Hond drinkt veel en druppelt urine. Wat kan het zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stippie

Hond drinkt veel en druppelt urine. Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:38

Hallo,

Sinds een paar dagen valt het me op dat onze hond best veel aan het drinken is.
Eerst dacht ik dat het me alleen op viel omdat ik anders niet de hele dag thuis ben maar nu wel doordat ik ziek ben.
Maar mijn moeder was het ook wat opgevallen omdat ze nu al vaker dan voorheen de waterbak moest vullen en ik had het tussendoor ook al gedaan.
Verder viel mij vandaag op dat ze terwijl ze stond haar urine liet lopen. Die urine was wel kleurloos en alleen omdat ik zag waar het vandaan kwam wist ik dat het urine moest zijn.
Nu blijkt dat mij moeder ook al eerder 'onverklaarbare' plasjes water gevonden had deze week.

Verder is ze nog onrustiger als anders, ze volgt ons overal waar we gaan nu en houd ons telkens in de gaten.

Normaal is het al een hond met ADHD, maar ze reageert nu wel extra vreemd.
Het gaat trouwens om een Duitse staander langhaar teef van 8 jaar oud.

Heeft hier iemand enig idee wat er zou kunnen zijn?

Ze lijkt overigens geen pijn er aan te hebben. Ze likt ze wel regelmatig de 'boel' schoon alsof ze loops is maar het is toch al een hond die graag overal aan likt.

Vast bedankt voor eventuele reacties.

Sjolvir

Re: Hond drinkt veel en druppelt urine. Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:43

Even 24 uur goed meten wat ze drinkt, dus drinkbak vullen met maatbeker of uit 1 1/2 liter cola flessen of zo.
En vervolgens met hond en vers opgevangen plasje naar de dierenarts en daar je verhaal doen.

Want een hond die ineens meer drinkt kan van alles mankeren.
En urine laten lopen doen ze ook niet zomaar, bovendien zeg je dat je hond anders is dan anders.

Het is een teef, is ze gekastreerd?
Wanneer is ze voor het laatst loops geweest?
Al die dingen ook even weten als je naar de dierenarts toe gaat.

Als er morgen 1 spreek uur heeft zou ik morgen gewoon gaan.
Zijn tegenwoordig best veel praktijken die op zaterdag ook open zijn.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:45

Misschien waarschijnlijk last van de nieren?
Onze kat en hond had dezelfde sypmtomen. Ik zou dit wel serieus nemen!
Dus even langs de dierenarts en een bloedonderzoekje doen. Hoe langer je wacht hoe meer de nieren aftakelen.
Voor onze kat was het al te laat, als je er op tijd bij bent is het goed te doen met een speciaal dieet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:48

Bij onze hond was t een van de eerste tekenen van cushing. Houdt dat dus ook nog even in je achterhoofd.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:49

dit lijkt op blaasontsteking

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:51

En als je dan bedenkt dat het een teef is die allicht nog alles heeft, kan het ook nog suikerziekte zijn
al dan niet met cushing.
Nierproblemen, leverproblemen, baarmoederonsteking en maak maar een waslijst.
Alleen hele waslijst met het kan ook we dat zijn heb je niets aan.

Kortom, even langs de da, met plasje en info op zak en na laten kijken en bloed laten prikken,
weet je het zeker.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:54

Bedankt voor jullie reactie.
Het is pas vanavond dat het ons echt op viel.

Ze is voor het laatst loops geweest in maart en is niet gecastreerd.

Ik zat ook aan de nieren te denken, maar word dan de urine niet juist donkerder?

En over cushing had ik nog niet na gedacht, terwijl ik pas nog een hond gehoord had die dat net heeft (volgens de uitslagen). Wat kan je dan verder nog merken aan een hond? Ik ken wel de symptomen bij een paard.

En ik vind het verder niet typerend voor blaas ontsteking. Heb daar wel ervaring mee met een hond (en met mezelf) maarja, ook dat kan natuurlijk veranderen per hond.

Hoeveel zou normaal zijn voor een middelgrote hond? Normaal heeft ze ongeveer aan 1 bak met water voldoende (kan soms zijn dat ze uit de regenton nog wat drinkt maar niet veel) nu had ze 3 keer de waterbak leeg en zodra ze buiten kwam begon ze uit de vijver en regenton te drinken.

We gaan haar nog even goed in de gaten houden en anders wel morgen of maandag naar de dierenarts. Of natuurlijk als het spoed word dan eerder.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:55

True.

Maar niet iedere dierenarts denkt meteen aan cushing, daarom zei ik het erbij. Bij onze teef waren de waardes ook al tot 90 opgelopen voordat het herkend werd. En ik maar naar de DA gaan. Wist dat er iets niet klopte, maar ja, wat dan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:56

De meest voorkomende verschijnselen zijn:
- overmatig drinken
- veel plassen, mogelijk incontinentie
- gulzig eten, vraatzucht
- dikke (hang) buik
- dunnere huid
- verlies van haar, of telkens terugkerende huidproblemen
- verlies van spieren
- lusteloosheid
- veel hijgen.

Bij onze hond viel het veel drinken als eerste op. Toen de dikke buik en de vraatzucht en de mottige vacht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:59

Zou haar ook eens temperaturen.

Maart loops geweest, zou dan zeker niet te lang wachten met naar dierenarts gaan.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:03

hetgeen wat ik vooral zo vreemd vind is dat ze gewoon tijdens het staan haar (waterige) urine laat lopen.
Van de honden die ik ken met suikerziekte en met cushing is het dan meer dat ze vaker gaan zitten plassen. En dat dan ook vaak binnen ook al zijn ze normaal zindelijk.

Ze is niet vraatzuchtiger als anders en de vacht glanst ook nog goed, voor een jacht hond die vaak door de bossen loopt. En de rest is ook niet van toepassing.

En Sjolvir, vanwaar zeker niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan nadat ze in Maart loops was?

Overigens: het kan ook zijn dat ze vandaag en gisteren nog meer aan ons 'plakt' omdat de hond van mijn vader een paar dagen met mijn vader weg is.
Laatst bijgewerkt door Stippie op 18-05-12 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:07

Uitleg in pb.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 22:09

Ik bedenk me nu, zou het hier iets mee te maken kunnen hebben:
ze heeft nu sinds iets meer dan een week een xxl kauw bot van gedroogde huid van ongeveer 50cm waar ze sinds dien heel vaak op kauwt.
Ze heeft al lang niet een soort gelijk bot gehad en de laatse keer was het een kleine van ongeveer 15cm die ze met een half uur op had. Dus daarom leek ons zo een grote wel leuk.
Ze is er overigens niet hele dagen mee bezig.

En nog iets aangezien er dingen over haar baarmoeder genoemd zijn: ze is ooit dragend geweest van 4 pups volgens de scan. Alleen heeft ze uiteindelijk maar een pup geworpen.
Ze is daarna na gekeken en toen was alles goed.
Maar vorig jaar hebben mijn ouder weer geprobeerd haar te laten dekken maar dat lukte niet. Ook had de dekreu weinig interesse in haar terwijl ze heel goed loops was.

We kijken het in ieder geval vannacht aan en als het morgen weer gebeurd of als ze dan koorts heeft dan gaan we naar de dierenarts.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:13

probeer plas op te vangen als je naar de da gaat en laat haar nog even helemaal nakijken ook met het oog op de zwangerschap die ze gehad heeft misschien heeft ze wel cystes, kan ook nog. maar blaas ontsteking zou kunnen of blaasgruis. of een reactie op dat bot

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:13

Onze vorige hond had het aan haar nieren, ze dronk heel veel, plastte heel veel, weinig eetlust, diarree, braken, doffe vacht.
Ze heeft nog 2 jaar geleefd naar deze diagnose wel met speciaal voer en medicijnen.
Hond die bij mijn ouders woont heeft suikerziekte, dit weten we pas sinds 1 a 2 weekjes, hij begon heel veel te drinken, heel veel te plassen ook binnen terwijl hij normaal zindelijk is, afvallen, en veel te braken. Hij tilt zijn poot ook niet meer op tijdens het plassen, laat het gewoon lopen, is "wiebelig", hijgt veel. Zijn vacht glanst wel gewoon. Hij krijgt nu 2x daags insuline.
Beste kun je denk ik gewoon plas opvangen en z.s.m naar de dierenarts ermee.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 22:20

ja dat gaan we ook doen, plasje opvangen.

Onze hond is totaal niet anders als anders nu verder. Is braakt niet, poept gewoon, is levendig, hijgt niet en eet gewoon goed maar niet overmatig.

Ik denk dat we eens beginnen met ook het bot maar eens weg te leggen, als het daar van zou komen dan kan het ook niet erger worden.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:39

plasje opvangen en even langs de DA brengen en evt bloed laten controleren , onze hond had precies hetzelfde !
veel drinken , onverklaarbaar veel plassen .. zelfs in haar eigen mand midden in huis enz ..
we dachten een onschuldige blaasontsteking , maar helaas zwaar suikerpatient , en haar nieren werkte ook niet optimaal meer .
helaas liep het bij ons anders af en hebben we haar vanmiddag helaas in moeten laten slapen ..

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 22:58

Livito schreef:
plasje opvangen en even langs de DA brengen en evt bloed laten controleren , onze hond had precies hetzelfde !
veel drinken , onverklaarbaar veel plassen .. zelfs in haar eigen mand midden in huis enz ..
we dachten een onschuldige blaasontsteking , maar helaas zwaar suikerpatient , en haar nieren werkte ook niet optimaal meer .
helaas liep het bij ons anders af en hebben we haar vanmiddag helaas in moeten laten slapen ..

wat vreselijk. Veel sterkte met het verlies.

Hoelang heeft jouw hond er mee gelopen vanaf dat jullie het wisten? En hoe oud is die geworden?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:15

dat onze hond suikerziekte had was bij ons niet bekend , ze heeft er dan ook niet lang mee gelopen .
sinds 1,5 week begon ze veel te drinken , en de laatste dagen plastte ze in haar mand en in huis .
dus hebben we voor de zekerheid een afspraak bij de dierenarts gemaakt blaasontsteking dachten we maar helaas .
ze is gelukkig wel 12 jaar geworden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:18

Toen onze hond meer begonnen te drinken wees dit op baarmoeder ontsteking.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:20

tja het kan helaas veel zijn
weekend dokter , misschien