Wat te doen met stuk grond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BananaMoon

Wat te doen met stuk grond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:04

Mijn grootouders hebben een stuk grond waar ze het gras kort willen houden maar ze beginnen te oud te worden om er zelf voor te zorgen. Nu denken we eraan om het daar af te zetten en schapen erop te zetten. Maar ik heb gelezen op internet dat schapen toch wel redelijk wat verzorging erop na houden en dat kan voor problemen zorgen. Moeten we gewoon andere dieren erop zetten of iets anders? Tips zijn welkom.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:26

Als je grootouders te oud zijn om het gras te onderhouden zou ik geen dieren aanbevelen om het gras kort te houden. Dieren vergen verzorging en dat kost tijd en (lichamelijke)inspanning. Gras maai je een keer in de zoveel tijd, met dieren ben je elke dag bezig.

In mijn ogen kunnen ze beter een tuinbedrijf of een buurjongen inschakelen om het gras te onderhouden.
edit: Ik zag laatst in een tuin ook zo'n elektrische, zelfstandige grasmaaier. Je geeft de grenzen aan en het apparaat doet de rest. (Alleen voor een stuk grond met veel kuilen en hobbels zal dit minder geschikt zijn)
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 22-05-12 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Paddenpad

Re: Wat te doen met stuk grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:28

De grond verkopen of verhuren.

BananaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:29

annepaardoes schreef:
In mijn ogen kunnen ze beter een tuinbedrijf of een buurjongen inschakelen om het gras te onderhouden.
edit: Ik zag laatst in een tuin ook zo'n elektrische, zelfstandige grasmaaier. Je geeft de grenzen aan en het apparaat doet de rest. (Alleen voor een stuk grond met veel kuilen en hobbels zal dit minder geschikt zijn)

Ik zal dat eens gaan opzoeken op internet.
Paddenpad schreef:
De grond verkopen of verhuren.

Mijn grootouders kennende zullen ze die grond zeker niet verkopen want dat grond is aan de achterkant van de tuin(Aan de voorkant is een tuintje en een moestuin) en die grond heeft een deurtje dat de familie redelijk vaak gebruikt. En verhuren zullen ze ook niet willen want ze willen hun privacy behouden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:31

Is het niet mogelijk om een zitmaaier aan te schaffen en daarmee regelmatig te maaien?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:06

De verzorging van schapen valt best mee hoor!
Je hebt natuurlijk wel een goede afrastering en een stalletje nodig voor ze.

Voor de rest zorgen voor dagelijks vers water en wat brokjes te eten.

Je kan dan als stal bijvoorbeeld kiezen voor een potstal en elke week gewoon wat stro erop gooien.

Wel moet je een UBN nummer aanvragen en de dieren 1 keer per jaar laten scheren en 1 keer per 6 maanden ontwormen.

BananaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:43

joyce83 schreef:
Is het niet mogelijk om een zitmaaier aan te schaffen en daarmee regelmatig te maaien?

Mijn grootvader heeft alzheimer en mijn grootmoeder is te oud. Wij wonen ver van hen, er is ook familie die dichter wonen maar zij hebben er niet veel tijd voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:46

Vraag als je er bent even in de rondte bij lokale boeren. Er zijn er nl zat die schapen houden en wel gras zoeken voor een koppeltje. Voor een klein stuk kan dat ook een paar rammen zijn. De eigenaar zorgt dan voor zijn beesten en ook voor de afrastering.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:49

Ik denk eerlijk gezegd dat het verzorgen van schapen meer werk is (elke dag voeren, water geven, opstrooien) dan het gras kort houden. Misschien gewoon eens in de zoveel tijd een loonwerker inhuren om het gras te komen maaien?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:56

Schapen zouden toch nog een overweging zijn hoor.. Wij hebben cameroenschapen, dat zijn schapen die je niet hoeft te scheren en verder hebben ze echt niet veel nodig! Natuurlijk hebben ze elke dag wat brokjes nodig en om de paar dagen moet je het water aanvullen maar daar houdt het mee op...
Ook de stal hoeven we echt niet elke week op te strooien of schoon te maken. De schapen vinden het namelijk heerlijk om buiten te slapen en in de stal ligt gewoon zaagmeel.
Je moet alleen de hoeven in de gaten houden en ze voorzien van een stukje verharding (voor als er teveel modder mocht zijn) maar die hoeven kunnen jullie misschien ook als familie bijhouden want dat hoeft maar 1 keer in het half jaar ofzo..

Verder kan ik alleen maar zeggen wat mijn opleiding mij momenteel leert: het is zeer goed voor ouderen om in beweging te blijven!

BananaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 21:25

jojoni schreef:
Schapen zouden toch nog een overweging zijn hoor.. Wij hebben cameroenschapen, dat zijn schapen die je niet hoeft te scheren en verder hebben ze echt niet veel nodig! Natuurlijk hebben ze elke dag wat brokjes nodig en om de paar dagen moet je het water aanvullen maar daar houdt het mee op...
Ook de stal hoeven we echt niet elke week op te strooien of schoon te maken. De schapen vinden het namelijk heerlijk om buiten te slapen en in de stal ligt gewoon zaagmeel.
Je moet alleen de hoeven in de gaten houden en ze voorzien van een stukje verharding (voor als er teveel modder mocht zijn) maar die hoeven kunnen jullie misschien ook als familie bijhouden want dat hoeft maar 1 keer in het half jaar ofzo..

Verder kan ik alleen maar zeggen wat mijn opleiding mij momenteel leert: het is zeer goed voor ouderen om in beweging te blijven!

Misschien zijn die cameroenschapen wel een goed idee! Zal het in ieder geval voorleggen aan mijn grootouders en familie. Bedankt :) :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:54

Wanneer je opa Altzheimer heeft en dus dingen vergeet en je oma te oud en waarschijnlijk niet meer goed uit de voeten kan zou ik niet aan dieren beginnen aanraden,ga dan voor zo'n robotgrasmaaier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:05

ik ga voor beton of tegels ;)

Of verhuren aan een schapenboer. Kijken ze uit op de schapen en kunnen ze wat toezicht houden op de schapen. Wel de lusten amar niet de lasten dan. Mensen die een grasmat niet kunnen verzorgen kunnen dieren al zeker niet verzorgen.

Immers een dier dat gezond is en niets mankeerd is makkelijk te verzorgen. Echter hoe lang blijft zo'n dier gezond? En wat als het dier wat mankeerd en veel zorg nodig heeft?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:07

Misschien kan je het stuk grond aanbieden aan een pensionhouder of een vee-arts die het kan gebruiken voor revaliditie, als voorwaarden dat ze zelf de dieren verzorgen?
Of door een partucilier laten gebruiken voor hooi oid?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:09

Een schaap is dood of levend. Dat is onze ervaring.
Ze zijn ideaal om je gras kort te houden en als ze dagelijks wat schapenmuesli of brok krijgen, worden ze super snel mak. Maar ja, schapen zijn wel gevoelig voor ziektes, wormen, kreupelheden en dat vraagt wel de nodige zorg en dat moeten ze zich wel realiseren voor ze eraan beginnen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:26

Iemand met Altzheimer dieren zonder toezicht van derden te laten verzorgen is zeker geen optie,of ze krijgen geen voer omdat hij het vergeet of hij is vergeten dat ze al gevoerd zijn en krijgen te veel voer op een dag.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:30

En oma met emmers water laten slepen lijkt me ook niet zo'n goed idee. Ik zeg ook: iemand anders laten onderhouden of gras eruit. Om mensen van die leeftijd en iemand met Altzheimer voor dieren te laten zorgen, dat gaat natuurlijk niet.

Edit: hoe groot is dat stuk grond eigenlijk?

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:44

Waarom wil je hun nog de verantwoordelijkheid geven over dieren? als ze nu al te oud zijn om echt goed te zorgen voor het maaien van gras Hoe moet dat dan met schapen? of andere dieren? en wat als je opa na een tehuis moet? of een van de 2 overlijd wat gebeurt er dan met de beesten?
Nee ik zou echt gaan voor het verhuren van de grond of idd zo´n robotmaaier.