Evelli schreef:Verder regelmatig je water verversen want er komt ongetwijfeld een nitriekpiek en dan zijn al je guppen dood.
Even een toevoeging, omdat ik aanneem dat dit de eerste visjes zijn van TS (zo niet, mag je mijn post gewoon negeren hoor!) wat verstandig is, is om met schoonmaken niet al het water te verversen, maar bijvoorbeeld maar 1/4, of 1/3 als de bak erg vies is. In een aquarium krijg je namelijk een eigen, klein biosysteem, en wanneer dit teveel schommelt (door temperatuurwisselingen, en wisselingen in de waterwaarden e.d.) heb je een grotere kans op ziektes en sterfte

De visjes zijn dan gewend aan een bepaalde waterwaarde, en wanneer deze waterwaarde plotseling te veel wisselt kunnen ze ziek worden of sterven.
Bij waterwaardes moet je denken aan o.a. de hoeveelheid zuurstof in je bak, de hardheid of juist zachtheid van je water, bacterien (goede en slechte) de afvalstoffen zoals vissenpoep en eventueel rottende plantjes, en ga zo maar door

Als de bak ooit erg vies is, kun je dat dus beter stukje bij beetje telkens een klein beetje schoonmaken, omdat vissen anders het verschil in de waterwaardes niet overleven.
Als je bang bent dat je visjes iets overkomt, en/of je ze een klein beetje wilt helpen, dan zijn er ook producten in de markt die het opbouwen van een nieuw aquarium wat makkelijker maken. Hierbij kan je denken aan vloeistof wat je bij je kraanwater kan toevoegen om je kraanwater beter geschikt voor vissen kan maken, tot vloeistoffen die je in je aquarium kan toevoegen die de (goede!) bacterienwereld in je water een handje helpen.
Nog een laatste tip van mijn kant, daarna ga ik ophouden want deze post wordt zo veel te lang

is om de komende tijd je visjes in de gaten te houden, bij verhuizing komt stress bij kijken, en wanneer je dan ook nog niet direct een al goed lopend aquarium hebt is de kans op ziektes gewoon veel groter. Wat je komende tijd in de gaten kan houden totdat je een goed lopend aquarium hebt, zijn o.a. het volgende:
Zwarte uiteinden aan de vinnen - duiden op slechte waterwaardes
Verkleurende/verblekende vissen - ook slechte waterwaardes
Witte stipjes op je vissen - Witte stip ziekte! snel naar de winkel medicijnen halen, zonder behandeling gaan ze hieraan dood.
(constant) aan het luchtoppervlak lucht happen - Te weinig zuurstof in je bak, zorg voor een luchtpomp.
Vachtvorming op je visjes - Schimmel, hier zijn ook medicijnen voor
Verwondingen - stress waardoor ze elkaar aanvallen, of slechte waterwaardes
Schuren lang steentjes plantjes etc. jeuk - slechte waterwaardes
Waterwaardes kan je testen met kits, voor een complete kit zul je iets van 50 euro kwijt zijn (mwah, denk ik, dit kostte het mij jaren terug

) maar vaak kan je bij aquarium speciaalzaken of tuincentra gratis je water laten controleren, dat bieden ze vaak als service