Vleermuis in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Vleermuis in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 16:10

Vanmorgen om 4 uur werd mijn man wakker van de katten die aan het rennen en springen waren. Hij liep naar de gang en zag wat vliegen. Het bleek een vleermuis te zijn die op zolder rondvloog. Ik heb de dierenambulance nog gebeld, maar die komen daar niet voor.. ik moest maar een raam open zetten. Nu is onze zolder 4 meter hoog en het enige raampje wat we daar hebben is 30 bij 70 cm en op ooghoogte. Ook kan het niet helemaal open. Uiteindelijk heeft mijn man hem kunnen vangen in een plastic bak en hebben we hem buiten kunnen zetten. Daar vloog hij gelijk weet weg. Nu las in op internet dat je niet zo maar vleermuizen mag vangen, alleen om ze bijv. weer vrij te laten. Maar wat kan je doenals je hem niet te pakken krijgt en de vrijwilligers van de vleermuizenopvang niet in de nacht bereikbaar zijn. Als we hem hadden laten vliegen hadden we hem in de ochtend niet meer kunnen vindenen dan hadden de katten hem gepakt.
Ik vind het wel wat raar van de dierenambulance, vleermuizen zijn beschermd maar ze mogen er niet voor komen als er 1 in gevaar is of gewond oid.
Heeft iemand hier ervaring met vleermuizen in huis?

Sofy

Re: Vleermuis in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:16

Geen ervaringen met vleermuizen, wel met de dierenambulance.
De dierenambulance is eigenlijk meer een soort vervoersservice: ze mogen eigenlijk alleen uitrijden voor dieren die al gevangen zijn en verplaatst moeten worden (bijv. naar de dierenarts, het asiel of bij een chip naar de eigenaar). Dit omdat het vangen van een (wild) dier heel veel tijd in beslag kan nemen, en er is meestal maar 1 dierenambulance voor een gebied van meerdere grote steden. Daarnaast kunnen mensen vaak ook een hoop zelf (zoals jij in dit geval ook de vleermuis wist te vangen, hartstikke goed!) en dat scheelt dan weer in de kosten, de dierenambulance draait op giften.
Daarnaast zijn de mensen die op de dierenambulance rijden vrijwilligers zondere enige (dierenarts-)opleiding. Wel met een hoop ervaring en dierenliefde. Maar veel meer dan meenemen en naar de juiste plek brengen kunnen ze dus niet doen.

Als je een vleermuis in huis hebt en je krijgt hem niet te pakken, kun je volgens mij alleen inderdaad zorgen dat hij zelf weer naar buiten kan (raam/deur open) en eventueel even je katten in een ander gedeelte van het huis opsluiten?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:18

Alleen als vleermuizen gewond zijn mogen we ze ophalen maar eigenlijk kan je dan nog steeds beter de vleermuizenwerkgroep bellen die hebben er veel meer verstand van.

Heb trouwens bij een presentatie van de vleermuizenwerkgroep begrepen dan een raam open zetten niet werkt.
Op het moment dat de vleermuis in de kamer is maakt hij in zijn hoofd een beeld van de ruimte, als jij daarna een raam open doet zal hij dat niet zien.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:21

Wij hadden ook ooit een vleermuis in huis

kwamen ze idd ook niet voor :n

echt belachelijk
Dat beest was helemaal in paniek
en wij ook toen :')

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:40

Wendy, heb je m'n post over de dierenambulance gelezen? Ik snap dat het niet zo leuk is als je met een beestje in huis zit en je weet niet wat je moet doen, maar er zijn wel redenen waarom ze voor zo'n geval niet kunnen rijden hoor!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:43

Gewoon raam open laten steen, met zijn sonar systeem vindt hij de uitgang wel weer...