Nest hommels in hooi...wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Nest hommels in hooi...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 23:18

Wilde van de week vers pakje hooi nemen voor de paarden...begint dat pak me daar toch te zoomen!!
Blijkt er een nest hommels in te zitten.
Pakje dus mooi terug op zijn plaats geduwd,maar nu zit ik er natuurlijk wel mee.

Op zich maakt het mij niet veel uit,zijn brave beestjes(in elk geval braver dan de nest wespen die mij vorig jaar leeggeprikt hebben toen ik 'per ongeluk' hun nest verplaatste).Maar het hooi moet wel eens een keertje verplaatst worden(vers hooi binnekort).

Hoelang blijven die beestjes daar zitten?Gaat zo'n nest vanzelf weg eens ze 'uitgebroed' zijn ofzo?
Iemand deskundig op dit gebied?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:21

Weet je zeker dat het hommels zijn?
Bij mijn weten leven die solitair dus een heel nest is niet gangbaar. Edit; volgens wikipedia heb ik geen gelijk :P
Is het geen bijenvolk?

Als het bijen zijn kun je een imker bellen, die komt ze graag voor je ophalen.
Als het hommels zijn kun je het pak gewoon ergens neerzetten waar het je niet in de weg staat, kan ook naast een schuur oid, pak is dicht genoeg om ze te beschermen tegen regen.

Riddershow

Re: Nest hommels in hooi...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:02

Hommels zitten er maar een bepaalde periode in, maar hoelang deze duurt?

(wij hadden een hommelnest in het plafond van onze slaapkamer dus hoorden ze elke avond/nacht zoemen... en opeens was het weg.)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:08

Oei das idd niet zo fijn nee.

Kan je niet zo een bestrijder bellen? Maare moet je wel bedenken of je baal hooi nog kan gebruiken :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:14

een tuinder heeft ook graag hommels.
en braaf zijn ze niet-als je aan het nest zit, steken ze flink !!
ff rondbellen, hoe je het nest kan verwijderen.
(weet niet of ze beschermd zijn. aardhommels geloof ik wel)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:21

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:24

Een hommel kun je met beleid gewoon vastpakken zonder dat ze steken maar of ze ook zo lief zijn als je aan het nest zit weet ik niet.
Ik denk dat de simpelste manier gewoon is de baal te verplaatsen. Heb je in je hooiopslag niet een 'veilig' plekje waar het kan staan? Evt. met een bordje erop of lintje eromheen.
Dat is voor iedereen de beste oplossing lijkt me, echt last zul je toch niet hebben van een nest op zo'n plaats.

Maar je zou een imker kunnen bellen of die een oplossing weet.

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:30

Toevallig dat ik dit lees. We hebben zaterdag hooi op mijn oude stallingsadres opgehaald. Ook hier zat in een van de hooibalen een nest. We dachten eerst wespen, maar daar waren ze te dik voor. Het bleek om een hommelnest te gaan. Hooibaal is ingepakt en meegenomen (hadden hem liever achtergelaten, maar lag al op de aanhanger). Waarschijnlijk gaat hier de brand in o.i.d. Deze baal wordt in ieder geval niet meer voor consumptie gebruikt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:32

Zorro_Bjorn schreef:
Toevallig dat ik dit lees. We hebben zaterdag hooi op mijn oude stallingsadres opgehaald. Ook hier zat in een van de hooibalen een nest. We dachten eerst wespen, maar daar waren ze te dik voor. Het bleek om een hommelnest te gaan. Hooibaal is ingepakt en meegenomen (hadden hem liever achtergelaten, maar lag al op de aanhanger). Waarschijnlijk gaat hier de brand in o.i.d. Deze baal wordt in ieder geval niet meer voor consumptie gebruikt.

Jeetje doe even normaal?!

Als je al weet dat het geen wespennest is, waarom zou je het dan verbranden?
Zoals in de link hierboven al staat; hommels zijn beschermde dieren en je kunt ze gerust laten zitten, je hebt totaal geen last van het nest als je het op een plaats buiten de looproute's zet.

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:37

Ik geloof niet dat ik me hoef te verantwoorden over het hooi.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:39

Ik hoop dat ze bedoelt dat hij de brand in gaat als het nest de baal verlaten heeft ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:40

Waarom de brand erin,leg het op een plaats waar dat ze uit kunnen komen,ze gaan vanzelf weg.Ze leven al zo kort en zijn overigens ook beschermd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:47

Zorro_Bjorn schreef:
Ik geloof niet dat ik me hoef te verantwoorden over het hooi.

Maar wel over het nest hommels erin wat een beschermde diersoort is.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:30

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:37

wij hebben ook een hommel nest... ze zaten in een vogelhuisje in de boom, maar de bodem is eronder uit gevallen, dus nu hebben ze een nest op de grond, en nog een restant in het vogelhuisje. Ik vind ze kei leuk.
En heel goed voor planten in de tuin.
Ik denk dat als je voorzichtig doet het nest wel kan verplaatsen. Ze kunnen trouwens ook bijten :+

En ik snap al helemaal niet dat je een hommel nest gaat verbranden :( , wespen, voorruit, die vallen je ook echt lastig en zijn aggresief. Maar hommels zijn erg vredig, beschermd en zonder hommels (en andere vliegbeestjes) minder planten.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 22:31

Riddershow schreef:
Hommels zitten er maar een bepaalde periode in, maar hoelang deze duurt?

(wij hadden een hommelnest in het plafond van onze slaapkamer dus hoorden ze elke avond/nacht zoemen... en opeens was het weg.)

timokyana schreef:
Waarom de brand erin,leg het op een plaats waar dat ze uit kunnen komen,ze gaan vanzelf weg.Ze leven al zo kort en zijn overigens ook beschermd.

Dat zou ik dus graag weten:WANNEER ze juist weg gaan.
Momenteel staat het pak terug waar het stond,en gebruik ik pakjes van de andere kant.Op zich geen probleem,beestjes zitten me zeker niet in de weg.En als ik weet dat ze binnen 1 à 2 maanden(wanneer het verse hooi binnen moet) weg zijn mogen ze daar van mij gerust blijven zitten.

De wespen van vorig jaar heb ik wel uitgemoord }:) }:) ,ik heb zo'n hekel aan die beesten.die hadden me al 5 keer in mijn hand geprikt(door mijn handschoen)vooraleer ik doorhad wat het was!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 00:25

Wikipedia kan je vast vertellen hoe lang zo'n nest er zit maar je kunt tegen die tijd altijd nog eens weer kijken.

Wespen kun je ook beter wel uitmoorden, die zijn heel territoriaal en zeker bij een groot nest kunnen ze heel veel overlast geven.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:14

Iedereen zegt hier dat het zo'n lieve beestjes zijn, maar ik ben toch al pijnlijk geprikt door een hommel hoor, was in mijn vinger (wou hem notabene redden van de verdrinkingsdood uit de paarden drinkbak) en voelde het steken door mijn hele arm. Maar goed dat terzijde, veel succes met ze te verplaatsen!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:24

@Soprano: kun je misschien met quotes aangeven waar iemand aangeeft dat het zo'n lieve beestjes zijn? Want ik lees dat in geen enkele reactie???

Ik lees wel:

spicegirl schreef:
als je aan het nest zit, steken ze flink !!

maura schreef:
hommels zijn niet agressief maar ze kúnnen wel steken

anneliesdj schreef:
Een hommel kun je met beleid gewoon vastpakken zonder dat ze steken maar of ze ook zo lief zijn als je aan het nest zit weet ik niet.

Ilse_123 schreef:
Ik denk dat als je voorzichtig doet het nest wel kan verplaatsen. Ze kunnen trouwens ook bijten

TS: je kunt vliegtijden van verschillende soorten hommels terugvinden op internet. Daaruit valt af te leiden hoe lang jouw nest actief zal zijn. Maar dan zul je eerst moeten bekijken om welke soort hommels het gaat. Er zijn ook soorten die hetzelfde nest meerdere keren gebruiken, maar de meest soorten kiezen steeds een vers nest.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:25

Het is ook afhankelijk van welke hommelsoort het is (of ze "lief" zijn). Grondhommels (als ik mij niet vergis) kunnen relatief gezien best agressief zijn. De meestgeziene hommel is niet agressief, maar verdedigd zichzelf wel als hij in het nauw word gedreven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:49

maura schreef:
@Soprano: kun je misschien met quotes aangeven waar iemand aangeeft dat het zo'n lieve beestjes zijn? Want ik lees dat in geen enkele reactie???

anneliesdj schreef:

Is dat niet duidelijk genoeg dan?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:54

Dat ze kunnen steken en bijten betekend niet dat ze agressief zijn ;)
Ik kan hier gewoon op een halve meter afstand staan van het nest, helemaal geen probleem. En dit zijn trouwens boomhommels.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:07

Wij hebben ook regelmatig ergens een hommel nest zitten. Paar jaar terug in de stal van één van de paarden. Paard was op stal erg onrustig hierdoor. Een medewerker van de gemeente heeft ze toen opgeruimd. Ze doen dit alleen als het 'gevaar' op kan leveren. Zou in dit geval de baal idd verplaatsen en wachten tot ze weg gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:53

bij ons zitten de hommels ook rondom de hooibalen....
toen ik er plakken af wilde pakken begon er iets heel erg hard te zoemen,schrok me kapot...dat was in de baal die al klaarlag om van te voeren.
hommel naar buiten begeleid,hoop dat ze niet gaan nesten in de overige balen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:02

Ik heb inmiddels al een paar keer een hommel binnen gehad met een rood achterwerk, die zijn wel heel flink moet ik zeggen!!

Ik vind Hommels en bijen niet zo heel erg, ik vang ze en laat ze lekker vrij. Wespen gaan eraan bij mij, die steken zonder reden!

Ik heb altijd geleerd dat als je een bij of een hommel met rust laat, zij je niet zullen steken. :)