Slang als huisdier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Slang als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 16:27

Ik zit erover te denken een slang als huisdier te nemen.
Momenteel gaat het bij mij op de kamer niet(heb ratten als huisdier op mijn kamer) en bij mijn vriend moet de moeder nog om, maar het idee is er.
We zijn al bij een hobbyhouder geweest en in de winkel in Tilburg en zijn na uitgebreid inlezen tot de conclusie dat de koningspython wel wat lijkt.
Die zijn niet te groot, mooi(niet geheel onbelangrijk), niet bijzonder moeilijk in onderhoud en ik vind het wel leuk om zo nu en dan eens zo'n beestje vast te kunnen pakken.

Zijn er andere mensen die zo'n beestje hebben, en hebben jullie misschien tips voor mij?

Azmay

Re: Slang als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:31

Ik heb nog wel enkele vragen overigens:
- Waar kan ik het beste een slang aanschaffen?
- Is het slim een koppel te nemen, en zit ik dan ineens met eieren?
- Hoe denken jullie over vriesvoer vs levend?

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:40

Een koningspython is er leuk om te houden, hou er alleen wel rekening mee dat het moeilijke eters kunnen zijn... En een koppel is natuurlijk altijd leuker dan 1 alleen. Verder ik zou gewoon allerlei fokkers gaan zoeken op internet en informatie daar op doen vooral prijzen. 1 tip de goedkoopste zijn niet altijd de beste en de duurste ook niet...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 10:51

Nathas schreef:
Een koningspython is er leuk om te houden, hou er alleen wel rekening mee dat het moeilijke eters kunnen zijn... En een koppel is natuurlijk altijd leuker dan 1 alleen. Verder ik zou gewoon allerlei fokkers gaan zoeken op internet en informatie daar op doen vooral prijzen. 1 tip de goedkoopste zijn niet altijd de beste en de duurste ook niet...

Waarom denk jij dat een koppel leuker is dan eentje alleen precies?
Ik vraag me vooral af hoe dat met het voeren moet gaan, omdat je twee slangen niet makkelijk samen kan voeren en ivm moeilijke eters lijkt uit elkaar halen ook niet makkelijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:09

De slang alleen aanschaffen bij een kweker. Niet bij een dierenwinkel/tuincentrum/watdanook, daar is de verzorging vaak beduidend minder goed.

Volgens mij zijn koningspythons behoorlijk solitair en kan je ze beter niet als koppel houden. Door de extra stress kunnen ze dan slechter/niet gaan eten. Vriesvoer is praktischer dan levend - makkelijker te krijgen, makkelijker te bewaren, en makkelijker te voeren. :)

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:19

galley schreef:
Nathas schreef:

Waarom denk jij dat een koppel leuker is dan eentje alleen precies?
Ik vraag me vooral af hoe dat met het voeren moet gaan, omdat je twee slangen niet makkelijk samen kan voeren en ivm moeilijke eters lijkt uit elkaar halen ook niet makkelijk.

Waarom ik denk dat je er beter 2 kan houden dan 1 is omdat op de praktijk school waar ik heb gezeten is gebleken dan 2 slangen samen beter eten meer actiever zijn dan 1. Tijdens het voeren haalden we altijd 1 uit het terrarium en deden we even in een apparte bak lieten ze Levende muisje eten en na een half uurtje gingen ze weer samen en dat ging super goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 13:19

Jullie spreken elkaar een beetje tegen, maar goed.
Dus overzetten in een kunststof bak(curver?) kan makkelijk vlak voor het voeren?
En ik ben hier in de buurt nog niemand tegen gekomen die vriesvoer verkoopt, ook nauwelijks mensen met levend voer overigens.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:02

Wij hebben 2 en gaat hardstikke mooi, ze eten zowel dood als levende muizen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:14

Alleen houden, zelf vind ik het niet de allerbeste beginners slang eigelijk. Ze zijn toch best een beetje stressgevoelig. Net als met alle slangen, het is om naar te kijken.. niet om mee rond te lopen. Dus 'even' oppakken om het even vast te houden is niet waarvoor je er een moet nemen. Zelf zou ik eigelijk zeggen 'neem een rattenslang" deze zijn stukken actiever dan koningspythons en in en grote variatie van kleuren te krijgen. Ook deze worden niet heel groot. Als je klein, fel, actief, en cool wilt gaan... de haakneus <3 dat is mijn favoriet.

Maar om even je vragen te beandwoorden
-Bij een fokker, NIET een winkel
- Alleen houden, niet aan eieren beginnen.
- Dood voeren is stukken veiliger en voor jou makkelijker. Probeer een goed adresje te vinden voor muizen. Vaak zijn ze in dierenwinkels van enorm slecht kwaliteit.

en verder, koop liever een betonplex/houten terrarium dan een glazen (minder warmte verlies). Schuivende deurtjes niet openslaand (met openslaand 'trek' je de warmte uit de bak) En vraag de fokker als hij in de buurt is of je bij hem bv muizen kan krijgen. of je hem mag bellen bij problemen en dat hij dan evt langs kan komen als er echt wat is. NIET elke dierenarts kan met slangen bezig, dus wees er van bewust dat je soms ver moet reizen. Er zijn sloten te koop voor op je bak zodat de slang er niet uit kan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 14:20

Rattenslangen vind ik zelf gewoon niet mooi, ik vind dat een slang wel echt een kop moet hebben..
Ik ben wel rustig met het idee aan het spelen ooit te willen fokken, maar gezien ik een nakweek slang van dit jaar ga nemen(via hobbyfokkers op een forum) naar alle waarschijnlijkheid zal ik zowieso minstens een jaar moeten wachten wil heb uberhaupt mogelijk zijn, en dan heb ik al enige ervaring. Ik heb van vrienden een groot terrarium voor vriendenprijs aangeboden gekregen en dacht eigenlijk daar met kurk voor minder warmteverlies te zorgen. 's nachts wilde ik zorgen dat er een dikkere stoffen flap voor het terrarium komt zodat de warmte extra gevangen word.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:32

Die dikke stoffen lap is niet nodig, je kan er ook een warmtematje onder maken. Waar je wel op moet letten is dat er warme en koele plekken zijn. Fokken zou ik echt mee wachten, zo wie zo is er al veel te veel nakweek maar het is ook nog verdomde lastig. Waar wil je bv al dat kleine grut houden? hoe wil je het gaan uitbroeden? Het is echt niet zo dat je na een jaartje een slang houden weet waar je mee bezig bent. Zeer zeker niet. Rattenslangen bv fokken aan als konijnen, die zijn vrij makkelijk. Pythons zijn wat dat betreft moeilijker en eigelijk moet je de man er dan niet konstant bij houden. Of te wel, 2 verschillende bakken en de man erbij doen als je wilt gaan kweken. NIET erbij houden, dat is enorm stressvol voor het vrouwtje. En ga er maar vanuit dat je vrouwtje in een ware pitbull kan veranderen als ze eenmaal zwanger is. Ben je bereid gebeten te worden? want het 'leuke' aan gebeten worden door een slang is dat je NOOIT en te NIMMER je hand mag terug trekken. Dus hou je hand in die bek, anders beschadig je de slang zijn tanden enorm.

En wat voor een bak is het? voor een python kun je beter lang en laag dan small en hoog gaan. Het is echt een grondslangetje. Ja ze kunnen klimmen maar ze zijn niet bepaald de aller beste atleten wat dat betreft. Verder moet je er vanuit gaan dat je de slang niet heel vaak zult zien. Je kijkt meer tegen een leuk ingerichte bak aan dan dat je er een beest vrolijk doorheen ziet toeren. Schuilmogelijkheden zijn erg belangrijk. Dus verwacht maar dat je nieuwe aanwinst daar liever zit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 14:54

De bak is ongeveer 100x50x50 en als ik aan fokken ga denken zorg ik voor een paar curvers.
Temperatuur ga ik goed regelen en proefdraaien voor ik er een beestje in ga zetten, schuilplekken komen er genoeg en ook een mooi bad.
Hoe ga ik overigens voorkomen dat ze gaan paren als ik een koppel in een terrarium heb zitten?
Ik weet dat het aan de temperatuur ligt of ze paren, maar ik weet ook dat sommige fokkers bijv geen winterrust geven.
Niet terugtrekken na bijten ben ik wel bekend mee met andere diersoorten inmiddels.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:57

Gewoon niet bij elkaar zetten, er is altijd kans op een paring. Verder is het kwa gezondheid check (vervellen ze goed, eten ze goed, wie heeft die muis uitgekotst, vreemde ontlasting) belangrijk niet 2 in 1 bak te hebben (en wederom, kans op stress). Curver bakkie's zijn handig inderdaad.. maar hoe ga je die warm houden? En hoe broed je de eieren uit? geloof mij nou maar.. begin er gewoon niet aan en ga er nu ZEKER niet aan denken het te doen. Als je al voor nakweek gaat moet het vrouwtje toch eerst mooi volgroeid zijn, dat gaat niet in 1 jaar. Daar gaan wat jaartjes overheen. Als je het dan nog leuk lijkt kun je altijd nog kijken naar een mannetje en een 2e bak zodat je ze apart kunt houden. Mijn slangen zaten ook stuk voor stuk apart. Maar had er dan ook een schitterende kast voor (oude boekenkast omgebouwd tot kleine terraria voor mijn haakneuzen) 100/50/50 is een leuke afm, maar als het om nakweek van dit jaar gaat kun je beter eerst kleiner beginnen. Dan die bak en vervolgens een bak nemen van 120/60/60 al is het wel "bewezen" dat deze slangen liever wat klein en verscholen zitten dan in een grote open bak (dus zorg voor veel schuilmogelijkheiden en 'groen' zodat ze zich 'veilig' kunnen voortbewegen)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:46

een ball python dame is pas geslachtsrijp bij een 1500 gram.. hier gaan wat jaren overheen omdat te behalen lees: 3 jaar ongeveer.

Verder zou ik een diertje altijd bij een kweker halen,

Ook ik zou een nakweekdiertje eerst klein wegzetten voor hem/haar in een grote bak te gooien, grote kans dat hij in een grote bak niet wil vreten.

Verder kun je ook is kijken naar boa constrictor imperators... zeer leuke slangen, welke ook niet heel moeilijk te houden zijn :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:21

@SharonIndezz, 3 jaar en goeie verzorging. Ik had er een zitten die een enorm slechte start heeft gehad als jong dier en daarna heel lang wat verwaarloosd is geweest. Eigenaar ging er wel eens mee wandellen. Beest om de nek en lekker de stad in. Die is nooit zwaarder geworden dan 1100 gram. Wat moest die aansterken, ontzettend gestrest beest was dat.

Boa's zijn inderdaad ook erg leuk. Moet je wel wat groter huisvesten omdat ze wat groter worden. En hier ook weer, denk na over wat je precies wilt. Ik persoonlijk raad kweken af tenzij je weet waar je mee bezig bent. Er is al teveel nakweek op de markt, je raakt ze soms niet kwijt.

Ben je bereid met stuk of 20 slangen te zitten als het 'even' tegen zit? Waar laat je ze, hoe hou je ze warm, ben je bereid voor zoveel dieren te zorgen. Neem van mij aan dat het HEEL VEEL werk is. Heb er zelf rond de 20 gehad en werkte daarbij bij een kweker. Deze man had rond de 300 slangen. Waarvan natuurlijk 200+ nakweek was. Dat was elke dag hard werken om de zooi goed te houden. Denk aan schoonmaken, 2x in de week de nakweek voeren. 1x in de week de volwassen dieren. Kijken of er eiren waren, schoonmaken van de bakken, net geboren nakweek overzetten in aparte bakken. En daarbij hielden we van elk dier bij of het at of niet. Complete boekhouding erbij dus. Daarnaast gingen we naar elke beurs om dieren te verkopen waarbij alleen de gezonde dieren weg gingen. Dus niet zieke, vervellende, slecht etende dieren verkopen.

En als het jong niet eet, dan moet je wel overgaan op levend. Dit doe je door muizen te gaan houden in huis (nog meer verzorgingswerk) en de jongen te voeren. Ben je bereid een klein schattig muisje in een slang te stoppen? Als ze dan nog niet eten is soms dwangvoeren een redmiddel. Dan is het zelf met eigen handen een muis afmaken en voeren. Zodat het nog warm is (betere kans dat ze het aannemen)

Dus tja, geloof mij nou maar. Na een jaar weet je nog helemaal niks van slangen. Begin gewoon met een en kijk er even een jaar of 3/4 tegenaan voordat je gaat kweken. Kun je in die tijd mooi even de markt in de gaten houden of er uberhaubt wel vraag is naar jou slangen, en kun je ervaring opdoen.

PS, nee ik kweekte zelf niet. Juist omdat rond die periode er teveel nakweek was. Wel had ik een bijzondere slang liggen maar daar hebben we nooit een man voor kunnen vinden (een madagascar haakneus, en nee.. niet aan beginnen. Rete agressief, stressgevoelig) anders had ik daar dit wel mee gedaan. Dat omdat er vraag naar was. Ben toen zelfs in Duitsland de beursen afgeweest om te zoeken naar een. Wel vaak de vraag gehad of ik haar wou verkopen :) Ben een paar jaar geleden gestopt met het houden van slangen omdat ik door stress niet meer voor ze kon zorgen. Zeker voor de slang hieronder. Dat was al je consentratie erbij houden en OPLETTEN! Want ze ging er vandoor, beet als ze de kans kreeg (bijt-giftige slang, beet is te vergelijken met een fikse bijensteek). Wie weet begin ik ooit weer. Eerst verhuizen. Maar persoonlijk zou ik ook zelf niet gaan kweken. Teveel werk en maakt het er niet leuker op.

Afbeelding
Mijn Leioheteredon Madagascariensis.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:13

mooie haak!

Ik heb zelf alleen boa's gehad, en wat ball pythons... heb een maand of 2 geleden alles opgeruimd omdat ik de beesten verzorgen voort meer zag als last dan lust... erg jammer, maar heb er wel iemand anders heeel blij mee gemaakt!

Verder heb ik nooit echt bewust gekweekt, omdat mijn dieren niet speciaal genoeg waren... tenminste... ik had alleen standaard boa morphs, salmon, albino, wildkleur. Hier zat bijna geen handel in, en ik kon op dat moment geen 30 nk dieren verzorgen en onderhouden.

Leuke hobby... maar denk er goed over na, het kost stiekem een hoop tijd en geld, en.. mocht je slang ziek worden, dan zijn de dierenarts rekeningen ook geen pretje....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 12:06

Dierenarts is met elk dier lastig, en over voeren tja, ik weet dat ze die beesten eten en mijn hamburger is immers ook een beest geweest dus daar moet ik me maar gewoon overheen zetten. Anders is mijn vriend nog altijd minder sentimenteel. Ik weet dat de beesten stresgevoelig zijn en ik denk te weten waar ik aan begin. Ik wil alleen zoveel mogelijk informatie vergaren voordat ik de aanschaf doe zodat ik de slang niet de dupe laat worden.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:32

Vandaar onze waarschuwingen om je goed te laten beseffen waar je aan begint. Je koopt immers een dier die je de grote deel van de tijd nooit zult zien. Een mooi opgemaakte bak is dan eigelijk wel zo leuk. Ik zag die van mij soms een paar dagen niet. Die lagen lekker in hun schuilplek te niksen. Dus wees je daar ook van bewust, je gaat geen actief beest door een bak hebben. Als je dat wilt kun je beter aan wat anders beginnen.

Dierenarts is zeker niet met elk dier lastig. Honden, katten, vogels, knaagdieren daarbij weten ze wat ze moeten doen. Bij mijn fretten was het iets lastiger (ze krijgen maar 1 uur les daarin over de gehele opleiding) En niet elke dierenarts WIL een reptiel behandellen. MIJn fretten arts was als de dood voor slangen, dus die deed ze ook niet. Er zit in Utrecht een goeie arts voor reptielen. Ik ben ooit eens met mijn schildpad helemaal naar Groningen gereden (vanuit Emmen) omdat hij verkouden was. Dus zoek eerst op naar welke dierenarts je wel kunt.

Hamburgers eten en daadwerkelijk een dier moeten afmaken is appels met peren vergelijken. Ik weet dat bokt graag roept "als je een koe eet kun je ook een paard eten' maar dat is werkelijk de grootste onzin. Dus zet je DAAR maar overheen. Ik vond en vind het nog steeds verschrikkelijk dat ik muizen heb gedood voor de slangen, en wil het ook niet meer doen. Een muizenval zetten is heel wat anders dan eigenhandig een dood meppen. Wees je daar gewoon van bewust. Het HOEFT niet zo te lopen, maar als je al een brok in de keel krijgt bij het idee. Dan is fokken geen optie, een goed dood-etend dier kopen is geen probleem.

Je bent in ieder geval wat slimmer bezig dan andere mensen. Kijken naar wat je wilt, wat je mooi vind en niet direct een aanschaffen. Dus wat dat betreft RESPECT!

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:49

Zelf zou ik ook zeggen, begin met eentje.
Daar kan je je ervaring mee op doen. Je kan altijd nog een tweede erbij kopen en een extra terrarium aanschaffen.

Persoonlijk zou ik een regius alleen huisvesten, niet als koppel. Een regius is een vrij stressgevoelig dier. Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op, maar in de regel is het zo.

Wat als je een slang koopt die een kreng blijkt te zijn en bij iedere beweging uithaalt? Kan je daarmee omgaan? Wat te doen als ie niet los wil laten?

Fokken zou ik voorlopig niet aan denken. Het is niet simpel, en je wordt nu al dood gegooid met nakweek.
Wat als je die 20 kleintjes niet kwijt komt en ze worden groter?

Het zijn hardstikke leuke en intrigerende dieren om te hebben, maar denk goed na waar je aan begint.
Een regius is schemer/nacht actief en zul je overdag dus niet veel zien. Je kunt er niet mee knuffelen en je kan ze ook niet iedere dag uit het terrarium halen.

Wat als je op vakantie gaat? Wie zorgt er dan voor de dieren?

Tevens zullen je buren niet blijer met je gaan worden... :D