Gupjes.. en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AustriaTrick

Gupjes.. en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 23:48

:') Heb ik weer, een vriendin had jonge gups en ze zou ze weg doen, wil je ook een paar anders kan ik ze niet kwijt, nou oke, 4 stuks dus, 2 heeeelee mini's, en 2 al wat grotere, eentje krijgt een wat mooiere staart dus ik denk mannetje en vrouwtje, nu heb ik dus zo snel geen atributen etc, dus een mega vaas, en die heb ik op de verwarming, met gups, en plantjes, er is een eeuwige discussie of ze op koud of warm kunnen, en daarvoor zit ik hier niet, ik heb het liever wat warmer en ga morgen dan ook ff de zolder af ( we hadden ooit iets.. ) en anders naar de winkel. Maar kan het kwaad dat ik ze zolang (hoogstens 2 dagen) op mn gaskacheltje zet zodat het water wat warmer word, ( in een bak van glas ) ik moet ze niet gaan sudderen natuurlijk, maar kán het voor zolang wel?
Geen rel topic aub, ik ga ze proberen om een goed huisje te geven :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:05

Op de kachel zou ik niet doen. Dan is de kans groot dat je straks gebakken vis hebt... Daar hoeft hij niet eens heel warm voor te worden.

Ik zou ze nu gewoon op een tafel oid zetten en dan kijken voor een verwarmingselement :)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 00:07

Daphne__ schreef:
Op de kachel zou ik niet doen. Dan is de kans groot dat je straks gebakken vis hebt... Daar hoeft hij niet eens heel warm voor te worden.

Ik zou ze nu gewoon op een tafel oid zetten en dan kijken voor een verwarmingselement :)

En als ik de verwarming nou op 1 zet? we hebben nogal een koud huis.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:13

Het is niet zozeer koude of warme temperatuur waar ze ziek van worden, ik zou me veel meer zorgen maken om temperatuur schommelingen. Daardoor ontstaan ziektes :) dus als in de avond de temperatuur van de verwarming omlaag gaat omdat de kachel uit is, en daarna weer warm, en weer koud... denk ik dat dat juist schadelijker is voor je visjes dan wanneer je ze gewoon zo op kamertemperatuur zou houden totdat je een blijvende oplossing hebt. Met wisselende temperaturen en waterwaardes zijn ze namelijk veel kwetsbaarder en hebben ze juist grotere kans om ziek te worden!

Edit: ik zou ze dus gewoon in de kamer zetten en niet speciaal bij een kachel. Als je dit toch graag zou willen, kan je er een temperatuur metertje in hangen, zodat je in de gaten kan houden dat het water niet te warm wordt. Water dat aan onze handen lekker warm aanvoelt kan te heet zijn voor een visje :) ik zou gewoon even wat websites afspeuren, daar kan je vinden welke temperaturen ideaal zijn voor welke vis soorten. Temperatuurmetertjes zijn ook niet duur, kosten een euro per stuk oid bij de dierenwinkel. Als je daarop bijvoorbeeld ziet dat de temperatuur bij de kachel schommelt, kan je alsnog kiezen om de bak ergens anders neer te zetten :)

Ik heb overigens ook ooit guppen gehad, in een tropisch en koudwater bak, en in mijn ogen leken ze in de tropische lekkerder in hun vel te zitten :) dus wel super dat je dat ook van plan bent! +:)+

Bluebontje

Re: Gupjes.. en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:00

Niet op de verwarming!! De temperatuurschommelingen zijn fataal.
Zet ze gewoon ergens neer war ze niet op de tocht staan.
Van kamertemperatuur gaan ze niet dood.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:53

Ik zou ze eerst maar eens uit die vaas halen. Vissen horen niet in een vaas.
Guppen hebben een aquarium van 60 cm nodig :) het zijn active horizontale zwemmers, niet in rondjes en verticaal in een vaas dus.

Verder moet je ze niet op de verwarming zetten, dat zorgt voor teveel schommelingen. Niet in de zon zetten, krijg je veel algen in de bak. Verder regelmatig je water verversen want er komt ongetwijfeld een nitriekpiek en dan zijn al je guppen dood.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:25

Evelli schreef:
Verder regelmatig je water verversen want er komt ongetwijfeld een nitriekpiek en dan zijn al je guppen dood.

Even een toevoeging, omdat ik aanneem dat dit de eerste visjes zijn van TS (zo niet, mag je mijn post gewoon negeren hoor!) wat verstandig is, is om met schoonmaken niet al het water te verversen, maar bijvoorbeeld maar 1/4, of 1/3 als de bak erg vies is. In een aquarium krijg je namelijk een eigen, klein biosysteem, en wanneer dit teveel schommelt (door temperatuurwisselingen, en wisselingen in de waterwaarden e.d.) heb je een grotere kans op ziektes en sterfte :) De visjes zijn dan gewend aan een bepaalde waterwaarde, en wanneer deze waterwaarde plotseling te veel wisselt kunnen ze ziek worden of sterven.

Bij waterwaardes moet je denken aan o.a. de hoeveelheid zuurstof in je bak, de hardheid of juist zachtheid van je water, bacterien (goede en slechte) de afvalstoffen zoals vissenpoep en eventueel rottende plantjes, en ga zo maar door :) Als de bak ooit erg vies is, kun je dat dus beter stukje bij beetje telkens een klein beetje schoonmaken, omdat vissen anders het verschil in de waterwaardes niet overleven.

Als je bang bent dat je visjes iets overkomt, en/of je ze een klein beetje wilt helpen, dan zijn er ook producten in de markt die het opbouwen van een nieuw aquarium wat makkelijker maken. Hierbij kan je denken aan vloeistof wat je bij je kraanwater kan toevoegen om je kraanwater beter geschikt voor vissen kan maken, tot vloeistoffen die je in je aquarium kan toevoegen die de (goede!) bacterienwereld in je water een handje helpen.

Nog een laatste tip van mijn kant, daarna ga ik ophouden want deze post wordt zo veel te lang :+ is om de komende tijd je visjes in de gaten te houden, bij verhuizing komt stress bij kijken, en wanneer je dan ook nog niet direct een al goed lopend aquarium hebt is de kans op ziektes gewoon veel groter. Wat je komende tijd in de gaten kan houden totdat je een goed lopend aquarium hebt, zijn o.a. het volgende:

Zwarte uiteinden aan de vinnen - duiden op slechte waterwaardes
Verkleurende/verblekende vissen - ook slechte waterwaardes
Witte stipjes op je vissen - Witte stip ziekte! snel naar de winkel medicijnen halen, zonder behandeling gaan ze hieraan dood.
(constant) aan het luchtoppervlak lucht happen - Te weinig zuurstof in je bak, zorg voor een luchtpomp.
Vachtvorming op je visjes - Schimmel, hier zijn ook medicijnen voor
Verwondingen - stress waardoor ze elkaar aanvallen, of slechte waterwaardes
Schuren lang steentjes plantjes etc. jeuk - slechte waterwaardes

Waterwaardes kan je testen met kits, voor een complete kit zul je iets van 50 euro kwijt zijn (mwah, denk ik, dit kostte het mij jaren terug :+ ) maar vaak kan je bij aquarium speciaalzaken of tuincentra gratis je water laten controleren, dat bieden ze vaak als service :)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:06

Telpeva schreef:
Evelli schreef:
Verder regelmatig je water verversen want er komt ongetwijfeld een nitriekpiek en dan zijn al je guppen dood.

Even een toevoeging, omdat ik aanneem dat dit de eerste visjes zijn van TS (zo niet, mag je mijn post gewoon negeren hoor!) wat verstandig is, is om met schoonmaken niet al het water te verversen, maar bijvoorbeeld maar 1/4, of 1/3 als de bak erg vies is. In een aquarium krijg je namelijk een eigen, klein biosysteem, en wanneer dit teveel schommelt (door temperatuurwisselingen, en wisselingen in de waterwaarden e.d.) heb je een grotere kans op ziektes en sterfte :) De visjes zijn dan gewend aan een bepaalde waterwaarde, en wanneer deze waterwaarde plotseling te veel wisselt kunnen ze ziek worden of sterven.

Bij waterwaardes moet je denken aan o.a. de hoeveelheid zuurstof in je bak, de hardheid of juist zachtheid van je water, bacterien (goede en slechte) de afvalstoffen zoals vissenpoep en eventueel rottende plantjes, en ga zo maar door :) Als de bak ooit erg vies is, kun je dat dus beter stukje bij beetje telkens een klein beetje schoonmaken, omdat vissen anders het verschil in de waterwaardes niet overleven.

Als je bang bent dat je visjes iets overkomt, en/of je ze een klein beetje wilt helpen, dan zijn er ook producten in de markt die het opbouwen van een nieuw aquarium wat makkelijker maken. Hierbij kan je denken aan vloeistof wat je bij je kraanwater kan toevoegen om je kraanwater beter geschikt voor vissen kan maken, tot vloeistoffen die je in je aquarium kan toevoegen die de (goede!) bacterienwereld in je water een handje helpen.

Nog een laatste tip van mijn kant, daarna ga ik ophouden want deze post wordt zo veel te lang :+ is om de komende tijd je visjes in de gaten te houden, bij verhuizing komt stress bij kijken, en wanneer je dan ook nog niet direct een al goed lopend aquarium hebt is de kans op ziektes gewoon veel groter. Wat je komende tijd in de gaten kan houden totdat je een goed lopend aquarium hebt, zijn o.a. het volgende:

Zwarte uiteinden aan de vinnen - duiden op slechte waterwaardes
Verkleurende/verblekende vissen - ook slechte waterwaardes
Witte stipjes op je vissen - Witte stip ziekte! snel naar de winkel medicijnen halen, zonder behandeling gaan ze hieraan dood.
(constant) aan het luchtoppervlak lucht happen - Te weinig zuurstof in je bak, zorg voor een luchtpomp.
Vachtvorming op je visjes - Schimmel, hier zijn ook medicijnen voor
Verwondingen - stress waardoor ze elkaar aanvallen, of slechte waterwaardes
Schuren lang steentjes plantjes etc. jeuk - slechte waterwaardes

Waterwaardes kan je testen met kits, voor een complete kit zul je iets van 50 euro kwijt zijn (mwah, denk ik, dit kostte het mij jaren terug :+ ) maar vaak kan je bij aquarium speciaalzaken of tuincentra gratis je water laten controleren, dat bieden ze vaak als service :)

Dankjewel voor je post! :D Het zijn echte babies ( doorschijnend met ogen weetjewel :') ) dus ik kan niet echt zien wat er op hun lijfje zit, maar ik houd alles goed in de gaten, ik heb aquarium water van waar ze uit kwamen mee genomen en in hun bakkie gedaan,

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 20:58

Het zijn echt vreetzakjes..en schooiers, en eten mn planten nu al kaal.. haha.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:42

Telpeva schreef:
Even een toevoeging, omdat ik aanneem dat dit de eerste visjes zijn van TS (zo niet, mag je mijn post gewoon negeren hoor!) wat verstandig is, is om met schoonmaken niet al het water te verversen, maar bijvoorbeeld maar 1/4, of 1/3 als de bak erg vies is.

Ik heb hier een kleine toevoeging op;
Bij het water verversen wel al het water vanaf de bodem halen en niet vanaf boven ;)
Alle afvalstoffen (poepjes, overblijfselen van voer) word omgezet in Nitraat, dat is een giftige stof.
Als je al het water van de bovenkant van je aquarium haalt bouwt het nitraat zich ook op en kunnen je vissen daardoor uiteindelijk ook doodgaan.

In ieder geval veel plezier met je visjes! :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:47

Nitriet is de dodelijke stof;) nitraat hoort tot bepaalde hoogte in je water te zitten.