(steek)vliegen, argh!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

(steek)vliegen, argh!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 03:14

Wij hebben dringend hulp/advies/raad nodig voor een van onze erfhonden.

Sinds deze zomer wordt hij gigantisch te grazen genomen door steekvliegen. Ze bijten hem op de randjes van zijn oren.
Dan ontstaat er bloed, waardoor er nog meer vliegen op af komen --->einde zoek.

Elke ochtend en avond spuiten we vliegenspray op zijn oren (en lichaam), en ik smeer een anti vlieg pasta op de aangedane plekken.
We hebben hem 10 dagen binnengehouden totdat het over was. Toen hij weer 3 dagen buiten was was het weer mis.
Ben al begonnen om ook tussen de middag te spuiten en smeren, maar minder wordt het niet. Ik weet zeker dat we de juiste middelen gebruiken, maar die vliegen zijn echt aggressief.

Permanent binnenhouden is op het moment niet echt een optie, hij vind het heerlijk buiten.
Maar hem zo door laten lopen is ook geen doen. Heb nu een anti vlieghalsband besteld, maar ik vraag me af of dat zo comfortabel voor hem is (citronella).

Iemand ideeen? De andere honden hebben er ook iets last van, maar in mindere mate waardoor het onder controle te houden is. Vorig jaar hadden ze hier overigens veel minder last van, dus waar het nu ineens door komt? -O-

Captain

Re: (steek)vliegen, argh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:21

Misschien de rand van de oren insmeren met een dikke laag vaseline?
Wel lastig zeg, arm dier! :(:)

annepaardoes

Re: (steek)vliegen, argh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:33

Persoonlijk zou ik die citronellaband niet om doen. Citronella/citroen is een scherpe, sterke geur en aangezien de neus van een hond gevoelig is denk ik niet dat je hem er een plezier mee doet met zo'n band om zijn nek.
Advantix moet, volgens de fabrikant, wel werken tegen (steek)vliegen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:39

In Advantix zit Permethrin en daar is hij al mee ingespoten (elke twee a 3 weken). Het insmeren van de randen doen we met die Fly-Off creme. Maar omdat het hier zo warm is blijft dat niet langer dan een half uur zitten :7

Ik heb de band wel besteld, maar kan die dus weer retourneren? Ik dacht dat het wellicht het proberen waard is, maar als dat te sterk ruikt is dat ook geen optie.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:44

Thirty schreef:
In Advantix zit Permethrin en daar is hij al mee ingespoten (elke twee a 3 weken). Het insmeren van de randen doen we met die Fly-Off creme. Maar omdat het hier zo warm is blijft dat niet langer dan een half uur zitten :7

Ik heb de band wel besteld, maar kan die dus weer retourneren? Ik dacht dat het wellicht het proberen waard is, maar als dat te sterk ruikt is dat ook geen optie.

Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor, maar ik denk gewoon even lochies. Aangezien een hond zeer goed kan ruiken en citronella sterk ruikt lijkt mij dit niet prettig voor de hond. Volgens mij zijn er zelf africhtingsbanden die citronellageur als "straf" kunnen afscheiden.

Misschien ook richting de paardenmiddelen kijken die vliegen weren. Blijkbaar zijn die steekvliegen erg hardnekkig, aangezien ze zelf niet geweerd worden door vliegenspray. Vervelend hoor!