konijntje (10 weken) ziek, HELP?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Burtzle

konijntje (10 weken) ziek, HELP?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 15:23

Ik ben met mijn konijntje (Van 10 weken oud) ook net naar de dierenarts geweest!
Ze kon niet meer lopen, en wou niet meer naar boven( Ze heeft een dubbel hok) en als je haar terugzette in haar hok, zakte ze helemaal weg, en begon heel raar met haar hoofd te toen, en zag je haar oogwit! Heeft haar ( Sammy) een prikje gegeven, met infectiebestrijding, en heeft gezegd wat ze wel mag eten en niet, ik had haar witlof gegeven :=
En morgen terug komen, hij weet het ook niet precies -O- -O- -O- -O-
Weet iemand wat ik nog meer kan doen? Ze wil niet drinken, ze heeft al hooi en een koud doekje, en een ijsklontje, en een bakje water bij haar!
O ja, ze heet Sammy! <3 <3 <3 <3 <3 <3

Laura_x_

Re: konijntje (10 weken) ziek, HELP?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:52

Oei, dat klinkt niet goed! Kon de dierenarts geen diagnose stellen?

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 15:55

Nee, hij dacht dat het door de witlof kwam, en door zijn voer. Hij heeft 39.5 graden...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:04

Hoe heb je hem gehuisvest?

Door de witlof? Hoe dan? Als je het langzaam opbouwd, moet dat geen probleem zijn.

Dit heb ik even van een konijnensite afgehaald:
'Witlof, boerenkool, bloemkoolbladeren, wortelen, wortelloof of stukjes appel met schil zijn goed voor een konijn. Nooit voedsel uit de koelkast geven dat niet eerst op kamertemperatuur is gebracht. Geef geen sla, klaver of kool, deze groenten kunnen al in kleine hoeveelheden gasvorming in de darmen veroorzaken(trommelzucht).'

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:35

Door witlof komt dit echt niet, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Geen oververhitting? Wat weegt het konijntje? Wanneer heeft ze voor het laatst iets gegeten?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:02

Waar komt het konijntje vandaan? Bij een erkende fokker of.. ?

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:18

Tnxs! Dierenwinkel.
Overhitting dacht hij ook, maar zijn hok staat in de schaduw! En ze heeft vandaag nog geen zon gehad! En af en toe een schokje...

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:19

Faniek schreef:
Door witlof komt dit echt niet, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Geen oververhitting? Wat weegt het konijntje? Wanneer heeft ze voor het laatst iets gegeten?

Vandaag, net nog!
Ze wil niet drinken, alleen van mijn vingers, hand! En ze kauwt moeilijk!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:23

Als je konijntje niet wil eten en drinken moet je snel ingrijpen. 24 uur kan al fataal zijn. Haal een potje olvarit worteltjespuree of zoiets (zo min mogelijk andere ingredienten) en voer dit verdund met een beetje water met een spuitje direct in de bek (dwangvoederen). Niet leuk maar het kan je konijntje redden. Een klein beetje per keer is al genoeg als je het darmkanaal maar in beweging houdt. Een konijntje dat langere tijd niet meer gegeten heeft gaat niet weer uit zichzelf eten.

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 18:11

Hij likt aan mijn met water natgemaakte vingers, en eet wel een beetje! GELUKKIG!♥

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:13

Oow gelukkig maar, heb wel een beetje m'n twijfels bij de dierenarts. Houd hem wel goed in de gaten. Van witlof komt het niet.. Ik denk een beetje aan EC maar hij is nog wel heel jong :\

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:17

Dierenwinkel verkopen vaak konijnen die uit fokkerijen komen. Deze dieren zijn vaak al niet gezond omdat ze met 4 weken weggepakt worden bij de moeder terwijl ze eigenlijk tot 8 weken bij moeders moeten blijven. Ze bouwen weinig weerstand op tegen ziektes,...

Ik raad dus iedereen aan om geen konijn uit een dierenwinkel te kopen, ook geen ander dier.
Ik heb gezien hoe de dieren geleverd worden en waar ze vandaan komen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:21

Dierenwinkels zouden een verbod moeten krijgen op beesten verkopen. Dat is echt triest.

Verder dwangvoeren als hij niet zelf wil eten.
En misschien binnenzetten als het buiten toch te warm is :)

Heel heel goed in de gaten houden. Een dag niet eten kan al fataal zijn voor een konijn!!

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 18:31

GELUKKIG hebben we een super goede dierenkenner/vriendin naast ons wonen!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:53

Zet sowieso een bakje neer mocht je dat nog niet gedaan hebben en ververs die regelmatig met koel water (let wel niet koud, koud!)
Het klinkt een beetje als wat Valentijn heeft gehad toen hij bij mij kwam, hij was 24 uur verlamd geweest uit het niets, wat ik heb gedaan is continue om het uur/2 uur dwangvoeren en darmstimulerende middelen geven zodat dat op gang bleef. Verder lekkere dingetjes aangeboden zoals appel waar suikers in zaten, na 24 uur was hij er weer bovenop.. aantal weken later is dit nog een keer bij hem gebeur. Nu een jaar later niks meer gebeurd en niks aan de hand. Wat het was is nog steeds een raadsel, maar misschien heb je er wat aan.
Nog een soort gelijke situatie is dat we ene jong konijntje in de kliniek hebben gehad waar ik stage liep die alle poten verlamd had, alleen kopje niet. Deze toch voor EC gaan behandelen met panacur en duplo injecties en dwangvoeren uiteraard, 3 dagen later krabbelde hij toch weer op.
Zaak is wel zo spoedig mogelijk alles in werking te stellen wat mogelijk, ik zou zeggen bakje water, goede dwangvoer, geef lekkere dingetjes ook met suikers zoals appel (gewoon klein plakje). Zorg dat ze in ieder geval blijft eten.

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:17

Faniek schreef:
Zet sowieso een bakje neer mocht je dat nog niet gedaan hebben en ververs die regelmatig met koel water (let wel niet koud, koud!)
Het klinkt een beetje als wat Valentijn heeft gehad toen hij bij mij kwam, hij was 24 uur verlamd geweest uit het niets, wat ik heb gedaan is continue om het uur/2 uur dwangvoeren en darmstimulerende middelen geven zodat dat op gang bleef. Verder lekkere dingetjes aangeboden zoals appel waar suikers in zaten, na 24 uur was hij er weer bovenop.. aantal weken later is dit nog een keer bij hem gebeur. Nu een jaar later niks meer gebeurd en niks aan de hand. Wat het was is nog steeds een raadsel, maar misschien heb je er wat aan.
Nog een soort gelijke situatie is dat we ene jong konijntje in de kliniek hebben gehad waar ik stage liep die alle poten verlamd had, alleen kopje niet. Deze toch voor EC gaan behandelen met panacur en duplo injecties en dwangvoeren uiteraard, 3 dagen later krabbelde hij toch weer op.
Zaak is wel zo spoedig mogelijk alles in werking te stellen wat mogelijk, ik zou zeggen bakje water, goede dwangvoer, geef lekkere dingetjes ook met suikers zoals appel (gewoon klein plakje). Zorg dat ze in ieder geval blijft eten.

net geprobeerd, wil ze niet... Alleen een mini beetje van mijn vingers likken... -O-

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:19

Als je dat wil stimuleer dat maar dan en hou een bakje erbij voor als ze wil. En natuurlijk lekkere dingetjes desnoods banaan, als ze maar wat eet.
Verder echt dwangvoer, heel heel belangrijk!

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:21

Okay, ze ligt nu met haar oogjes halfdicht, maar ademt nog wel!!!!!

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:59

HELP HELP HELP!
Ze heeft net een paar theelepeltjes water naar binnen gekregen, maar wil geen eten, paardenbloem, of appel... Wat kan ik doen? Ze ligt, en ademt best zwaar, ze had vanmiddag 39,5° koorts...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:04

nogmaals de da bellen, klinkt niet goed.. sterke!

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:08

Dankje, ja, maar we gaan morgenavond op spreekuur, nu ook bellen?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:11

bellen voor advies kan geen kwaad, en omdat je nogal paniekerig help help postte daarnet ga ik ervan uit dat je konijntje et niet goed bij ligt, zeker niet als hij zwaar gaat ademen.., kan je zn temo zelf even opnemen of die al gezakt is?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:17

Ik denk dat als je morgenavond gaat je kans hebt dat je zonder je konijntje kan gaan.
Het wordt morgen opnieuw heel erg warm en als hij dan niks eet of drinkt gaat ie dat niet overleven.
Weet niet of je de mogelijkheid hebt om nu te gaan, maar zeker even bellen!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:18

Ga liever nu, nu valt het nog mee met avond tarief als je straks na 9/10 uur gaat ben je meteen 50,- euro ofzo meer kwijt aan consult. Want klinkt niet goed nee..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:57

Ik zou, als je de mogelijkheid hebt, nu gelijk gaan. Als je die niet hebt, zou je even kunnen bellen. Dwangvoerderen is inderdaad een goed idee, ik weet niet of jullie daar ervaring mee hebben?

Dierenwinkels, het wordt steeds erger %)