wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:21

Ik heb een hond van 13, bijna 14 jaar oud.
Een jaar of 3 geleden is ze geopereerd en hebben ze kleine gezwelletjes weggehaald en rond die tijd ook de baarmoeder omdat ze baarmoederonsteking had.De dierenarts gad bij beide operaties aan dat ik er rekening mee moest houden dat ze niet meer wakker werd omdat ze al ouder was en al geregeld onder narcose was geweest.

Nu kreeg ze een jaar geleden ongeveer weer wat van die bultjes en heb ik besloten het zo te laten en haar niet meer te opereren.
Ze deed het verder goed en leek er geen last van te hebben.
Sinds een paar (6)maanden merkte je duidelijk dat ze ouder werd..moeite met opstaan, stijf in de achterpoten, langzamer lopen en veel slapen.
Sinds 2 maanden merk ik dat het eten slechter gaat, zacht voer krijgt ze niet meer opgepakt en brokjes gaat maar langzaam en blijft aan 1 kant tussen dr tanden en wang zitten met als gevolg dat ik daar steeds een prop brok uit moet vissen.
Ze is mager geworden en sinds een week lijkt ze ineens enorm dement. steedsh etzelfde rondje blijven lopen...soms staat ze een kwartier in een hoekje met dr hoofdje omlaag omdat ze niet meer lijkt te weten waar ze is. liggen gaat moeilijk en soms zakt ze ineens in elkaar op de grond en kijkt ze je echt verschrikt aan alsof ze niet weet wat er gebeurde.
Ook probeerd ze ineens weer op de bank op je schoot te kruipen terwijl ze al jaaaaren weet dat dat niet mag (ik laat dr nu maar ff omdat ze echt duidelijk er van geniet om op je schoot te liggen (beest van ruim 30 kilo :D)

Ze liep zelfs gewoon over mijn dochtertje van 4 heen terwijl ze normaal enorm voorzichtig met haar is.

Ik denk persoonlijk dat ze op is en dat het voor haar zo niet meer prettig is.
Aan de andere kant twijfel ik (al denk ik dat het logisch is als je voor zo'n keus staat) dus ik zou graag weten wat jullie in zo'n situatie zouden doen..

Aukelizzy

Re: wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:24

Ik denk dat het een wijs besluit zou zijn om haar te laten gaan. Die beslissing maken is altijd heel moeilijk want je beslist over leven en dood. Maar houden van is ook laten gaan als het zover is.. Heel veel sterkte en wijsheid.. :(:) .

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:27

Lees je eigen verhaal nog is terug, ik denk dat je het zelf al wel weet....
Sterkte.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:28

Ik denk eerlijk gezegd dat niemand die keuze voor je kan maken, zeker niet afgaand op een verhaal op internet. Ga op je eigen gevoel af, denk jij dat je hond nog gelukkig is en geniet van de dagen, laat haar dan blijven. Denk je dat ze op is en meer lijdt dan geniet, neem dan afscheid.

Tuurlijk is zo'n keuze moeilijk, maar jij kent haar het beste. Veel sterkte met het nemen van een beslissing.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:32

Houden van is ook laten gaan voordat het leven voor de hond niet hondwaardig meer is. Dat is voor iedereen anders, maar als je je eigen verhaal even terug leest, dan denk ik dat je het wel weet. Heel veel sterkte!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:33

Bedankt dames.
Ja ik denk ook dat ik het zelf wel weet. Ze is in de war en ik denk gewoon dat ze daardoor niet meer gelukkig is...maar dan zie je soms een beter momentje (als ze duidelijk stata te genieten van het knuffelen) en dan slaat de twijfel toe he.

Maar ik moet toch vanmiddag naar de dierenarts om de kat te laten steriliseren , dus dan zal ik dit ook eens aan hem voorleggen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:34

In hoeverre geniet ze van haar leven, dat zou voor mij doorslaggevend zijn :)

Dat met dat voer is erg sneu, maar vooral ook de schrik en onzekerheid die je beschrijft...

Als het plezier in haar leven nog overheerst (dus niet de hele dag een onprettig gevoel en 3 momentjes plezier...) dan is het sneu om haar nu in te laten slapen.

Maar het is wel duidelijk dat het een aflopende zaak is :(:)

Misschien is het ook wel beter om het voor te zijn dat het nare echt enorm overheerst.

Wellicht kun je voor jezelf een datum prikken (als het echt lijkt dat ze het niet meer zo leuk vindt allemaal :(:) ) en het haar tot die tijd erg naar de zin maken als afscheid, zodat ze niet helemaal sneu de wereld verlaat ?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:36

Je verhaal lezende denk ik dat het tijd is.
Maar jij weer dat vast beter dan wij.
Heel veel sterkte, soms is houden van loslaten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:37

Blijft moeilijk.
Je wilt zo'n dier gewoon niet kwijt.
Het is het laatste wat je voor hem kan doen, zorgen dat je op tijd de beslissing neemt.
Ik denk dat je zelf het beste ziet wanneer het echt op is.
Sterkte!

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:43

Wijs dat je het de dierenarts nog eens vraagt, al is het maar om jouw twijfels weg te nemen hoewel je eigenlijk al besloten hebt wat het beste is voor haar.

Sterkte! Y;(

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:46

Blijft moeilijk inschatten hoe onprettig ze zich precies voelt. En of ze mischien pijn heeft, dat heeft ze nl ook nooit aangegeven..
Maar ze slaapt voornamelijk heel veel en de momenten die ze wakker is lijken niet heel fijn voor dr, maargoed, demente mensen krijgen er ook niet veel van mee dat ze dement zijn...

Ik wil gewoon zoveel mogenlijk voorkomen dat we echt op een punt komen dat ze pijn krijgt en echt aan het leiden is. Daar is ze me te dierbaar voor.

Bedankt voor jullie reacites. Ik weet ook wel dat jullie dit van een afstand niet echt kunnen inschatten, maar mischien wou ik t wel gewoon even ergens kwijt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:58

Nou....het begin van dementie is absoluut niet prettig hoor, en dat is een beetje wat jij omschrijft...het verdwaast zijn, ineens "schrikken", pijnlijk bewust zijn dat je niet goed functioneert....het beestje zal het net zo als mensen ook niet snappen wat er nou toch allemaal gebeurt en zich daar naar onder voelen.

Pas als mensen zo dement zijn dat ze het zelf niet meer in de gaten hebben, wordt het (voor hen) wat minder erg :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:03

dementie is al een reden om een hond in te laten slapen.
De hond van mijn ouders is twee weken geleden ingeslapen,hij was lichamelijk nog heel goed(14 jaar)...rende de hele dag.
Maar geen rust,steeds angstaanvallen,vooral s'nachts compleet in paniek.
Selgian hielp niet,vaium hielp niet kortom....geen leven voor het arme beest.

En jou hond heeft ook nog lichamelijk pijn?Mijn keuze zou snel gemaakt zijn |(

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 11:00

Lichamelijk pijn weet ik niet zeker, maar ik verwacht van wel...ze loopt zo stijf.

Ik dacht juist gelezen te hebben dat dementie voor veel dierenartsen geen reden is om een beestje in te laten slapen.
Maar over 2 uurtjes spreek ik de dierenarts en kan hij me in elk geval zijn standpunt aangeven. Als hij er hetzelfde over denkt als ik momenteel dan is het goed geweest en wordt ze zsm verlost uit deze situatie, dit verdient ze nl niet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:10

Hoe moeilijk het ook is nu voor jou, maar nu is de tijd gekomen om haar te laten gaan. De koek is op voor haar en ze heeft het nu ook niet naar haar zin schat ik zo in om je verhaal te lezen.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, ik weet hoe het is!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 20:08

De dierenarts vondt het ook goed geweest, ze had kwaadaardige tumoren, dat voelde hij direct.

Mijn lieve vriendinnetje is rustig ingeslapen.
Ben erg verdrietig, maar dit is voor haar het beste geweest

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:16

achgos. heel veel sterkte,.
moeilijk besluit maar wel de juiste. je maatje was op en heeft nu de rust die ze verdient.

heel veel sterkte de komende tijd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:21

Ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen, weet hoe verschrikkelijk zwaar het is je hond kwijt te raken!
Maar het was de juiste keuze!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:25

Heel veel sterkte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:30

Heel erg veel sterkte :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:37

Achgos, dat is dan toch heel snel zo ineens....veel sterkte, je zal het beestje best missen natuurlijk :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:51

Heel veel sterkte. Ze zal een gat achterlaten :(:) maar je hebt een eerlijke en juiste beslissing genomen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:38

Bedankt allemaal