'zielige' honden/broodfok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lessie

'zielige' honden/broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:55

Lieve mede-bokkers,

Ik hoor altijd allemaal gescheld en gedoe over broodfok en over marktplaats.
Ik reageer expres altijd al niet op al die discussies, maar wil nu toch even mijn mening kwijt en kijken of er mensen hetzelfde als ik denken.

Broodfok moet verboden worden, daar ben ik het absoluut mee eens!!
Maar, de honden worden er de dupe van.

Iedereen raad kopen bij de broodfok af, maar wat gebeurd er dan met die honden?
En honden die uit spanje komen, dat kan toch ook broodfok zijn?

En gisteren kwam in het nieuws dat er bij fokkers ook heeeeeel veel inteelt voor komt en dat er nog maar 'weinig' goede en betrouwbare fokkers zijn.

Ik hoop dat jullie mijn gevoel/mening begrijpen.

Houd het aub netjes en lief, het is niet de bedoeling om een hele discussie te starten maar alleen om te kijken of mensen hetzelfde denken of een soort van hetzelfde denken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:00

Als broodfok verboden word dan zijn er geen (of toch minder) honden die meer dan tien nestjes moeten krijgen in hun eigen stront terwijl ze vergaan van de schurft en nooit daglicht zien.

Degene die nu nog in de broodfok zitten gaan gewoon naar een asiel (en een deel word ter plekke ingeslapen vanwege té ziek en verwaarloost).
En dan is de wereld weer een beetje mooier geworden. Naar die dag kijk ik halsrijkend uit.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:03

Wat wil je zeggen of bereiken met dit topic? :) De discussie over broodfok en rashonden is al ontelbare keren gevoerd hier op bokt en er zal altijd wel verdeeldheid zijn over rashonden en fokken.

Wat betreft de Spaanse honden: deze zijn opgevangen in Spaanse perrera's, asiels dus. Misschien dat die honden wel voor het geld gefokt zijn, maar ze zijn uiteindelijk wel in een asiel gedumpt. De eventuele broodfokker verdient er in die gevallen dus niks aan.

Als er niets bij broodfokkers gekocht wordt, zal de fokker uiteindelijk geen geld meer verdienen en de boel opdoeken. En tsja, wat er dan met de honden gebeurt die hij nog heeft.. Wil ik liever niet aan denken.
Maar de dag dat níemand meer bij broodfokkers koopt zal nog héél lang op zich laten wachten vrees is.

mika11

Re: 'zielige' honden/broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:25

Ik heb wel eens in een documentaire bekeken wat hier over ging.
Er is een bepaalde vraag naar rashonden.
Er worden lang niet zoveel nestjes gefokt van goede fokkers om aan die vraag te voldoen.
Dus heb je een wachtlijst van 1 jaar of langer tot je een pup kan kopen.

Veel mensen willen helemaal niet zolang wachten.
Die willen NU een hond.
Daar komt de broodfok tevoorschijn.
Mensen kunnen NU een 'rashond' kopen en hoeven niet te wachten.
Dan komen ze soms tot de ontdekking dat ze een kat in de zak gekocht hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:55

als je geen broodfok honden meer koopt dan krijgen ze de huidige honden niet kwijt en zullen ze dus stoppen met fokken omdat het geld kost (immers ze moeten allemaal eten hebben om te blijven leven). Echter dan ook niet de pups kopen die ze (zie je in Belgie bij een aantal asielen) in een asiel zetten om te verkopen als overschot en ze zo alsnog kwijt raken.

Verder moet je goed, heel goed zoeken naar honden. Mij verbaasd het enorm dat mensen wel bij machte zijn zomaar op internet een hond aan te schaffen in een uur tijd maar dat ze er jaren over doen om een beetje kennis te bemachtigen hoe ze vervolgens met die hond om moeten gaan. Wij hadden in de opvang weer zo'n honden. Met 6 weken leeftijd al weg bij moeder gehaald en mensen snapten niet dat wij aan gaven dat het niet mocht en dat daar vaak ook al problemen door kwamen. Daarnaast was hij 6 maanden lang (dus nu bijna 8 maanden) als God zelf behandeld door die mensen. Uiteindelijk mocht hij naar ons omdat hij kinderen aan viel en hun zelf ook. Waarom? Tja als hij gromde naar het kind dan moest het kind de kamer uit. Als hij niet uit gelaten wilde worden dan deden ze het niet, wilde hij nog een keer weg? dan gingen ze. Wilde hij spelen dan gingen ze spelen en wilde hij stoppen dan deden ze dat. Hij mocht los en als hij weer moe was gingen ze terug naar huis eerder kwam hij niet terug. Borstelen ging goed als hij er zin in had.
Oftewel: hij mocht alles bepalen totdat hij dus ging bepalen met bijten erbij om extra kracht erbij te zetten en toen was hij vals.

Gelukkig is hij nu na een aantal weken al enorm opgeknapt maar vind het zo enorm stom! Ze kunnen wel een hond aanschaffen die helemaal nog niet weg mag bij moeder en nestgenoten maar informatie op zoeken over opvoeding is teveel gevraagd!!!

Qua rashonden heel makkelijk. Ook daar niet zomaar klakkeloos aanschaffen. Kijk welk ras je wilt, ga de fokkers eens langs op internet daar zie je al welke fokkers veel en minder moeite doen. Kijk naar afwijkingen binnen het ras, sluit je aan bij een forum over een bepaald ras en win zo ook nog eens informatie in. Ga langs shows en bekijk welke fokkers wat testen en waar ze mee fokken enz. Een heel proces dus wat maanden in beslag neemt en niet een half uur.
Zelf vind ik diverse rassen leuk en die volg ik al jaren en weet diverse fokkers die me helemaal aan staan en die heb ik genoteerd. Je weet maar nooit........
daarnaast zou ik gerust een hond nemen uit een geteste stamboom berner met bijv. een geteste stamboom herder. Als de uitslagen allemaal goed zijn natuurlijk. Inteelt is dan verre weg want deze 2 rassen staan echt niet dichtbij elkaar. Wat mij betreft gaan ze dus gezellig zoals ooit vele jaren geleden alles door elkaar heen mixen maar wel alles noteren, alles laten testen en zorgvuldig honden op elkaar zetten en kijken naar karakters en vacht e.d.
Zie dat helemaal zitten!

Echter voorlopig hou ik het lekker bij binnenlandse asielhonden die ook een goed plekje zoeken. Helaas nog nooit een gezonde hond gehad en ook nog nooit een stamboomhond gehad dus bij deze wil ik gelijk maar beweren dat niet stamboomhonden ook niet echt gezond zijn!! Wel moet ik zeggen dat 3 van de 4 honden een heel verleden achter zich hadden en dat hun gezondheidsproblemen daar grotendeels door zijn kunnen ontstaan.

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:00

Ik kan me alleen maar bij je post aansluiten, dierenfan :)

Vind het gewoon nog steeds schandalig dat bijv in belgie je een hond in een winkel kan kopen.

Mijn hart denkt dan echt, ik wil hem een beter leven gunnen!

Maar zoals jullie allemaal zeggen, daar red je ze niet mee -O-

Er moet toch IETS tegen gedaan kunnen worden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 01:56

Nee, je kunt er niets aan doen.
Handelen met en fokken van dieren is legaal.
Het enige waar ze op "te pakken" zouden zijn is als ze hun dieren zo slecht behandelen/houden dat het in strijd is met de wet.
De meesten zijn wel zo slim dat te vermijden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 06:23

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 07:27

magda_90 schreef:
Hier zijn ook 2 recente topics over:
- [BB] [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren
- [BB] Chihuahua's zonder papieren waar ze 600-1000 voor vragen....

Tegenwoordig zijn zelfs een stamboom en papieren geen garantie meer voor (erfelijke) gebreken.

Dat was het vroeger ook niet hoor ;) Echter omdat stamboomhonden getest worden op gebreken komen er zoveel gebreken naar boven. Niet stamboom honden worden dat niet dus daar hoor je het niet zoveel van. Ik doe het wel en dus van de 4 zonder stamboom 4 met gebreken.
NOg iets waardoor je bij stamboomhonden sneller de gebreken ziet is vaak dat mensen die aan een stamboomhond beginnen merendeels doordachter zijn (gezien prijskaartje) dan mensen aan die aan niet stamboomhonden beginnen (en daar zitten ook veel goede mensen tussen natuurlijk!!!)
De mensen die zomaar korte blokjes rond lopen met hun hond zullen echt niet snel aan de hond zien dat hij HD of ED heeft omdat de gewrichten niet zwaar belast worden. Echter als deze intensief bewegen dan ga je het merken, meestal dan.
Ken een herder met zeer, zeer zware HD (HD E) en die is 5 jaar inmiddels en nog nooit 1 stap gemankt of pijn aangegeven. Gewoon ontdekt bij rontgenen omdat het stamboom is en ze heel het nest lieten doen op volwassen leeftijd.

We meoten echter allemaal niet vergeten dat HD, ED, spondylose enz. erfelijke afwijkingen zijn MAAR dat naast erfelijkheid nog vele andere factoren mee spelen. Alle 3 mijn boxers hadden/hebben in elk geval aan 1 heup HD gehad en mijn huidige heeft ook spondylose. Geen stamboomhonden dus. Echter wel alle 3 een rugzak met rottig verleden. Eerste was zo verwaarloosd en uitgemergeld dat hij met 8 maanden leeftijd geen eens op zijn poten kon staan toen hij in het asiel opgenomen werd. Hij heeft ook zijn hele leven problemen gehad met zijn schildklier wat waarschijnlijk komt doordat hij in zijn zeer belangrijke groeifase zo enorm uitgemergeld was.
Geweldig gave hond aan gehad die enorm goed bekwam van alle ellende alleen oude mannen met petten op die moesten uit zijn buurt blijven de rest van zijn leven. Mijn andere hond zat mager in asiel en had volgens ent bewijs al 5 eigenaren gehad in 3 jaar (zat er al een half jaar in asiel) en wie weet wat nog meer....... Huidige boxer is in beslag genomen samen met meerdere honden omdat die mevrouw ze verwaarloosde en sloeg.

Ik bedoel maar, kunnen alle 3 op zich geweldige honden geweest zijn qua gezondheid maar wie weet wat alles geleden heeft onder wat ze meegemaakt hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:31

dierenfan, ik zeg dan ook niet dat het vroeger beter was, ik geef alleen aan het het tegenwoordig ook niets meer inhoudt. Naar mijn inziens is men vroeger enorm de fout in gegaan door over te gaan op uiterlijke selecte in plaats van innerlijke selectie (dus gedrag).