Teek bij onze kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Teek bij onze kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 22:24

Vandaag voor de zoveelste keer meerdere teken van een van onze katten afgehaald. Om de een of andere reden moeten ze er maar 1 van de 4 hebben.. En bij die kat werken de vlooiendruppels die ook tegen teken zijn dus ook niet..

Hebben jullie dat nou ook? Dat de ene kat er mee onder zit, en de andere totaal met rust worden gelaten?

En hebben jullie ervaringen met een middel tegen teken dat wel werkt?

Daarnaast had ik vandaag (bij diezelfde kat) een teek die "kapot" leek? Alsof het lijfje (al behoorlijk groot) kapot gekrabt was? Was ook echt duidelijk bloed zichbaar rond die plek, en aan de kapotte teek zaten ook duidelijk de pootjes. Is zo'n teek dan dood, of niet? (voor de zekerheid een enkeltje wc gegeven, maar vraag me af of teken dood gaan als het lijfje kapot gaat)

minka

Re: Teek bij onze kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 06:40

Hier ook 1 kat die er vooral last van heeft, heb nu speciale pipetten die ook tegen teken werken van Virbac, dit helpt wel iets, maar geloof dat hét middel tegen teken bij katten nog niet uitgevonden is..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:52

Ik had hetzelfde probleem.
Nu koop ik bij de dierenarts Stronghold, tegen vlooien en teken.
En dat werkt nog het beste van wat ik tot nu toe heb geprobeerd.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:04

De mijne had het ook. Moest er tenminste 2 per dag afhalen. Brrrr. Druppels hielpen niet, maar nu heb ik een Seresto tekenbandje van de DA. Help 7-8 mnd tegen teken en 5 mnd tegen vlooien. En ik heb geen teek meer gezien :-)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 08:45

Dat Serestotekenbandje ga ik eens over informeren. Ze zitten namelijk ook altijd in de hals of op de kop, dus wat dat betreft klinkt het erg goed. Zowel de stronghold als de Virbac druppels heb ik geprobeerd, maar die deden beide (zo goed als) niets. Bij de stonghold leek het iets minder te zijn, maar ja, iets minder en er nog steeds meerdere per week af moeten plukken is ook niet echt de investering van de druppels waard.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:19

ik heb hier ook veel teken in de buurt die mijn kat moeten hebben, toen haar broertje nog leefde was hij vooral de pineut, heb er eens 24 af moeten halen van 2 uurtjes buiten zijn, toen gebruikte ik nog niets ervoor moet ik wel zeggen, erna gelijk ermee gestart natuurlijk.

Ik gebruik frontline, wat eigenlijk goed helpt, het werkt 4 weken tegen teken en 5 weken voor vlooien, ik hoef de datum niet op te schrijven in mijn agenda want zodra die 4 weken voorbij zijn heeft ze ook gelijk weer teken.
Een aantal jaar geleden tijdens een vlooienplaag ben ik van merken gewisseld (dacht dat ze misschien resistent waren voor frontline...maar bleek een onzorgvuldige huisgenoot te zijn, dan kan je behandelen, stofzuigen ed wat je wilt) maar niets werkte zo goed als frontline voor de teken.

Wel moet je de 'normale' frontline hebben en niet de duurdere variant, die werkt nl geloof ik maar 2 weken voor teken maar wel veel beter tegen vlooien, maar aangezien mijn kat al jaren geen last heeft van vlooien is de normale frontline afdoende voor haar

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:41

Was niet goedkoop, dat seresto-bandje, maar idd mijn kat had ze ook vooral op de kop/in de hals. Frontlinespray deed niks bij mijn kat...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:48

Bij mijn hond hielp Practic (misschien niet goed geschreven) altijd super goed! Sommige producten voor honden kun je ook voor katten gebruiken mist de "dosering" goed is. Dus wellicht kan je het er met je DA over hebben?

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:55

mika11 schreef:
Ik had hetzelfde probleem.
Nu koop ik bij de dierenarts Stronghold, tegen vlooien en teken.
En dat werkt nog het beste van wat ik tot nu toe heb geprobeerd.

stronghold tegen teken? heb dit rechtstreeks uit de bijsluiter van stronghold:

Indicaties
Katten en honden: behandeling en preventie van besmettingen door vlooien, veroorzaakt door Ctenocephalides spp. gedurende 1 maand volgend op een enkele behandeling, als resultaat van de adulticide en larvicide eigenschappen van het product. Het product is tevens ovicide voor een periode van 3 weken na toediening. Het product kan gebruikt worden als deel van de behandelingsstrategie bij dermatitis veroorzaakt door allergie voor vlooien. Katten en honden: preventie van hartwormziekte veroorzaakt door Dirofilaria immitis, maandelijks toegediend. Katten en honden: behandeling van oormijt (Otodectes cynotis). Katten: behandeling van besmetting met bijtende luizen (Felicola subrostratus). Honden: behandeling van besmetting met bijtende luizen (Trichodectes canis). Honden: behandeling van schurftmijt (veroorzaakt door Sarcoptes scabiei). Honden: behandeling van infecties met volwassen intestinale spoelwormen (Toxocara canis). Katten: behandeling van infecties met volwassen spoelwormen (Toxocara cati) en volwassen intestinale haakwormen (Ancylostoma tubaeforme).

werkt dus eigenlijk helemaal niet tegen teken.. :P

edit: die serestobandjes (van bayer toch?) schijnen inderdaad je-van-het te zijn :) als je kat met een bandje om kan gaan natuurlijk..

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:15

Van Bayer idd. Mijn kat heeft nooit een bandje om, maar dit ding accepteert hij wel. Er zit een veiligheidsdingetje in de band zodat ie snel knapt, mocht de kat ergens achter blijven haken. De teken zijn hier nog steeds weg...