Poes plast met moeite / is erg veel op de kak-bak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Poes plast met moeite / is erg veel op de kak-bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:14

Het valt mij sinds gisterenochtend op dat mijn lapjespoes uit 2005 erg veel op de kattebak zit. (gemiddeld 1 x per half uur)
Tijdens haar boodschap zie ik dat ze probeert te plassen maar er komt weinig tot niets uit. Ze zit er gemiddeld 2 minuten per keer op.
Ze miauwt nu meer dan gemiddeld en ze wast zich met regelmaat tussen haar achterbenen.
Omdat ik twee poezen heb die de kakbak samen delen is het even moeilijk om te zien of ze ook wel goed poept, ook omdat ik de kakbak net verschoond heb.
De poes eet verder wel maar niet de hoeveelheid de ze normalitair eet.
Drinken lijkt of ze dit minder doet. Verder is ze nog wel speels met de andere poes maar ook dat is minder geworden.
Het zijn trouwens poezen die niet op straat komen (binnenpoezen) en zijn ook beiden gesterilliseerd.

Ondertussen heb ik al een afspraak gemaakt met de dierenarts voor onderzoek maar ik kan pas vrijdagmiddag terecht omdat ik verslag moet doen van de "boodschappen" die ik tot en met vrijdag heb gevonden in de kakbak. (of daar veranderingen in zijn)

Graag wil ik weten wat jullie ervaringen zijn met poezen die dit ook hebben/gehad danwel hebben gezien bij hun poes en wat verder het plan van aanpak was van de dierenarts.
Alvast bedankt voor de reacties. :-)

mika11

Re: Poes plast met moeite / is erg veel op de kak-bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:16

Mijn kat had blaasonsteking.
Had ongeveer dezelfde klachten als jouw kat.
Veel naar de bak, mauwen, onrustig.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:22

Hier net hetzelfde als Mika11, onze kat van 10 ging ook om de 5 minuten op de bak om maar een paar drupjes te plassen. Kat had ook een blaasontsteking. Ik zou toch zsm naar de DA gaan, ik weet dat als ik zelf een blaasontsteking heb dit ongelofelijk veel pijn doet, dus voor je kat moet het ook behoorlijk pijnlijk zijn.

Gea_Fille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:24

vrijdag pas naar de dierenarts? Dat vind ik wel erg lang duren hoor! Een ''verwaarloosde'' blaasontsteking kan vervelende gevolgen hebben, en natuurlijk dat het dier nu al erge pijn heeft!
Zsm naar de DA dus, desnoods naar een andere..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:26

Gea_Fille schreef:
vrijdag pas naar de dierenarts? Dat vind ik wel erg lang duren hoor! Een ''verwaarloosde'' blaasontsteking kan vervelende gevolgen hebben, en natuurlijk dat het dier nu al erge pijn heeft!
Zsm naar de DA dus, desnoods naar een andere..

Wat is dit voor flauwekul van deze dierenarts, als ze niet plassen kan ofzo dan kan ie binnen 2 dagen dood zijn aan geperforeerde blaas.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:33

Als je kat vandaag naar de dierenarts gaat, zijn de klachten morgen al bijna over. (als het idd blaasonsteking is)
Zo'n kuur werkt heel snel.
Blaasontsteking is wel heel pijnlijk voor de kat, dus wachten tot vrijdag zou ik niet doen.
Desnoods naar een andere dierenarts gaan.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:39

Dankjewel voor de tips. Hopelijk is het niet ernstigs.
Afspraak met dierenarts is bewust later gemaakt omdat ik dan het gedrag en de "opbrengst" in de kakbak beter kan beschrijven.

Ik zal na 13:00 uur weer met de dierenarts bellen.

Als meerdere mensen ervaringen hebben dan lees ik dat alsnog heel graag. :j

Gea_Fille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:42

De opbrengst hoeven ze niet persee te weten en het gedrag ook niet, je zegt dat je kat moeilijk tot niks plast. Beetje urine opvangen of door de DA de blaas aan laten prikken, even een urineonderzoek en je weet wat er aan de hand is.
Tot vrijdag wachten duurt gewoon te lang, stel de urineleider zit verstopt, en de blaas loopt maar voller en voller, waardoor hij kan knappen, dan leeft je kat niet lang meer. Zo'n kat moet gewoon deezelfde dag of meteen langskomen

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:43

blaasgruis..of blaasontsteking...
wat het ook is...vind ik dat het verstandig is vandaag nog naar de DA te gaan.

Hopelijk is het niets ernstigs en is het met een prikje opgelost :)
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:43

Gea_Fille schreef:
De opbrengst hoeven ze niet persee te weten en het gedrag ook niet, je zegt dat je kat moeilijk tot niks plast. Beetje urine opvangen of door de DA de blaas aan laten prikken, even een urineonderzoek en je weet wat er aan de hand is.
Tot vrijdag wachten duurt gewoon te lang, stel de urineleider zit verstopt, en de blaas loopt maar voller en voller, waardoor hij kan knappen, dan leeft je kat niet lang meer. Zo'n kat moet gewoon deezelfde dag of meteen langskomen

Precies :j

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:44

Dankjewel voor de tips....
Ze zit nu weer op de kakbak.....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:46

Waarschijnlijk blaasontsteking, zo snel mogelijk naar de dierenarts ermee!
Buiten dat het pijnlijk is kan je nog veel verder van huis komen als je lang wacht.. Beetje vreemd advies van de DA..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:47

Dit had mijn kat een paar weken geleden ook. Heb de DA gebeld en moest even wat urine opvangen en daarheen brengen. Kreeg dezelfde middag nog uitslag dat het blaasontsteking was en kon ook gelijk medicijnen ophalen. Paar dagen later was het over.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:47

wat een vreemde da. Bij onze kat (22 jaar ) kon ik dezelfde dag nog terecht.
heb urine in een steriele spuitje opgezogen (plaste druppies op het laminaat)
je kunt ook de kattenbak er neer zetten zonder grit. (spuitje kun je bij de apotheek krijgen)
en dan kunnen ze dezelfde dag no zeggen wat het is.
Een verstopping komt bij een poes niet snel voor, maar uitgesloten is het ook niet en dit is wel
levens bedreigend. suc 6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:49

TS, heb je zelf bedacht dat je tot vrijdag moet wachten of heeft je DA dat gezegd?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:52

En zoals voorspelbaar: ze wast nu haar "doosje"
Verder wel vrolijk maar ik vertrouw het niet.

Super bedankt voor jullie reacties.
Ook hoor ik nog steeds graag ervaringen.

Probleem is wel dat het dus niet zou kunnen lukken om plas op te vangen OMDAT ze niet plast....

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:53

DA, ik heb verder geen verstand van dit soort klachten.
Ik herken alleen dat het gedrag van haar veranderd is. Kan niet missen, ze zit zo vaak op de kakbak sinds gisteren....

Ffortuna schreef:
TS, heb je zelf bedacht dat je tot vrijdag moet wachten of heeft je DA dat gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:54

Ik zou dan gewoon bellen en zeggen dat je nu wil komen. Poes heeft wsl een hele pijnlijke buik omdat ze haar plas niet kwijt kan en haar afvalstoffen bouwen dan op. Wellicht leeft ze vrijdag al niet meer.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:54

Mijn kat at en dronk verder wel normaal en was ook niet ziek maar had wel blaasontsteking. Als jou kat niet kan plassen dan kun je er beter zo snel mogelijk mee naar de DA gaan. Maar goed dat kun je zelf ook wel verzinnen lijkt me.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:55

Ik besef mij nu wel ter plekke dat ze een blaasontsteking zou KUNNEN hebben omdat de twee poezen altijd met mij mee gaan (in kattenbench in de auto) naar mijn vriend.
Het zijn binnenkatten en komen echt nooit buiten (andere poes is voor 40% blind)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:56

Klinkt idd als blaasontsteking (mogelijk door blaasgruis). Is een spoedgeval bij katten, zeker als het een kater is, maar jij hebt een poes zag ik.

Een kat vergiftigd zichzelf nl. als zijn blaas vol blijft omdat hij niet kan plassen. AB en evt. een katheter erin en dan is het snel over. Soms moeten ze (tijdelijk) speciaal voer om blaasgruis te voorkomen, mocht dat de oorzaak zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:57

Lijkt verdacht veel op een blaasontsteking. Plast ze helemaal niet of komen er slechts een paar druppels per keer? Als ze helemaal niet plast dan heeft het zeker spoed. Een verstopte plasbuis kan tot de dood lijden.

Ik zou vandaag nog naar de dierenarts gaan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:57

Een verwaarloosde blaasontsteking kan nierfalen te weeg brengen. Verder, als de blaas onder een te grote druk komt, kan deze knappen. Dan is het helaas te laat voor jou poes. De urine stroomt de buik in en binnen de kortste keren is alles ontstoken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:58

VDB schreef:
En zoals voorspelbaar: ze wast nu haar "doosje"
Probleem is wel dat het dus niet zou kunnen lukken om plas op te vangen OMDAT ze niet plast....

En dat is nu precies een reden dat ze wel heel snel naar de DA moet. Ze wil plassen, maar kan dit niet en ze voelt zich dus onprettig
en probeert wel elke keer te plassen. Wat een verschrikkelijke rare DA heb je. Om je dier nog 3 dagen in pijn en ongemak te laten zitten, belachelijk! Zo'n dier hoort snel bij de DA om haar te helpen en verlichting te geven. Een blaasontsteking heeft niets te maken met buiten komen of niet, het betreft een bacterie die bijvoorbeeld door irritatie en evt blaasgruis maar ook door langer ophouden van de plas op kan treden. Ook een binnenkat kan blaasgruis maar ook gewoon een blaasontsteking krijgen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 15-05-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:58

Blaasgruis of blaasontsteking. Dierenarts kan ook plas afnemen, door te drukken op de blaas. (of haar daar een middagje opnemen met speciale kattenbak met plastic korrels, dan heeft ie ook z'n plas) Lukt dat niet dan zal ze zelf ook niet kunnen plassen en moet er een katheter in, dan is het waarschijnlijk blaasgruis (al komt dat veel meer voor bij katers)
Maar goed, als ze echt helemaal niet plast is er kans op nierschade of zelfs dat de blaas scheurt, dus toch echt langs de dierenarts.

Buitenkatten hebben juist minder snel last van blaasontsteking/gruis dan binnenkatten, dus dat ze niet buiten komen is in dit geval niet relevant