen). Vaak is daar toch wel iets van kipkarkas/nek te regelen en lams en rundvlees/pens. (Al weet ik niet wat de gangbare dieren in Spanje zijn)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:41

Mijn hond deed dat ook, dat schijnt te komen als ze lang bij de moeder zitten (heb mijn hond met 4 maande opgehaald). Ik heb het afgeleerd door haar iedere keer te corrigeren. Nu doet ze het niet meer.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:03

Sassol schreef:
Tja, je kunt alle groenten en fruit afgaan tot je misschien de juiste hebt gevonden, maar ik zou gewoon voor een fruit/groentemix gaan met 15 verschillende soorten. (Zelf maken, lekker invriezen)

Voor barf-artikelen kun je eens naar de slagers in de buurt gaan en vragen of zij nog afvalvlees hebben (of kunnen bestellen). Vaak is daar toch wel iets van kipkarkas/nek te regelen en lams en rundvlees/pens. (Al weet ik niet wat de gangbare dieren in Spanje zijn)

Als je zelf groentes gaat geven wel dezen helemaal kapotkoken en na stampen met zon kruidenstamper. Als de cellen niet kapot zijn kunnen ze het niet opnemen en hebben ze er dus niks aan. (poepen ze dus allemaal gewoon weer uit, daarom poepen de meeste brokkeneters ook zachter en meer dan een vers vlees hond)
Honden hebben geen platte kiezen waarmee ze het kunnen vermalen, maar knipkiezen om zoals de naam al vermoed om vlees te knippen en scheuren. Het darmkanaal bij een carnivoor is ook te kort om alles goed op te nemen bij groenten. (deze nemen ze "in het wild" dan ook op door een klein deel van de maag bij een prooi op te eten, waar het dus ook al voor verteerd is)

Verder als je een goede brok gebruikt kan je best af en toe een kippenkarkas/nekje en vuile pens geven als tussendoor. Maar het is niet voldoende om de hond het alleen daarop te laten doen. Barfen komt veel bij kijken, dan is een complete kvv makkelijker.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:19

Het eten van poep/mest wijst meestal op het tekort aan enzymen ( nodig voor de vertering).
In de praktijk wil dat zoveel zeggen: ze krijgen voer dat ze niet (makkelijk) geheel verteren

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 15:28

Dankjullie wel voor de tips!! Dus het zou geen kwaad kunnen groenten en fruit te koken en daarna zeg maar tot moes te stampen? Daarna in kleine porties invriezen misschien?
Maar als ik het goed begrijp moet dit dus kapot.
En dan verder karkassen (kipbv) Je heb hier ook veel konijn en lam. Hoe werkt dat dan, ook koken en vermalen?
gaellehtc schreef:
Het eten van poep/mest wijst meestal op het tekort aan enzymen ( nodig voor de vertering).
In de praktijk wil dat zoveel zeggen: ze krijgen voer dat ze niet (makkelijk) geheel verteren

Wat voor enzymen zouden dit dan kunnen zijn?
fjordjes, Mimi heeft idd ook tot haar 4e maand bij haar moeder gezeten.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:41

Barf kan je gewoon rauw geven, maar is slecht om naast een normale brok te geven omdat het alle bij op een andere manier verteerd word.
Voor vlees hebben ze een hoge zuurtegraad in de maag nodig en brokken verlaagt die zuurtegraad.
Als je toch brok én af en toe een nek of karkas wilt geven zal ik eerst gaan zoeken naar een hele goede brok met een zo hoog mogelijk vleesgehalte erin zodat het het verteringsstelsel niet over de kop schopt. (lijstje heb ik eerder in het topic neergezet, op http://www.brokvergelijken.nl staan veel soorten brok die goed zijn, welke slecht zijn en waarom)

Het beste is nog op compleet kvv zetten, en daarnaast dan de karkassen en nekken te geven. Dan weet je zeker dat hij alles binnenkrijgt en zijn de nekken en prooien gewoon lekker voor de extra. Het overstappen is het makkelijks als je eerst een week lang alleen vuile pens geeft en daarna overgaat op de kvv. Dan gaat de zuurtegraad al omhoog en ze krijgen veel goede bacterien binnen die goed zijn voor darmen en maagwerking.

Als je vlees met bot geeft is het het beste om te beginnen met makkelijk bot, denk aan ribben van klein prooi zoals konijn of kip, of kippennekjes (zit veel kraakbeen in)

Je kan ook goed merken, hoe beter de voeding hoe minder kleiner en harder de drolletjes zijn omdat ze er meer uit halen en dus minder afvalstoffen hoeven uit te scheiden. Rayos ging na overstap op kvv van 3 keer poepen op een dag (grote zachte stevige drollen) naar 1 keer per dag kleine harde droge drolletjes. Hij had daarna ook nooit meer last van anaalklieren en sleetje rijden. (die worden dan beter leeg gedrukt tijdens het poepen)

Als groente goed doorgekookt worden en daarna gepuureerd is het inderdaad geen probleem om te geven. (vaak ook meer het idee van de mens naar mijn idee, maar ieder zijn mening natuurlijk) Let wel op dat als je het ontdooit en geeft dat het wel op kamertemperatuur is en niet te koud gevoerd word, ook met de kvv.

Als je geheel zelf je prooimaaltijden wilt samenstellen zal ik eerst op http://www.barfplaats.nl/ kijken en je goed inlezen. Kvv voeding is al compleet en is alleen een kwestie van ontdooien en geven.

Edit: En als je vlees met bot geeft dit NOOIT maar dan ook NOOIT gekookt geven, niet verhitten helemaal niks. Door verhitting worden botten broos waardoor ze gaan splinteren en dat geeft nare gevolgen. Rauw is er niks aan de hand.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 16:51

Kiwi, dankjewel voor de uitleg, heel duidelijk en begrijpbaar :j Ik ga meteen op de linkjes kijken en kijken wat er hier mogelijk is :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:56

aangelijnd uitlaten, en doorlopen na het poepen ?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:12

spicegirl schreef:
aangelijnd uitlaten, en doorlopen na het poepen ?

Dit is ook een goede.
Ik was nog wat vergeten bij mijn post te zetten. :)

Ik las dat je nog steeds beloond na het poepen, als ze zindelijk zijn is dat niet meer nodig want is nu gewoon de normaalste zaak van de wereld.
Het kan zijn dat je die drol net te belangrijk maakt voor haar waardoor ze zoiets heeft van als baasje die zo belangrijk vind dan MOET ik die hebben. Beetje vergelijkbaar met een pup die steentjes oppakt en opeet of iets anders vind. Baasje die zo snel mogelijk het gene probeert af te pakken of dat probeert te voorkomen. Gevolg is Hap slik weg en zo snel mogelijk en het liefst wanneer er niet opgelet word, want als het zo belangrijk is dan wil je het natuurlijk wel heel graag hebben, of het nu een drol of een bal is bij wijze van spreken.

Dus meteen doorlopen na het poepen is een hele goede tip, kan je die op de terugweg wel opruimen. +:)+

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 17:15

Ja idd, dat kan het natuurlijk ook zijn :) Goede tip idd, ga ik ook meteen uitproberen :j Misschien is het dit wel. Ik hoop alleen dat de mensen uit de buurt niet meteen op mijn nek springen dat ik het niet gelijk opruim....
Maar dan nog, ik heb het er graag voor over om het te doorbreken dat ze haar poep opeet. Ze eet trouwens niet alles, het is echt maar een beetje

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:24

Komt helemaal goed, dat hebben ze vaak wel snel door :)
Als je te laat bent een streng EUH en door blijven lopen. Ben je net iets te laat en snuffelt ze alleen maar en loopt ze alsnog door (zonder proberen te pakken) beloning. Als ze de drol geheel negeert en doorloopt ook belonen. Maar alsnog, maar er niet teveel heisa van, gewoon een goedzo, koekje erin, klaar, door lopen.

zeg maar dit idee http://www.youtube.com/watch?v=zNAOe1djDyc
Maar dan zonder de situatie zo belangrijk en expres te maken. (Dus ook zonder commando, want het is gewoon de normaalste zaak dat ze er niet taalt en niet dat je elke keer een commando moet geven om zeker te zijn dat ze het niet aanraakt)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:05

Groente/fruit kun je het beste rauw pureren, dan kook je geen vitaminen kapot, maar de celwanden zijn het wel. Als je ze even kookt, zijn de celwanden ook kapot en hoef je dus niet meer te prakken.

Vlees liever ook rauw geven. Bot van kip NOOIT verhitten, dan kan het splinteren.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:50

Ah ok, ik dacht dat het allebei moest voordat ze het op konden nemen. Weer wat geleerd :)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:02

Ik en enorm blij met de tips, zo kan je altijd weer dingen bijleren :)