Fokkers niet gek op hun dieren? Hoe komen ze erop...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Fokkers niet gek op hun dieren? Hoe komen ze erop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 03:35

Hoi Bokkers,

Vaak als ik iemand vertel dat wij fokken, denken ze dat we onze dieren in hokjes hebben zitten waar ze niet in kunnen bewegen, geen goed voer krijgen, nooit daglicht zien en... Dat we er niet mee zitten dat er een dier overlijdt, we kopen of fokken gewoon een nieuwe. Naar de dierenarts gaan onze dieren ook niet, want met rond de 50 dieren, kost dat véél te veel geld.

:n

8 Mei zijn er bij ons twee jongen geboren. Elke dag waren ze wel wat aangekomen, ze aten goed, waren lekker eigenwijs, het ging dus heel goed met ze.

Tot vandaag. Één van de twee was afgevallen en maakte bewegingen alsof ze moest overgeven, wat dus niet kan. Meteen is de dierenarts gebeld, maar die zei dat we maar gewoon moesten dwangvoeren. Belachelijk! We hebben dus een andere dierenarts gebeld... Ik vraag me af waarom de beste man dierenarts geworden is, want hij wou ons dier niet helpen omdat ''Hij geen rotzooi van een andere dierenarts gaat opruimen in het weekend''. Alsof dat diertje er wat aan kan doen :x
We hebben toen een andere fokker in de buurt gebeld, of zij dit al eens meegemaakt had. Nee dus, wel een half uur met ons meegedacht en besloten het jong te masseren met een watje gedoopt in olie in de hoop dat het verstopte darmen waren en we de boel weer op gang konden helpen.
Helaas geen resultaat...
Toen haar geprobeerd aan te leggen bij de zeug in de hoop dat ze zou drinken.. Ook dat zonder resultaat. We hebben dus speciale melk gehaald en dat aan haar gegeven, gelukkig dronk ze dat.

Na een uurtje begon ze te kwijlen en schuimen. Wat dus helemaal niet in orde is...
Kan wijzen op iets in de keel of vast in de bek. Jong op tafel onder de lamp, bekkie open, bijschijnen met zaklamp opzoek naar iets wat vast zat in haar bek.
%^&*( weer geen resultaat!
Jong terug gezet bij moeders, die er gelukkig nog goed voor zorgde. Meteen aflikken en warm houden. Omdat ze nogsteeds niet wou drinken, zijn we blijven voeren.

Ik blijf speciaal beneden voor haar, zoeken naar oplossingen, dingen die we nog niet geprobeerd hebben, wat het nog meer kan zijn...
Ongeveer een uur geleden heb ik bij haar gekeken en ik denk niet dat ze nog lang leeft...

Hoe dat voelt? Vreselijk! Ondanks dat ze nog maar 11 dagen oud is en we zoveel andere cavia's hebben en er zo'n 30 jongen op komt zijn, zijn we gek op haar en is ze voor ons niet ''maar een cavia''. Ze is hetzelfde als onze paarden, honden, katten...

Zit jankend dit te typen... Vind het verschrikkelijk... Het is ook een beetje de reden van dit topic, voel me rot over wat sommige mensen denken, terwijl we alles proberen om haar te redden en het alsnog slecht afloopt ;( En dan zullen er ook nog mensen zijn die dan zeggen dat we het doen omdat we anders een goed dier verliezen en we geen prijzen kunnen winnen of haar voor veel geld kunnen verkopen... Dit jong is niet goed genoeg voor de show en zou bij ons blijven wonen, gewoon omdat we gek op haar zijn.

Afbeelding
Het is zo'n schitterend en lief diertje... Duimen jullie mee dat ze de ochtend haalt, zodat we met haar naar de kliniek hier een half uur vandaan kunnen om het beste voor haar te doen? Of dat nou onderzoeken en medicijnen of inslapen is?

(Onze dierenarts, die niet wou helpen en zei dat we maar gewoon moesten dwangvoeren krijgt Maandag te horen wat we hier van vinden!)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 05:45

Helaas is Lotus 10 minuten geleden bij mij op schoot overleden |( Slaapzacht kleine...

Ze is maar 12 dagen oud geworden...

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 05:55

Belachelijk van die da en ik duim met jullie mee dat alles goed komt met de kleine, tis een schatje om te zien! En laat de hele wereld maar kletsen, zolang je zelf maar weet dat je goed bent voor je bessies toch.. Succes en beterschap

Edit: zie nu je reactie, wat zielig ts.. Veel sterkte..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 07:22

Dat is zeker waar, we weten zelf dat we goed voor ze zijn :j Hokken zijn minimaal 120cm voor twee cavia's, elke dag groente, hooi en brok, met mooi weer zitten ze állemaal buiten op gras... Gezondheid van de dieren gaat voor álles bij ons. Als ik soms op marktplaats kijk en zie hoe sommige cavia's er bij zitten, dan denk ik dat die cavia's maar wat graag willen ruilen met de fok/showcavia's hier :)
We ontvangen ook regelmatig mensen voor cavia's en er is nog nooit iemand geweest die vind dat ze er slecht bijzitten of slecht verzorgd worden. Het zijn vooral mensen die nog nooit bij ons geweest zijn en eigenlijk geen idee hebben... Nouja ze hebben wel een idee, het klopt alleen niet.
Het is zo jammer...

Heb het jong in het hok bij moeder en zusje gelegd, zodat ze weet dat het niet meer leeft. We gaan haar straks een plekje geven :)

Mizora

Re: Fokkers niet gek op hun dieren? Hoe komen ze erop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:41

Dit klinkt heel positief. En tegen fokkers heb ik op zich niets (ik hoop er later ook bij aan te sluiten) maar er zijn helaas nog altijd fokkers de hun dieren in hokken van 50x60 houden.
En bij konijnen staat er bij het vlaamse reuzen stamboek letterlijk bij huisvesting: 120x80x60, het dier moet zich volledig kunnen uitrekken. Anders is het hok te klein. Tja, dit lezen geïnteresseerden ook.

Helaas, het zal altijd vechten tegen de bierkaai blijven.

(zo hoop ik later in de honden mijn geld te kunnen verdienen met fokken, maar overtuig mensen dan maar dat je geen broodfokker wordt. Ondanks dat stamboompups voor 800-1200 euro verkocht worden met nesten van 6-8 pups zeggen "goede" fokkers immers dat ze er niets op verdienen. Maar volgens mij kan je met 7000€ per nest, 4-5 nesten per hond, een hond incl. de nesten leuk van onderhouden. Dat betekend dus 30.000€ euro per hond verdienen gemiddeld. Dan gaat er echt wel 2000€ euro af voor nestverzorging, 1000€ af voor vervanging van de hond, en afhankelijk van of je de hond aanhoudt of herplaatst, 6x750€=4500€ onderhoudskosten + 500€ castratiekosten (om verdere fok te voorkomen), of 10x750€=7500€ onderhoudskosten. Zelfs naar beneden afgerond hou je al snel 10.000€ over aan een fokteef. En dan zijn 10 honden voldoende om je rond te krijgen. Dat lukt prima met half gebruik maken van kennels (dus een ochtendgroep en een middaggroep maken) of veel terrein, sommige houden dit zelfs allemaal in huis standaard al lijkt me dat toch een minder strak plan. Maar goed, ik ken je gevoel dus.)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:49

Sterkte TS. Ik ken zelf een hondenfokker, helaas krijgen fokkers snel een slecht naam door de broodfok, dus autamatisch vinden mensen een fokker slect, want het is alleen maar voor het geld, alleen maakt dat kleine woordje 'brood' het verschil.

Maar wat een belachelijke reactie van beide DA's, ik zou ze zeker even opbellen... Nogmaals sterkte TS

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:54

och...sterkte!
Ik moest even doorlezen om wat voor dier het ging :o
Natuurlijk zijn niet alle fokkers slecht.Ik zou alleen niet kunnen fokken omdat ik nooit zeker zou weten dat mijn dieren goed terecht zouden komen.Een kijkje op MP en ik weet genoeg |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:11

Wat rot dat ze is overleden! :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:33

Ik heb nix tegen fokkers van dieren,maar zijn er al niet genoeg 'huisdieren' op de wereld?
Elk jaar zitten de asiels en opvang bomvol.Zolang er gefokt word,hebben de asiel dieren weinig kans op een fijn huisje.
Dat fokkers niets om dieren geven in grote onzin! genoeg fokkers die hun dieren het beste van het beste geven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:38

Sterkte hoor...net als handelaren worden ook veel fokkers op een hoop gegooid.Niet iedereen is hetzelfde en sommige mensen hebben zoveel passie voor een bepaald dier/ras dat het een "uit de hand gelopen" hobby is geworden.Of je er nu 1 hebt of 40,allemaal verdienen ze de zorg,liefde en aandacht die ze nodig hebben.

Vind de reactie van de 2e DA trouwens wel erg grof, geen troep van een andere DA op willen ruimen in het weekend.Die kan dus van de lijst en misschien kun je nog wel ergens een klacht indienden.Al komt hij maar om hem af te maken,een dier in nood laat je niet zitten.

Heel veel sterkte en een hele dikke knuffel.Ik hoop dat je ondanks alles nog wel kunt genieten van de andere biggetjes.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:45

DA nou breek me de bek niet open want man,man wat een *piep* heb je er tussen.
Heel veel sterkte met het verlies van het kleine hummeltje :(:) .
Zelf ben ik niet tegen fokkerij maar wel tegen particulieren die banketstaaf op los fokken of zomaar in een opwelling twee cavias kopen ind e winkel en tadaa......en lopen ineens jonkies bij.
Inplaats dat ze inlezen hoe je geslacht kan herkennen en het nacheckt...maar goed.
Voor de manier waarop jij fokt _/-\o_ ,keurig!

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:48

Ik hou ook niet van particulieren die maar wat doen, dat zie je ook in de paardenwereld, :' O leuk we hebben een merrie kom we gaan fokken, en er zit al een hengst op voor er ingelezen is'

Offtopic: Fijn, ik ben een vaag figuur :')

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:56

Wat jammer, ik fok zelf ook caafjes en ik weet maar al te goed hoe dit voelt.
Je zou er alles voor doen om ze in leven te houden, maar soms zijn we gewoon te laat.
Ze laten het dan ook jammer genoeg niet gauw merken dat er iets scheelt :n

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:03

Jeetje wat sneu TS.

Ik heb dit ooit wel eens met een van mijn ratten gehad. Wat toen werkte was met mijn benen wijt gaan staan. Rat in een thee doek En van boven je hoofd met een flinke kracht naar beneden zwaaien (tussen je benen eindigen) Hierbij moet je je duimen op het koppie houden, je wijsvingers onder het koppie en de rest van het lijfje vast houden met de overige vingers. (2 handen gebruiken). En echt het idee hebben dat je een theedoek wilt uitslaan.

Her klinkt echt onwijs zielig. Zeker als je het zo leest. Maar mocht er iets vast zitten in de mond/keel/slokdram dan kun je dat er op die manier uit krijgen. Want een heimglich werkt niet bij die kleintjes.

Misschien kun je het onthouden voor als het je ooit nog eens overkomt. Heel veel sterkte in iedergeval. Je bent duidelijk gek met je beestjes.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:33

Ach wat sneu. Sterkte! Je hebt er alles aan gedaan wat je kon. Ik had zelf inderdaad ook die dierenarts nog even aangesproken.

Ik hoor helaas als kattenfokker (bengalen) ook vaak dat het ons vast niet zoveel zal deren omdat ze toch na 13 weken weg gaan. Die hebben vast geen idee van de duizenden euro's aan dierenartskosten die ik jaarlijks kwijt ben. Ik ben overigens bij een dierenarts best bot, als ze moeilijk doen laat ik weten dat ik met 10 minuten op de stoep sta en als ze er niet zijn ik nooit meer terug kom.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 16:31

gohya schreef:
Ik heb nix tegen fokkers van dieren,maar zijn er al niet genoeg 'huisdieren' op de wereld?
Elk jaar zitten de asiels en opvang bomvol.Zolang er gefokt word,hebben de asiel dieren weinig kans op een fijn huisje.
Dat fokkers niets om dieren geven in grote onzin! genoeg fokkers die hun dieren het beste van het beste geven.

Dat is zeker zo, maar de cavia's die in opvangen komen, zijn bijna alleen maar cavia's uit pretnesten. We hebben zelf ook een opvang en de meeste cavia's die hier zitten zijn cavia's die bij mensen vandaan komen die de beer van de buren geleend hebben en de jongen voor een prikkie aan de eerste de beste meegeeft. Veel van die mensen is de cavia na een tijdje zat... En omdat er genoeg gratis cavia's op marktplaats staan, brengen ze de cavia maar naar een opvang.

Cavia's van fokkers vinden juist vaak een goed huis. De prijs voor een cavia van een fokkers is vaak wel een stukje hoger, er word goede informatie gegeven aan de mensen die een cavia willen en veel cavia's gaan naar andere fokkers of naar het buitenland.

Het jong is begraven :) Moeder en zusje maken het wel erg goed, ze houd haar jong erg goed in de gaten. We mogen haar wel oppakken, maar als we het jong meenemen om te wegen, dan draait ze helemaal door. We laten haar nu dus alleen met haar jong.