4 nijnen moeten weg.. welk konijnenhok houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

4 nijnen moeten weg.. welk konijnenhok houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:50

Ik baal...

Door een fout van de dierenarts zit ik nu met 6 konijnen in plaats van 2..
Kan er geen afscheid van nemen maar binnen nu en 2 weken moeten er toch echt 4 konijnen weg ;(
Had al een opvang gebeld, dacht daar zijn ze vast goed op hun plek en weet ik zeker dat ze goed worden verzorgd.
Maar die hebben nu geen plek.

Wou eerst eigenlijk 2 kleintjes houden, zodat ik die tam kon maken. De ouders zijn namelijk niet tam.
Maar de opvang wilt de ouders niet aannemen, de kleintjes wel.
Dus moet afscheid nemen van mijn baby's ;(
Voor de ouders is het waarschijnlijk maar beter dat ze op dezelfde plek blijven.

Heb nu ook 2 grote hokken, 1tje moet dan ook weg, zat er aan te denken die aan de opvang te doneren.
Welk hok denken jullie dat ik het best kan houden? Voor 2 kleine konijnen
Afbeelding

of deze?
Afbeelding

WinSel

Re: 4 nijnen moeten weg.. welk konijnenhok houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:04

Wat jammer dat je 4 konijnen weg moet doen, raar dat de opvang alleen de jongen wil

Wat zijn de afmetingen van beide hokken ?
De grootste moet je natuurlijk houden...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:14

Ja 6 konijnen houden heb ik echt helaas het geld en de tijd niet voor.

Qua afmetingen zitten ze dicht bij elkaar, behalve dan dat het bovenste hok nog een kleine boven verdieping heeft en iets langer is.
In het onderste hok hebben ze wel weer de mogelijkheid om over de stenen te lopen en in de zon te zitten en dit hok is weer wat breder.(bovenkant is nu wel dicht met gaas en een grote plank voor schaduw.)
Wil er ook een zandbak in maken om te kunnen graven enz.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:20

Als die 2e nu overdekt is, zou ik voor de 2e gaan.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:21

Ik zou voor de 2e gaan, kunnen ze ook nog lekker een stukje naar buiten

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:38

Ik zou ook voor de 2e gaan!
Maar kun je geen deal sluiten met de opvang?
Hun nemen de 2 ouders (en 2 jongen, dat kan ik er niet uit opmerken??) , en dan krijgen ze dat hok erbij. :)*
Mooie deal lijkt me :j

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:47

De opvang vind het zielig om de ouders van hun plek af te halen en ze zijn bang dat de ouders niet te herplaatsen zijn omdat ze niet tam zijn.
Ze komen wel voor eten ed, maar ze willen niet opgepakt of geaaid worden. Nou denk ik dat dit met geduld en tijd wel anders word.
De baby's zelf zijn eigenlijk ook niet super tam, vinden het ook ontzettend vervelend om gepakt te worden, maar als je ze bij je hebt blijven ze wel rustig zitten.
Bedankt voor de tips

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:55

Zitten ze in de winter binnen of buiten?

Als ze buiten zitten zou ik voor hok 1 gaan,zijn ze lekker van de grond af (wat een practig mooi hok trouwens :j )
Zomers zou je zo'n rennetje op het gras kunnen zetten.

Als ze in de winter binnen zitten ,zou ik voor hok 2 gaan.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:59

In de winter zitten ze ook buiten.
Hok 2 heeft trouwens een binnen gedeelte die winddicht is en die ook van de grond af staat.
Heb ook geen gras in de tuin alleen steen :P en een losse ren is niet veilig ivm katten helaas.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:32

Als je geen gras hebt voor ze,zou ik voor hok 1 gaan :j

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:34

1 die is groter lijkt me zo te zien!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:50

Die ouders zijn echt ook wel tam te maken, geef ze maar voor een tijdje aan mij :D

Ik vind de eerste wel een heel mooi hok hoor, zou het zelf wel zonde vinden om die weg te doen... Maar denk ik ook aan wat voor jezelf fijn en ergonomisch is, het 1e hok lijkt me namelijk wel enorm veel schoonmaakwerk :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:46

Tja konijnen zijn ook niet om uitgebreid mee te knuffelen en op te tillen naar mijn mening. Ik ken geen konijnen die het leuk vinden om op schoot getild worden, de konijnen die dan stil blijven zitten over het algemeen verstijfd van angst en blijven daardoor zitten.
Welke opvang breng je ze heen? Even algemene nieuwsgierigheid.
Ik zou hok 1 houden, ze hebben in de winter dan een groter stuk overdekt waardoor ze alsnog redelijk kunnen bewegen. Lopen de konijnen ook nog los of zitten ze continu in het hok? Dan vind ik ze beide namelijk toch nog aan de kleine kant en is een ren er omheen een goede optie (bij hok 1).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:52

Bovenste hok, en daarnaast nog een mogelijkheid maken om buiten te lopen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:54

Ik zou voor hok 1 gaan om te houden, mede omdat ik denk dat voor de opvang de keuze naar hok 2 gaat :j Daarnaast vind ik hok 1 zelf qua ruimte vrij ideaal! En een afwisselende omgeving. Lijkt me alleen wel lastig schoon houden..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:47

Hok 2 vind ik mooier, maar hok 2 is wellicht ruimer en ik zeg hoe ruimer hoe beter.
Dat de opvang de 2 volwassen liever niet aanneemt en de 4 jongen wel snap ik wel iets. De ouders zijn al konijnen met een behoorlijk verleden zo en dan nog van plek wisselen, met de kans dat ze enorm lang in de opvang zitten veel langer dan de jongen is natuurlijk veel eerlijker voor de konijnen. Ik snap dat 2 jonge konijntjes veel schattiger zijn en makkelijker tam te maken/houden, maar ook veel makkelijker een goed nieuw baasje voor te vinden. Jij bent nu een goed baasje voor je 2 volwassen konijnen, wanneer komt die opdagen als ze in de opvang zitten? Ik heb nog steeds 1 konijntje in de opvang dat familie van jouw konijntjes is, zo bang.. zit hier al sinds oktober en dan zijn er nog niet eens 2..

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:51

ik.zou hok 2 houden de ren is prettig en waarneer konijnen.het hele jaar buiten zitten hebben ze echt wel een goede vacht hoor.

ik vind hok 2 vriendelijker

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:29

sunny_l0ve schreef:
Tja konijnen zijn ook niet om uitgebreid mee te knuffelen en op te tillen naar mijn mening. Ik ken geen konijnen die het leuk vinden om op schoot getild worden, de konijnen die dan stil blijven zitten over het algemeen verstijfd van angst en blijven daardoor zitten.
Welke opvang breng je ze heen? Even algemene nieuwsgierigheid.
Ik zou hok 1 houden, ze hebben in de winter dan een groter stuk overdekt waardoor ze alsnog redelijk kunnen bewegen. Lopen de konijnen ook nog los of zitten ze continu in het hok? Dan vind ik ze beide namelijk toch nog aan de kleine kant en is een ren er omheen een goede optie (bij hok 1).

Niet helemaal mee eens. Wel mee eens dat konijnen er niet zijn om opgepakt te worden, maar aaien vinden ze wel lekker. Alleen moet je het wel positief aanleren, want veel konijnen vinden het gewoon eng, ook omdat het vaak gekoppeld wordt aan oppakken. Ik kan mijn konijnen echt een kwartier lang aaien en dan liggen ze er heerlijk ontspannen bij en dat zijn niet konijnen die ik heb toen ze nog jong waren, maar die toch een behoorlijk verleden hebben..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:26

Bedankt voor jullie tips :)
Beide hokken hebben inderdaad voor en nadelen.
Qua schoonmaken valt het 1ste hok wel mee, ze plassen alleen in het linker gedeelte.
Wel ben ik erachter gekomen dat de achterkant van het hok niet helemaal goed is, waardoor er water naar binnenlekt als het regent. Even een oplossing zoeken dus.

Een ren aan het hok vast maken gaat niet lukken, wel zou ik een aparte ren kunnen kopen waar ze in kunnen als ik thuis ben.

sunny_l0ve, ik had knaagdierencentrum in castricum gebeld, mocht je andere opties hebben :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:56

@ saskiakefie: ja daar heb je helemaal gelijk in al ligt het er ook aan welk konijn je hebt. Ik heb er 2 thuis waarvan één het heerlijk vind om over z'n koppie geaaid te worden en de ander totaal niet. En die heb ik van geboorte af aan al meegemaakt en heeft totaal geen negatieve ervaringen met mensen, maar net zoals haar paps een beetje schichtig.

@ TS: je zou het knaagdierencentrum in Heiloo ook nog kunnen proberen, die zijn goed met herplaatsen en hebben een aardige doorloop met herplaatsen. En muffins in den haag is ook erg goed!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 23:58

Excuses, ik bedoel die van Heiloo. Bedankt voor de tip.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:59

Oké, heiloo is een goede opvang, ze zorgen echt goed voor de dieren en hebben ook veel ervaring met herplaatsen en koppelen dus een goede keus! ;)