Grasplant, giftig voor konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Grasplant, giftig voor konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:53

Ik weet niet zeker of het een grasplant is, maar hij ziet er ongeveer zo uit (maar dan wat kleiner):
Afbeelding
Weet iemand of die giftig is voor konijnen?
Lijkt me niet, heb het al meerdere keren gevoerd (en ze kunnen -als de sprieten lang genoeg zijn- zelf eten). En wij gaan een konijnen ren erbij maken, en willen die plant laten staan, kan dat wel of niet?
Laatst bijgewerkt door Sjors op 22-05-12 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:57

Met deze foto is totaal niet te zeggen wat het is. Kan net zo goed een hemerocallis zijn als een sierzegge, of een bamboe-achtige, pampasgras of kniphofia. Bovendien, als dit een foto van internet is, en niet van wat er in jullie tuin staat, zegt het nóg niets...

Sjors

Re: Grasplant, giftig voor konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 21:03

Dat dacht ik ook al, en heb net een foto gemaakt:
Afbeelding
De meest middelste plant.

Ibbel

Re: Grasplant, giftig voor konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:10

Dat is nog niet duidelijk, te ver weg. Gras determineren is sowieso moeilijk, en kan eigenlijk alleen maar aan de hand van de bloeiwijze.
Om te zien of het uberhaupt een grassoort/monocotyl is, nu het nog niet bloeit, zou je even een pluk met wortel en al moeten uittrekken. Groeien de wortels allemaal parallel, zonder zijwortels, is het een monocotyl, en dan dus vermoedelijk een gras (het kan ook eventueel een bolgewas zijn, die hebben ook parallele wortels, en niet altijd een bol). Hebben de wortels wel zijwortels dan is het een dicotyl en dus vaste plant of een één-/tweejarige. Is dat laatste het geval, dan heb je meer kans op dat het giftig is.

Als ik een hele grote gok zou moeten doen, dan zou het lampepoetsersgras kunnen zijn, gezien de grootte, en de kleur van het blad.