Kippen houden in konijnenflat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Kippen houden in konijnenflat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 11:43

Ik ben al een tijdje op zoek naar een kippenhok en nu zag ik toevallig een konijnenflat te koop staan en ik vroeg mij af of er mensen zijn die daar kippen in houden en wat de ervaringen ermee zijn?
Op zich zou het toch niet uit moeten maken waar ze in zitten en zo'n konijnenflat is hoog dus dat vind een kip juist fijn lijkt me, maar of het in praktijk ook zo werkt? Vinden kippen het vervelend dat het hok open is langs een zijde? (gaas bedoel ik dan)

Het lijkt me iig erg makkelijk met schoonmaken, eieren rapen enz.

Ik wil dus geen kippen en konijnen samen houden, het gaat puur om de geschiktheid van zo'n hok.
Uiteraard krijgen ze er dan een grote ren bij (mogen los lopen op het erf).

Wilawander

Re: Kippen houden in konijnenflat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:47

Ja heb ik tijdelijk gehad en was verre van handig. Met schoonmaken enz onhandig. Ze waren veel erin aan het graven en was erg krap qua deurtjes en trapjes. Mocht het van hout zijn dan ook slecht schoon te houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:04

Hoezo onhandig?
Dit lijkt me juist makkelijker omdat de hoogte makkelijker is en je er niet zover in hoeft te reiken. Waarom groeven ze erin? Hadden ze bij jou wel een uitloop?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:06

Mijn vader heeft zowel een konijnenhok als een kippenhok staan (konijnen zijn inmiddels weg), maar de kippen gaan in beide. Ze leggen in beide eieren.
Enige waar je wel aan moet denken is dat ze voor de nacht wel graag 'op stok' gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:13

Ik ben ook wel van plan het hok aan te passen zover dat nodig is, dus de deurtjes wat groter maken, stokken erin ed.
Maar hebben kippen niet liever een dicht hok? En een konijnenhok is bijna over de hele lengte van gaas?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:19

Mijn konijnenhok (die dus nu bij mn vader staat) was grotendeels in de bovenhokken dicht. Hij was namelijk 3 laags. Dus als die van jou ook meerdere lagen heeft, dan zou ik wel adviseren om het deel bij de stokken vooral dicht te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:25

2 lagen, 4 hokken, totaal is 2m lang en 60 diep en dat dan dus x2.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:28

Ik zou dan de bovenste twee hokken gewoon dicht maken en stokken erin doen. En dan goed je kippen in de gaten houden. Mochten ze behoefte hebben aan compleet dicht hok, dan kan je dat altijd nog doen toch...
Mijn konijnenhok is trouwens bijna volledig dicht, omdat ze daarnaast ook een uitloop hadden van een flinke grootte en het hok puur ter beschutting was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:37

Dat is bij mij ook de bedoeling, ik ben alleen op zoek naar een nachthok want ik ga er zelf een ren aan bouwen en ze zullen overdag veel loslopen over het erf.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:46

anneliesdj schreef:
Hoezo onhandig?
Dit lijkt me juist makkelijker omdat de hoogte makkelijker is en je er niet zover in hoeft te reiken. Waarom groeven ze erin? Hadden ze bij jou wel een uitloop?

Kippen graven overal. Ja hier liepen ze overdag gewoon vrij rond over het hele terrein. Was alleen voor de nacht. Ze zitten nu in het grote kippenhok en ben blij dat ze eruit zijn. Een verdiepingen hok heeft veel te veel hoeken en plekjes waar je het niet goed schoon kan houden en kippen zijn niet de netste en als je ook legkorrel geeft voor eieren dan is de ontlasting vaak wat dunner en dat is echt al heel snel een vieze boel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:57

Ja dat is misschien wel zo.
Probleem is dat ik geen hok kan vinden wat aan mijn eisen voldoet.
Ik wil een groot nachthok, minimaal 1mx1,20 liever zonder ren eraan.
De hokken die op MP staan zijn allemaal van die hokjes voor krielkipjes met een nachthokje van 40x60 en een rennetje eraan wat dan 200+ moet kosten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:03

En zelf wat maken?

Hebben we ook gedaan van een oude stal die iemand weg deed. heeft nagenoeg niks gekost. We hebben een betonvloertje gelegd. Zodat het goed schoon te houden is. Het hok is zo hoog dat ik net staan kan (1.70m) en is denk ik 3 bij 1.5 m. En daar wonen 12 kippen voor de nacht en hun legnesten water en voer staat daar. Ze kunnen erin en eruit zo als ze willen en hebben buiten een ren met daarom heen kippengaas. Deze ren is ca. 6 x 5 meter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 13:17

Ja dat is wss de beste optie en ik ben redelijk creatief maar ik denk dat dat toch wat teveel wordt.
Dus een begin of voorbeeld is dan wel nodig, geen idee hoe ik anders bv een deur moet maken :P
Ik zoek ook veel op MP naar oude blokhutten ed, dat zou het meest ideaal zijn maar die zijn dan weer lastig te vinden.