Mijn hond heeft het zo warm... Wat is verstandig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Mijn hond heeft het zo warm... Wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:54

Hey medebokkers,

Puk is een gecastreerde reu van bijna 1,5 jaar en een kruising border collie australian sheperd. Het arme beest is echt gevloerd door de warmte. Hij heeft een cooldownjas en natuurlijk zorg ik dat hij voldoende drinkt maar zoals hij nu is is het gewoon echt zielig. Mijn actieve hond is veranderd in een zielig hijgend oud dier. Nu wil ik hem eigenlijk gaan laten scheren aangezien we over 2 weken naar Frankrijk gaan vertrekken en hij moet wel mee. Nu houden we absoluut rekening met hem maar zo wordt het 3x niks...

Is scheren verstandig? Welke hondentrimmer kan me dit vertellen?

eilleen333

Re: Mijn hond heeft het zo warm... Wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:58

Wij hebben onze hond, een kruising Bordercollie terriër van 16 wel geschoren. Normaal werd ze twee keer per jaar geplukt, maar dat wil nu niet meer goed door haar leeftijd. De vacht laat niet genoeg los om te plukken. Dus tegenwoordig scheren we haar als ze teveel vacht heeft en het te warm krijgt.
Weet niet of die van jou geplukt kan worden?

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:59

dierenartsassistente ook goed?
Ik zou niet scheren!
als jij je kleren uit doet en in de zon gaat liggen verbrand je ook!
beter een coolkeeper aanschaffen, of zoiets

daarbij vind ik het ondoordacht dat je een vakantie naar een warme locatie boekt, en ervanuit gaat dat de hond dat zomaar wel even doet...
Als wij op vakantie gaan naar warme plekken, dan gaan we toch ook niet om te "sporten" ?

en zover ik weet, heeft een bordercollie, noch een aussie geen plukvacht...
(terriers die stokharig zijn bv weer wel)
Laatst bijgewerkt door tinkergirl89 op 24-05-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:00

inderdaad zou ik even overleggen om te scheren.. en kleine tip: als hij het heel warm heeft even zn voeten in koud water zetten..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:03

Niet scheren afkoelen gaat over de tong. Als je iets wil scheren hoogstens aan de binnenkant van de achterpoten.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:03

Ik zou niet scheren, maar lekker veel laten zwemmen, in schaduw laten en pootjes in water doen etc. En de coolmat meenemen . Hoe is het trouwens met Puk, buiten de hitte? :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 21:05

Coolkeeper bedoel je de halsband? Puk heeft een hele jas van dat spul en daardoor kan ik net een 15 minuten buiten lopen. Scheren is echt mijn laatste redmiddel maar als je hem gisteren had gezien toen ik met hem buiten was..... Hij raakt letterlijk bevangen door de hitte, verstopte zich tussen 2 auto's en weigerde verder te lopen.... Sta je dan met je 25 kilo zware hond. Heb hem na heel veel soebatten weer in de benen gekregen maar het was echt eng. Ken geen enkele hond die zo heftig reageert op warmte als hij.

tinkergirl89 schreef:
dierenartsassistente ook goed?
Ik zou niet scheren!
als jij je kleren uit doet en in de zon gaat liggen verbrand je ook!
beter een coolkeeper aanschaffen, of zoiets

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:08

Wat me trouwens dan verbaast is dat hij zoveel last van de hitte heeft?!
Is er niet iets anders met je hond aan de hand waardoor hij extra last hier van heeft?

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:09

hmmzz dat wordt een lastig geval dan idd
dat is inderdaad wel wat ik bedoelde de Coolkeeper halsband...
Maar scheren zou ik echt niet doen...
dan heb je dalijk een verbrand hondje met nog grotere kans op oververhitting...

vreemd dat ie er zoveel last van heeft... mijn malamute gaat prima op de coolkeeper halsband (natuurlijk geen half uur met de temp van vandaag maar toch)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:10

Een hond kan niet zweten, warmte verliest hij vooral via tong en voetzooltjes.
Wij hebben al jaren Goldens, nooit geschoren. Wel de vacht volgens rasvoorschrift laten uitdunnen (ondervacht). En gelukkig is het een ras dat gek is op zwemmen. Dus dat mag als het warm is vaak.
Verder lekker in de schaduw laten. Onze honden lagen/ligt b.v. graag onder de caravan. In de schaduw en vaak trekt het daar ook een beetje.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:12

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:15

mijn sint bernard had het zomers ook altijd zo vreselijk warm.
ik heb toen een ventilator voor hem neer gezet in de zwiepstand.
in het begin vinden ze het eng maar al snel hebben ze door dat het lekker koel is en lag hij geregeld voor de ventilator.
voor hem de enigste manier om de zomer door te komen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:16

Ik ga eens wat anders zeggen als de anderen: Wel scheren.
Want ik neem dat de ts niet bedoelde geheel kaal scheren (waardoor hij dan inderdaad kan verbranden)

Zoek een goede trimsalon en laat de vacht tot max 2 cm kort scheren/knippen. Tussen de voorpoten/buik/achterpoten en de hals mogen korter.
Verder kijken of je zon schelp of kinderbadje kan regelen, laagje water erin dan kan die daarin gaan liggen als het hem teveel word.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:17

Je zou de hond goed kunnen laten wassen bij een trimmer en dan laten drogen met een waterblazer of goede hondenfohn. Daarmee blazen ze heel veel onderwol van je hond (wat door o.a het wassen los komt te zitten). Dat scheelt al een deel van zijn 'jas'.

Daarnaast zou ik kiezen voor een koelmat (mijn hond is dik tevreden met een natte handdoek of nat kleed), zodat ie daar op kan liggen en zijn pootjes kan koelen. Wandelen enz zou k tot het minimum beperken als mijn hond zo extreem reageerd.

Mijn hond (xlab 30 kg) doe ik in hele zeldzame gevallen een nat tshirt aan, en die maak ik dan af en toe weer even nat. Daarnaast heb ik nu gewoon een natte handdoek of kleed voor hem liggen waar ie dan zelf wel op kruipt. Hij heeft zelf een hol gemaakt onder een struik in de tuin waar het lekker koel is.

Scheren zou ik niet doen (krijg je een erg lelijke vacht van (+ er zijn maar weinig mensen die dat echt netjes kunnen). Daarnaast koelt een hond voornamelijk via pootjes en tong. Ook zou ik eens langs de DA gaan, want een jonge hond die zo extreem reageerd klinkt voor mij niet zo gezond.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:22

caroline_max schreef:
Je zou de hond goed kunnen laten wassen bij een trimmer en dan laten drogen met een waterblazer of goede hondenfohn. Daarmee blazen ze heel veel onderwol van je hond (wat door o.a het wassen los komt te zitten). Dat scheelt al een deel van zijn 'jas'.

Daarnaast zou ik kiezen voor een koelmat (mijn hond is dik tevreden met een natte handdoek of nat kleed), zodat ie daar op kan liggen en zijn pootjes kan koelen. Wandelen enz zou k tot het minimum beperken als mijn hond zo extreem reageerd.

Mijn hond (xlab 30 kg) doe ik in hele zeldzame gevallen een nat tshirt aan, en die maak ik dan af en toe weer even nat. Daarnaast heb ik nu gewoon een natte handdoek of kleed voor hem liggen waar ie dan zelf wel op kruipt. Hij heeft zelf een hol gemaakt onder een struik in de tuin waar het lekker koel is.

Scheren zou ik niet doen (krijg je een erg lelijke vacht van (+ er zijn maar weinig mensen die dat echt netjes kunnen). Daarnaast koelt een hond voornamelijk via pootjes en tong. Ook zou ik eens langs de DA gaan, want een jonge hond die zo extreem reageerd klinkt voor mij niet zo gezond.

Klopt maar elk beetje vacht minder helpt wel tegen warmte vast houden.
Als ik zelf zou moeten kiezen tussen een lelijke hond of een hond die minder last heeft van de warmte is mijn keuze zo gemaakt. Vacht groeit toch wel weer aan.

Nog een tip is af en toe natspuiten met een tuinslang oid als hij niet zelf in het badje wilt. (al krijgen ze het over het algemeen snel door dat het badje wel erg lekker is om af te koelen)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:28

kiwi1990 schreef:
caroline_max schreef:

Klopt maar elk beetje vacht minder helpt wel tegen warmte vast houden.
Als ik zelf zou moeten kiezen tussen een lelijke hond of een hond die minder last heeft van de warmte is mijn keuze zo gemaakt. Vacht groeit toch wel weer aan.

Nog een tip is af en toe natspuiten met een tuinslang oid als hij niet zelf in het badje wilt. (al krijgen ze het over het algemeen snel door dat het badje wel erg lekker is om af te koelen)

Daarom zeg ik ook voornamelijk :D. Maar een vacht afscheren heeft weinig zin/effect kan ik je wel zeggen, je kunt dan beter zorgen dat je hond nat is/zich ergens aan kan koelen. De vacht groeit zeker weer aan, maar niet zo mooi als het nu (al dan niet :P) is. Erzijn nog genoeg andere opties om de hond te koelen voor je hem kort/kaal gaat scheren.

Wij hebben trouwens ook zo'n kinderbadje voor de hond (paar euro bij de action) in de tuin. Mijn hond wandeld daar af en toe wel eens dooheen (we hebben genekinderen die er ook in moeten haha).

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:33

Een hond met een dubbele vacht heeft er een isolatielaag tussen zitten tegen zowel de kou als tegen de warmte. Scheer je het haar erfaf, ben je ook deze isolatielaag kwijt en zal hij het des te sneller warm hebben. Niet scheren dus maar goed laten ontwollen, daar heeft de hond veel meer aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:37

Ik ga mee met de mensen dat het niet normaal is dat een jonge hond zoveel last heeft, heeft hij wel een goede conditie want daar wil het ook nog wel eens aan ontbreken. Ook zou ik toch hart en longen even laten kontroleren bij de da, vooral als je ook nog de warmte opzoekt op vakantie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:40

ik zou echt niet scheren. Mijn hodn heeft het ook snel warm en dat is jammer dan. We gaan heel vroeg in de ochtend lopen en laat in de avond en lekker zwemmen en overdag daar waar het heel koel is daar ligt hij. Dus op de tegels in de bijkeuken, in de schuur met de deuren open of waar dan ook maar niet buiten in de zon of normale schaduw. Ik laat hem gewoon lekker doen en maak dat er voldoende water is. Mensen hier in de buurt hebben al jaren sint bernards met enorme vachten. Ook die scheren nooit om het feit dat de vacht ook warmte tegen houd en het niet altijd zo enorm warm is en je dus hun jas ook af pakt (zijn wel buiten honden). Die houden eigenlijk hetzelfde ritme aan als dat ik doe en nooit problemen gehad.

Zelf zou ik met spoed een pension opzoeken voor mijn hond als die zo'n last heeft van de hitte en ik zou perce naar zo'n warm land willen gaan op vakantie.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:41

eerst plukken indien mogelijk en vervolgens korter knippen.
verder niet nat sproeien en naar buiten leggen want dat gaat broeien.

tis niet prettig als je hondje er zoveel last van heeft.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:48

Is er geen andere optie dan dat je je hond mee neemt? Als hij zo op hitte reageert weet iik niet of het wel verstandig is om hem mee te nemen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:49

Pas op met de hond te laten zwemmen. Het water wat tussen de haren en vacht blijft zitten warmt zich op en de hond kan daardoor oververhit raken. Pootjes in koud water zetten is wel prima om de hond af te laten koelen.

En mocht je toch persee willen scheren,zou ik alleen een streep over de buik en binnenkant poten doen. Gaat hij dan op koude ondergrond liggen heeft hij/zij daar sneller profijt van.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:51

newmom schreef:
eerst plukken indien mogelijk en vervolgens korter knippen.
verder niet nat sproeien en naar buiten leggen want dat gaat broeien.

tis niet prettig als je hondje er zoveel last van heeft.

Broeien? Nog nooit van gehoord en nog nooit meegemaakt. En wij hebben al 20 jaar Goldens die een flinke vacht hebben. Mochten ook altijd zwemmen. Water verdampt en dat koelt af. Dus geeft verkoeling.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:53

Mankeert hij niet iets medische? Een hartruis of iets anders?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:56

Wij hebben van die grote platte vliegtuig koelplaaten en die legden we onder een deken in de mand.
Honden vonden het heerlijk!!