Wat voor vogeltje is dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Wat voor vogeltje is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:06

Half uurtje geleden wat gerommel buiten te horen, toch maar even kijken en toen zag ik dat er een vogeltje in het badje van de hond aan het spartelen was (die stond open met het mooie weer). Beestje eruit gevist en op het droge gezet. Was wel even nieuwsgierig wat voor beestje het was. Iemand die het herkent? En wat moet ik er nu mee? Wat als hij uit het nest gevallen is (al is dat nest nergens te bekennen en ik ga het dak voor alle veiligheid niet op ;)) en ouders komen hem niet weghalen. Beetje sneu het beestje dood te laten gaan. Wat voor voer kun je hier instoppen, lijkt me nog een klein dingkje eigelijk.
Afbeelding

Solleke_Noah

Re: Wat voor vogeltje is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:08

Lijkt een meesje, die eten vooral insecten. Noodvoer kan je ook geven, eitje geplet onder beschuit, vind je wel op internet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:09

Wat een schattig vogeltje, wel een beetje een zielig hoopje. :(:)
Geen idee wat het voor soort is.
Hopelijk is er hier iemand een vogelkenner, die ook weet wat je hem kunt voeren.
Succes!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:11

Solleke_Noah schreef:
Lijkt een meesje, die eten vooral insecten. Noodvoer kan je ook geven, eitje geplet onder beschuit, vind je wel op internet.

Oja, en naar de vogelopvang brengen werkt waarschijnlijk het beste :) Succes!

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:12

Misschien kan je het diertje naar de dieren/vogel opvang (asiel?) brengen wij hebben geregeld volgeltjes hier die de kat naar binnen brengt -O- die brengen we dan ook allemaal naar de vogle opvang

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:13

het lijkt wel een koolmeesje.Misschien wat brood weken zodat hij tenminste iets naar binnen krijgt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:14

Had hem in een bakje met hooi gezet en ik kon hem daarnet niet meer zien dus ik gok dat hij weggevlogen is. Hij was daarnet al mooi opgedroogd en had alweer praatjes haha. Dus goed nieuws, de rechtmatige ouder is em komen ophalen ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:15

geerke schreef:
het lijkt wel een koolmeesje.Misschien wat brood weken zodat hij tenminste iets naar binnen krijgt?

Dat dacht ik eerst ook, maar die zouden een zwarte streep op de borst hebben en dat had deze niet. gewoon geel borstje. Was trouwens wel een heel klein dingetje, misschien mussoortje of andere meessoort

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:16

Dat is geen meesje, dat is een jonge boerenzwaluw, dat zijn van die "breedbekkikkertjes".

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:20

Fijn dat hij weer bij ouders is.
@Cemlys: misschien kun je iets van een plankje schuin in het badje zetten zodat jonge dieren niet kunnen verdrinken?
Dat wilde ik ook net schrijven, laat zo'n jonkie maar in de buurt waar je hem gevonden hebt. De ouders voeren hem daar totdat hij kan vliegen. Wel uitkijken voor katten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:21

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:22

flicka schreef:
Fijn dat hij weer bij ouders is.
@Cemlys: misschien kun je iets van een plankje schuin in het badje zetten zodat jonge dieren niet kunnen verdrinken?
Dat wilde ik ook net schrijven, laat zo'n jonkie maar in de buurt waar je hem gevonden hebt. De ouders voeren hem daar totdat hij kan vliegen. Wel uitkijken voor katten.

meestal staat het niet eens open (is zo'n afsluitbare blauwe schelpzandbak), stond nu misschien een half uurtje even open, toeval dat er dan eentje in valt.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:32

Cemlys schreef:
Had hem in een bakje met hooi gezet en ik kon hem daarnet niet meer zien dus ik gok dat hij weggevlogen is. Hij was daarnet al mooi opgedroogd en had alweer praatjes haha. Dus goed nieuws, de rechtmatige ouder is em komen ophalen ;)

Gelukkig goed afgelopen voor dit jonge meesje!

Wij hadden vorige week een "ongelukje" in de tuin met zo'n zelfde jonkie.
Ik denk uit 't nest gevallen...

Eén van de honden had 'm gevonden. Hap, slik, weg baby meesje...
Mama koolmees was flink overstuur... :(:)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:35

Cemlys schreef:
Pimpelmees jong was het, even gegoogled
http://www.nnanos.nl/wp-content/uploads ... 0507-3.jpg kopietje van deze.

Boerenzwaluwen hebben we elke keer in de stal, dus die ken ik wel, maar dit was geen zwaluwtje.

Die foto die je dan uitkiest, ik moest gelijk lachen haha :')