schapen en honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ayas

schapen en honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 21:50

Hoe wen je schapen aan honden? Ik heb wel geleerd hoe je een hond aan de schapen laat "wennen" maar hoe doe je het andersom.
De schapen bij ons thuis komen wel altijd naar mij toe. Kom ik met een van de honden (aan de lijn omdat de schapen zo extreem reageren) dan rennen ze weg. Ik wil graag met de honden en schapen gaan werken maar als de dames zo angstig blijven gaat dat niet lukken. Mijn honden luisteren goed en ik zou ze in principe zo los laten. Ze hebben al met schapen gewerkt op de training.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:44

Je hebt met schapen gewerkt op training. Ik neem dus aan dat je een ras hebt dat is gefokt om schapen te drijven (border collie toevallig?).
Op die training heb je ongetwijfeld gewerkt met "schoolschapen", die héél goed weten dat de veilige plek als er een hond op het toneel verschijnt bij de handler is.

Dit soort schapen zijn zelfs voor "zwakke" honden makkelijk te doen.
De hamvraag is nu, wat voor honden heb jij? Wat zei de instructeur? Gemotiveerd? Getalenteerd? Flanken ze goed? Hebben ze gevoel voor balans?
Héél belangrijk, kunnen ze afstand houden van de schapen en hebben ze een goede stop?
Je zegt ze luisteren goed, betekent dit óók dat ze richtings commando´s kennen?

Ik heb hetzelfde probleem als jij aan de hand gehad, vorige herfst; Groene hond, vrij groene handler (ik zei de gek), en groene schapen, erg "vluchtig".
Nu is vluchtig goed, beter angstige schapen die rennen dan moedige schapen die koppig blijven staan en zelfs vechten.

Maar té vluchtig is een probleem, als ze er te snel vandoor gaan, en als de groep explodeert in alle richtingen over een groot veld, is dat vaak té moeilijk voor een jonge hond.
De oplossing; de schapen de mogelijk ontnemen weg te rennen, in een round pen. Wat ik heb gedaan is de hond eerst buiten een relatief kleine geimproviseerde roud pen laten lopen, dan voelen de schapen zich veiliger. Zo kun je een paar sessies de schapen aan de aanwezigheid van de hond laten wennen, en dat ze voor de hond moeten wijken, de hond oefen je richtingcommando´s en down.

Niet te lang in blijven hangen trouwens, het wordt snel (te) vervelend voor de hond. Voor de mend trouwens ook ;) ).

Ik zit weer in hetzelfde schuitje, hoewel mijn hond, Gláma nu een stuk meer ervaren is. Onze lammertijd is bijna voorbij, nog zeven ooien te gaan (we hebben al meer dan 150 lammeren), en dan ga ik na de winterstop weer beginnen met "verse" schapen die nog nooit gewerkt zijn met hond, ijslandse jaarlingen, geven het woord "vluchtig" een hele nieuwe betekenis. Eerste sessie na de winter hopelijk volgend weekeinde.

Veel succes ermee, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Edit, na een korte zoektocht in je berichten zie ik dat je inderdaad twee bordercollies hebt, we zijn elkaar al in andere topics tegengekomen, je hebt skuddes (hoeveel eigenlijk?).

ayas

Re: schapen en honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 13:57

Kuggur, allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn bericht! Ik heb 9 skuddes (nr 10 is helaas onlangs overleden). Ik ben nu met de honden (elk afzonderlijk) dagelijks aan de lijn, langs de afrastering van de schapen aan het lopen. Vanochtend gingen ze niet "aan de ren". Hopelijk wordt het wat rustiger. Ik heb een hele felle teef maar zij luister heel goed, ik kan haar op afstand down leggen, ogenblikkelijk terug bij mij laten komen. links en rechts sturen. Wat met haar erg moeilijk is, zij gaat dicht op de schapen.
De ander is een net 2 jarige reu, volgens de handler (en anderen) zeer talentvol, ook goed luisteren en hij neemt meer afstand tot de schapen. Ik merk dat het voor mij zelf relaxter is om met hem bij de schapen te zijn. Ik had ook al gedacht om de schapen in een penn te zetten.
Zou het ook helpen als een zeer ervaren hond met deze schapen aan het werk zou gaan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:17

Mooi sober schapenras skuddes, óók een scandinavische kortstaart, net als onze ijslanders.
Heb je er eigenlijk ook een ram bij, krijg je lammeren?

Enfin als je de luxe hebt je schapen door een zeer ervaren hond te laten werken is dat natuurlijk een pre.
Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb wordt indien mogelijk aangeraden een ervaren hond als hulp bij het werken van een groene hond te gebruiken. Die kan de schapen goed opstellen voor de nieuweling en ervoor zorgen dat de schapen niet succesvol kunnen ontsnappen.

Het lijkt me dat je reu prima geschikt is om met je schapen aan de slag te gaan. Ik heb wel eens gehoord (van meer ervaren mensen dan ik) "vertrouw op je hond". Tenslotte wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Als hij goed luistert, te stoppen is en dus goed te voorkomen is dat hij je schapen wat aandoet, kan er weinig misgaan. Hoogstens dat hij ze laat ontsnappen. Dat kun je met een pen voorkomen.

Als hij je schapen licht "gedogd" heeft, kun je je teef uitproberen.

Dat is tenminste wat ik zou doen, met als disclaimer dat ik mezelf ook als beginneling beschouw, en je mijn raad dus met net zoveel zout kan nemen als je nodig acht ;) .

Een boek dat ik je kan aanraden is "Herding Dogs, progressive training" door Vergil S. Holland.
De meest informatieve website die ik tot nu toe heb gevonden, met een goed actief forum (met name "ask the expert" erg interessant) is http://www.bordercollie.org/.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 22:44

Volgens mij ben jij geen beginner Kuggur!! Je weet er zoveel van. Ik "lees" je eigenlijk als een ervaren handler die weet waar die mee bezig is. Ik vind het ontzettend fijn dat je steeds maar weer op mijn vragen antwoord. Heel erg bedankt. Je geeft me een hele goede tip: eerst met de reu en pas later de teef. Ik wil ook weer les gaan nemen en dan neem ik de reu mee. Ook bedankt voor de link en de verwijzing naar het boek. En o ja, ik heb geen ram en dus ook geen lammeren. Ik vind mijzelf te onervaren met schapen om nu al dat pad op te gaan. Lammeren vragen extra zorg, toch?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:32

Tis wel grappig...klein wereldje.
Ik denk dat TS afgelopen week hier thuis bij mij met haar honden aan de schapen geweest is, klopt dat A.?

Als jij dat idd bent, nu de teef is m.i. duidelijk getalenteerder als de reu, die heeft meer balansgevoel en schapenverstand, stopt goed genoeg, en als je ze rustig en duidelijk handeld dan is ze ook niet eens zo fel. Denk dat mijn honden heviger zijn.
Reu vond ik tegenvallen, doet het wel allemaal op zijn gemakje, maar weinig balansgevoel, loopt meer op gehoorzaamheid om de schapen dan echte interesse. Die vond ik te weinig aanleg en gedrevenheid hebben.
Wellicht ontwikkeld die nog positiever, maar als ik mocht kiezen, geef mij dan maar het teefje.
En onze trainster vond exact hetzelfde.

@TS: ik heb nog ergens een topic met prachtige fotos van mij en Gerda vorig jaar November in de UK tijdens een weekje training op Lonscale Farm / Lakedistrict...

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 22:15

Hey Sassy, klopt. Ik vind het nog steeds fantastisch van je dat je je kennis, kundigheid en ervaring zomaar met me deelt! Durf nu ook anders naar m'n teefje te kijken en zie nu ook mogelijkheden. En de reu, denk dat je gelijk hebt. Ik kan nu bepaalde gedragingen nu uitleggen als gehoorzaamheid. We zullen zien. Ben je er ook bij 08-06?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:37

Ayas, ik ga wel even voorbij komen ja, maar moet wachten tot het bouwbedrijf de stenen is komen leveren voor de verbouwing, ik hoop dat ze een beetje op tijd zijn...

Maar jullie clinic gaat in elk geval tot 18u, tot dan hoop ik er ook te zijn, ik rij dan zelf apart op, we zouden bij Gerda mijn pup eens aantesten...

En nee, zoveel kennis en deskundigheid heb ik ook nog niet in huis, maar als het genoeg is om mensen weer positief op weg te helpen, dan graag!
Ik weet zelf goed genoeg hoe het is als je even niet verder weet....