konijn met E.cuniculi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

konijn met E.cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 10:59

net met mijn konijnen naar de dierenarts geweest. :)

ik wilde ze beiden even laten nakijken,allebei zijn ze al langere tijd wat snotterig en ik dacht al aan pasteurella,dus misschien zou behandelen wel zinvol zijn.
ik heb beide dames 6 jaar geleden gekregen en toen hadden ze ook wat last van snotterig zijn en werd me ook verteld dat het dus ging om een chronische aandoening,maar met een behoorlijk stofvrije omgeving zou het te doen zijn. :j

echte hoor ik ze de laatste tijd beiden meer niezen,dus maar even heen voor een check.
longen klonken schoon,maar de voorste luchtwegen dus niet.
heb doxycycline voor ze meegekregen en hopenlijk stabiliseerd het daar wat mee.

MAAR....de reden waarom ik dit topic maak.!

een van mijn konijnen is ooit eens van het trapje gevallen(2 verdiepingenhok) en toen liep ze daarna wat wiebelig.
dat herstelde zich weer,maar winters zag ik ook wel dat het soms terug kwam en ze in plaats van huppen zoals ze normaal doen, dus liep met de achterpoten...
echter nu sinds een dag of vier zie ik dat nijn echt moeite heeft met balans.
trapje op en af gaat prima,maar haar evenwicht was dus beroerd .
zelf al op internet gevonden dat het wel eens cuniculi kon zijn.
gelukkig houdt ze haar hoofd recht en zitten daar geen problemen.

volgens de dierenarts dus inderdaad E.cuniculi.
ze heeft een vitamine B injectie gekregen en ik moet haar panacur gaan geven.
en ze krijgt dan dus ook doxycycline tegen de pasteurella.

ik ben wel benieuwd naar ervaringen met deze ziekte en het verloop er van.
ik hoop dat deze dame er wel weer van op knapt.
zij en haar zusje zijn altijd bij elkaar en vinden elkaar superlief,dus hoop dat ze nog een tijdje van elkaar mogen genieten.

Afbeelding
het gaat om het linkerkonijn

duimen jullie mee dat ze weer op knapt?

WinSel

Re: konijn met E.cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:46

Hoi. Kop scheef houden is een symptoom, dus het is niet zo dat persee de kop scheef moet staan.
Met de juiste behandeling en als je er op tijd mee begint, kan het zeker beter worden.
Ik kom veel konijnen in de opvang tegen met EC.
Ik zelf heb ook een konijn met EC.
Kwam 2 jaar geleden in de opvang met zn kop heel erg scheef.
Nu 2 jaar later doet ie het nog steeds hartstikke goed en is zn hoofd weer recht.
Ik zal straks even fotos plaatsen, zit nu op mobiel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 11:49

ja via internet vind ik best alarmerende berichten.
dit konijn heeft er al langer last van waarschijnlijk,zeker dus al een jaartje of drie.
maar dat komt en gaat het weer,en ik dacht dus meer dat het wat stijfheid was want het ging wel weer weg.
alleen zet het nu door.
ze( en ik) zijn pas verhuisd en kan komen dat misschien dat stukje stress ervoor gezrogd heeft dat het nu weer op laait?

ergens lijkt het nog wel grappig ook zo'n wiebelkonijn :o

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:05

Als de weerstand om laag gaat, kan het idd weer op spelen, verhuizing is daar een goed voorbeeld van.

Dit was Michael toen hij binnen kwam
Afbeelding
En na een intensieve verzorging is hij uiteindelijk zo geworden :D

Afbeelding
Het enige wat hij er aan over heeft gehouden is een oor die niet helemaal weet welke kant die op moet...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:09

Wat vervelend dat je konijn e. cuniculi heeft.. Ik heb de mijne eraan verloren, was er helaas te laat bij maar die van mij liet ook geen echte signalen zien. Moet je je andere voedster ook behandelen? Ik moest mijn andere konijnen toen ook behandelen omdat het overdraagbaar is door bijv. urine.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:20

Heey!

Helaas heb ik slechte ervaringen met e. cuniculi. Doordat mijn dierenarts destijds eigenwijs was en mij niet geloofde, zijn er veels te veel konijntjes overleden. Ik heb nu nog een konijn die ook last heeft van deze aandoening, haar hoofd staat lichtelijk scheef. Ik durf geen andere gezonde konijntjes bij haar te zetten, want elk konijntje dat ik aan haar koppelde, is overleden. Heel bizar, maar helaas waar.

Een scheef hoofdje is geen vereiste. Dat is een van de vele symptomen die voor kunnen komen bij een e.cuniculi infectie. Geen van mijn konijntjes had een scheef hoofdje, waardoor de dierenartsen niet geloofden dat het e.cuniculi was. Toen ik ze eindelijk zo ver had om mij panacur te geven, was het eigenlijk al te laat.

Wat mij vooral opviel is dat stress situaties heel slecht voor ze zijn. Als een konijntje met e.cuniculi bijvoorbeeld door een ander konijn heel erg opgejaagd werd, stierf dit konijntje vaak de volgende dag. Stress zorgt voor een vermindering van hun immuunsysteem en een acute uitbraak van e.cuniculi.

Groetjes

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:40

misschien handig om de ander uit voorzorg ook panacur te geven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 18:53

ja klopt de andere krijgt inderdaad ook nog panacur.
al is die het er niet echt mee eens.
zit nogal een karaktertje in en die had me al in mijn vinger te pakken }>

gaat goed zo voor de eertse dag en ik moet het nog een maand geven hahaha :P

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:46

vaak wennen ze er wel aan ellepel, vervelend van je vinger!
let ook op dat wanneer er stress is of is geweest het dan vaak weer terug komt, de panacur zorgt dat het inactief wordt maar verdwijnen doet het niet. Altijd alert blijven dus (zeker als ze bijvoorbeeld uit logeren gaan met vakantie ofzo dat soort dingen)
Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:52

Mijn konijntje is hier ook aan overleden. Had hier ook last van een dierenarts die niet wist wat het was en waar ik zelf aan moest vertellen dat ze e. cuniculi had.
Ze had een scheef hoofdje, at niet meer en moest ik haar voeren met een spuitje. Ook liet ze haar urine later lopen waardoor haar achterpootjes wat kaal werden. Beestje elke dag schoonmaken, voeren en medicijnen geven. Na een tijdje leek ze op te knappen en leek ze weer zo goed als normaal. Helaas kwam het niet lang daarna weer terug en is ze alsnog ingeslapen.

Ons andere konijn hebben wij geen Panacur gegeven, maar we hebben ze wel apart gehouden.

Hopelijk knapt jouw konijn gauw op!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:54

Ik heb er ook een konijn aan verloren vorig jaar... Nouja, ik heb zelf het idee dat hij EC zelf heeft overleeft, maar dat hij te verzwakt was en het daardoor alsnog niet heeft gered.
Voor zover ik weet wordt EC veroorzaakt door een parasiet en niet doordat een konijn van een trapje is gevallen? Maar behandelen met panacur kan geen kwaad dus zou ik het zeker doen :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:07

EC is idd een parasiet, met verschillende symptomen.
Dat kaal worden door urine is urinebrand, ook een symptoom van EC

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 06:07

EllaBellaah schreef:
Ik heb er ook een konijn aan verloren vorig jaar... Nouja, ik heb zelf het idee dat hij EC zelf heeft overleeft, maar dat hij te verzwakt was en het daardoor alsnog niet heeft gered.
Voor zover ik weet wordt EC veroorzaakt door een parasiet en niet doordat een konijn van een trapje is gevallen? Maar behandelen met panacur kan geen kwaad dus zou ik het zeker doen :)

hahaha,beter lezen. :P
ik dacht dat het kwam doordat ze ooit van het trapje was gevallen,maar het was dus wat anders ;)

maaike2800 is dat zo dat het inactief word maar niet verdwijnt?
moet je dan elke stress situatie weer iets gaan geven?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 06:20

Toevallig ga ik vanavond met mijn konijn naar de dierenarts en ook ik ben gewapend met alle info die ik heb gevonden over EC. Ben benieuwd.. Meestal neemt hij het wel van me aan als hij zelf niet op het idee is gekomen.

Ik hoop dat het goed komt. Ook hier alleen problemen met de achterkant. Mijn konijn kan zich nog voortbewegen, als hij zijn achterpoten maar goed onder zijn lijf heeft. Ook is hij snel uit balans.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 06:59

Nathachou schreef:
Wat mij vooral opviel is dat stress situaties heel slecht voor ze zijn. Als een konijntje met e.cuniculi bijvoorbeeld door een ander konijn heel erg opgejaagd werd, stierf dit konijntje vaak de volgende dag. Stress zorgt voor een vermindering van hun immuunsysteem en een acute uitbraak van e.cuniculi.

Ik heb veel EC konijnen gezien, maar ik denk niet dat de EC in deze dan fataal is geworden, maar meer een combinatie van zoveel stress en daardoor niet eten, darmen stil liggen en dan is het snel gebeurd.
Het is inmiddels zo dat bijna alle konijnen drager zijn van EC, je ziet het op grote schaal in heel het land en EC komt inderdaad tot uiting bij verminderde weerstand, ook zie je nu enorm veel oudere konijnen die EC krijgen.. want oudere konijnen weerstand omlaag. Die zie je dan mager worden ondanks goed eten en word het op ouderdom gegooid, maar is het EC. Na koppelen zie je het vaak inderdaad de kop op steken bij te veel stress en verhuizingen etc. Omdat bijna elk konijn drager is, is het moeilijk. Ik heb in mijn groep 2 konijnen gehad die EC hadden, 1 is er aan overleden, de ander niet. De anderen in de groep heb ik nooit behandeld en nu 2 jaar later is er nog niks aan de hand, ook niet als ik ging koppelen. Hun weerstand ligt hoger, ongetwijfeld ook drager. In de opvang nog met regelmaat mee gemaakt tot ik sinds een jaar oid kruidenelixer door het drinkwater geef om de weerstand te verhogen van opvangkonijnen.. ze hebben stress, worden gecastreerd, gekoppeld dus EC is een logisch gevolg dat tot uiting kan komen. Sinds ik kruidenelixer geef heb ik geen enkel EC konijn meer gehad. Wel binnen gehad, behandeld met panacur en kruidenelixer en weer opgeknapt. Ik weet niet of het toeval is, maar ik ben positief verrast. Ik koppel overigens ook gewoon konijnen die EC tot uiting hebben gehad ook gewoon probleemloos.

Wellicht dus nog een idee om kruidenelixer bij te geven het is van Jan Smit, kan je wel googlen en gaat door het drinkwater.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:49

Hee aniek, gebruik jij ook kruiden elixer ? :D
Wij doen het ook in de opvang. Ik zal je verrtellen.
Michael kwam dus binnen in 2010 en we zijn gelijk gestart met alléén maar kruiden elixer geven.
Dus geen panacur. Nou de fotos in dit topic bewijzen genoeg dacht ik !!!
Het is top spul !!!!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:02

ellepel schreef:
hahaha,beter lezen. :P
ik dacht dat het kwam doordat ze ooit van het trapje was gevallen,maar het was dus wat anders ;)

Mijn excuus :')
Ohja, even op je bericht wat hier onder nog stond. Voor zover ik weet is EC permanent en kan dus niet verdwijnen, wel is het vaak zo dat het konijn geen klachten heeft tenzij de weerstand laag is oid.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:03

Dat klopt, het blijft altijd in het lichaam zitten, zodra er stress en verlaagde weerstand op treedt, kan het weer tot uiting komen, hou dat dus altijd goed in de gaten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:52

kruidenelixer van jan smit?
ik wist niet dat die dat soort dingen verkocht joh 8-)

dit konijn heeft naar mijn weten dan wel al een paar jaar last van de cunucili.
zeker al 3 jaar dat ze dus met vlagen erg wiebelig was,maar dat herstelde altijd wel weer.

mijn dierenarts had het nog over het geven van echinaforce als ondersteuning.

jessix,ik had zelf inderdaad van te voren ook info gevraagd, en op mijn eigen verzoek heeft het konijn dus ook een vitamine B injectie gekregen,kwam nog tegen dat dat wel goed is om te doen.
ik zal eens kijken of ik de dame in kwestie eens kan filmen,dan is wel te zien hoe ze zich beweegt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:50

Ik heb even gekeken naar dat elixer van Jan Smit.. Welke gebruiken jullie? De witte dop of de blauwe dop?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:13

en toch vraag ik me af of het cuniculi is :+
ik denk haal haar even uit het hok en zet op gras.
gisteren kon ze echt bijna lopen en vandaag dus dit:

(let ook op mijn commentaar haha)

je ziet dus wel dat ze achter wiebelig is.
en wat voor haar ook heel typerend is dat ze als ze draait eerst haar lichaam draait,dan achterpootjes en dan weg loopt.
die andere springt gewoon om en is weg.

nou ja,ze heeft wel plezier,eet goed,voelt zich goed en zonet liep ze dus ook best goed <3 :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:03

Ze loopt zeker goed! Weliswaar soms nog uit balans, maar het ziet er niet verkeerd uit! :)

Ik kom net bij de dierenarts vandaan. Uit zichzelf begon hij over hernia of andere beschadiging in de rug. Hij twijfelde wel. Konijn heeft geen pijn en kan toch zijn achterpoten nog onder zijn lijf trekken en op goede ondergrond nog wel wat hupsen. Gevoel in zijn poten had hij ook nog wel, maar aan de andere kant wel te weinig reflex. Nou is mijn konijn een zeer stoïcijnse Franse Hangoor, dus die reageert sowieso niet zo heftig. Dat bleek ook toen de dierenarts dezelfde prikkel bij zijn voorpoten gaf. ;) Maar naar zijn verhaal, wilde hij wel luisteren naar mijn verhaal. Hij vroeg mij de info die ik had gevonden door te sturen en is akkoord gegaan met het behandelplan. Of een soort mix van beiden ideeën eigenlijk. We hebben nu een flinke dosis vit. B en Pretnison. Daarbij behandelen met Panacur.

Ik heb mijn konijn z'n achterkant wel gewassen net. Hij is nog wel zindelijk. Ik zie het althans op zijn bak zitten steeds, maar ik denk dat hij zijn poten gewoon onder piest, die moet hij tenslotte onder zijn lijf houden om in balans te blijven. Aan de ander kant deed hij net een plasje op mijn schoot... :( Ik geef het een kans. Maar houd er toch ook rekening mee dat hij het misschien niet red.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 21:07

dat blaasprobleem heeft mijn konijn gelukkig niet.
wel vorig jaar geopereerd aan een flinke blaassteen.
maar ze kan zich ook nog prima wassen,al is dat dan wel wat wiebelig.

weet je ook waarom er voor de prednison(of is het prednisolon,zit verschil tussen( gekozen is?

tja hopenlijk knappen ze weer op,zijn zulke leuke dieren :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 05:59

Prednisonol is voor als er wel een trauma in de rug zelf zit. Als ik jouw konijn op dat filmpje zie is zij er idd stukken beter aan toe. Hopelijk zet het door voor je en is ze door het ergste heen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:34

Jessix schreef:
Ik heb even gekeken naar dat elixer van Jan Smit.. Welke gebruiken jullie? De witte dop of de blauwe dop?

Ik bel altijd Jan Smit en dan maakt hij een speciale voor de opvang, hij vertelt graag over zijn product. Via opvang aa en hunze en bij sponsoren kan je zijn telefoonnummer vinden.
Ook kan je via het bunnybin winkeltje bestellen :j
Ik heb er gewoon hele goede ervaring mee ook konijntjes met dit nihieme poten verschijnsel zijn er zonder panacur mee opgeknapt zelfs. (al raad ik hierbij niet af om panacur te geven!)
Een konijntje dat hier terug kwam, nadat er EC tot uiting was gekomen.. daar al behandeld, maar sloeg niet aan. Brood en broodmager ondanks goed eten en incontinent.. hij was opgegeven, maar ik wilde nog. Hij is dus weer hier gebracht en enige verschil dat we gemaakt hebben is kruidenelixer erbij, we zijn nu een dik half jaar verder en het is een bolletje met vriendinnetje.