Ik heb een nachtkat..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Ik heb een nachtkat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 01:15

Hallo Bokkers,

Ik heb hier 1 poes en 1 kat, broer en zus van bijna 3 jaar oud.
Ik woon begane grond en heb een tuin, als ik thuis ben hebben de katten de mogelijkheid om naar buiten of binnen te gaan.
Heb helaas geen kattenluik. Als ik weg ga kijk ik het weer aan en besluit ik of ze binnen of buiten blijven.

De poes zit graag buiten, die vind het heerlijk.
De kater echter doet niets liever dan slapen de hele dag, voorheen ging hij overdag nog wel eens naar buiten, maar sinds een tijdje durft hij niet meer overdag en word hij gek als je hem toch naar buiten probeert te doen (lees: tegen de deur op vliegen, onder het bed rennen, proberen zich uit je greep los te krijgen)
Daarom laat ik hem vaak even naar buiten als het donker is dan vind hij het minder eng.

Maargoed, de kater van nu zeker 8 kilo ( ik weet het veel te zwaar ) slaapt dus echt de hele dag en 's avonds als wij naar bed willen wordt meneer ineens erg actief en gaat zijn kleine zusje (3 kilo ) pesten, kasten, deuren en lades opentrekken, miauwen en proberen bij ons in de slaapkamer te komen.

Soms krijg ik hem met veel geweld buiten overdag, in de hoop dat hij zich wel gaat vermaken maar dan gaat hij dus als een bezetene tegen de deur op springen. (ook in de hoop dat hij wat beweging krijgt zodat hij kan afvallen...)
Nu ben ik nog laat het huiswerk bezig en hij maakt me gek 8)7 steeds zeuren en miauwen.. eten heeft hij gewoon in zijn bakje zitten en water heeft hij ook.
'S nachts buiten laten vind ik eng, hij is een jaar geleden al eens tot erg laat in de nacht weg gebleven, toen hebben we hem een paar uur lopen zoeken omdat hij normaal gewoon in de tuin blijft.

Hij verveelt zich dus duidelijk 's avonds, maar ik weet niet hoe ik dit moet oplossen..
Hij heeft speeltjes, klimmogelijkheden en wel een zusje, maar die mag hem niet dus die speelt niet terug.

Zijn er nog meer mensen met een nachtkat? Hoe lossen jullie dit op?

Blacky94

Re: Ik heb een nachtkat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 01:25

Ehm, katten zijn nachtdieren...
Daarnaast slapen katten geloof ik rustig 18u per dag, had ik ooit ergens eens gelezen.
Tsja en verder. Die van ons komen ook 's nachts gewoon buiten. Zijn ze 's avonds niet op tijd terug dan vermaken ze zichzelf de rest van de nacht maar :+
Want waarom zou hij van jou 's nachts niet naar buiten mogen?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 01:32

Ik snap dat het nachtdieren zijn, maar de poes heeft zich ook prima aangepast aan onze leefritme en dat deed de kater eerst ook.

Mijn vriend wilt niet dat de katten naar buiten gaan als het donker is. Vind hij niet veilig.
De kater is dan wel groot, maar niet echt mans en daarbij een allermansvriendje dus loopt zo met een ander mee. De poes daarin tegen is weer schuw naar andere en weet van zich af te bijten.
Overdag als ik thuis ben loopt de poes zo'n 20x in en uit, gaat even slapen en vervolgens weer naar buiten, als ze voor de nacht naar binnen gaat slaapt ze gewoon lekker. Maar de kater wordt dan druk en gaat haar pesten.

het gaat overigens om een exkater

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 01:34

Jenkins schreef:
Soms krijg ik hem met veel geweld buiten overdag, in de hoop dat hij zich wel gaat vermaken maar dan gaat hij dus als een bezetene tegen de deur op springen. (ook in de hoop dat hij wat beweging krijgt zodat hij kan afvallen...)

Ik zou zeggen; laat maar lekker springen, daar houd hij vanzelf mee op. (en is ook nog goed voor hem :j)
Als hij overdag moe wordt slaapt hij 's nachts meer.
Misschien een idee om hem tegen het einde van de middag gewoon buiten te zetten en dan op de avond weer binnen te laten, dan is hij misschien moe genoeg om iig wat rustiger te zijn 's avonds laat.

Of een zoekspel gaan doen? Iets lekkers voor hem verstoppen, kan hij ook lekker zoet mee zijn.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 17-05-12 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 01:35

Zelf tijd maken om met hem te spelen en geestelijk wat afleiding te geven.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 01:40

Anneliesdj, laten springen heb ik ook geprobeerd, maar vind ik ook ontzettend zielig. Hij is dan echt in paniek. Pas als het echt echt donker is buiten durft meneer naar buiten te gaan.

Spelen doe ik ook wel met hem hoor, maar overdag is hij amper ergens voor wakker te krijgen. (je wordt er gewoon jaloers van :P) We spelen vaak met de laser, daar is hij gek op, maar dan gaat hij vaak na 1x rennen op de grond liggen en er gewoon naar kijken.
Soms heb ik van die proefzakjes met voer en dan gooi ik t korreltje voor korreltje weg zodat hij erachteraan rent :P
Hij krijgt al niet veel voer op n dag, maar waarschijnlijk doordat hij niet doet valt hij ook niet af.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 01:41

En eerder ging hij toch ook gewoon overdag naar buiten? Waarom is hij bang als het licht is en niet in het donker?
Is het wel paniek of is het gewoon een kat die niet wil? (dan kunnen ze ook erg idioot doen)
Ik zou er gewoon bij weglopen, wss stopt hij er al snel mee als jij niet aan de andere kant van het raam staat toe te kijken.

Edit; als hij graag eet maak daar dan misbruik van, geef hem buiten zijn eten of verstop lekkers in de tuin.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 01:45

Ik zit dan aan mijn bureau, dus hij kan mij zien zitten helaas. Ik weet niet precies waarom hij bang is, ineens wou hij niet meer naar buiten.
In de steeg aansluitend aan onze tuin waren een aantal mannen een paar dagen bezig met het repareren van het dat van de garages. Ik dacht misschien daarom.
Maar ook loopt er sinds een week of 2 een kater in de buurt die het op mijn poes heeft voorzien.

Maargoed, heb ook wel eens gedaan dat ik hem buiten liet dat ik weg ging, dat moet ik proberen vaker te doen, dan is er iig niemand thuis om hem binnen te laten als hij tegen het raam op springt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 01:49

Of gewoon lekker binnen laten. Zeker als hij zo bang is, dat is niet zonder reden. Weinig zorgzaam om hem dat maar te laten stikken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:40

Waarom moet hij perse naar buiten?
Ik zou hem ook gewoon lekker binnen houden.
Vind het een beetje sneu dat je hem naar buiten mikt voordat je weg gaat, zodat hij de hele tijd bang tegen het raam op staat te springen. Ik zou in het welzijn van het dier denken ipv dat van jezelf en dat je er op die manier geen last van hebt.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 10:03

Ik denk ook zeker wel aan het welzijn van het dier.
Ten eerste word hij gewoon veel te dik van het de hele dag binnen zitten en ten tweede vind ik het zielig dat hij daardoor 's avonds zoveel energie heeft dat hij die niet kwijt kan omdat wij dan slapen. Zijn zusje is dan de dupe.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:07

Ik heb een kater die overdag slaapt en s'nachts op reep gaat.Katers doen dat meestal altijd zo.
Ik heb een kattenluik gemaakt,zo kan hij gaan wanneer hij zelf wil.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:31

Nou ik snap niet waarom jullie hem niet gewoon 's nachts naar buiten laten. Onze poes slaapt overdag ook heel veel (bij slecht weer ligt ze binnen, bij goed weer buiten) en is 's nachts altijd op pad. Katten zijn nachtdieren. Ze zien prima in het donker.

Daar komt bij dat het 's nachts juist vaak rustiger is op straat. Dus ik vind het juist wel een veilig gevoel dat ze buiten is als het donker is.

Die van ons hebben we geleerd dat ze door het slaapkamerraam naar binnen kan, dus in de vroege ochtend komt ze vaak naar binnen en valt dan in slaap. Het enige nadeel is dat ze heel af en toe meent dat wij 's ochtends om 5 uur ook wel een muisje lusten... :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:35

Typisch katergedrag. Daarnaast als je het goed bekijkt is het buiten in de nacht juist veel veiliger dan overdag, immers veel minder autos (kattenvijand nummer1) en mensen op de weg. Wij vinden het eng omdat wij minder goed zien in het donker maar dat heeft een kat juist niet..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:48

Heb je niet de mogelijkheid een kattenluikje te plaatsen?
Ik heb ook 2 katten waarvan de ene af en toe even buiten komt, en de andere is uren buiten.
Maar met kattenluikje kunnen ze gewoon hun gang gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:24

Thirty schreef:
Of gewoon lekker binnen laten. Zeker als hij zo bang is, dat is niet zonder reden. Weinig zorgzaam om hem dat maar te laten stikken.

Het is ook weinig zorgzaam hem te laten met zijn angst, daar wordt hij ook niet beter van.

Misschien een idee om ook buiten te gaan zitten overdag? Huiswerk maken aan de tuintafel ofzo?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:20

Het niet dikker laten worden kan ook aangepakt worden door een goed voerbeleid als hij niet buiten wil spelen.
Ik heb zelf 2 binnenkatten, ook een kater en kattin waarvan de kater op een bepaald moment ook 7 kilo woog.

Nu hij is wel ziek geweest en daardoor afgevallen, maar als ik zou zeggen hoeveel mijn katten te eten krijgen, zouden veel zeggen dat dat veel te weinig is. Hij is dus niet zoveel meer terug bijgekomen.
Maar savonds ligt er nog droogvoer in en moet ik zelfs niet bijgeven, dus honger hebben ze niet.
Nat voer geef ik ze niet, snoepjes ook bijna niet misschien 1 keer in de week.
Ze krijgen alleen maar droogvoer, (speciaal voor de nieren), waar je veel minder van moet geven zowiezo dan diene wiskas wat op niets trekt.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:07

wij hebben ook een vampier kat,
gaat alleen naar buiten als het donker is.

Ik heb ze juist liever s'nachts naar buiten omdat het dan een stuk rustiger op straat is dan overdag.
Gewoon een reflector bandje om en naar buiten hoor, hou niet van dat gemiauw de hele nacht door :Y)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:17

anneliesdj, ik ga inderdaad soms buitenzitten, zodat hij even buiten komt overdag, dan gaat hij bij mij slapen haha.

chanel1985, mijn katten krijgen Royal Canin voer, nu tijdelijk de Huid en Haar variant, omdat hij nog last had van schilfers en hierna ga ik weer terug op Indoor. Op de verpakking staat dat ze per kat ong 70 gram moeten krijgen, maar ik geef maar ong 70 gram per dag voor 2 katten en verder krijgen ze geen voer. Dus ik voer niet te veel oid :) ze doen de hele dag met hun brokjes, af en toe nemen ze een hapje, soms zeurt hij wel om eten, maar dan ligt er gewoon eten in. Zat wel al te kijken voor dieet voer oid, al mag mijn poes dat niet hebben.

Ga het er eens met mijn vriend overhebben en hem proberen te overtuigen dat het snachts veiliger is. Desnoods blijf ik wat langer op of zet ik me wekker dat ik hem na een tijdje weer naar binnen kan laten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:52

Is hij nog een 'echte' kater?

Kun je niet een voliere in de tuin zetten? Wedden dat dat helpt :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:57

Puur afgaan qua voer op richtlijnen op de verpakking is nooit verstandig. Ten eerste komen die richtlijnen van de fabrikant en is het dus niet echt objectief te noemen, ten tweede is de ene kat de andere niet. Als je kat te dik word van de hoeveelheid voer die hij krijgt, krijgt hij dus gewoon teveel voer binnen. Dus dan moet je minder geven.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 00:00

Hihi ik zou wel een voliere willen, vriendlief niet :P Het is een exkater trouwens.
Heb wel nu 6 konijnen in de tuin, maar dat is al niet meer interessant.

Airborn, ik weet dat je niet altijd af moet gaan van wat hun zeggen. Het is lastig want heb hier met 2 totaal verschillende katten te maken. Allebei apart voeren lijkt me lastig, aangezien ze het verdeeld over de dag op eten.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 00:07

Beetje slechte foto, dit is de luie beer :P
Afbeelding

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 00:30

troi schreef:
Typisch katergedrag. Daarnaast als je het goed bekijkt is het buiten in de nacht juist veel veiliger dan overdag, immers veel minder autos (kattenvijand nummer1) en mensen op de weg. Wij vinden het eng omdat wij minder goed zien in het donker maar dat heeft een kat juist niet..

Ach, dat is maar net afhankelijk van waar je woont. Kom regelmatig dode katten tegen op weg naar school. Zolang je in een woonwijk woont is er niet zo veel aan de hand en zal het inderdaad heel rustig zijn, maar zodra je hier maar iets buiten de bebouwde kom komt scheuren ze rustig met 100-180 over de weg, beetje afhankelijk van waar ze rijden. Gewoon omdat ''t dan rustig op de weg is en er dan toch niemand rijdt''. Dus ook regelmatig katten met (reflector)halsbandjes waarvoor ze gewoon te hard rijden om ze op tijd te zien/te kunnen stoppen...